Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws 30: tweede deel 2022

27 oktober 2022

 

De webpagina over de NS Grinderij in Linne is aangevuld.

 

 

Op 05-10-2022 werd het buitenterrein van Jacko Fijn Techniek in Wezep verder opgeruimd →

 

Eerder al waren de restanten van de blauwe ex-NMBS 8273 afgevoerd. Op de vrijgekomen plaats was bakkie 685 neergezet, achter plukloc 601 (die niet van plaats is veranderd).

Met een vorkheftruck worden staalplaten op een pallet gestapeld. Buiten beeld wordt de bestrating met een borstelwagen schoon geveegd. De bedoeling van deze acties is nog niet duidelijk.

Jacko Fijn Techniek hield het spannend: op de vrijgekomen plaats werd een tent neergezet. Maar waar is die tent voor bedoeld ? Uit vergelijking met de 601 rechts ervan blijkt dat een bakkie er wel in zou passen.

 

JFT, Wezep, 17-10-2022 →

 

 

Shunter (Alstom Maintenance) heeft twee locs verkocht:

·       bedrijfsnummer 301, door Vollert gebouwd als enige loc van het type DR 6000.

·       bedrijfsnummer 504, van het Orenstein & Koppel type MC14N.

De locs hebben Shunter op 25-10-2022 verlaten (met dank aan Peter Jansen).

Hieronder staan foto’s en bijzonderheden van beide locs.

Vollert fabrieksnummer 93/073 kwam fabrieksnieuw in 1993 in dienst van de NS in Feijenoord en IJsselmonde als één van de kandidaten voor de vervanging van de Sik. Een citaat uit de website Feijenoordse Meesters: “Dit locje werd dan wel als fluisterloc aangeboden, maar oh, wat maakte dat ding een ongelooflijke herrie. Dat had geloof ik te maken met het feit dat de motor, om warmlopen te voorkomen, hoog in toeren moest draaien bij langzaam rijden en stilstand”. Daarna kwam de loc bij de spooraannemer NBM en tenslotte in 2003 als 301 alias Monica bij Shunter. Monica werd door Shunter onder andere verhuurd aan de Combinatie Railinfra IJburg, Cerestar in Sas van Gent en Nedtrain in Tilburg.

 

Monica op de draaischijf van de Nedtrain Hoofdwerkplaats in Tilburg op 25-11-2006. Op de treeplank liggen trekstangen. Op de bufferplaat zijn schakelaars gemonteerd waarmee men de op afstand bediende loc een noodstop kan laten maken.

 

Shunter 504 alias “Seppe” op de hoek van de   Vondelingenweg - hoek Petroleumweg Pernis; foto Ben van Wevering, 14-05-2019 →

 

Deze drieasser is in 1963 met O&K fabrieksnummer 26256 gebouwd. Deze loc was jarenlang (1963 – 1979) nr. 1 van de BPM (later Shell) raffinaderij Pernis, maar werd bij O&K ingeruild omdat ze niet radiografisch te besturen was. Daarna was ze nog langer Tiny van spooraannemer Strukton. In 2012 kwam de loc bij Shunter en kreeg daar bedrijfsnummer 504 en de naam Seppe. Ook Seppe werd diverse malen verhuurd.

 

 

Het Terschellinger Spoor bij het Bunkermuseum op Terschelling staat te koop; zie hier.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

13 oktober 2022

↑ In 1934 werd er druk gewerkt aan de aanleg van het Julianakanaal bij Elsloo (Collectie Stadsarchief Amsterdam) ↑

Paul Guermonprez legde in één foto 6 treinen op 900 mm spoor en 2 draglines van het aannemersbedrijf  Van Hattem & Blankevoort vast. Het gaat om 3 treinen met houten bakwagens, 1 trein met Kruppsche karren en 2 treinen met gewone kipkarren. Boven de onderste trein staan 2 kipkarren met asfalt uit een asfaltfabriek op maaiveld niveau, dat via een goot gestort wordt in een (niet zichtbare) vrachtauto.

 

Meer hierover in de met de stoomlocs en wagens aangevulde webpagina over de aanleg van het Julianakanaal.

 

Op 31-08-2022 is Werkplaats Roosendaal B.V. te Roosendaal (tot 2013 Spoorijzer Materieel, Management en Onderhoud) door de rechtbank in Zeeland-West-Brabant te Breda failliet verklaard. De 21 medewerkers zijn ontslagen. Enig aandeelhouder en bestuurder is De Boomgroep B.V. en daarvan is enig aandeelhouder en bestuurder Eric van Wijngaarden.

Dat Spoorijzer Materieel in 2013 Werkplaats Roosendaal was geworden kon niet goed tot de buitenwereld doordringen:

 

Dit bord stond bij de ingang van Railpark Roosendaal. De foto is in 2017 gemaakt, maar in elk geval in 2019 stond het bord er nog →

Voor rangeerwerk werd bakkie 603 van Railpro gehuurd.

Werkplaats Roosendaal huurde de monumentale locloods van Railpark Roosendaal en dat huurde het gebouw weer  van de erfgoedorganisatie BOEi. Prorail en NS willen sporen voor inspectie, schoonmaak en opstellen van reizigerstreinen aanleggen waardoor de Werkplaats haar spooraansluiting dreigt te verliezen. De orderportefeuille werd al kleiner en het ziekteverzuim van het personeel was 25%.

(bronnen: BN de Stem; https://www.faillissementsdossier.nl/)

Er rust geen zegen op wagenonderhoud in Roosendaal: eerder ging Conrail failliet en hield Shunter er mee op.

0 – 0 – 0

29 september 2022

 

“Fietsen op de Rails” in het Holtingerveld bij Havelte (zie hier voor meer informatie) zal zeer waarschijnlijk na november verdwijnen. De zeven 2-persoons en vier 4-persoons lorries, de kale onderstellen, wissels en rails staan te koop. Klik voor de contactmogelijkheden.

 

2-persoons lorrie, Holtingerveld, 20-06-2020 →

 

De terreineigenaren Defensie en Staatsbosbeheer hebben bezwaren tegen delen van het huidige traject (met begin- en eindpunt). Nu was het plan toch al om op den duur te komen tot een rondlopend traject, maar er blijkt alleen een kort en toeristisch onaantrekkelijk rondje mogelijk te zijn.

(met dank aan Erik Hendriks van het Vlinderparadijs)

 

 

Ooit had Hoogovens (nu Tata Steel) 26 General Electric locs met bedrijfsnummers in de 900 serie. Anno 2022 is daarvan de helft afgevoerd en vier stuks zijn door Tata Steel en BemoRail omgebouwd tot locs in de nieuwe 331 serie. Het wordt daarom hoog tijd voor een webpagina over de 900 serie.

 

Foto Hoogovens, collectie Joop Loots

 

De “locodrijver” loopt naar de wisselsteller. Hij heeft een kastje voor zijn buik en de 999 is in 1973 voorzien van afstandsbediening (AB), dus de foto is in of na 1973 gemaakt. Overigens ontbreekt de rij AB controlelampen op de cabine nog.

De buffer vertoont geen luchtslangen. De 999 kan daarom alleen eigen wagens van Hoogovens vervoeren, want die zijn niet beremd. Sommige andere 900 serie loco’s kunnen wel via het landelijke spoorwegnet aangevoerde wagens beremmen en hebben daartoe wel luchtslangen.

De staken met schijnwerpers op de vier hoeken waren bij aflevering van de nieuwe locs niet aanwezig en zijn later weer verwijderd.

 

BemoRail presenteerde op de beurs Innotrans 2022 in Berlijn een nieuw rail-wegvoertuig, de KRE 40 RCRV. Bron: Bemo op Facebook.

 

Dit is in principe een demo model, dat bij klanten gedemonstreerd kan worden, waarschijnlijk het eerst in Indonesië. Wel werkt Bemo aan een zusje, dat naar het chemiepark Chemelot bij Geleen zal gaan als opvolger van een Unilok (met dank aan Arno Logman van Bemo).

Eerder kwam de lichtere KRE 15 RCRV ter sprake.

 

Van de 3 stoomlocs van de Efteling is Aagje om onbekende reden in 2021 en 2022 niet gebruikt. Wel bekend is dat stoomloc Moortje op onderdelen wacht. Alleen Trijntje (volgens andere berichten Moortje) rijdt sporadisch.

 

Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om de 75 meter lange spoorbrug over de Siervijver (zie de foto) te vervangen. Overigens meldt de Efteling website niets over de problemen.

Bronnen: Eftelingsestraat.nl; looopings.nl; SpoorPro.nl

 0 – 0 – 0

15 september 2022

 

Al jaren geleden werd een aparte webpagina gewijd aan de railkraan van de "Vriendenkring stoomschip Vereeniging" in Almere. De Vereeniging houdt er nu mee op. Veel machines  zijn naar het Mechanisch Erfgoed Centrum bij Dronten gegaan, maar de STAR in Stadskanaal zal zich over de spoorrailkraan ontfermen (bron: Op de Rails 2022-09).

 

De restauratie is in 2015 al ver gevorderd: alle functies (hijsen, toppen, draaien en rijden) doen het weer en de railkraan ziet er als nieuw uit. Wel ontbreken de buffers nog en bestaat het plan van deze dieselrailkraan weer een stoomrailkraan te maken.

Foto van de Vereeniging, 11-10-2015 →

 

In een garagebox van Jan Keppels staat de door hem gerestaureerde oudste nog werkende benzinelocomotief in Nederland. Het is fabrieksnummer 4692 uit 1932 van het Orenstein & Koppel type M. Zie hier  voor meer bijzonderheden. De loc heeft de hoogste status (dat is A status) in het Nationaal Register Railmonumenten.

 

O&K 4692 in het daglicht.

Foto: Gert Sluijters, 09-10-2021→

 

Jan Keppels wil de loc verkopen na het 30e Internationales Feldbahntreffen, dat op 7-9 oktober 2022 plaats zal vinden bij de Stoomtrein Katwijk Leiden. Voor gegadigden is zijn e-mail adres:

jan.keppels(b)wxs.nl

Vervang daarbij (b) door @; dit is een antispam maatregel.

 

Het weiland van Joh. Cazemier in Den Horn is onder de aandacht gekomen omdat een daar bewaard vertakkingsvoorsein aan het Spoorwegmuseum is geschonken [1]. In het weiland ligt smalspoor waarop met 20 lorries voor 2009 hooi naar de boerderij werd vervoerd [1]. Volgens [1] is het 70 cm smalspoor, dat vanaf 1972 van de steenfabriek Feerwerd en de Groningse houtzagerij Nanninga is gekomen.

 

Foto Gert Sluijters, 22-02- 2015 →

 

Cazemier heeft echter aan Gert Sluijters verteld dat de 1500 meter spoor met een spoorwijdte van 50 cm, vele draaischijven en rekkenwagens afkomstig zijn van de in 1971 ontmantelde Steenfabriek Labor te Middelstum. In 2015 was dit materieel al totaal weggeroest, maar volgens [1] krijgt het een museale bestemming. Als dat zo is zal de juiste spoorwijdte nog wel blijken. Interessant is vooral het gebruik van smalspoor in een weiland. Dat kwam op bescheidener schaal vaker voor, bijvoorbeeld voor het vervoer van melkbussen naar een plaats waar een vrachtauto van de melkfabriek ze kwam ophalen.

 

[1] Ruud Kohlen, Vertakkingsvoorsein Den Horn naar het Spoorwegmuseum, Railmagazine 397, september 2022.

 

In het nieuws van 19 augustus 2022 hieronder kwam het door de lage waterstand van de Nederrijn droogvallen van een stuk smalspoor in de Maneswaard ter sprake. Fred van den Helm fotografeerde de bijbehorende en dichtgegooide coupure in de zomerdijk:

 

Maneswaard, 04-09-2022.

Foto: Fred van den Helm →

 

 

 

BemoRail heeft de vierde gerenoveerde GE loc – de 334 dus – vorige week bij Tata Steel afgeleverd. Daardoor kon Tata Steel na 1,5 jaar afscheid nemen van de ingehuurde Vossloh  G6 (zie hier).

(met dank aan Arno Logman, BemoRail)

 

 

Er zijn nieuwe links.

 

0 – 0 – 0

1 september 2022

↑ MEC bij Dronten, 20-08-2022. Links een deel van de voor verdere uitbreiding beschikbare rails ↑

Op het onderste bord staat welke instanties de natuurzone mogelijk gemaakt hebben.

 

Het Decauville Spoorweg Museum rijdt weer. Al jaren niet meer in de Harskamp, maar nu bij het Mechanisch Erfgoed Museum nabij Dronten. Naast het MEC ligt een zogenaamde wadi (Water Afvoer Drainage en Infiltratie). Een wadi bergt regenwater en zuivert het, waarna het water infiltreert in de ondergrond. Zo helpt de wadi tegen wateroverlast en droogte. Het water wordt lang vastgehouden. In dit natte natuurgebied is vorig jaar een smalspoorlus gelegd. Er staan bijenkasten. Met één personenwagen en een Moës loc wordt een fraaie rit gemaakt. Het MEC noemt dit een “bijensafari”.

 

Steinweg heeft de in onbruik geraakte ex-NS Sik 203 geschonken aan de museumspoorlijn STAR in Stadskanaal (bron: SpoorPro). De 203 uit 1934 is de oudste nog bestaande Sik. Ze is op 19-08-2022 naar de STAR gebracht (bron: Railwiki).

 

← De ex-NS 203 bij Steinweg Handelsveem op de Beatrix Terminal aan de Waalhaven op 30-09-2003.

 

Steinweg beschikt nog over de ex-NS 342, zie hier. Een personeelslid van Steinweg sprak in 2003 zelfs over 3 Sikken, maar alleen de 203 stond buiten en was te fotograferen.

In mei verscheen bij uitgeverij Lycka Till Förlag het door Paul Engelbert geschreven boek “Stamlijn Groote Lindt”, met als ondertitel “125 jaar spoorvervoer op de Lindtsedijk in Zwijndrecht”. Het is een heel aardig boek, goed gedocumenteerd en voorzien van prima foto’s. Tegenwoordig is er sprake van een hoofdspoorlijn, met alleen nog op woensdag facultatief vervoer voor Van Leeuwen Buizen aan het eind van de 3,7 km lange lijn. In de hoogtijdagen  ging het om de nog geen kilometer spoor van het Raccordementbedrijf der gemeente Zwijndrecht. Met circa 4000 wagens per jaar was de Verenigde Oliefabrieken Zwijndrecht (VOZ) toen de belangrijkste klant. Het VOZ sporenplan uit ≈ 1962 staat in het boek. Over de volle lengte van de “hoofdstraat” tussen de gebouwen lagen twee sporen. Op het ene spoor stonden wagens. Die werden met een kabel verplaatst door een loc op het andere spoor. Ongenoemd blijft in het boek dat er ook op andere manieren gerangeerd werd. Zie hiervoor uitbreidingen van de webpagina over kaapstaanders en van de webpagina over autotrekkers.

In het nieuws van 19 augustus 2022  direct hier onder is aanvullende informatie over het droog gevallen stukje smalspoor bij de Maneswaard toegevoegd.

0 – 0 – 0

19 augustus 2022

 

Op verschillende plaatsen langs de grote rivieren kwam het voor dat nabij de ene rivieroever klei gegraven werd die werd overgevaren naar een steenfabriek op de andere oever. Zo gingen er kipkarren met klei van de Maneswaard bij Opheusden per dekschuit over de Nederrijn naar de steenfabriek De Blauwe Kamer aan de voet van de Grebbeberg

 

Kaartfragment voor 1970 uit Topotijdreis

 

De Blauwe Kamer was in 1975 voor het laatst in bedrijf. Tegenwoordig is de steenfabriek een ruïne in een natuurgebied.

 

Door de extreem lage waterstand viel iets oostelijk van het pontveer een stalen constructie met een stuk 700 mm smalspoor droog. Het gaat waarschijnlijk om stalen delen van een steiger waarvan het hout is weggerot.

 

Maneswaard, 18-08-2022. Aan de overzijde van de Nederrijn is de schoorsteen van de Blauwe Kamer te zien. Foto: Fred van den Helm →

 

Fred van den Helm vond in de zomerdijk een oude coupure. Die is wel dichtgegooid met klei maar er zijn nog stukken muur met daarin sleuven voor de aan te brengen balken goed te zien.

 

(Met dank aan Fred van den Helm en Jan en Jeroen Roos)

 

 

SpoorPro bracht op 17-08-2022 als nieuws dat Strukton Rail bij het PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) project Rijswijk-Rotterdam een elektrische Railhog inzet, bijv. om werknemers naar hun werkplek te brengen.

Op deze website is eerder een webpagina over de Railhog geplaatst. Het rail-wegvoertuig werd in 2011 geïntroduceerd, toen nog met een dieselmotor. De eerste elektrische Railhog werd in 2020 in gebruik genomen. De elektrische Railhog van Strukton Rail blijkt een nieuwe ontwikkeling te zijn, nu op basis van een Frisian Leffert FM-80 electrische transporter. De actieradius is 60 kilometer en er is plaats voor 6 personen.

 

Gebr. Koerts-Techniek op Facebook. Op de stoelen staat Frisian Motors →

 

En dan stoom: er is een nieuwe webpagina over de aanleg van het Julianakanaal. Er werden vele 90 duimers en houten bakwagens ingezet.

0 – 0 – 0

4 augustus 2022

 

Ex-NS bakkie 692 (zie het nieuws van 21 en 7 juli hieronder) heeft Jacko Fijn Techniek in Wezep verlaten en is in Amsterdam gesignaleerd.

 

Defensie rangeerde in ’t Harde sinds 2011 met een gemoderniseerde Cockerill dieselloc. Die werd gehuurd van Wagoncare en was niet 100% bedrijfszeker [1]. In plaats daarvan is bij Mol [B] een nieuw rail-wegvoertuig van het type RR 2444 gekocht.

↑ Het nieuwe rail-wegvoertuig staat bij de werkput, 03-08-2022 ↑

De Cockerill is er overigens ook nog steeds.

 

Detail, 03-08-2022 →

 

Vanwege de hogere luchtopbrengst en luchtvoorraad kan nu sneller gerangeerd worden dan met de oude loc [1]. Het voertuig is niet op de openbare weg toegelaten, maar kan natuurlijk wel op eigen kracht op het uitgestrekte terrein van de Luitenant-kolonel Tonnetkazerne rijden. Zo kan de BOS (Brandstoffen, Olie, Smeermiddelen) pomp bereikt worden of kan een dieplader opgereden worden voor inzet op een andere locatie [1].

 

[1]  Defensiekrant 26, vrijdag 08 juli 2022.

(met dank aan Frank Schouten)

 

Bij de zinkfabriek Nyrstar (← ZinifexPasmincoBudelco ← KZM) in Budel Dorplein is de Orenstein & Koppel 26821 (1976) alias Ilse van het type MB280N  afgevoerd en gesloopt. Ter vervanging is in juni 2022 een rail-wegvoertuig van het type Lok 35 van Lokaction gearriveerd:

↑ Het nieuwe rail-wegvoertuig met de zinktrein bij Nyrstar in juni 2022. Foto Lokaction ↑

 

Daarom is er een nieuwe webpagina aan de rail-wegvoertuigen van Lokaction gewijd.

(met dank aan Johan Van Rompaey en Frank Schouten).

 

MoSi 27 is van de BAM overgegaan naar Sim Boerema BV of zijn RIW (Rail Infra Wagons) en staat nu in Apeldoorn; zie hieronder:

(met dank aan Martijn Smits)

↑ Het nummer 27 en de naam Inge zijn al verdwenen. Apeldoorn, juli 2022. Foto: Martijn Smits ↑

0 – 0 – 0

21 juli 2022

 

Strukton Rail Short Line (SRSL, de opvolger van NS Spooraansluitingen) wil het spoor op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide reactiveren. SRSL baseert zich op een stageverslag en verwacht dat de eerste trein op 1 december rijdt, want de infra is nog intact (bron: SpoorPro.nl).

 

Op 20-07-2022 was duidelijk dat ex-NS bakkie 692 van Rail Force One bij Jacko Fijn Techniek in Wezep hetzelfde uiterlijk (met als opvallend kenmerk de gele koppelstangen) krijgt als de onlangs bij JFT gerenoveerde ex-NS 687 →

 

In oktober 2021 is het frame van loc 908 van Tata Steel naar Bemo gegaan om te worden opgebouwd tot de nieuwe 334, in aansluiting op de 331 t/m 334 (met dank aan Arno Logman). Een webpagina over de 900 serie is in de maak.

Eerder zijn op deze website webpagina’s geplaatst over kolentips voor zeeschepen en kolentips bij nutsbedrijven. Kolentips voor binnenschepen zijn nog niet besproken. Ze varieerden sterk in grootte en techniek.

 

De water-hydraulische kolentip aan de Zuid-Willemsvaart bij Maastricht. Op de achtergrond de spoordijk van de lijn naar Lanaken en de ook nu nog bestaande schoorsteen van Radium Rubber. Periode 1920-1929.  Foto NS, collectie NVBS →

 

Deze simpele kolentip verwerkte een deel van de kolen van de Limburgse mijnen en moest het na de aanleg van het Julianakanaal afleggen tegen de enorme kolentips in Born. Meer over kolentips voor binnenschepen staat in een nieuwe webpagina.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

7 juli 2022, aangevuld op 8 juli 2022

 

Er is onverwacht nieuws over ex-NS bakkies: bij Jacko Fijn Techniek in Wezep stonden nog de uit het Verenigd Koninkrijk teruggekeerde ex-NS 685 en de als plukloc gebruikte 601 (ex-NS 671). Die staan er nog onaangeroerd.  Maar er wordt gewerkt aan de bij OOC in Oss vertrokken (zie het nieuws van 26 mei 2022) ex-NS 692:

 

Een bedrijf naast Jacko Fijn Techniek in Wezep heeft deze op 06-07-2022 genomen foto mogelijk gemaakt door de heg fors te snoeien. De koppelstangen liggen aan de andere kant van de loc →

 

Dat het hier om de 692 gaat bleek uit het tijdschrift Op de Rails 2022-7. Daarin staan nog meer bijzonderheden, namelijk “De drieasser heeft er de afgelopen tweeënhalf jaar 4300 diensturen en 8500 kilometer opzitten en kan na onderhoud op een andere locatie aan het werk”. Verder is volgens Op de Rails opgericht RFOFS (RFO Fleet Services), net als Rail Force One en RailReLease een onderdeel van de Rail Innovators Group. De locomotieven van RailReLease, waaronder de bakkies 671, 683, 685, 687 en 692, zullen in eigendom van overgaan naar RFOFS en zullen daarvan de kenmerken krijgen.

 

Koks Civil in Alkmaar timmert druk aan de weg, maar dat geldt voor kolkenreinigers, rioolinspectietechniek en dergelijke. Voor rail-/wegvoertuigen staat op de website als laatste nieuws dat het nieuwe jaar goed is begonnen. Dat gaat dan niet over 2022, maar over 2021. Het betreft een eerder aan het trambedrijf van de Provincie Utrecht geleverde Unimog met Zagro rail-/weginstallatie. Die Unimog werd in 2021uitgerust als noodhulpvoertuig. Ook is het stil geworden rond de in 2018 door Prorail bestelde 5 Unimogs met Zagrorail-/weginstallatie voor het wegslepen van gestrande treinen.

Het is dan ook geen complete verrassing dat de vertegenwoordiging van Zagro door een ander bedrijf is overgenomen:

AMT berichtte in het nieuws van 12 mei 2022: “De AMT Group heeft vanaf januari 2022 de vertegenwoordiging van Zagro voor de Nederlandse markt overgenomen van Koks Group. Koks Civiel ondersteunt ons in de overgangsperiode en blijft daarnaast servicedealer en leverancier van onderdelen.” AMT is begonnen in Etten-Leur en is enkele maanden geleden naar Breda verhuisd. AMT kwam al eerder op deze website ter sprake, bijvoorbeeld met de Trensformer, op de webpagina over de Krol de honderdste flaflorrie en de personenlorrie (beiden vooral voor gebruik met een Krol) en met een quad met rail-weginstallatie.

 

AMT toonde op de Railtech 2022 – net als op de Railtech 2019 – in Utrecht een quad met rail-/weginstallatie. Foto Jan Roos, 23-06-2022.

Zie ook dit filmpje (tip van Toon Steenmeijer).

 

 

Via Zagro vertegenwoordigt AMT nu onder andere:

·       Het Zagro Waggonrangiergerät, vaak kortweg Zagro genoemd.

·       De Zagro Mini-RangiererMaxi-Rangierer en E-Maxi.

·       De Unimog met rail-/weginstallatie.

·       Terberg-Zagro rail-/wegvoertuigen.

·       Gmeinder locomotieven.

 

Er is een nieuwe webpagina toegevoegd over de handelshuizen Ferrostaal en Rollo.

 

0 – 0 – 0

 

24 juni 2022

 

Een onverwachte ontmoeting in het Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep op 22-06-2022: de in 1967 door Kees Neve voor het 45 cm spoor van de Linnaeushof in Bennebroek afgeleverde stoomloc Rollecate met trein →

 

Van 1985 tot 2012 reed de trein rond kinderboerderij de Goffert; daarna verdween ze naar Zweden. Stichting Stoomgroep de Goffert heeft de Gofferttrein in 2019 terug gehaald naar Nijmegen en zou weer een spoorlijn met een spoorwijdte van 45 cm in het Goffertpark aanleggen. De loc zou op houtbriketten gestookt worden. Thans wordt echter gedacht aan elektrisch rijden! Ondertussen liep de huur van de stalling in Nieuwkoop af en daarom is de Gofferttrein op 01-04-2022 naar het NTM verhuisd.

 

 

Deze historische foto is genomen bij de kalkzandsteenfabriek Rijswijk bij Huizen. In twee persen vervaardigde “vormelingen” of “rauwe stenen” werden steen voor steen gestapeld op plateauwagens, die op een draaischijf staan. Bron: Steenfabriek Huizen graaft geschiedenis op de website Oneindig Noord-Holland / Xella bedrijfsarchief →

 

Deze fabriek werd in 2019 tijdelijk gesloten.  Eind 2021 werd besloten dat de sluiting definitief is en begon de ontmanteling. Dit nieuws is de aanleiding voor uitbreiding van de webpagina over kalkzandsteenfabrieken in het algemeen. En ook de webpagina over de al jaren verdwenen kalkzandsteenfabriek Alba bij Apeldoorn kon worden uitgebreid.

 

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud