► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Bemo type KRE 40 acculoc |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Bemo heeft de eerste acculoc van het type KRE 40
gebouwd. Onder de voetplaat van de loc is een luchthoorn te zien → |
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
Na de voltooiing stond de
loc op de beurs Railtech Europe, die van 29 t/m 31 maart 2011 in de Rijtuigenloods
(en een aanbouwsel) in Amersfoort werd gehouden. Deze loods is voorzien van
sporen, die deels gebruikt werden om materieel ten toon te stellen en deels
waren afgedekt. |
|||||||||||||
|
← In het type KRE 40 (dat op de korte
achterste motorkap staat) betekent: K: Kompact (de loc wordt normaliter op afstand
bestuurd en heeft een cabine, maar geen stoel) R: Rangeerloc E: Elektrisch (in dit geval accu’s) 40: trekkracht 40 kN (dat is circa 4 ton aan de haak). |
||||||||||||
De accu’s bevinden zich onder de grootste (dat is de
voorste) motorkap. Samen leveren ze een spanning van 96 Volt → Het is de bedoeling dat de loc
een hele werkdag op één lading kan blijven rijden en ’s nachts wordt
opgeladen. De twee elektromotoren
liggen tussen de frameplaten, met hun as evenwijdig aan de lengterichting van
de loc. Ze drijven elk via een haakse overbrenging een as aan. |
|
||||||||||||
|
← Op een sticker waren tijdens de beurs een
aantal eigenschappen vermeld. Geen CO2 emissie
lijkt wat optimistisch. Dat zal er immers vanaf hangen hoe de stroom waarmee de
accu’s worden opgeladen is opgewekt, bijvoorbeeld door windmolens of door een
kolengestookte elektrische centrale. Een ander voordeel van de acculoc is dat
die zonder enig bezwaar binnen is te gebruiken. Het gewicht van 20 ton
lijkt ruim voldoende voor de trekkracht van 40 kN. De gelijkstroom van de
accu’s wordt omgezet in draaistroom (AC = Alternating Current) waarmee de
motoren gevoed worden. De snelheid wordt geregeld met de frequentie van de
draaistroom. |
||||||||||||
De loc is bestemd voor het rangeerwerk
bij de nieuwe kuilwielenbank op locatie IJmuiden van Tata Steel (voorheen Corus; daarvoor Hoogovens). De loc
zal vaak vanaf die kuilwielenbank op afstand bestuurd worden. Het bedrijfsnummer is WAG 01 (Wagenonderhoud
nummer 01) → |
|
||||||||||||
|
← Op de kuilwielenbank worden uiteraard de
eigen wagens van Tata Steel behandeld. De acculoc is dan ook voorzien van de
bij Tata Steel voor het interne vervoer gebruikelijke halfautomatische SA3
koppelingen. Rechts naast de rechterbuffer zit een noodknop,
zoals gebruikelijk bij op afstand bestuurbare locs. Remleidingen ontbreken,
want de eigen wagens van Tata Steel zijn niet beremd. Wel wordt de loc zelf
met luchtdruk geremd. Luchtdruk wordt ook gebruikt voor de twee luchthoorns. |
||||||||||||
|
← Bij de overdacht aan Tata Steel op de
laatste beursdag – donderdag 31 maart 2011 – werd na een beamer presentatie
door Bemo directeur Teun Druijf een voor
een cabinedeur geplakt lint eendrachtig doorgeknipt door de twee meest
betrokken medewerkers van Tata Steel. Ondertussen werd het doordringende
geluid van de luchthoorns gedemonstreerd. |
||||||||||||
|
←Het transport naar Tata Steel vond op
maandagmorgen 4 april 2011 plaats met een dieplader van de firma Van Maanen.
Op de achtergrond het noordelijke stationsplein – het Piet Mondriaanplein -
van station Amersfoort. Foto: Jeroen Kolkman In 2013 werd een tweede acculoc
voor een Belgische klant gebouwd. Het type daarvan is niet KRE 40, maar KRE
30. |
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
{ |
|||||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||