Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws 27: eerste helft 2021

22 juli 2021

 

In het afgelegen Fochteloërveen stond de Noord Nederlandse Turfstrooiselfabriek (NNT).

Er  leek weinig over bekend te zijn, maar in het al in 2006 verschenen boek “Ik ben blij dat er nog wat overgebleven is” met als subtitel: Turfstrooiselfabriek  Fochteloërveen 1950-1970” van Alie Albrechts bleek het smalspoor aan de orde te komen, bijvoorbeeld op deze foto:

 

NNT, periode 1964 tot 1968 →

 

De loc is een Diema DL 6 of DL 8. Met zijn broek met vouw en gepoetste schoenen is de machinist slecht gekleed om het veen in te gaan.

Ook had Henk Sluijters bij een onverwachte ontmoeting met een NNT trein in 1970 gelukkig een fototoestel bij zich en maakte daarmee niet eerder gepubliceerde foto’s.

Zo ontstond er toch een webpagina over de Noord Nederlandse Turfstrooiselfabriek.

0 – 0 – 0

8 juli 2021

 

Eerder kwam de bouw van de havenhoofden bij IJmuiden – dus de ingang van het Noordzeekanaal naar Amsterdam – ter sprake. Ongeveer tegelijkertijd ontstond de Nieuwe Waterweg als verbinding tussen Rotterdam en de Noordzee. Tijdens de vele jaren durende werkzaamheden vond de overgang plaats van honderden arbeiders met handgereedschap, geroeide vletaken en werkspoor met paardentractie naar het gebruik van stoombaggermolens, excavateurs en stoomlocs.

“Opruimen van gronden uit den Nieuwe Maasmond door den Excavator, 1878”

Fotograaf Julius Perger. Bron en bijschrift: Koninklijke Verzamelingen, Den Haag.

Een nieuwe webpagina is gewijd aan deze Nieuwe Waterweg.

 

De Minilok met bedrijfsnummer H1 van het GVB blijkt al in september/oktober 2018 naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) te zijn gegaan. Het rail-wegvoertuig heeft daar een paar jaar in de  remise gestaan, maar is nauwelijks of niet ingezet. Daarom is de H1 overgedaan aan de firma Niteq in Nibbixwoud waar ze op 25-05-2021 arriveerde (met dank aan Ralph Münzenmayer (EMA) en Thomas ter Berg (Niteq)).

 

De Translok TLDH90 van de wagenwerkplaats op het terrein van Tata Steel in Beverwijk (voorheen van DB Cargo, nu van Combo Wagonservice) is bij Bemo voor groot onderhoud. Als vervanger stuurde Bemo de O&K type MB7N die vroeger bij Electrolux rangeerde (met dank aan Arno Logman (Bemo) en Louis van Delft).

 

Op zondagavond 27 juni ontspoorde bij Groningen Hoofdstation een  Arrriva-trein. Daardoor was er geen treinverkeer met Delfzijl mogelijk. DB Cargo kon zodoende geen wagens bij Delamine in Delfzijl verplaatsen. Daarom is er  tijdelijk een UCA-TRAC bij Delamine ingezet (met dank aan Hans Breederland (Shuntpower) en Hendrik Bouwknegt).

0 – 0 – 0

24 juni 2021

 

Ter illustratie van de bij het Nieuws van 27 mei 2021 (zie hieronder) genoemde, door de firma Berende voor stofbestrijding omgebouwde raildumper hierbij een foto.

 

Geldermalsen, 13-6-2021, foto en informatie: Maarten van der Willigen →

 

Het Deense Hydrema bouwde deze gelede raildumper van het type 912DS Rail in 2012. Er kan zowel laag als hoog op de rails gereden worden. Alleen de spoorwielen aan de achterzijde kunnen worden aangedreven.

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan een ander rail-wegvoertuig, de Railhog. Die is veel kleiner, maar ook daar speelt laag en hoog rijden een grote rol.

0 – 0 – 0  

10 juni 2021

 

Op 11 juni wordt in de Indonesische Ambassade in Den Haag het boek De Indische Mijnspoorwegen van Gerard de Graaf gepresenteerd. Uitgave: De Alk. Formaat A4, 196 p, 330 foto’s in zwart-wit en kleur. ISBN 978 90 5961 232 7. Artikelnummer in de NVBS-Winkel: 026-0339. Prijs: € 34,90.

 

De grote foto op het omslag toont een trein op een tandradsectie van de spoorlijn van de Ombilinmijnen in Sawa Lunto naar Emmahaven in Padang. Onderweg werd 4x van loc gewisseld. Het toegestane treingewicht verschilde per sectie. Daarom werden er op 7 plaatsen wagens afgerangeerd of bijgeplaatst. De kolen deden 2 dagen over de 156 km. →

 

De lijn ligt er nog, maar wordt niet meer gebruikt. Mijngebouwen, de spoorlijn en de kolenloods in Emmahaven horen sinds 2019 tot het Unesco Werelderfgoed.

 

Het bijzondere spoor van de Amsterdamse Jachtwerf Pampus blijkt in 2020 verdwenen te zijn (met dank aan Tijmen Stam voor deze informatie). De webpagina over Pampus is daarom aangevuld met foto’s en de achtergrond van het einde.

 

In 2007 heeft Arkema op de Vondelingenplaat in Rotterdam haar landbouwchemicaliën activiteiten - onder de naam Cerexagri - verkocht aan het Indiase UPL. Arkema en Cerexagri deelden sindsdien twee spooraansluitingen en een Unimog met rail-weginstallatie. Cerexagri (100 werknemers) is echter eind 2020 gesloten omdat UPL de productie van landbouwchemicaliën in België geconcentreerd heeft.

0 – 0 – 0

27 mei 2021

 

Naar aanleiding van de komst van loc PEN 3 bij vishandel De Remise in Termunten is er een nieuwe webpagina gewijd aan de PEN centrale in Velsen.

 

De Remise in Termunten, 14-05-2021;

Foto: Gert Sluijters →

 

Er zijn nieuwe links.

 

Berende Spoor- en Grondwerken heeft een Hydrema raildumper (een rail-wegvoertuig met laadbak) omgebouwd voor stofbestrijding, mede naar aanleiding van een TV uitzending van Zembla over het gevaar van werken in stof van kwartshoudende ballast (bron: SpoorProTV).

Bemo maakt een traversebrug voor een Zuid-Amerikaanse klant.

0 – 0 – 0

13 mei 2021

 

De aan elkaar grenzende landgoederen Heidestein en Bornia bij Driebergen beschikten over uitgebreide smalspoornetten met motortractie. Hierop werd hout vervoerd en werd compost van de gemeentelijke vuilnisbelt gehaald, maar er was ook personenvervoer. Tientallen jaren later zijn er nog stille getuigen:

 

Een perronwand op het landgoed Bornia, op 25-04-2021 gefotografeerd door Tijmen Stam →

 

Heidestein en Bornia staan op een nieuwe webpagina.

 

0 – 0 – 0

29 april 2021

 

De MBS 12 is de oudste nog bestaande motorlocomotief in Nederland. Ze werd in 1920 door Orenstein & Koppel gebouwd en in dienst gesteld op het raccordement van de psychiatrische inrichting het Provinciaal Ziekenhuis Meerenberg in Santpoort. Zie hier en daar. In 1953 werd haar voornaamste taak – het vervoer van kolen – overgenomen door een vrachtauto. “Het Gekje” werd door de Nederlandse vestiging van Orenstein & Koppel in Amsterdam gemoderniseerd met onderdelen van het toen gangbare O&K loctype MV 2, onder andere een versnellingsbak en een 40 pk dieselmotor van het O&K type 116 V2. Die paste niet onder de oude, van voren afgeschuinde motorkap en daarom werd ook de motorkap door een MV 2-exemplaar vervangen. De “schoorsteen” van de thermische syphon koeling verdween. De blinde as en koppelstangen maakten plaats voor kettingen. Het eigenaardige zeskantige machinistenhuis bleef gelukkig. In deze gedaante rangeerde de loc van 1953 tot 1972 bij de Twentsche Stoombleekerij (TSB) in Goor en vanaf 1973 bij de MBS, waar ze het nummer 12 en de bijnaam rij-ijzer kreeg. Begin jaren tachtig werden motor en versnellingsbak voor een revisie verwijderd. Wegens andere prioriteiten liet die revisie op zich wachten. Maar vanaf 2016 is er aan gewerkt, met dit fraaie eindresultaat:

↑ De MBS 12 op 17-04-2021, foto Sevrien Ferrée ↑

De geschiedenis is aan het uiterlijk af te lezen: aan de nog originele wielen is te zien dat ze door koppelstangen verbonden zijn geweest. Ook het typische machinistenhuis met afgeschuinde hoeken aan de voorkant is origineel. Tussen de voorruiten staat het O&K fabrieksnummer 1298.

Er is terecht voor gekozen om de loc niet terug te brengen in de fabrieksnieuwe toestand, maar in de toestand waarin ze bijna 20 jaar bij de Twentsche Stoombleekerij gerangeerd heeft.

 

← Detail van de MBS 12, foto Sevrien Ferrée, 17-04-2021

 

De Stichting 162 heeft in 2019 de dieselmotor en wisselbak gereviseerd. Dat is mooi te zien op een drietal korte filmverslagen.

In 2019 en 2020 hebben MBS-medewerkers de montage, bekabeling, afbouw, inrichting en het schilderwerk gezorgd. In de laatste week van 2020 werd de eerste testrit – na 40 jaar stilstand ! - gereden.

 

Van een andere industrieloc - de MBS 10 (ex Koninklijke Stoom Weverij in Nijverdal) –is plaatwerk hersteld en geschilderd:

↑ De MBS 10 (links) en MBS 12 op 17-04-2021, foto Sevrien Ferrée ↑

 

(met dank aan Stefan Fähnrich, Sevrien Ferrée en Marc Verheul)

In het Groningse Noorhorn staat bij een bedrijfshal een loc van het LKM type V18B:

 

Noordhorn, april 2021. Foto:Gert Sluijters →

 

Friesland Schroot in Wolvega kocht in 1994 twee V18B’s (LKM 261240 en 261340 uit 1963/64) die van de Volksarmee geweest waren. Eén daarvan stond bij een nevenvestiging in Kootstertille (Fr) en bleef daar toen het terrein werd overgenomen door wegenbouwer Weboma. Zie hier en daar.

 

In april 2016 is de loc geplaatst bij een loods in Noordhorn. Die loods is van Klaas Smit, die ook eigenaar is van de Marrumer IJzeren Spoorweg-Maatschappij, bekend van de pannekoektrein in station Marrum-Westernijkerk. De loc ziet er nu aanzienlijk beter uit dan in Kootstertille.

De proeven met een Niteq 2000-C (zie het nieuws van 18 maart 2021 hieronder) hebben er toe geleid dat er nu permanent een Niteq 3000-E bij OOC in Oss is gestationeerd. Die zorgt voor het nauwkeurig positioneren van de wagons tijdens het losproces (met dank aan Thomas ter Berg).

 

Nieuws uit  Sloe (Vlissingen Oost), met dank aan Emiel de Block en Louis van Delft:

De LPG trein van Verbrugge in Sloe naar DSM in Geleen is eind 2020 door DB Cargo van Captrain overgenomen. De door Captrain voor het rangeerwerk in Sloe gehuurde ex-NS 691 is daarom aan BT Trains terug gegeven, maar was in elk geval nog in Sloe op 21 april 2021.

Wegens een defect aan de aan de G2000 1324 is de 2454 van de Stichting 2454 Crew tijdelijk door HSL gehuurd voor rangeerwerk in Rotterdam en Sloe.

De 6005 is door RXP opgeknapt en heeft hetzelfde uiterlijk gekregen als de 6002  (zie hier). Ze is aan HSL verhuurd en is in Sloe aangekomen.

 

De containerdraagwagens langs de A1 bij Barneveld (zie het nieuws van 1 april 2021 hieronder) zijn verdwenen. Er zijn een paar wagens verkocht en de containers zijn in gebruik genomen. Ook de onderliggende grond is verkocht en moest schoon worden opgeleverd (met dank aan Tijmen Stam en Henk Vink).

Recent is in antwoord op vragen in Provinciale Staten gebleken dat de provincie Gelderland niet wil meebetalen aan een onderzoek naar een railterminal in Barneveld.

 

Er is een video gemaakt van de bouw van de blustrein voor Waalhaven Zuid bij Shunter (zie ook het nieuws van 4 maart 2021 hieronder).

0 – 0 – 0

15 april 2021

 

Bij het gehucht Kanaalmond in de Limburgse gemeente Bergen ligt de overwoekerde ruïne van een overslagplaats voor zand en grind van smalspoor naar smalspoor.

 

Foto: Carlo van Kleef, 09-03-2021 →

 

Boven lag het 700 mm spoor van de Kiezelexploitatie en Betonfabriek De Hamert. Eronder lag een 1067 mm spoor van de Maas-Buurtspoorweg (MBS). De webpagina over de Kiezelexploitatie en Betonfabriek De Hamert is uitgebreid met meer foto’s en met een link naar de belangrijkste bron. De ligging van de sporen bij Kanaalmond is door Carlo van Kleef gecorrigeerd.

De eerder besproken normaalsporige, maar zeer kleine Schöma KDL (zie het nieuws van 24 november 2016) staat nu bij de firma Platenburg Spoorwerken in Schaijk langs de A50:

 

Foto: Becktracker, 10-01-2021,

op waymarking.com →

 

 (met dank aan Maurits Kolkman)

 

Vanaf 01-04-2021 staat de blustrein - met Shunter loc - paraat op emplacement Waalhaven Zuid. De meeste gevaarlijke goederen kunnen er weer worden gerangeerd, na een beperking van meer dan 18 maanden. De blustrein blijft tot een structurele oplossing gerealiseerd is. Zie hier.

Er zijn nieuwe links

 

 

0 – 0 – 0

 

1 april 2021

 

De tweeassige Eloc PEN 3 (zie hier) is overgegaan van de STAR naar Vishandel en -restaurant Landman. Die is neergestreken in de voormalige remise van de Stoomtramwegmaatschappij Oostelijk Groningen in Termunten en heeft ook 50 m rails en een gesloten goederenwagen gekocht. Zie hier voor foto’s.

(met dank aan Martijn Smits).

 

In aanvulling op het onderstaande nieuws van 18 maart 2021 hiernaast een foto van de ex-Shell 6 van Bemo als vervanger bij Koole aan het Tankhoofd in Pernis:

 

Ben van Wevering, 24-03-2021 →

 

Nadat Kemira in 2000 de productie van vaste kunstmest in de Europoort staakte, is het terrein een “Co-site” geworden. Dat wil zeggen dat er verschillende bedrijven gevestigd zijn, die van gemeenschappelijke voorzieningen gebruik maken. Wat betreft spoorvervoer zijn dit OCI (voor 2011 Micro Chemie geheten), ETT (European Tank Terminal) en Kemira.

 

De Bemo loc van OCI is sinds 2020 voorzien van een ETT sticker. Frank Schouten zag op 26-03-2021 een rangeerder van OCI  en een van ETT→

 

Het spoorvervoer van de Co-site zit in de lift: in 2020 is het overgave-emplacement langs de Moezelweg uitgebreid met een vierde spoor en van LED verlichting voorzien (met dank aan Louis van Delft en Frank Schouten).

 

Langs de A1 bij Barneveld staan al jaren (afzet)containerwagens, 23-02-2021→

 

Links ziet men de afvalberg van Afvalverwerking Vink BV. Aan de voet ervan ligt 350 meter niet  aangesloten spoor. De achtergrond van één en ander wordt belicht in een nieuwe webpagina over de railterminal Barneveld.

Op 27 maart werd er geoefend met de blustrein (zie het nieuws van 4 maart hieronder) op emplacement Waalhaven (met dank aan Louis van Delft).

 

Sinds eind augustus 2020 werd de Translok van BP Europoort vervangen door de Bemo huurloc van het Orenstein & Koppel type MB7N die vroeger bij Electrolux in Alphen a/d Rijn actief was. Op 5 maart 2021 (dus na een half jaar) was de O&K er nog steeds, maar op 20 maart 2021 werd de Translok weer gezien (met dank aan Louis van Delft).

0 – 0 – 0

18 maart 2021

 

Op 8 maart werd bekend dat Shunter is overgenomen door Alstom. Nu lijkt duidelijk waarom Shunter in een nieuwe werkplaats in IJsselmonde (zie het nieuws van 4 maart hieronder) elektrische treinstellen wil gaan onderhouden ! De overname van Shunter is aanleiding tot een nieuwe webpagina over het begin van Shunter in Velddriel.

 

Op 12-10-2002 staat een door de NS in 1993 als fluisterloc gekochte Vollert bij het Straal en Coatingbedrijf van de Gebr. Kerkhof in Velddriel op de stoep, wachtend op renovatie in de hier door Shunter gehuurde ruimte. Anno 2021 is de loc onder de naam Monica nog steeds bij Shunter →

 

Bij OOC in Oss is een Niteq rangeervoertuigje van het type 2000-C getest. C staat voor (bijzonder) compact (en laag). Het getal is de trekkracht in kgf. Het gaat om een aanvulling op het “bakkie” van Railpro; niet om vervanging.

(met dank aan Thomas ter Berg (Niteq) en Martijn Smits).

 

De statige Henschel van Koole aan de Vondelingenweg in Pernis is defect. Als vervanger stuurde Bemo Rail de ex-Shell 6 (zie hier). Dat is de enige loc van het type MHB201 die Orenstein & Koppel (in 1981) gebouwd heeft.

(met dank aan Arno Logman, Louis van Delft en Frank Schouten)

 

0 – 0 – 0

4 maart 2021

↑ Emplacement Centraal van Tata Steel te Beverwijk, 17-02-2021. Foto:Wytze Wijbenga ↑

De G 6 van Vossloh staat tegen de door Orenstein & Koppel gebouwde “fluisterloc” met bedrijfsnummer 824.

Opvallend is het betere uitzicht vanuit de cabine van de 824 en het ontbreken van SA3 koppelingen bij de G 6.

 

Op 15-02-2021 leverde RXP 9901 een drieassige dieselhydraulische loc bij Tata Steel af.  Deze loc is door Tata Steel gehuurd via het eind 2019 opgerichte Zug Rentals in Rotterdam. Dat is eind 2019 opgericht en bemiddelt tussen bedrijven die tijdelijk een loc of wagens nodig hebben en bedrijven die tijdelijk zulk materieel over hebben.

Bemo Rail in Warmenhuizen heeft recent drie General Electric locs voor Tata Steel gemoderniseerd. Zie hier. De eerste is op  07-08-2018 terug naar Tata Steel  gegaan en de laatste op 28-02- 2019. Zug Rentals meldt in de SpoorPro Nieuwsbrief dat Tata Steel de gehuurde loc inzet als tijdelijke vervanger voor weer een General Electric loc die volledig gemoderniseerd wordt bij Bemo Rail. In plaats van te wachten tot die klaar is (zo’n proces neemt ongeveer een jaar in beslag), heeft Tata Steel er voor gekozen om een direct inzetbare, moderne locomotief te huren vanwege de voordelen voor de stikstof-emissie.

Zoals hier en daar op de loc staat aangegeven (zie de foto hiernaast) gaat het om het type G 6 van de Duitse fabrikant Vossloh. Het bouwjaar is 2015; het fabrieksnummer is 5102161. De klant kan kiezen tussen een Cummins dieselmotor van 671 kW en een MTU dieselmotor van 690 kW. Deze loc heeft de MTU motor. Het gewicht is 60 ton. Zie hier voor een maatschets en meer technische gegevens voor het type G 6.

Sinds 2008 zijn er meer dan 130 locs van dit type gebouwd. Een deel daarvan wordt door Vossloh verhuurd. Dat geldt ook voor het hier besproken exemplaar, zoals uit het UIC nummer hieronder blijkt (D = Duitsland; VL = Vossloh):

 

 

← Details van foto’s gemaakt door Wytze Wijbenga op 17-02-2021

 

De locomotieffabriek van Vossloh in Kiel en de werkplaats in Moers  zijn in 2020 overgenomen door het Chinese CRRC. 

(met dank aan Wytze Wijbenga),  

 

De in 1998 begonnen goederenvervoerder Shortlines ging in 2004 failliet. Shunter nam toen de werkplaats aan de 2de Rosestraat 10 in Rotterdam over. De spoorgebonden activiteiten alhier daalden drastisch nadat Shunter:

·       in 2006 een nieuwe werkplaats aan de Albert Plesmanweg bij het emplacement Waalhaven betrok en

·       in 2012 de Nedtrain werkplaats aan de andere kant van dat emplacement (Blindeweg) overnam.

↑ De Shunter werkplaats aan de Tweede Rosestraat in Rotterdam op 16-05-2017 gefotografeerd door Ben van Wevering ↑

Van rechts naar links de spoorlijn naar Dordrecht, 3 opstelsporen, het werkplaatsspoor met loc 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion en een machinistenhuis van een industrieloc.

Anno 2021 biedt de Tweede Rosestraat 10 onderdak aan een magazijn voor niet courante onderdelen van Shunter, kantoren van enkele bedrijven zoals het uitzendbureau voor spoorwegpersoneel Machinext en RDP Services (opleidingen) en de museale loc 2225. De Gemeente Rotterdam heeft grote belangstelling voor de grond in verband met het project Feyenoord City dat onder andere de bouw van een nieuw stadion inhoudt. De Gemeente Rotterdam en Shunter hebben in principe overeenstemming bereikt over de verplaatsing van de Shunter werkplaats aan de Tweede Rosestraat naar de “Laagjes” in IJsselmonde. Van het emplacement IJsselmonde zullen 3 sporen wijken voor een relatief smal (13 meter) en zeer lang (170 meter) werkplaatsgebouw met daarin één spoor met werkput en bordessen. Zeer verrassend is dat de nieuwe werkplaats bedoeld is voor het onderhoud van treinstellen: zie de tekening hieronder.

(met dank aan Peter Jansen en Ben van Wevering)

↑ Tekening uit een openbaar rapport van BOdG ruimtelijk advies: Ruimtelijke Onderbouwing Shunter, 21 januari 2021 ↑

 

In opdracht van ProRail bouwt de firma Kenbri Fire Fighting een blustrein op in de werkplaats Blindeweg van Shunter. De trein bestaat uit loc 404 van Shunter (een O&K afkomstig van DSM) met voor en achter containerdraagwagens waarop watertanks en de pompinstallatie geplaatst zijn. De trein zal op het werkplaatsterrein van Shunter 24/7 met een machinist en enkele brandwachten paraat gehouden worden als aanvulling op de vaste blusvoorzieningen van het emplacement Waalhaven.

(bron: Shunter op Linkedin, met dank aan Martijn Smits).

 

Volgens het convenant met de rijksoverheid zal dit jaar het laatste incidentele chloortransport per spoor naar Nouryon (voorheen Akzo Nobel MEB) in de Botlek plaats vinden. Om klanten van chloor te voorzien terwijl de eigen productielijn voor chloor in gepland onderhoud is, heeft Nouryon namelijk chloor uit Ibbenbüren (D) nodig. In 2022 zal Nouryon 2 productielijnen voor chloor in de Botlek hebben en zullen zulke incidentele chloortransporten niet langer nodig zijn. Op Nouryon rust de verplichting daarna de infrastructuur voor chloortransporten per spoor te verwijderen. De rangeerrobot van Bemo is voor de laatste keer gehuurd.

(met dank aan Louis van Delft en Frank Schouten).

 

Vanwege de ombouw van de “Hoekse Lijn” tot metrolijn verliet de laatste goederentrein Vopak in Vlaardingen in maart 2017. De in 2015 via Bemo gekomen Gmeinder van het type D25B (fabrieksnr. 5589 uit 1982) is al 4 jaar werkloos. Het ziet er naar uit dat het vervoer binnenkort hervat wordt. Personeel van Vopak draait namelijk proef met de Gmeinder en twee door Biemond & Zonen verhuurde zelflossers.

(bron: Richard Duasela op Linkedin, met dank aan Arno Logman en Martijn Smits).

0 – 0 – 0

 

18 februari 2021

 

Wie weet wat er op de (in circa 1930 in Vlissingen gemaakte) foto hiernaast gebeurde ?

 

Stadsarchief Vlissingen →

 

De oplossing is te vinden in de nieuwe webpagina over bijzondere kolentips voor zeeschepen, die aansluit op eerdere webpagina’s over kolentips in het algemeen en kolentips voor zeeschepen.

 

Na de 6002 (zie het nieuws van 15 oktober 2020) is nu ook de 6005 door RXP opgeknapt en aan HSL Netherlands verhuurd. De locs hebben geen ATB (bron: Op de Rails 2021-2).

 

Jan Roos is een website begonnen over railbevestigingen.

Op internet worden 2 bedrijfshallen aan de Moezelweg in de Europoort aangeboden inclusief spooraansluiting, laad- en losperron en 1 locomotief t.b.v. rangeerdoeleinden. Deze Orenstein & Koppel 26501 (1964) van het type MV6B heeft tot 1996 bij de suikerfabriek in Roosendaal gereden. In de Europoort was de gebruiker van de loodsen Tunderman → Mercantile Benelux → Maersk → VAT → Broekman Logistics. Voor zover bekend heeft de vervallen O&K sinds 2005 niet meer gereden (met dank aan Louis van Delft).

0 – 0 – 0

4 februari 2021

 

In 1905 plaatst een op mankracht werkende railkraan een enorm betonblok op de kop van het Noorderhoofd in IJmuiden. Het holle blok is aangevoerd op een drieassige wagen, geduwd door een Krauss loc. Al het rollend materieel was van Rijkswaterstaat.

Bron: Noord-Hollands Archief →

 

Als vervolg van de webpagina over de bouw van de havenhoofden van IJmuiden is er een nieuwe webpagina over het onderhoud  van de havenhoofden van IJmuiden door Rijkswaterstaat.

 

De beurs RailTech Europe vindt dit jaar op 30 en 31 maart en 1 april  online plaats.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

21 januari 2021

 

Hieronder staat een zeer oude foto van Nederlands industriespoor:

De indrukwekkende houten hijskraan Titan (met een vlucht van 12 meter) werkt in 1870 aan het uit duizenden betonblokken op te bouwen Zuiderhavenhoofd bij IJmuiden. De betonblokken werden stuk voor stuk op platte wagens over normaalspoor aangevoerd. Bron: Noord-Hollands Archief. De fotograaf is onbekend

Aan de rol van industriespoor bij de bouw van de havenhoofden bij IJmuiden is een aparte webpagina gewijd.

 

Dan het eigentijdse nieuws (met dank aan Louis van Delft en Martijn Smits):

 

De na 2004 niet meer gebruikte aansluiting van Arnhem Goederen naar Industriepark Kleefsche Waard in Arnhem is/wordt opgebroken omdat Arnhem Goederen grotendeels wordt omgebouwd tot opstelterrein. Er is nog wel een eilandbedrijf: ProRail en brandweer oefenen met een oude NS koploper (4001) en enkele ketelwagons die met een ex-Akzo loc in verschillende posities gerangeerd worden.

 

Op 12-01-2021 heeft VolkerRail in Amersfoort de ex-NS 1778 officieel in gebruik genomen. De Eloc is in de VolkerRail kleuren gebracht en draagt nu het nummer 7178. Uit een filmpje van SpoorProTV (dat ook bij het nieuws op de VolkerRail website staat) blijkt dat VolkerRail nog een tweede ex-NS 1700 in gebruik zal nemen. De derde overgenomen 1700 wordt als plukloc gebruikt; bovendien zijn onderdelen afgenomen van nog eens drie te slopen 1700-en.

 

Van de door Strukton overgenomen NS locs 704 en 706 (zie hier) is de 704 inmiddels in de eigen kleuren gestoken; zie daar. Het UIC nummer is 92 84 2282 704-0 NL-SRM.

 

Op de website van BT Trains is een heel aardig promotie filmpje verschenen met opnames van het “last mile” werk voor Lineas in Amsterdam. Merkwaardig is dat eigenaar Björn Ormeling zegt dat BT Trains 9 locomotieven heeft, terwijl het overzicht op zijn website tot 8 komt.

0 – 0 – 0

7 januari 2021

 

Verdwenen monument bij de firma Bitumarin in Opijnen,

24-04-1999→

 

De loc reed bij de vorige gebruiker van deze locatie, de Opijnens(ch)e Steenfabriek. Die fabriek voerde ooit de klei aan met onder andere een pont en een elektrische locomotief op smalspoor. Zie de nieuwe webpagina.

 

De vuurloze loc bij het failliete restaurant Hof van Hulshorst (zie hier) is verdwenen.

(met dank aan Toon Steenmeijer).

De in juni 2020 in Roosendaal zwart geverfde BT-Trains 363 727 en 825 zijn - na lange stilstand in Roosendaal - op het emplacement Pernis en in de Botlek gesignaleerd. Op 5 januari  rangeerde de 363 825 bij de CTT Terminal aan de Butaanweg in Pernis.

(met dank aan Louis van Delft en Martijn Smits).

 

Over het 50 jarig jubileum van Bemo Rail (zie hieronder bij 24 december) is een fraai artikel verschenen.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud