Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

`

Bemo type KRE-15-RCRV

   

De KRE-15-RCRV van Bemo is een op afstand bestuurbaar rail-wegvoertuig met elektrische aandrijving via accu’s:

 

K: Kompact

R: Rangeerloc

E: Electric

15: trekkracht 15 kN

RC: Radio Controlled

RV: Road Vehicle

 

Het voertuig is met name bedoeld om in remises trams en treinen naar binnen of naar buiten te rangeren.

 

Overzichtsfoto [1].  Onder de oranje lamp ligt de afstandbesturing 

 

Klik voor een bij Bemo opgenomen film [2], waarin onder andere opvalt hoe klein dit voertuig is ten opzichte van de locs waarmee op het buitenterrein van Bemo in Warmenhuizen gerangeerd wordt.

 

In elk van de uitbouwen op de vier hoeken bevindt zich een metalen spoorwiel plus een door een elektromotor aangedreven en – via een elektromotor bestuurbaar – wegwiel.

 

Bemo in Warmenhuizen, 01-09-2016 →

Het stalen spoorwiel bevindt zich het dichtst bij de fotograaf. Daarachter is het kleinere wegwiel met kunstof loopvlak te zien.

 

De as met de (niet aangedreven) spoorwielen wordt in- en uitgeklapt met de hydraulische cilinder (geel, aan de linkerkant). Een elektromotor zorgt voor de aandrijving van het wegwiel; een tweede elektromotor voor de sturing daarvan. Een zogenaamde krabgang (waarbij de wegwielen loodrecht op de spoorwielen staan) is mogelijk en is handig om het apparaat in het spoor te zetten. Maar ook draaien met een kleine draaicirkel hoort tot de mogelijkheden.

 

Een Indiase partner van Bemo, de firma Hyt Engineering, bouwt een KRE-15-RCRV op breedspoor (1676 mm) voor een Indiase klant (vanwege de invoerrechten gebeurt dat niet bij Bemo in Waarland).

Op de desbetreffende webpagina [2] staat een tabel met gegevens, waaraan het volgende ontleend is:

Het gewicht is 5 ton; dankzij de wegwielen met kunststof loopvlak is de trekkracht toch 15 kN.

De vier aandrijfmotoren hebben gezamenlijk een vermogen van 20 kW.

De snelheid is 2 (trekkend of duwend) tot 4 (los) km/uur.

De lengte is 3 meter; de radstand van de wegwielen is 1,82 meter.

KRE-15 op Bemo website.jpg

 

Opmerkingen

a)

Bemo heeft ook acculocs gebouwd van het type KRE 40 en het aanverwante type KRE 30.

Die acculocs hebben wel een cabine, zijn veel zwaarder (20 ton), kunnen niet op wegwielen rijden en hebben een trekkracht van 40, respectievelijk 30 kN.

b)

In 2017 is een exemplaar van het hier besproken type geleverd aan het GVB in Amsterdam, zie hier.

In 2018 werd een exemplaar afgeleverd aan een wagonfabriek in het Midden Oosten. Onderstaande foto (overgenomen van de website van Bemorail) toont de proeven op het buitenterrein van Bemorail.

Met dank aan:

Remon van den Hoek (Bemo).

Bronnen:

[1]

http://www.bemorail.nl/portfolio-item/elektrische-locomotieven/    anno 2016.

[2]

webpagina van Hyt anno 2016.

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar

 

Nieuw                      Home                      Inhoud