► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||
|
||||||
Nieuwe links (Deze links blijven hier zekere tijd staan en worden daarna op één van de andere webpagina’s met links gezet) laatst gewijzigd: 15-09-2022 |
||||||
Pierre de Greeuw vond een
serie van meer dan 30 video’s op YouTube waarin een zekere Lawrie per
aflevering een bepaald railvoertuig (bijna altijd een industrieloc) bespreekt
en er mee rijdt. Doorgaans wordt de loc voor het rijden gesmeerd. Hier staat een lijst van de eerste 30 (!) video’s. De
speelduur van een video is in de orde van een half uur. Enkele bijzondere
video’s zijn: Lawrie
Goes Loco Episode 6: Vertical boiled Belgian steam locomotive - the
strangest steam engine? Hier gaat het om een in
het Verenigd Koninkrijk dienstvaardig gerestaureerde Cockerill stoomloc met
verticale ketel, van het type
IV, gebouwd in 1906 en in dienst bij de Mid-Suffolk Light Railway. Er
komen diverse bijzonderheden ter sprake. Zo werkt de handrem maar met één
remblok op één wiel. De loc is naar Engels gebruik van een vacuümrem voorzien,
maar het onderhouden van het vacuüm kost zoveel vermogen dat de loc maar één
rijtuig kan trekken en beremmen. Lawrie Goes Loco Episode 12: A World War One Motor Rail
Simplex De getoonde Simplex is
van het type met een gebogen frame en
is na WO I omgebouwd tot dieselloc. Het is een voorloper van de Simplexen
(met een recht frame) die in Nederland gereden hebben; zie bijvoorbeeld hier. De video is
opgenomen bij de Apedale Valley Light Railway, de basis van de Moseley
Railway Trust, zodat ook daar een indruk van gegeven wordt. Lawrie Goes Loco Episode 18: The War
Department Loco that's been all over the world! Dit gaat over een
dieselloc van hetzelfde type als de ex-NS 162
van de Stichting 162, die nu in het Nederlands Transport Museum in
Nieuw-Vennep staat. De beelden zijn fraai opgenomen bij de Chatham Dockyard. |
||||||
|
||||||
|
||||||
{ |
||||||
Terug/verder naar: |
Links industrieële smalspoorbedrijven Links industriële normaalspooorbedrijven |
|||||