Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 18:  eerste deel 2018

 

26 april 2018

 

Een nieuwe webpagina gaat over de tunnellocs van het type Schöma CHL350-BB.

 

Bemorail bouwt momenteel 2 tweeassers van het dieselelektrische type BRDE80 voor een metrodepot in het Midden Oosten. Ze zullen los of gekoppeld kunnen rijden. Met 50 km/uur is de maximumsnelheid hoog voor een industrieloc. Zie deze webpagina op de Bemo website.

 

NS Techniek (voorheen Nedtrain) is haar in 2003/4 gebouwde 700-en van het Vossloh type G400B aan het omschilderen. Op 20-03-2018 stonden de 702 in de nieuwe en de 712 nog in de oude kleuren in Zwolle. Foto: Martijn Smits→

 

Bij Castricum was sinds 1865 een zanderij in gebruik. Het zand werd per smalspoor naar het station gebracht. Nadat het zand tot nabij het grondwater was afgegraven, vestigden zich hier bollenkwekers. Ook zij gebruikten smalspoor. In een oude bollenschuur zit nu het Strandvondstenmuseum. Dat wil het smalspoor laten herleven en legt samen met het Decauville Spoorweg Museum een 700 mm smalspoorlijn aan (bronnen: Menno Twisk; Noord Hollands Dagblad d.d. 13-10- 2017)

 

Het beginpunt van het smalspoor bij de parkeerplaats van het museum op 22-04-2018. Het spoor  onder de DuCrobra kipwagen loopt door het gras naar een draaischijf, waarop ook een spoor onder het afdak van het schuurtje aansluit. Achter de rug van de fotograaf ligt een wissel en vandaar voert de 250 m lange spoorlijn na een boog met contrarail naar de pluktuin. →

 

0 – 0 – 0

 

12 april 2018

 

De 50 pk O&K stoomloc Yvonne van het Veenpark bij Barger-Compascuum,

01-08-2013 →

 

Het 50 pk type van Orenstein & Koppel was populair op het Nederlandse 600 en 700 mm smalspoor. De verhuurders Spoorijzer, O&K in Amsterdam en Oving Spoor verhuurden deze locs. Diverse aannemers, steenfabrieken en andere bedrijven hadden ze in eigendom. Er zijn relatief veel exemplaren bewaard gebleven. Een nieuwe webpagina gaat dan ook over de 50 pk O&K stoomloc voor smalspoor.

 

De webpagina over de (Koks) Zagro E-Maxi is aangevuld. Het bleek bijvoorbeeld dat bij de werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse Metro maar liefst 7 E-Maxi XL’s aanwezig zijn geweest.

 

Bij Stolthaven in Moerdijk is recent een Zagro Waggonrangiergerät gearriveerd (met dank aan Matthijs Bokma van Koks).

 

In het natuurgebied Holtingerveld bij Havelte wordt met Duits veenspoor een smalspoorlijn van 2,6 km aangelegd van vlinderparadijs Papiliorama naar een oorlogsmuseum bij manege Holtingerzand bij Uffelte. Hierop zullen railfietsen gaan rijden die met behulp van onderstellen van Tsjechische kipkarren geproduceerd worden door Werkvoorzieningschap Reestmond in Meppel (bronnen: RTV Drente en Dagblad van het Noorden).

 

0 – 0 – 0

 

29 maart 2018

 

Tijdens de “Dag van de Maakindustrie” in Venlo was de laatste aanwinst van Stadler Service te zien:

 

Stadler te Blecrick, 11-03-2018 ,

foto: Jan Roos →

 

Het is een accuvoertuig van Koks Zagro, van het type E-Maxi XL. Bij Stadler Service in Hengelo rijdt al iets langer een E-Maxi XL en zulke voertuigen zijn ook gebruikt bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Het kleinere type E-Maxi M is al langer in Nederland actief. Het is daarom tijd voor een nieuwe webpagina over de E-Maxi.

 

De E-Maxi XL volgt bij Stadler Service in Blerick een Orenstein & Koppel van het type MB5N op.

 

O&K 26539 (1965) bij Stadler Venlo, 12-06-2014. Onder het O&K logo zit een plaatje met nummer 29309. Dat is een intern bedrijfsnummer van ECT →

 

De O&K was sinds eind 2008 in bruikleen van de ECT terminal, ook in Blerick. Daar was ze de laatste jaren als monument bij de ingang opgesteld. De O&K is nu weer terug gegaan naar ECT. Wie weer wordt ze weer als monument opgesteld. Zie hier voor de hele geschiedenis van deze loc.

(met dank aan: Matthijs Bokma (Koks), Jan Roos en Stadler Service).

 

0 – 0 – 0

 

14 maart 2018

 

Op een nieuwe webpagina gaat het over de Maaswerken. Met dat tussen 1932 en 1942 uitgevoerde project werd de Maas op en nabij de grens van Gelderland en Noord Brabant verbeterd. Er kwamen onder andere circa 60 km smalspoor, 1000 kipkarren en 40 stoom- en motorlocs aan te pas.

 

Foto van de Maaswerken uit de collectie van het Nationaal Archief →

 

Op de Orenstein & Koppels voor 700 mm spoorwijdte staat niet alleen in grote witte letters Spoorijzer Delft, maar is ten overvloede daarboven een messing plaat van deze verhuurder aangebracht.

 

In dit boek wordt gesteld dat O&K 25626 alias de Harculo van de MBS voor de aflevering aan de centrale Harculo in 1954 op de Jaarbeurs in Utrecht gestaan heeft. Michel Dispa (Museum BuurtSpoorweg) wees er terecht op dat op de Jaarbeurs een andere loc (O&K 25555) van hetzelfde type MV6 te zien was. Die was met 1676 mm spoorwijdte besteld, is na annulering van de order voor normaalspoor omgebouwd en werd pas in 1956 geleverd aan de Westfalenhütte.

Een kraanwagen en een vorkheftruck van Van Gend & Loos zetten O&K 25555 (dat nummer is op één van de andere foto’s uit de serie te lezen) in 1954 op haar plaats op het Utrechtse Jaarbeursterrein. Collectie Michel Dispa (Museum Buurtspoorweg).

0 – 0 – 0

1 maart 2018

 

Bemo heeft een rail-wegvoertuig van het type KRE15RCRV voor een wagonfabriek in het Midden Oosten gebouwd. Ook staan er bij het nieuws op de Bemo website foto’s van de revisie van 3 GE’s voor Tata Steel.

De ex-NS 691 van BT Trains is op 22 feb. per dieplader overgebracht van Oss naar de Waterland Terminal in Amsterdam (met dank aan Martijn Smits).

 

In het verleden is al aandacht besteed aan vooroorlogse Deutz diesellocs van de MLH serie en aan de types OME117F en OMZ117F. Nu is het de beurt aan de nog ontbrekende Deutz PM serie.

 

Advertentie voor de Deutz PME117F in het tijdschrift Klei, 1930 →

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

Wisseling van de wacht bij OOC in Oss,

13-02-2012, foto Martijn Smits.

      

Bij OOC in Oss rijdt sinds week 5 een ander “bakkie”, namelijk de 602 van Railpro. Na 2 jaar is de huur van “bakkie” 691 van BT Trains (rechts op de foto) beëindigd, maar ze is nog niet opgehaald en staat behoorlijk in de weg. BT Trains beschikt ook over zeven V60C’s. Meer over de relatief onbekende verhuurder BT Trains en haar materieel staat op een nieuwe webpagina.

 

 

De KRE-15-RCRV voor het GVB met fabrieksnummer 231heeft aan één zijde zowel een Scharfenberg koppeling (voor de Metro) als een Albert koppeling (voor trams). Het is niet het exemplaar van de link (foto Bemo) →

 

Bemorail heeft in oktober 2017 een

op afstand bestuurbaar rail-wegvoertuig met elektrische aandrijving via accu’s geleverd aan het GVB in Amsterdam (met dank aan Arno Logman van Bemo).

 

Bemorail heeft een nieuwe loc van het type BRD-130 afgeleverd aan OCI in de Europoort. Ze vervangt de Bemo huurloc van het O&K type MB360N  (ex Shell Moerdijk).

 

De nieuwste Bemo (met fabrieksnummer 232) bij OCI op 07-02-2018. Ongebruikelijk zijn de rangeertredes aan de achterzijde. Foto: Maarten van der Willigen, 07-02-2018 →

 

0 – 0 – 0

 

1 februari 2018

 

In een hal van Hovers Constructie Tilburg (HTC) staat één van de twee in 1955 afgeleverde dieselmechanische locomotieven die bestemd waren voor gebruik in Nederlands Nieuw Guinea  (foto archief Ad Gevers, van de website Bouwmachines van Toen )→

 

Meer over dit relatief onbekende loctype en het eveneens relatief onbekende project in Nederlands Nieuw Guinea staat op een nieuwe webpagina.

 

Dankzij Jan Roos staat hieronder een foto bij het bericht van 18 januari 2018. De Koempels van de Domaniale stellen overigens dat de loc bij de mijnen Laura en Julia heeft gereden. Ze is echter pas in 1987 - ruim na de mijnsluitingen - tweedehands uit Duitsland bij Laura Metaal gekomen.

↑ De dieselloc Deutz 55895 (ex Laura Metaal) bij schacht Nulland in Kerkrade (Bron: De Limburger, 22-01-2018) ↑

Links staan ondergrondse mijnwagens. Op de voorgrond twee Koempels van de Domamiale (Mijn).

0 – 0 – 0

18 januari 2018

 

De laatste berichtgeving over  het locpark van Shunter dateerde van 2014. Het wordt tijd voor aanvullingen en een overzicht:

 

Shunter nummer 504 in de werkplaats aan de Blindeweg (de voormalige Nedtrain ) op 05-09-2015. Deze drieasser van het type MC14N is in 1963 door O&K gebouwd als nummer 1 (in tweede bezetting) voor Shell in Pernis. In 1979 kwam ze als Tiny naar spooraannemer Strukton en in 2012 naar Shunter. Het is Shunter’s jongste aanwinst →

 

Bij Shunter zijn de 304 en 306 afgevoerd. Daarmee wordt het materieelpark als hieronder staat weergegeven (met dank aan Peter Jansen):

2 x

Lijndiesellocs (DDR V100) 203 101/102.

 

 

7 x

200 serie (O&K MB125N/170N/200N): 202, 204-209

De 208 staat op de nominatie voor afvoer.

4 x

500 serie: 502 – 504 (O&K MC14N)

De 501 (MC500N) staat op de nominatie voor afvoer.

5 x

300 serie: 301 (Vollert DR6000) staat buiten dienst;

303, 305, 307, 308 (O&K MB9N)

3 x

600 serie (O&K MEC502): 601-603.

De motorloze 602 is nooit in dienst geweest.

1 x

400 serie (O&K MB360N): 402.

1 x

hybride accu/diesellocomotief (Niteq 4000H): “Bokito

De 1823 (waarvoor Shunter het plan had voor ombouw tot hybride loc) is medio 2016 van de Blindeweg naar Oefencentrum Noord in Wijster gegaan. Bij de (ex Nedtrain) werkplaats aan de Blindeweg staan de 2296 en 2368, in zekere staat van ontbinding.

De niet dienstvaardige dieselloc Laura (van het bekende Deutz type A4L514, ex Laura Metaal) is door de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij in bruikleen gegeven aan de “Koempels van de Dominiale” en is op 10 januari 2018 geplaatst bij de Schacht Nulland in Kerkrade.

De persluchtlocomotief van de Domaniale Mijn (een Hohenzollern uit 1928) die jarenlang op het perron in Simpelveld stond is eerder door de Koempels in bruikleen verworven en gerestaureerd en staat al een halfjaar bij de Schacht Nulland.

 

ZLSM station Simpelveld, 09-09-2004. Sinds 2009 stond dit materiaal bij de ingang van de “leermijn” van de Ondergrondse Vak School van de Staatsmijn Wilhelmina →

 

Bij de Schacht Nulland staat ook een wagen voor ondergronds personenvervoer (uit Genk).

0 – 0 – 0

4 januari 2018

 

De Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) heeft een draaischijf geplaatst afkomstig van de in 2013 gesloten steenfabriek Doorwerth:

 

LKM loc op de draaischijf van de GSS bij Heteren, oktober 2017. Foto: redactie van Het Polderspoor in nummer 2017-2 →

 

In 2013 werd gemeld dat er een Oostduitse acculoc en rails van museum Fivelmonde (voorheen steenfabriek Hylkema) in Delfzijl naar Frits Thies op Terschelling waren gegaan. Ondertussen is de loc bedrijfsvaardig, zijn er o.a. kipkarren aangevoerd en is er met zware machines een baanlichaam bij het Bunker Museum Terschelling gemaakt waarop de eerste rails en wissel zijn gelegd. Zie “het draadje” van Frits Thies op BeneluxSpoor, bijvoorbeeld deze pagina (en de andere pagina’s). Doel is vooralsnog het weergeven van het vervoer van materialen voor de bunkerbouw. Het bunkercomplex is het hele jaar toegankelijk en behalve op maandag zijn er rondleidingen.

 

Van links naar rechts bij de jutefabriek Ter Horst in Rijssen: gesloten NS wagens aan een laadperron, een wagen voor intern vervoer op normaalspoor en de in een boog gebouwde smederij. Het spoor de smederij in diende voor onderhoud van de vuurloze loc. De drie gebogen sporen eindigden in een draaischijf achter de rug van de fotograaf. Foto: Erfgoed Rijssen-Holten, periode 1930-1940 →

 

Meer over vuurloze Maffei’s staat op een nieuwe webpagina. De webpagina over vuurloze O&K’s van het type Zurdos is aangevuld met interieurfoto’s van het machinistenhuis.

0 – 0 – 0

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws             Nieuwsarchief                 Home                 Inhoud