Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Bemo type KRE 40 acculoc

 

Bemo heeft de eerste acculoc van het type KRE 40 gebouwd. Onder de voetplaat van de loc is een luchthoorn te zien    

BemoTataAcculoc.jpg

rijtuigenloods.jpg

Na de voltooiing stond de loc op de beurs Railtech Europe, die van 29 t/m 31 maart 2011 in de Rijtuigenloods (en een aanbouwsel) in Amersfoort werd gehouden. Deze loods is voorzien van sporen, die deels gebruikt werden om materieel ten toon te stellen en deels waren afgedekt.

KRE40.jpg

← In het type KRE 40 (dat op de korte achterste motorkap staat) betekent:

K: Kompact (de loc wordt normaliter op afstand bestuurd en heeft een cabine, maar geen stoel)

R: Rangeerloc

E: Elektrisch (in dit geval accu’s)

40: trekkracht 40 kN (dat is circa 4 ton aan de haak).

 

De accu’s bevinden zich onder de grootste (dat is de voorste) motorkap.

Samen leveren ze een spanning van 96 Volt →

 

Het is de bedoeling dat de loc een hele werkdag op één lading kan blijven rijden en ’s nachts wordt opgeladen.

 

De twee elektromotoren liggen tussen de frameplaten, met hun as evenwijdig aan de lengterichting van de loc. Ze drijven elk via een haakse overbrenging een as aan.

BemoAcculocOnderMotorkap.jpg

BemoAcculocEigenschappen.jpg

 

← Op een sticker waren tijdens de beurs een aantal eigenschappen vermeld.

 

Geen CO2 emissie lijkt wat optimistisch. Dat zal er immers vanaf hangen hoe de stroom waarmee de accu’s worden opgeladen is opgewekt, bijvoorbeeld door windmolens of door een kolengestookte elektrische centrale. Een ander voordeel van de acculoc is dat die zonder enig bezwaar binnen is te gebruiken.

Het gewicht van 20 ton lijkt ruim voldoende voor de trekkracht van 40 kN.

De gelijkstroom van de accu’s wordt omgezet in draaistroom (AC = Alternating Current) waarmee de motoren gevoed worden. De snelheid wordt geregeld met de frequentie van de draaistroom.

 

De loc is bestemd voor het rangeerwerk bij de nieuwe kuilwielenbank op locatie IJmuiden van Tata Steel (voorheen Corus; daarvoor Hoogovens). De loc zal vaak vanaf die kuilwielenbank op afstand bestuurd worden.

 

Het bedrijfsnummer is WAG 01 (Wagenonderhoud nummer 01) →

BemoAcculocBedrijfsnummer.jpg

BemoAcculocKoppeling.jpg

 

← Op de kuilwielenbank worden uiteraard de eigen wagens van Tata Steel behandeld. De acculoc is dan ook voorzien van de bij Tata Steel voor het interne vervoer gebruikelijke halfautomatische SA3 koppelingen.

Rechts naast de rechterbuffer zit een noodknop, zoals gebruikelijk bij op afstand bestuurbare locs.

 

Remleidingen ontbreken, want de eigen wagens van Tata Steel zijn niet beremd. Wel wordt de loc zelf met luchtdruk geremd. Luchtdruk wordt ook gebruikt voor de twee luchthoorns.

BemoAcculocOverhandiging.jpg

 

← Bij de overdacht aan Tata Steel op de laatste beursdag – donderdag 31 maart 2011 – werd na een beamer presentatie door Bemo directeur Teun Druijf  een voor een cabinedeur geplakt lint eendrachtig doorgeknipt door de twee meest betrokken medewerkers van Tata Steel. Ondertussen werd het doordringende geluid van de luchthoorns gedemonstreerd.

VanMaanen04042011.jpg

 

←Het transport naar Tata Steel vond op maandagmorgen 4 april 2011 plaats met een dieplader van de firma Van Maanen. Op de achtergrond het noordelijke stationsplein – het Piet Mondriaanplein - van station Amersfoort.

Foto: Jeroen Kolkman

 

In 2013 werd een tweede acculoc voor een Belgische klant gebouwd. Het type daarvan is niet KRE 40, maar KRE 30.

 

 

{

overzicht van motorloctypes op normaalspoor                                   

Terug/verder naar:

Hoogovens→Corus→Tata                      Bemo

Nieuw                      Home                      Inhoud