Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Links naar bedrijven met industrieel normaalspoor

gerangschikt per land

laatst gewijzigd: 14-04-2024

 

Nederland: mijnen en bruinkoolgroeves

 

De website De Mijnstreek heeft uitgebreide webpagina’s over onder andere vier bruinkoolfirma’s in de Mijnstreek. Anno 2020 wordt de website vernieuwd. Klik voor de oude en de nieuwe website.

De grote website van Nico Spilt bevat een deel met Nederlands industriespoor, met onder andere foto’s van stoomtractie op normaalspoor bij de Laura & Vereeniging.

Spoorse foto’s staan ook op:

-

de website Gluckauf

Bij de meeste mijnen staat een beeldverslag van de locomotieven; bij de ON 2 van de monorail.

-

deze webpagina van de website www.demijnen.nl

-

de beeldbank van Rijckheyt (centrum voor regionale geschiedenis van Heerlen en omstreken)

Vul bijvoorbeeld als zoekterm bij Alle velden “ON 5” in. Er verschijnen dan een catalogusfoto en actiefoto’s voor en na de verbouwing van drieasser tot vierasser (plus nog enkele foto’s van andere onderwerpen).

Een bericht over de sloop van de imposante dieselloc 161 van Staatsmijnen gaat gepaard met vele fraaie foto’s en tekeningen van de vele levens, waaronder ritten met personenrijtuigen met 120 kilometer per uur. Het kan zijn dat nog geklikt moet worden op “Hier geht es zur gewünschten Seite”.

Dit filmfragment toont de ex-NS 162 in actie als rangeerloc 'D 2' van de Willem-Sophia mijn in Spekholzerheide.

 

 

 

 

Nederland: Hoogovens→ Corus → Tata Steel

 

·       Er bestaat een facebook pagina over het railvervoer bij Hoogovens (Tata Steel).

·       Op Mijn Album staan foto’s van stoom- en dieseltractie bij Hoogovens.

·       Op You Tube staan de films Hoogovens in oude tijden deel 1, deel 2, deel 3, deel 4 en ook Hoogovens luchtopname 1976 met stoomlocs, een GE tweeasser, cokesbluswagen, rijdende mengers en nog meer.

·       De uitgebreide website van Nico Spilt bevat een deel met Nederlands industriespoor, met onder andere foto’s van dieseltractie op normaalspoor bij Hoogovens.

·       Hoogovens in 1996.

·       met de stoomtrein over het fabrieksterrrein van de Hoogovens in IJmuiden, 2011.   

·       Tata Steel: Noodsignalen locomotieven verminderd voor omgeving, 2020.

·       Tata Steel: converterslak.

·       Tata Steel: Tata Steel treinen passeren spoorwegovergangen in openbare wegen in Velsen Noord.

 

 

    

Nederland: Kempensche Zink Maatschappij (→Budelco→ Nyrstar)  

 

Klik op de website Historie KZM op de knoppen:

-

Ondersteuning (en vervolgens Spoorwegnet) voor foto’s en verhalen

-

Fotogalerie (en vervolgens Ondersteuning en Rollend Materieel) voor nog meer foto’s

Webpagina’s van Nico Uitenbroek tonen het verkeer van en naar de zinkfabriek in Budel Dorplein en intern vervoer met de eigen loc.

 

 

    

Nederland: OOC in Oss

 

Twee uitstekende video’s gaan over OOC in Oss in verschillende jaren:

·       Deze video  bevat onder andere een interview met Eric Nooijen (directeur van de OOC). Er wordt gerangeerd met de 602 van Railpro. De 602 verscheen begin 2018 in OSS en is in november 2018  vervangen door de 601 van Railpro.

·       In deze video wordt gerangeerd met een ander ex-NS bakkie, namelijk de 692 van RFO. Die is sinds 31 januari 2020 bij OOC.

 

 

 

 

Nederland: overig

 

Zoals de naam al zegt gaat Railgoed van Rudi Liebrand over het Railgoederenvervoer in en om Nederland. Het ligt voor de hand dat daar vaak industriespoor aan te pas komt. Railgoed bestaat uit twee websites: Railgoed.nl (geopend in september 2006) en Railgoed.net (geopend in juli 2014). Nieuwe thema's worden gepubliceerd op laatst genoemde website.

 

Twee uitstekende video’s gaan over OOC in Oss in verschillende jaren:

·       Deze video  bevat onder andere een interview met Eric Nooijen (directeur van de OOC). Er wordt gerangeerd met de 602 van Railpro. De 602 verscheen begin 2018 in OSS en is in november 2018  vervangen door de 601 van Railpro.

·       In deze video wordt gerangeerd met een ander ex-NS bakkie, namelijk de 692 van RFO. Die is sinds 31 januari 2020 bij OOC.

 

Dit filmpje gaat over het in zelflossers laden van ballast op Pier Azië in Amsterdam. De ballast komt per zeeschip uit Noorwegen naar Amsterdam waar het eerst wordt verwerkt tot gelijkmatige steenslag. Die gaat per binnenschip naar Pier Azië.

Toevallig is juist deze ballast uit Noorwegen op 8 april 2021 via het TV programma Zembla in het nieuws gekomen omdat er kankerverwekkend fijn kwartsstof in zit.

 

 

De website van de Stichting Stoomhijskraan Schelde 38 is klaar.

 

Blokpost 9  beschrijft de raccordementen van het spoortraject Apeldoorn-Heerde.

Er werd anno 2017 langer nagedacht over de spooraansluiting van VDL Nedcar in Born, die er uiteindelijk niet zou komen.

 

Deze Engelse webpagina gaat over Nederlandse industriële stoomloc in 1970/1971, al grotendeels in kleur.

Dutch-Austerity gaat over in Groot Brittannië tijdens de Tweede Wereldoorlog gebouwde locs (austerity betekent versobering) die na de oorlog in Nederland aan het werk gingen, zoals de drieassige zadeltank locs bij NS (serie 8800) en verschillende mijnen.

 

De  website van Spoorkees bevat een interessante webpagina met foto’s van Nederlandse industrietractie omstreeks 1990. Opmerkelijk zijn de 3 drie locs van scheepswerf NDSM in Amsterdam-Noord (in dit boek staat er maar één), waaronder een zelfbouw loc en een soortgelijke loc waarvan als fabrikant wordt opgegeven Machinerieën Monarch-Hydromatic.

 

De website van de ENKA Reünie Vereniging bevat een webpagina over het railvervoer bij diverse vestigingen van Enka/AKU/Akzo (Nobel).

 

Op een webpagina van ModelSpoorClub Veluwezoom staat de webpagina Motorenfabriek Thomassen en het spoor, met onder andere fraaie foto’s van de locomotor BPM 3 (later Klaartje Strukton), de Werkspoor locs BPM 6 t/m 8 en de ex-NS locomotor van Thomassen zelf.

 

Er is een boek “Deventer industriespoor” gepubliceerd (de presentatie was op 12 november 2015).

 

Hier staat informatie over  Shunter verhuurlocs.

Op deze webpagina zijn gegevens en foto’s van een aantal bij Bemo te koop/te huur staande locs te zien.

 

Steef van der Straeten maakte op 25-10-2010 vier films bij de BP raffinaderij op Rozenburg:

    

                     BP losinstallatie

     

   

← Europoort                                  

 

In de eerste film laat DB Schenker loc 6434 een tweeassige ketelwagen van verhuurbedrijf GATX achter op het tweesporige overgave-emplacement.

 

De ketelwagen is gevuld met waterstoffluoride, een zeer corrosief zuur, dat als katalysator gebruikt wordt in olieraffinaderijen tijdens de productie van benzine met een hoog octaan gehalte. In de tweede film komt de Deutz loc van BP aanrijden met achter zich een witte twee-assige ketelwagen met rode ketelfronten. Deze heeft geen opschriftborden, mag het BP terrein dus niet verlaten en word gebruikt als koppelwagen om te zorgen dat de loc buiten de fabriek blijft. De combinatie loopt om de GATX wagen heen. In film 3 wordt de koppelwagen tegen de ketelwagen geplaatst. In film 4  duwt de Deutz de koppelwagen en de ketelwagen het terrein op. De films 2 en 3 zijn vanuit het machinistenhuis genomen.

Opmerking: de Deutz is in 2012 door een Translok vervangen.

 

Een andere videofilm van Steef van der Straeten betreft de O&K 26525 verhuurloc van Bemo bij Kemira in de Europoort.

 

Werkspoor bouwde twee oersikken voor de Gemeentereniging in Den Haag (scroll omhoog voor de foto’s).

 

Er zijn in 2011 foto’s gemaakt tijdens een excursie bij voestalpine Railpro in Crailoo bij Hilversum.

 

Onder de titel Cargo onder de 40 km/h zijn diverse Nederlandse industrielocs te zien, bijvoorbeeld de Osse Overslag Centrale, de zinkfabriek in Budel-Dorplein, de Mosselbanken bediend door Dow Terneuzen, Isoverbel in Etten-Leur, Namascor in Moerdijk en Recticel in Kesteren (de loc was van de firma Den Hartigh).

 

Nadat Philips de Eindhovense wijk Strijp heeft verlaten, worden de gebouwen door diverse bedrijven hergebruikt. Ter nagedachtenis aan het verleden zijn twee spoorwagen als monument op het industriespoor van Philips geplaatst. Zie ook hier

 

 

 

België

 

De Compagnie Belges De Manutation (CBM) in de Gentse haven had in 1966 nog drie (onderling verschillende) Cockerills met verticale ketel, waaronder loc 3 met een verrassend modern uiterlijk.

 

Op een Engelse webpagina staan een industrielocs in België in de jaren 1970-1974.  Het betreft uitsluitend stoom (ook vuurloos en met verticale ketel) en een rond 1935 door Haine St Pierre tot een dieselloc omgebouwde stoomloc.

   

Klik voor Belgische industrielocs, onder andere een “koe met kalf”.

 

Een Belgisch verhuurbedrijf voor industrielocs is Rentaloc.

 

 

 

Duitsland

 

Pierre de Greeuw vond een website met industriespoor in de omgeving van Aken.

 

Klik voor een uitgebreide website over industriespoor in Zuid Duitsland (smal- en normaalspoor), met ook een overzicht van de zeven nu nog actieve vuurloze locs in heel Duitsland, compleet met foto’s en gegevens.

 

Een film laat zien hoe op Gueterbahnhof Neu-Isenburg een industrieloc via een draaischijf een spooraansluiting bedient. Daarbij wordt elke ketelwagen apart gedraaid en door de loc via een kabel en geleiderollen de draaischijf op getrokken. Er is in een toelichting en een sporenplan voorzien.

 

 

 

Frankrijk

 

Locomoteur Vermot
Dit Franse product tilde - net als de Breuer locomotor - een goederenwagen aan één kant een stukje op, zodat een deel van het gewicht van de goederenwagen werd overgedragen op de lichte locomotor. In Denemarken hebben er 17 gerangeerd.

  

Een uitgebreid forum laat prachtige foto’s van Franse industrielocs zien.

Zie bijvoorbeeld ook hier.

 

De volgende link leidt naar een website voor modelbouw. Klik daar echter linksonder op “photo” en vervolgens op de fabrikanten “Moyse” of  “et les autres” voor foto’s van industrielocs..

 

 

 

Groot Brittannië

 

Dit filmpje behandelt (na een minuutje) het rangeren met een paard.

 

Op deze foto’s staan diverse Engelse industriële stoomlocs op de voorgrond. Dat geldt ook voor deze link.

Een film uit 1967 toont Britse industriële stoomlocs, vooral pannier tanks en saddle tanks.

 

Deze link leidt vooral naar diverse types Ruston & Hornsby locs, zowel voor smal- als normaalspoor.

 

Rustonregister bevat veel mooie foto’s van diverse Ruston & Hornsby loctypes.

 

 

 

Italië

  

Klik voor een film uit 1997 over een eilandbedrijf met spoorveerponten.

 

 

 

Luxemburg

 

De volgende link leidt naar industriespoorwegen, ook in Wallonië en andere grensgebieden.

Deze uitgebreide website biedt meer mogelijkeheden. Onderin de linker kolom staat bijvoorbeeld onder de kop RAIL.LU Museums + Monuments.

    

Oostenrijk

 

Websites over:

·       de Oostenrijkse locomotieffabriek Gebus, compleet met leverlijst.

·       de Oostenrijkse locomotieffabriek Jenbach, compleet met leverlijst.

·       Industriespoor in Oostenrijk

 

Spanje

   

Dit is een website met prachtige foto’s van industrielocomotieven.

 

 

 

Zwitserland

  

Breuer locomotoren in Zwitserland.

 

Door RACO en SLM voor de SBB gebouwde locomotoren

 

Op een landkaart kan een kanton worden aangeklikt, waarna voor dat kanton fraaie foto’s en gegevens van bedrijven met industrietractie verschijnen (enkele kantons hebben geen industrietractie en kunnen niet aangeklikt worden).

 

Werkbahnen in der Schweiz is onderdeel van een grote website van Hans und Brigitte Männel.

 

Scroll op deze website helemaal naar onderen, naar Von Roll in Gerlafingen. Na klikken op de foto is van alles te zien: stoomtractie, smalspoor, een Breuer locomotor, etc. En dit is alleen een voorbeeld.

 

Hier staan acculocs van Brown, Boveri & Cie (BBC), soms uitgevoerd als zelfrijdende wagen.

 

 

 

 

Diverse landen

 

Op deze website Industriespoor wordt hier en daar aandacht besteed aan de Cockerills met verticale ketel in Nederland. Klik voor 25 foto’s van Cockerills met verticale ketel in het buitenland. Eén van de drie locs van de firma CBM in de Gentse haven had een ongewoon modern gestroomlijnd uiterlijk maar valt toch als stoomloc door de mand  vanwege de buiten liggende stoomcilinders.

 

Klik voor  Stoomrailkranen in Europa.

 

Deze website behandelt rangeer- en industrielocs (diesel, stoom, elektrisch) in een groot aantal landen, waaronder Nederland en België. Er zijn heel bijzondere types bij.

 

De photostream van Cargo Frank bevat vele industrielocs en andere tractiemiddelen in Nederland, België en Duitsland.

 

 

     

Met dank aan:

Pierre de Greeuw, Erikjan Sachse, Hans Scherpenhuizen, Steef van der Straeten en Kees Wielemaker.

 

 

 

 

 

 

{

Nieuw                                             Home                                                   Inhoud

Terug/verder naar:

                                                   Nieuwe links

 

Links informatiebronnen         Links materieel                    Links industriële smalspoorbedrijven