►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||
|
|||||||||
Oud Nieuws 30: tweede deel 2022 |
|||||||||
27 oktober 2022 De webpagina over de NS Grinderij in Linne
is aangevuld. Op
05-10-2022 werd het buitenterrein van Jacko Fijn
Techniek in Wezep verder opgeruimd → Eerder al waren de restanten van de blauwe ex-NMBS
8273 afgevoerd. Op de vrijgekomen plaats was bakkie 685 neergezet, achter plukloc 601 (die niet van plaats is veranderd). Met een vorkheftruck worden staalplaten op een
pallet gestapeld. Buiten beeld wordt de bestrating met een borstelwagen
schoon geveegd. De bedoeling van deze acties is nog niet duidelijk. |
|
||||||||
Jacko Fijn
Techniek hield het spannend: op de vrijgekomen plaats werd een tent
neergezet. Maar waar is die tent voor bedoeld ? Uit vergelijking met de 601
rechts ervan blijkt dat een bakkie er wel in zou passen. JFT,
Wezep, 17-10-2022 → Shunter (Alstom Maintenance) heeft twee locs verkocht: · bedrijfsnummer
301, door Vollert gebouwd als enige loc van het
type DR 6000. · bedrijfsnummer
504, van het Orenstein & Koppel type MC14N. De locs hebben Shunter
op 25-10-2022 verlaten (met dank aan Peter Jansen). Hieronder staan foto’s en bijzonderheden van beide
locs. |
|
||||||||
Vollert
fabrieksnummer 93/073 kwam fabrieksnieuw in 1993 in dienst van de NS in
Feijenoord en IJsselmonde als één van de kandidaten voor de vervanging van de
Sik. Een citaat uit de website Feijenoordse Meesters: “Dit locje
werd dan wel als fluisterloc aangeboden, maar oh,
wat maakte dat ding een ongelooflijke herrie. Dat had geloof ik te maken met
het feit dat de motor, om warmlopen te voorkomen, hoog in toeren moest
draaien bij langzaam rijden en stilstand”. Daarna kwam de loc bij de
spooraannemer NBM en tenslotte in 2003 als 301 alias Monica bij Shunter. Monica werd door Shunter
onder andere verhuurd aan de Combinatie Railinfra IJburg, Cerestar
in Sas van Gent en Nedtrain in Tilburg. Monica op de draaischijf van de Nedtrain Hoofdwerkplaats in Tilburg op 25-11-2006. Op de
treeplank liggen trekstangen. Op de bufferplaat zijn schakelaars gemonteerd
waarmee men de op afstand bediende loc een noodstop kan laten maken. |
|
||||||||
Shunter 504
alias “Seppe” op de hoek van de Vondelingenweg
- hoek Petroleumweg Pernis; foto Ben van Wevering,
14-05-2019 → Deze drieasser is in
1963 met O&K fabrieksnummer 26256 gebouwd. Deze loc was jarenlang (1963 –
1979) nr. 1 van de BPM (later Shell) raffinaderij Pernis, maar werd bij
O&K ingeruild omdat ze niet radiografisch te besturen was. Daarna was ze
nog langer Tiny van spooraannemer Strukton. In 2012
kwam de loc bij Shunter en kreeg daar
bedrijfsnummer 504 en de naam Seppe. Ook Seppe werd diverse malen verhuurd. Het Terschellinger Spoor
bij het Bunkermuseum op Terschelling staat te koop; zie hier. 0 – 0
– 0 |
|
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
↑ In 1934 werd er druk gewerkt aan de aanleg van het
Julianakanaal bij Elsloo (Collectie Stadsarchief Amsterdam) ↑ Paul Guermonprez legde in één foto 6 treinen op 900 mm
spoor en 2 draglines van het aannemersbedrijf
Van Hattem & Blankevoort
vast. Het gaat om 3 treinen met houten bakwagens, 1 trein met Kruppsche
karren en 2 treinen met gewone kipkarren. Boven de onderste trein staan 2
kipkarren met asfalt uit een asfaltfabriek op maaiveld niveau, dat via een
goot gestort wordt in een (niet zichtbare) vrachtauto. Meer hierover in de met de stoomlocs en wagens aangevulde
webpagina over de aanleg van het
Julianakanaal. |
|||||||||
Op 31-08-2022 is Werkplaats Roosendaal B.V. te Roosendaal (tot
2013 Spoorijzer Materieel, Management en Onderhoud) failliet verklaard. De 21
medewerkers zijn ontslagen. Enig aandeelhouder en bestuurder is De Boomgroep
B.V. en daarvan is enig aandeelhouder en bestuurder Eric van Wijngaarden. (De
Boomgroep ging op 27-06-2023 failliet) Dat Spoorijzer Materieel in 2013
Werkplaats Roosendaal was geworden kon niet goed tot de buitenwereld
doordringen: Dit bord stond bij de ingang van Railpark Roosendaal. De
foto is in 2017 gemaakt, maar in elk geval in 2019 stond het bord er nog → |
|
||||||||
Voor
rangeerwerk werd bakkie 603 van Railpro gehuurd. Werkplaats
Roosendaal huurde de monumentale locloods van Railpark Roosendaal en dat
huurde het gebouw weer van de
erfgoedorganisatie BOEi. Prorail en NS willen sporen voor inspectie,
schoonmaak en opstellen van reizigerstreinen aanleggen waardoor de Werkplaats
haar spooraansluiting dreigt te verliezen. De orderportefeuille werd al
kleiner en het ziekteverzuim van het personeel was 25%. (bronnen:
BN de Stem; https://www.faillissementsdossier.nl/) Er
rust geen zegen op wagenonderhoud in Roosendaal: eerder ging Conrail failliet
en hield Shunter er mee op. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
“Fietsen op de Rails” in het Holtingerveld
bij Havelte (zie hier voor
meer informatie) zal zeer waarschijnlijk na november verdwijnen. De zeven
2-persoons en vier 4-persoons lorries, de kale onderstellen, wissels en rails
staan te koop. Klik voor de contactmogelijkheden. 2-persoons
lorrie, Holtingerveld, 20-06-2020 → De terreineigenaren Defensie en Staatsbosbeheer
hebben bezwaren tegen delen van het huidige traject (met begin- en eindpunt).
Nu was het plan toch al om op den duur te komen tot een rondlopend traject,
maar er blijkt alleen een kort en toeristisch onaantrekkelijk rondje mogelijk
te zijn. (met dank aan Erik Hendriks van het
Vlinderparadijs) |
|
||||||||
Ooit had Hoogovens (nu Tata Steel) 26 General Electric
locs met bedrijfsnummers in de 900 serie. Anno 2022 is daarvan de helft
afgevoerd en vier stuks zijn door Tata Steel en BemoRail
omgebouwd tot locs in de nieuwe 331 serie. Het wordt daarom hoog tijd voor
een webpagina over de 900
serie. Foto
Hoogovens, collectie Joop Loots → De “locodrijver” loopt naar de wisselsteller. Hij
heeft een kastje voor zijn buik en de 999 is in 1973 voorzien van
afstandsbediening (AB), dus de foto is in of na 1973 gemaakt. Overigens
ontbreekt de rij AB controlelampen op de cabine nog. De buffer vertoont geen luchtslangen. De 999 kan
daarom alleen eigen wagens van Hoogovens vervoeren, want die zijn niet beremd. Sommige andere 900 serie loco’s kunnen wel via
het landelijke spoorwegnet aangevoerde wagens beremmen
en hebben daartoe wel luchtslangen. De staken met schijnwerpers op de vier hoeken waren bij aflevering van de nieuwe locs niet aanwezig en zijn later weer verwijderd. |
|
||||||||
BemoRail presenteerde op de beurs Innotrans 2022 in Berlijn
een nieuw rail-wegvoertuig, de KRE 40 RCRV. Bron: Bemo op Facebook. Dit is in principe een demo model, dat bij klanten
gedemonstreerd kan worden, waarschijnlijk het eerst in Indonesië. Wel werkt
Bemo aan een zusje, dat naar het chemiepark Chemelot bij Geleen zal gaan als
opvolger van een Unilok (met dank
aan Arno Logman van Bemo). Eerder kwam de lichtere KRE 15 RCRV ter sprake. |
Van de 3 stoomlocs van de Efteling is Aagje om onbekende
reden in 2021 en 2022 niet gebruikt. Wel bekend is dat stoomloc Moortje op
onderdelen wacht. Alleen Trijntje (volgens andere berichten Moortje) rijdt
sporadisch. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om de 75 meter
lange spoorbrug over de Siervijver (zie de foto) te vervangen. Overigens
meldt de Efteling website niets over de problemen. Bronnen: Eftelingsestraat.nl; looopings.nl; SpoorPro.nl |
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
15
september 2022 Al jaren geleden werd een aparte webpagina gewijd aan de railkraan van de "Vriendenkring stoomschip Vereeniging" in Almere. De Vereeniging houdt er nu mee op. Veel machines zijn naar het Mechanisch Erfgoed Centrum bij Dronten gegaan, maar de STAR in Stadskanaal zal zich over de spoorrailkraan ontfermen (bron: Op de Rails 2022-09). De restauratie is in 2015 al ver
gevorderd: alle functies (hijsen, toppen, draaien en rijden) doen het weer en
de railkraan ziet er als nieuw uit. Wel ontbreken de buffers nog en bestaat
het plan van deze dieselrailkraan weer een stoomrailkraan te maken. Foto van de Vereeniging,
11-10-2015 → |
|
||||||||
In een garagebox van Jan Keppels staat de door hem gerestaureerde oudste nog werkende benzinelocomotief in Nederland. Het is fabrieksnummer 4692 uit 1932 van het Orenstein & Koppel type M. Zie hier voor meer bijzonderheden. De loc heeft de hoogste status (dat is A status) in het Nationaal Register Railmonumenten. O&K 4692 in het daglicht. Foto: Gert Sluijters, 09-10-2021→ Jan Keppels wil de loc verkopen na het 30e Internationales Feldbahntreffen, dat op 7-9 oktober 2022 plaats zal vinden bij de Stoomtrein Katwijk Leiden. Voor gegadigden is zijn e-mail adres: jan.keppels(b)wxs.nl Vervang daarbij (b) door @; dit is een antispam maatregel. |
|
||||||||
Het weiland van Joh. Cazemier in Den Horn is onder de aandacht gekomen omdat een daar bewaard vertakkingsvoorsein aan het Spoorwegmuseum is geschonken [1]. In het weiland ligt smalspoor waarop met 20 lorries voor 2009 hooi naar de boerderij werd vervoerd [1]. Volgens [1] is het 70 cm smalspoor, dat vanaf 1972 van de steenfabriek Feerwerd en de Groningse houtzagerij Nanninga is gekomen. Foto Gert Sluijters, 22-02- 2015
→ Cazemier heeft echter aan Gert Sluijters verteld dat de 1500 meter spoor met een spoorwijdte van 50 cm, vele draaischijven en rekkenwagens afkomstig zijn van de in 1971 ontmantelde Steenfabriek Labor te Middelstum. In 2015 was dit materieel al totaal weggeroest, maar volgens [1] krijgt het een museale bestemming. Als dat zo is zal de juiste spoorwijdte nog wel blijken. Interessant is vooral het gebruik van smalspoor in een weiland. Dat kwam op bescheidener schaal vaker voor, bijvoorbeeld voor het vervoer van melkbussen naar een plaats waar een vrachtauto van de melkfabriek ze kwam ophalen. [1] Ruud Kohlen, Vertakkingsvoorsein Den Horn naar het
Spoorwegmuseum, Railmagazine 397, september 2022. |
|
||||||||
In het nieuws van 19 augustus 2022 hieronder kwam het door de lage waterstand van de Nederrijn droogvallen van een stuk smalspoor in de Maneswaard ter sprake. Fred van den Helm fotografeerde de bijbehorende en dichtgegooide coupure in de zomerdijk: Maneswaard, 04-09-2022. Foto: Fred van den Helm → BemoRail heeft de vierde gerenoveerde GE loc – de 334 dus – vorige week bij Tata Steel afgeleverd. Daardoor kon Tata Steel na 1,5 jaar afscheid nemen van de ingehuurde Vossloh G6 (zie hier). (met dank aan Arno Logman, BemoRail) Er zijn nieuwe links. |
|
||||||||
0 – 0
– 0 |
|||||||||
|
|||||||||
↑ MEC bij Dronten, 20-08-2022.
Links een deel van de voor verdere uitbreiding beschikbare rails ↑ Op het onderste bord staat welke
instanties de natuurzone mogelijk gemaakt hebben. Het Decauville Spoorweg Museum rijdt weer. Al jaren niet meer in de Harskamp, maar nu bij het Mechanisch Erfgoed Museum nabij Dronten. Naast het MEC ligt een zogenaamde wadi (Water Afvoer Drainage en Infiltratie). Een wadi bergt regenwater en zuivert het, waarna het water infiltreert in de ondergrond. Zo helpt de wadi tegen wateroverlast en droogte. Het water wordt lang vastgehouden. In dit natte natuurgebied is vorig jaar een smalspoorlus gelegd. Er staan bijenkasten. Met één personenwagen en een Moës loc wordt een fraaie rit gemaakt. Het MEC noemt dit een “bijensafari”. |
|||||||||
|
Steinweg heeft de in onbruik
geraakte ex-NS Sik 203 geschonken aan de museumspoorlijn STAR in
Stadskanaal (bron: SpoorPro). De 203 uit 1934 is de oudste nog bestaande
Sik. Ze is op 19-08-2022 naar de STAR gebracht (bron: Railwiki). ← De ex-NS 203 bij Steinweg
Handelsveem op de Beatrix Terminal aan de Waalhaven op 30-09-2003. Steinweg beschikt nog over de
ex-NS 342, zie hier.
Een personeelslid van Steinweg sprak in 2003 zelfs over 3 Sikken, maar alleen
de 203 stond buiten en was te fotograferen. |
||||||||
In mei
verscheen bij uitgeverij Lycka Till Förlag
het door Paul Engelbert geschreven boek “Stamlijn Groote Lindt”, met als
ondertitel “125 jaar spoorvervoer op de Lindtsedijk
in Zwijndrecht”. Het is een heel aardig boek, goed gedocumenteerd en voorzien
van prima foto’s. Tegenwoordig is er sprake van een hoofdspoorlijn, met
alleen nog op woensdag facultatief vervoer voor Van Leeuwen Buizen aan het
eind van de 3,7 km lange lijn. In de hoogtijdagen ging het om de nog geen kilometer spoor van
het Raccordementbedrijf der gemeente Zwijndrecht. Met circa 4000 wagens per
jaar was de Verenigde Oliefabrieken Zwijndrecht (VOZ) toen de belangrijkste
klant. Het VOZ sporenplan uit ≈ 1962 staat in het boek. Over de volle
lengte van de “hoofdstraat” tussen de gebouwen lagen twee sporen. Op het ene
spoor stonden wagens. Die werden met een kabel verplaatst door een loc op het
andere spoor. Ongenoemd blijft in het boek dat er ook op andere manieren
gerangeerd werd. Zie hiervoor uitbreidingen van de webpagina over kaapstaanders
en van de webpagina over
autotrekkers. |
|
||||||||
In het nieuws van 19 augustus 2022 direct hier onder is aanvullende informatie
over het droog gevallen stukje smalspoor bij de Maneswaard toegevoegd. |
|||||||||
0 – 0
– 0 |
|||||||||
Op verschillende plaatsen langs de grote rivieren kwam het voor dat nabij de ene rivieroever klei gegraven werd die werd overgevaren naar een steenfabriek op de andere oever. Zo gingen er kipkarren met klei van de Maneswaard bij Opheusden per dekschuit over de Nederrijn naar de steenfabriek De Blauwe Kamer aan de voet van de Grebbeberg Kaartfragment voor 1970 uit Topotijdreis → De
Blauwe Kamer was in 1975 voor het laatst in bedrijf. Tegenwoordig is de
steenfabriek een ruïne in een natuurgebied. |
|
||||||||
Door de extreem lage waterstand viel iets oostelijk van het pontveer een stalen constructie met een stuk 700 mm smalspoor droog. Het gaat waarschijnlijk om stalen delen van een steiger waarvan het hout is weggerot. Maneswaard, 18-08-2022. Aan de
overzijde van de Nederrijn is de schoorsteen van de
Blauwe Kamer te zien. Foto: Fred van den Helm → Fred van den Helm vond in de zomerdijk een oude coupure. Die is wel dichtgegooid met klei maar er zijn nog stukken muur met daarin sleuven voor de aan te brengen balken goed te zien. (Met dank aan Fred van den Helm en Jan en Jeroen Roos) |
|
||||||||
|
|||||||||
SpoorPro bracht op 17-08-2022 als nieuws dat Strukton
Rail bij het PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) project
Rijswijk-Rotterdam een elektrische Railhog inzet,
bijv. om werknemers naar hun werkplek te brengen. |
|||||||||
Op deze website is eerder een webpagina over de Railhog geplaatst. Het rail-wegvoertuig werd in 2011 geïntroduceerd, toen nog met een dieselmotor. De eerste elektrische Railhog werd in 2020 in gebruik genomen. De elektrische Railhog van Strukton Rail blijkt een nieuwe ontwikkeling te zijn, nu op basis van een Frisian Leffert FM-80 electrische transporter. De actieradius is 60 kilometer en er is plaats voor 6 personen. Gebr. Koerts-Techniek op
Facebook. Op de stoelen staat Frisian Motors → |
|
||||||||
En dan stoom: er is een nieuwe webpagina over de aanleg van het Julianakanaal. Er werden vele 90 duimers en houten bakwagens ingezet. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
4 augustus 2022 Ex-NS bakkie 692 (zie het nieuws van 21 en 7 juli hieronder) heeft Jacko Fijn Techniek in Wezep verlaten en is in Amsterdam gesignaleerd. Defensie
rangeerde in ’t Harde
sinds 2011 met een gemoderniseerde Cockerill dieselloc. Die werd gehuurd van
Wagoncare en was niet 100% bedrijfszeker [1]. In
plaats daarvan is bij Mol [B]
een nieuw rail-wegvoertuig van het type RR 2444 gekocht. |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Het nieuwe
rail-wegvoertuig staat bij de werkput, 03-08-2022 ↑ De Cockerill is er overigens ook
nog steeds. Detail, 03-08-2022 → Vanwege de hogere luchtopbrengst en luchtvoorraad kan nu sneller gerangeerd worden dan met de oude loc [1]. Het voertuig is niet op de openbare weg toegelaten, maar kan natuurlijk wel op eigen kracht op het uitgestrekte terrein van de Luitenant-kolonel Tonnetkazerne rijden. Zo kan de BOS (Brandstoffen, Olie, Smeermiddelen) pomp bereikt worden of kan een dieplader opgereden worden voor inzet op een andere locatie [1]. [1] Defensiekrant 26, vrijdag 08 juli 2022. (met
dank aan Frank Schouten) |
|
||||||||
|
|||||||||
Bij de zinkfabriek Nyrstar (← Zinifex ← Pasminco ← Budelco ← KZM) in Budel Dorplein is de Orenstein & Koppel 26821 (1976) alias Ilse van het type MB280N afgevoerd en gesloopt. Ter vervanging is in juni 2022 een rail-wegvoertuig van het type IPMA 35 gearriveerd: |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Het nieuwe
rail-wegvoertuig met de zinktrein bij Nyrstar in
juni 2022. Foto Lokaction ↑ Daarom is er een nieuwe webpagina aan de IPMA rail-wegvoertuigen gewijd. Nyrstar huurt deze IPMA 35 van de Belgische firma Lokaction (met dank aan Bart Raymaekers, Johan Van Rompaey en Frank Schouten).
MoSi 27 is van de BAM overgegaan naar Sim Boerema BV of zijn RIW (Rail Infra Wagons) en staat nu in Apeldoorn; zie hieronder: (met dank aan Martijn Smits) |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Het nummer
27 en de naam Inge zijn al verdwenen. Apeldoorn, juli 2022. Foto: Martijn
Smits ↑ |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
21
juli 2022 Strukton Rail Short Line (SRSL, de opvolger van NS Spooraansluitingen) wil het spoor op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide reactiveren. SRSL baseert zich op een stageverslag en verwacht dat de eerste trein op 1 december rijdt, want de infra is nog intact (bron: SpoorPro.nl). Op 20-07-2022 was duidelijk dat
ex-NS bakkie 692 van Rail Force One bij Jacko Fijn Techniek in Wezep hetzelfde uiterlijk (met als
opvallend kenmerk de gele koppelstangen) krijgt als de onlangs bij JFT
gerenoveerde ex-NS 687 → In
oktober 2021 is het frame van loc 908 van Tata Steel naar Bemo
gegaan om te worden opgebouwd tot de nieuwe 334, in aansluiting op de 331 t/m
334 (met dank aan Arno Logman). Een webpagina over
de 900 serie is in de maak. |
|
||||||||
Eerder zijn op deze website webpagina’s geplaatst over kolentips voor zeeschepen en kolentips bij nutsbedrijven. Kolentips voor binnenschepen zijn nog niet besproken. Ze varieerden sterk in grootte en techniek. De water-hydraulische kolentip
aan de Zuid-Willemsvaart bij Maastricht. Op de achtergrond de spoordijk van
de lijn naar Lanaken en de ook nu nog bestaande schoorsteen van Radium
Rubber. Periode 1920-1929. Foto NS, collectie
NVBS → Deze simpele kolentip verwerkte een deel van de kolen van de Limburgse mijnen en moest het na de aanleg van het Julianakanaal afleggen tegen de enorme kolentips in Born. Meer over kolentips voor binnenschepen staat in een nieuwe webpagina. 0 – 0 – 0 |
|
||||||||
|
|
|
|||||||
7
juli 2022, aangevuld op 8 juli 2022 Er is onverwacht nieuws over ex-NS bakkies: bij Jacko Fijn Techniek in Wezep stonden nog de uit het Verenigd Koninkrijk teruggekeerde ex-NS 685 en de als plukloc gebruikte 601 (ex-NS 671). Die staan er nog onaangeroerd. Maar er wordt gewerkt aan de bij OOC in Oss vertrokken (zie het nieuws van 26 mei 2022) ex-NS 692: Een bedrijf naast Jacko Fijn Techniek in Wezep heeft deze op 06-07-2022
genomen foto mogelijk gemaakt door de heg fors te snoeien. De koppelstangen
liggen aan de andere kant van de loc → Dat het
hier om de 692 gaat bleek uit het tijdschrift Op de Rails 2022-7. Daarin
staan nog meer bijzonderheden, namelijk “De drieasser
heeft er de afgelopen tweeënhalf jaar 4300 diensturen en 8500 kilometer
opzitten en kan na onderhoud op een andere locatie aan het werk”. Verder is
volgens Op de Rails opgericht RFOFS (RFO Fleet
Services), net als Rail Force One en RailReLease een onderdeel van de Rail Innovators Group.
De locomotieven van RailReLease, waaronder de
bakkies 671, 683, 685, 687 en 692, zullen in eigendom van overgaan naar RFOFS
en zullen daarvan de kenmerken krijgen. |
|
||||||||
Koks Civil in Alkmaar timmert
druk aan de weg, maar dat geldt voor kolkenreinigers, rioolinspectietechniek
en dergelijke. Voor rail-/wegvoertuigen staat op de website als laatste
nieuws dat het nieuwe jaar goed is begonnen. Dat gaat dan niet over 2022,
maar over 2021. Het betreft een eerder aan het trambedrijf van de Provincie
Utrecht geleverde Unimog met Zagro rail-/weginstallatie. Die Unimog werd in
2021uitgerust als noodhulpvoertuig. Ook is het stil geworden rond de in 2018
door Prorail bestelde 5 Unimogs met Zagrorail-/weginstallatie voor het
wegslepen van gestrande treinen. |
|||||||||
Het is dan ook geen complete verrassing dat de vertegenwoordiging van Zagro door een ander bedrijf is overgenomen: AMT berichtte in het nieuws van 12 mei 2022: “De AMT Group heeft vanaf januari 2022 de vertegenwoordiging van Zagro voor de Nederlandse markt overgenomen van Koks Group. Koks Civiel ondersteunt ons in de overgangsperiode en blijft daarnaast servicedealer en leverancier van onderdelen.” AMT is begonnen in Etten-Leur en is enkele maanden geleden naar Breda verhuisd. AMT kwam al eerder op deze website ter sprake, bijvoorbeeld met de Trensformer, op de webpagina over de Krol de honderdste flaflorrie en de personenlorrie (beiden vooral voor gebruik met een Krol) en met een quad met rail-weginstallatie. AMT
toonde op de Railtech 2022 – net als op de Railtech 2019 – in Utrecht een quad met
rail-/weginstallatie. Foto Jan Roos, 23-06-2022. Zie
ook dit
filmpje (tip van Toon Steenmeijer). Via Zagro vertegenwoordigt AMT nu onder andere: |
|
||||||||
· Het Zagro “Waggonrangiergerät”, vaak kortweg Zagro genoemd. · De Zagro Mini-Rangierer, Maxi-Rangierer en E-Maxi. · De Unimog met rail-/weginstallatie. · Terberg-Zagro rail-/wegvoertuigen. ·
Gmeinder locomotieven. Er is een nieuwe webpagina
toegevoegd over de handelshuizen Ferrostaal
en Rollo. |
|||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||
24
juni 2022 Een onverwachte ontmoeting in het
Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep op 22-06-2022: de in 1967
door Kees Neve voor het 45 cm spoor van de Linnaeushof
in Bennebroek afgeleverde stoomloc Rollecate met
trein → Van 1985 tot 2012 reed de trein rond kinderboerderij de Goffert; daarna verdween ze naar Zweden. Stichting Stoomgroep de Goffert heeft de Gofferttrein in 2019 terug gehaald naar Nijmegen en zou weer een spoorlijn met een spoorwijdte van 45 cm in het Goffertpark aanleggen. De loc zou op houtbriketten gestookt worden. Thans wordt echter gedacht aan elektrisch rijden! Ondertussen liep de huur van de stalling in Nieuwkoop af en daarom is de Gofferttrein op 01-04-2022 naar het NTM verhuisd. |
|
||||||||
Deze historische foto is genomen
bij de kalkzandsteenfabriek Rijswijk bij Huizen. In twee persen vervaardigde
“vormelingen” of “rauwe stenen” werden steen voor steen gestapeld op
plateauwagens, die op een draaischijf staan. Bron: Steenfabriek Huizen graaft geschiedenis op de website
Oneindig Noord-Holland / Xella bedrijfsarchief →
Deze fabriek werd in 2019 tijdelijk gesloten. Eind 2021 werd besloten dat de sluiting definitief is en begon de ontmanteling. Dit nieuws is de aanleiding voor uitbreiding van de webpagina over kalkzandsteenfabrieken in het algemeen. En ook de webpagina over de al jaren verdwenen kalkzandsteenfabriek Alba bij Apeldoorn kon worden uitgebreid. 0 – 0 – 0 |
|
||||||||
|
|||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
|||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||
|
|
|
|||||||