►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
` |
||||||||||
Bemo type KRE-15-RCRV |
||||||||||
|
||||||||||
De KRE-15-RCRV van Bemo is
een op afstand bestuurbaar rail-wegvoertuig met elektrische aandrijving via
accu’s: K: Kompact R: Rangeerloc E: Electric 15: trekkracht 15 kN RC: Radio Controlled RV: Road Vehicle Het voertuig is met name
bedoeld om in remises trams en treinen naar binnen of naar buiten te
rangeren. Overzichtsfoto [1]. Onder de oranje lamp ligt de
afstandbesturing → Klik voor een bij Bemo
opgenomen film
[2], waarin onder andere opvalt hoe klein dit voertuig is ten opzichte van de
locs waarmee op het buitenterrein van Bemo in Warmenhuizen gerangeerd wordt. In elk van de uitbouwen op
de vier hoeken bevindt zich een metalen spoorwiel plus een door een
elektromotor aangedreven en – via een elektromotor bestuurbaar – wegwiel. Bemo in Warmenhuizen, 01-09-2016 → Het stalen spoorwiel bevindt zich het
dichtst bij de fotograaf. Daarachter is het kleinere wegwiel met kunstof
loopvlak te zien. De as met de (niet
aangedreven) spoorwielen wordt in- en uitgeklapt met de hydraulische cilinder
(geel, aan de linkerkant). Een elektromotor zorgt voor de aandrijving van het
wegwiel; een tweede elektromotor voor de sturing daarvan. Een zogenaamde
krabgang (waarbij de wegwielen loodrecht op de spoorwielen staan) is mogelijk
en is handig om het apparaat in het spoor te zetten. Maar ook draaien met een
kleine draaicirkel hoort tot de mogelijkheden. Een Indiase partner van
Bemo, de firma Hyt Engineering, bouwt een KRE-15-RCRV op breedspoor (1676 mm)
voor een Indiase klant (vanwege de invoerrechten gebeurt dat niet bij Bemo in
Waarland). Op de desbetreffende
webpagina [2] staat een tabel met gegevens, waaraan het volgende ontleend is: Het gewicht is 5 ton;
dankzij de wegwielen met kunststof loopvlak is de trekkracht toch 15 kN. De vier aandrijfmotoren
hebben gezamenlijk een vermogen van 20 kW. De snelheid is 2 (trekkend
of duwend) tot 4 (los) km/uur. De lengte is 3 meter; de
radstand van de wegwielen is 1,82 meter. |
|
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Opmerkingen |
a) |
Bemo heeft ook acculocs
gebouwd van het type KRE 40 en
het aanverwante type KRE 30. Die acculocs hebben wel een
cabine, zijn veel zwaarder (20 ton), kunnen niet op wegwielen rijden en
hebben een trekkracht van 40, respectievelijk 30 kN. |
||||||||
b) |
In 2017 is een exemplaar
van het hier besproken type geleverd aan het GVB in Amsterdam, zie hier. In 2018 werd een exemplaar afgeleverd
aan een wagonfabriek in het Midden Oosten. Onderstaande foto (overgenomen van
de website van Bemorail) toont de proeven op het buitenterrein van Bemorail. |
|||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
Remon van den Hoek (Bemo). |
|||||||||
Bronnen: |
[1] |
http://www.bemorail.nl/portfolio-item/elektrische-locomotieven/ anno 2016. |
||||||||
[2] |
webpagina van Hyt anno 2016. |
|||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar |
|
|||||||||
|
||||||||||