Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoom normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Oud Nieuws Deel 15:  tweede helft 2016

 

22 december 2016

 

In de Tweede Wereldoorlog werden persgas en generatorgas in plaats van benzine en dieselolie gebruikt.

 

Gratis advertentieblad Vraag en Aanbod,

onder andere 7 oktober 1942 →

 

In deze advertentie wordt een breed scala van toepassingen genoemd, waaronder diesellocomotieven. Een nieuwe webpagina gaat over het het rijden op persgas en generatorgas door Nederlandse industrielocomotieven op smal-en normaalspoor.

 

Peter Verschelden wijst op catalogi (in het Engels) van de Nederlandse handelaren Locospoor en Walter Hoene op Marktplaats.

 

Prettige Kerstdagen

en Gelukkig 2017

 

Hulst bewerkt B.jpg

O&K gasgeneratoren C.jpg

0 – 0 – 0

8 december 2016

 

De buitenexpositie van het Bunkermuseum op Schiermonnikoog (zie hier) heeft een nieuwe plaats gekregen achter de muziekkiosk bij de hotels Van der Werf (links) en Graaf Bernstorff (rechts), 03-08-2016.

Peter de Lange heeft voor het Bunkermuseum op Schiermonnikoog “Het Treintje geschreven”. Dit uitstekend verzorgde boek gaat over de smalspoorlijn waarmee tussen 1942 en 1945 bouwmateriaal van de steiger naar bunkers in aanbouw werd gebracht. Zie hier voor een beschrijving en bestelinformatie.

 

De NS huissloperij Gebr. Koek in Mijdrecht bouwde twee merkwaardige railkranen op basis van NS 500-en.

 

De niet rijvaardige LKM 251127 (1956) van het type N4 is van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij naar de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij vertrokken (met dank aan Martijn Smits). De tweeasser hoorde tot een groep van vijf Oostduitse locs die in 1995 door Metaalhandel Schotsman in Nijkerk gekocht werd en stond sinds 1998 bij de VSM.

 

De op 24 november 2016 gemelde Schöma loc is verplaatst naar een andere rubriek van Marktplaats: zie hier.

 

Over de onderstaande locomotief Sientje van de HEEMAF in Hengelo is hier meer te vinden.

0 – 0 – 0

24 november 2016

↑ De nieuwe Bemo BRD150 met metrotrein in Isfahan (Iran) op een helling van 5% (foto Bemo) ↑

De webpagina over Bemo is geactualiseerd (met dank aan Arno Logman).

 

Tussen 1953 en 1958 leverde Schöma 13 locs van het type KDL20 (20 pk, 6 ton) aan de Deutsche Bundesbahn. Ze moesten samen met een grote loc op een draaischijf of traverse passen. Later belandden ze bij particuliere bedrijven. De afgebeelde Schöma 1894 (1957) ging in 1969 naar de metaalwarenfabriek Th. Jansen-Armaturen Gmbh in St. Ingbert. Toen dit bedrijf begin 2016 gesloten werd, kwam de loc via veilingen op 16 november 2016 op het Nederlandse Marktplaats terecht. Peter Verschelden ondekte haar in de groep Modeltreinen HO. Voor € 5500 kan de nog bedrijfsvaardige loc worden afgehaald.

 

Foto op Marktplaats →

 

Op het 900 mm spoor van de Hondsbossche Zeewering reden onder andere petroleumrailkranen uit 1915 met motoren van Drakenburgh (voorheen Van Rennes).

 

0 – 0 – 0

 

10 november 2016

 

De tweeassige en de vierassige Bemo loc voor de metro van Taipeh zijn begonnen aan de reis van Warmenhuizen naar hun bestemming.

 

De webpagina over Niteq is geactualiseerd en is met enkele foto’s uitgebreid.

 

Niteq leverde in 2015 twee imposante rail-wegvoertuigen van het type RRM-10.000 aan de metro van New Dehli in India, foto Niteq →

 

 

Nedstaal in Alblasserdam zal na een wisselvallige geschiedenis eind 2016 gesloten worden. Daarmee komt een einde aan een bijzonder normaalsporig eilandbedrijf. Zie hier voor de situatie in 1988.

 

In de jaren 1961-1963 was Nedstaal sterk uitgebreid. Het lag aan weerszijden van een dijk, waarop een weg ligt met de naam Ruigenhil en verderop Rapenburg. Nog lang waren deze wegen openbaar toegankelijk en lagen er boerderijen en de plaatselijke watertoren aan. Zo konden idyllische foto’s gemaakt worden:

 

Toevallig kreeg uw webmaster juist nu foto’s die door Theo Barten gemaakt zijn als machinist bij Nedstaal, zoals deze foto bij het Rapenburg op 27 mei 1967 (met dank aan Marco Moerland).

 

Er waren toen drie locs (genummerd 1 t/m 3) van het Orenstein & Koppel type MV6. Ze hadden zware bufferplaten en zowel bekerkoppelingen als buffers en trekhaken.  Loc 1 is bij de aanschaf van loc 6 in 1993 ingeruild bij Stork RMO (dat zonder succes de tekeningen van Bemo had overgenomen).

De locs 2 en 3 zijn rond 2003 uit bedrijf genomen en verschrot omdat de fabriek "Draadstraat 2" gesloten werd en omdat Nedstaal ook halffabrikaat begon in te kopen (info van Dominic Bode).

 

In  1973 verscheen er als nummer 4 nog een vierde O&K, maar nu van het moderne type MB125N. Deze loc was al van fabriekswege met afstandsbesturing uitgerust.

Later werd de loc door Bemo gerenoveerd.

 

Achter de gerenoveerde loc 4 ligt een stapel gietvormen, zogenaamde coquilles. Foto van de Bemo website →

 

In 2016 was loc 4 (tesamen met de Bemo locs 5 en 6) nog steeds aanwezig en wel als huurloc van Bemo. Bemo zorgde ook voor een plaatsvervangende loc wanneer één van de locs 4 t/m 6 in onderhoud of reparatie was.

Op 02-10-2012 botste een heftruck tegen loc 4 (bron: Alblasserdamsnieuws.nl).

In 1988 en 1993 verscheen er een Bemo van het type RS60D. Ze kregen het nummer 5, respectievelijk 6. Ook deze locs zijn  met afstandsbesturing uitgerust.

 

Het ruwe bedrijf veroorzaakte ondanks bijvoorbeeld de zware bufferplaten soms schade aan de locs:

 

De door Bemo gebouwde loc 5 staat voor de Bemo bedrijfshalvoor herstel. Foto GH Crane & Components

 

Het hoogtepunt van het railvervoer bij Nedstaal viel ongeveer in de periode 1993-2003, toen er vijf locs (2 t/m 6) waren. Maar er waren uiteraard meer aspecten dan alleen de locs. Gegevens over onder andere de taak van het railvervoer, de wagens, etc. zijn te vinden in het al genoemde en via deze link in te ziene artikel in Op de Rails. Toen dat artikel geschreven werd, was nog niet bekend dat Nedstaal in 1962 een oersik van Spoorijzer gehuurd heeft, zie daar.

 

0 – 0 – 0

27 oktober 2016

IMG_3852 b.jpg

Tijdens de Najaarsstoomdag van de Museum Buurtspoorweg (MBS) op 23 oktober vertrekt de Cockerill met verticale ketel (ex Zuid Chemie in Sas van Gent) met een korte goederentrein uit Haaksbergen. Er zijn 19 van dit soort stoomlocs in Nederland actief geweest.

De bedrijfsvaardige stoomrailkraan Boele 8 is verhuisd van het Droogdok Jan Blanken in Hellevoetsluis naar het Mechanisch Erfgoed Centrum in Dronten (met dank aan Ben van Wevering). Zie hier en daar voor het laatste bedrijf in Hellevoetsluis en het transport per schip.

 

Hans de Herder en Gerard de Graaf hebben gezorgd voor een nieuwe versie van de aanvullingen en verbeteringen op het door Hans de Herder geschreven boek over stoomtractie op smalspoor. Bij de aanvullingen is ook een tekening van een Bagnall stoomloc uit 1881, die in Nederland gereden heeft.  Toevallig stuurde Marc Stegeman vrijwel tegelijkertijd twee afbeeldingen van dezelfde of een soortgelijke loc, die importeur Figee kennelijk als reclame gebruikte.

 

Ets uit 1880; collectie van Peter van Leen →

 

Opvallend zijn de plaats van de stoomdom bovenop de vuurkist en de  “omgekeerde zadeltank”.  In Nederland hebben minstens 3 locs van dit type gereden. Er is daarom een nieuwe webpagina gewijd aan dit Bagnall type.

Figee.smalspoorloc.ets_1880_PvL bewerkt.jpg

0 – 0 – 0

13 oktober 2016

 

Toon Steenmeijer heeft de locs van Key & Kramer tijdens verschillende stadia in hun leven gezien en gefotografeerd. De webpagina over Key & Kramer is met zijn foto’s en informatie en met correcties van Ernst Worrell aangevuld.

 

In Maassluis vetoefden de drie Schöma’s op drie verschillende locaties: aan beide uiteinden van het smalspoor één loc en dan nog één reserve. De enige gelegenheid waarbij de drie locs van Key & Kramer samen gezien konden worden was  bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. Het trio uit Maassluis (en - buiten beeld - één van de Schöma’s van Key & Kramer in Schotland) werd daar klaar gemaakt voor de verkoop aan Griendtsveen Torf A.G. 

Foto: Toon Steenmeijer, 27 februari 1999 →

 

 

Loc 13 “Harculo” van de Museum Buurtspoorweg (MBS) wordt met susbsidie van de Regio Twente en steun van een stageaire van de Universteit Twente omgebouwd tot treinsimulator. De dieselhydraulische loc uit 1954 rangeerde met kolenwagens bij de elektrische centrale Harculo bij Zwolle. Wegens overschakeling op olie en aardgas werden daar na 1973 geen kolen meer verstookt. In 1984 werd de loc aan de MBS geschonken.

 

MBS 13 “Harculo” te Haaksbergen heeft op 11-08-1987 nog de originele kleur. Het gaat om het populaire Orenstein & Koppel type MV6

 

De Harculo verrichtte in de beginjaren nuttig werk, maar de kettingaandrijving was lawaaiig en zowel de motor als de transmissie moesten in de loop der jaren vernieuwd worden. Na nieuwe problemen met de Voith bak in 2004 (en het beschikbaar komen van andere diesellocs) stond de Harculo al jaren buiten dienst.

K&K-017-27021999 C.jpg

MBS Harculo 59-10.JPG

Ervaar de Harculo.JPG

De remkaan en het “tractiewiel” sturen nu een computer aan. De voorruiten van de cabine zijn vervangen door beeldschermen. Daarop wordt een rit van Haaksbergen naar Boekelo gesimuleerd. De loc is weer in het originele donkergroen (in plaats van donkerblauw) geschilderd. De treinsimulator komt te staan in de museumloods in Boekelo.

(met dank aan Sevrien Ferrée)

 

← Het Lokaalspoor nummer 129, zomer 2016

 

235-28 Harculo O&K Diesel.jpg

0 – 0 – 0

29 september 2016

 

Proefritten hebben uitgewezen dat het hybride loctype H3 van Alstom te licht is voor Tata Steel (bron: Railmagazine 338).

 

Key & Kramer in Maassluis had voor de “pijpasfaltage” een druk smalspoorbedrijf op een beperkt sporenplan met merkwaardige locomotieven:

 

Key & Kramer Maasssluis 18-07-1980,

foto Ernst Worrel. In de achterwand van de loc is een groot gat gesneden. De motorkap heeft geen deuren, maar scharniert aan de voorzijde →

 

In de loop der jaren hebben hier minstens 13 verschillende locs gereden, op zowel 700 als 900 mm spoor.

Key&Kramer-19800718-1c.jpg

De Schalker Eisenhütte is in Nederland bekend van cokesbluslocomotieven en later van een hybride loc voor de RET. Tegenwoordig is Schalke Lokomotiven onderdeel van de Eickhoff Gruppe. Schalke richt zich onder andere – net als het Nederlandse Bemo met de BRD 130/150 - op locs voor metro’s en light rail:

 

Loc 6927 van de Berliner Verkehrsbetriebe BVG op de InnoTrans, Berlijn, 21-09-2016. Foto: Jan Roos →

 

Het type is MT-S-600-BE (gewicht slechts 36 ton, vernogen 520 kW, trekkracht 115 kN). De draaistroommotoren worden via de nodige elektroncia gevoed met batterijen of stroomafname via de derde rail. Behalve aan de BVG is dit type ook geleverd aan de Wiener Linien. Bij de InnoTrans waren folders beschikbaar van de nieuwe MMT-S-800-BDE (48-64 ton, 800 kW, 210 kN bij max. gewicht). Dat is een modulair type dat ook met een dieselmotor, een pantograaf of een kraan kan worden uitgerust.

(met dank aan Jan Roos).

SP D SchalkeMT-S-600-BE Innotrans 20160921 Berlin (2) (1280x960).jpg

0 – 0 – 0

15 september 2016

 

Toon Steenmeijer stuurde deze aanvulling op de op 1 september 2016 online gezette webpagina over het Munitiecomplex in Alphen (waarvoor dank).

 

Dit artikel en de foto op de homepage van deze website zullen niet lang meer de actuele situatie bij Yara in Sluiskil voorstellen:

Cockerill b BEWERKT.JPG

De zijframeplaten van een nieuwe loc voor Yara bij Bemo in Warmenhuizen, 01-09-2016.

 

Deze loc van het inmiddels bekende Bemo type BRD80 zal loc 2 (O&K type MB 170N) vervangen.

Loc 3 van de kunstmestfabriek Yara was een gemoderniseerde versie van de bekende tweeassige Cockerill dieselloc. Yara te Sluiskil,  07-04-2006.

 

Deze loc 3 is al enige tijd bij Jefko Muijs Containerreparatie/Constructie) te Weert, die ook ander spoorwegmaterieel in zijn verzameling heeft (met dank aan Martijn Smits).

 

 

 

Van de drie oude locs van Yara blijft alleen loc 1 van het O&K type MB11N, als reserve en voor inzet bij grote drukte. Momenteel is de Bemo huurloc ex Shell 2 bij Yara. Deze is van hetzelfde  type MB11N  (met dank aan Arno Logman en Remon van den Hoek van Bemo).

 

Er zijn bij Bemo meer locs in aanbouw. Zie daarvoor de uitbreiding van de webpagina over Bemo (naar onderen scrollen tot fabrieksnummer ….).

De Belgische fabrikant Moës bouwde opmerkelijke motorlocomotieven. Over deze fabriek was weinig bekend. Dat is nu veranderd door de komst van een website over Moës.

 

Vanaf het ontstaan van deze website zijn er bovenin (na keuze voor stoomtractie smalspoor, stoomtractie normaalspoor, motortractie smalspoor of mototractie normaalspoor) tabbladen geweest met de naam “Tekeningen”. Die naam is nu veranderd in “Loctypes”, zodat het mogelijk wordt karakteristieke foto’s en/of gegevens van een loctype te laten zien, ook wanneer er geen tekening beschikbaar is. Als eerste het Bemo type KRE-15-RCRV.

0 – 0 – 0

1 september 2016

Tante Leen van het Decauville Smalspoor Museum (DSM) werkte vroeger met twee collega’s  bij het munitiedepot van de Koninklijke Luchtmacht bij Alphen (Noord Brabant).

 

Tante Leen met lorries voor munitietransport, DSM, Harskamp,

← 01-08-2009 →

 

Nieuwe webpagina’s zijn gewijd aan het smalspoor van dit munitiedepot en Spoorijzer wissels.

Harskamp 01 08 2009 006 c.JPG

Harskamp 01 08 2009 001 RH SIJ platen.JPG

Whz Shunter SR004 24-08-2016.jpg

Shunter, Albert Plesmanweg in Rotterdam-Waalhaven, 24-08-2016. Foto: Maarten van der Willigen ↑

Al ongeveer vanaf het begin in  2006 gebruikte Shunter aan de Plesmanweg in Rotterdam-Waalhaven een Zagro MaxiRangierer om locs van en op de rolbrug (traverse) te trekken of te duwen. Sinds ruim een jaar wordt hiervoor de door Shunter zelf ontworpen “i-Shunter” gebruikt. Die wordt radiografisch bediend, werkt op accu’s en is een stuk stiller. De Zagro is gereviseerd, staat op reserve en wordt soms gebruikt om erg lange voertuigen te verplaatsen en er geen plaats is voor de i-Shunter. De Zagro kan dan immers op zijn rubber wielen over het beton tussen de verschillende sporen heen en weer rijden (met dank aan Peter Jansen (Shunter) en Maarten van der Willigen).

Shunter, Albert Plesmanweg in Rotterdam-Waalhaven, 23-08-2016. Foto‘s: Peter Jansen (Shunter) ↓

IMG_20160823_171450190.jpg

IMG_20160823_171505713.jpg

0 – 0 – 0      

 

18 augustus 2016

 

Maarten van der Willigen en Henk Sluijters ontdekten - onafhankelijk van elkaar - een railmonument in de Dokhaven van de voormalige Rotterdamse Droogdok Maatschappij.

Wereldhavendagen 063C.JPG

WP_20160810_13_09_47_Pro.jpg

↑ RDM wagen 3 met een draagvermogen van 25 ton ↑

tegen de achtergrond (bij de blauwe kranen) van de voormalige Onderzeebootloods.

Rotterdam, 05-09-2015

 

Het gaat om drie opmerkelijke en onderling verschillende spoorwagens, waarvan één op smalspoor. Een bord met toelichting ontbreekt. Daarom gaat een nieuwe webpagina over het spoorvervoer bij de RDM.

 

Oscar van Dommelen ontdekte dat de in 1970 gebouwde Nelson spoorrailkraan van Sideron Snijwerk B.V. in Berkel (Pijnacker) op 10-08-2016 nog steeds in actieve dienst was. Het is al vele jaren de laatste nog werkende motorrailkraan op Nederlands normaalspoor (afgezien van spooraannemers en railmusea). Het gaat om een eilandbedrijf: er is al tientallen jaren geen spooraansluiting meer.

 

← Sideron Snijwerk, Berkel, 10-08-2016. Foto: Oscar van Dommelen.

De kraan links op de achtergrond is geen spoorrailkraan.

In juli werden in Amersfoort CS perrons vernieuwd. De perrondelen werden vanaf Amersfoort De Birkt met de net uit Wijster vrijgekomen bakkie Locon 9702 naar het station gereden (bron: Martijn Smits; Op de Rails 2016-08); aldaar gebruikte De Wilde Spoorwegbouw twee Unimogs met rail-weginstallatie (Bron: Koks Nieuws). Op 4 augustus ging Locon 9702 naar Apeldoorn (Railmag 337). De vraag is wat er met bakkie Locon 9701 bij Railport Brabant in Tilburg gaat gebeuren, omdat LTE de containertreinen naar Polen op 1 augustus heeft overgenomen van Locon.

De vuiltrein van Locon heeft soms moeite met de boog en helling van het kanaal naar station Apeldoorn (bron via www.rolandrail.nl). 

0 – 0 – 0

4 augustus 2016          

 

Bij Dycore (voorheen Heembeton) in Hasselt heeft korte tijd voor de sluiting een ultramodern tractievoertuig op 900 mm smalspoor gereden. Het was een acculoc, die ook op de weg kon rijden. Rail-wegvoertuigen op smalspoor zijn – zeker naar Nederlandse begrippen – uniek. Een rechtszaak vormde het trieste einde. Zie hier voor het hele merkwaardige verhaal.

 

Dycore, Hasselt, 10-09-2014 

 

Op 26-07-2016 heeft de diesellocomotief van het BEMO type BRD150 die in februari proef reed bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik het land verlaten. De loc ging in Antwerpen scheeps voor het begin van de lange reis naar Isfahan (Iran).

 

Op 31 maart 2016 werd in deze rubriek de opbraak van de sporen naar Nerefco in Pernis gemeld. De opslag voor benzine en diesel is in gebruik genomen door Koole en dat bedrijf laat een nieuwe spooraansluiting aanleggen (met dank aan Frank Schouten en Steef van der Straeten).

Dycore 020.JPG

 

0 – 0 – 0

21 juli 2016

 

Het afvalvervoer per spoor is per 1 juli een nieuw hoofdstuk ingegaan. Daarbij is het spoorvervoer vanaf  Noordwijkerhout op vrachtwagens overgegaan.

 

Dat zal wel het einde betekenen van deze merkwaardige loc. Foto VAB →

 

Een nieuwe webpagina gaat daarom over Vuilafvoerbedrijf (VAB) Duin- en Bollenstreek in Noordwijkerhout.

Een ander merkwaardig tractievoertuig van de VAB was een Zagro. Nadere beschouwing op de vernieuwde webpagina over de Zagro toont dat er in Nederland minstens een stuk of dertig Zagro’s actief zijn geweest en dat ze al veertig jaar verkocht worden.

Het restafvalvervoer vanaf Crailoo en Apeldoorn gaat niet meer naar Attero (vroeger: de VAM) in Wijster, maar per trein naar de EVI in Coevorden / Laarwald. Dat bedrijf ligt aan beide zijden van de grens; de sporen liggen in Duitsland. Zie Rolandrail voor de rijdagen.

De Niteq locjes in Crailoo en de lierinstallatie in Apeldoorn blijven dus gewoon in gebruik. In de nieuwe opzet zullen de treinen tussen het overlaadstation van (tegenwoordig) Circulus-Berkel en station Apeldoorn niet rijden tijdens de spitsuren.

In Apeldoorn was (en is anno 2016) een lierinstallatie in gebruik. In 2004 werd er tijdelijk een Orenstein & Koppel loc van Bemo gehuurd:

 

De meest linkse rail is een soort monorail voor de meeneemwagen van de lier.

Apeldoorn, 18-07-2004 →

 

Het bovenstaande  betekent het einde van het spoorvervoer naar Wijster en dus ook van de inzet van de oranje 9702 (ex NS 621 → NS 683 → RRF 4) van Locon aldaar.

In Op de Rails 2016-7 staat het artikel “Afvaltreinen naar de VAM” van Ad Pellemans.

windhoff.jpg

HPIM0180.JPG

0 – 0 – 0

7 juli 2016

 

2016-07-01 15.50.55.jpg

Tijdens de proefritten met de tweede Bemo draaistelloc bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik  was er een rit voor het Bemo personeel en hun aanhang. Station Wognum-Nibbixwoud, 01-07-2016. Zie hier en ook daar.

Nog meer Bemo nieuws: Bij Bemo is een “blusloco” voor Cokesfabriek I van Tata Steel in Velsen-Noord in aanbouw. Hoewel de huidige blusloco’s dieselhydrostatisch zijn, wordt de nieuwe dieselelektrisch, met het oog op onderhoudskosten en onderhoudsintervallen (met dank aan Arno Logman van Bemo). En nog meer Tata Steel nieuws:

De Orenstein & Koppel “fluisterloco’s” van Tata Steel in Velsen zijn al 40 jaar oud:

 

Tata Steel, 26-06-2016 →

 

De General Electrics zijn nog ouder. Op zoek naar vervanging heeft Tata Steel ten tweede male een hybride locomotief beproefd. Zie de link.

 

In Friesland zijn enkele locs (die er nooit gereden hebben) op drift (met dank aan Martijn Smits voor de informatie): 

Köf 323 642-9 is na het einde van de Friese Stoomtrein Maatschappij naar ProVeiling.nl in Drachten gegaan, maar blijkt tussen 2012 en 2014 verhuisd te zijn naar Frimach in dezelfde stad:

 

Frimach Drachten.JPG

 

Friesland Schroot in Wolvega kocht in 1994 twee Oostduitse tweeassers van het type V18B (LKM 261240 en 261340 uit 1963/64). Eén daarvan werd opgesteld bij een vestiging in Kootstertille. Toen die werd opgeheven, bleef de loc achter bij de nieuwe gebruiker van het terrein, wegenbouwer Weboma, later Asfalt Productie Kootstertille.

 

Weboma, Kootstertille, 08-10-2013. De licht blauwe loc is overgeschilderd in de kleuren van Oosterhof Holman, de moeder van Weboma 

 

In april 2016 is de loc overgebracht naar Noordhorn bij Groningen. Daar worden ook vier rijtuigen gerestaureerd voor de Marrumer IJzeren Spoorweg-Maatschappij, bekend van de pannekoektrein in station Marrum-Westernijkerk.

 

Er zijn nieuwe links.

2016-06-26 10.10.45 c.jpg

2013 08 10 Onnen 047.JPG

0 – 0 – 0

 

 

23 juni 2016

 

Na de loc voor de metro voor Isfahan (zie het nieuws van 18 februari, 3 maart en 28 april hieronder) rijdt een tweede draaistelloc van Bemo proefritten bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Deze is van het type BRD130.

 

Sik 271 dirigeert de stoomlocs Bello en 30 langs de Bemo BRD130 voor Taiwan,

Tramstation Hoorn, 14 juni 2016 →

 

Verstappen in Lierop handelt in gebruikte bedrijfsauto’s op een terrein langs de A67 in Lierop. Er werden spectaculaire blikvangers gebruikt, waaronder in de loop der jaren onder andere een raketwerper, een helicopter en drie verschillende industrielocs op een spoor van enkele tientallen meters. Dat begon van 2000 tot 2009 met twee Demel wagens en  Deutz 57070 (1960) van het type A12L614. Dat was loc C van Philips in Acht en daarna Mieke van Strukton. De loc was van reclame voor Verstappen voorzien en werd ’s nachts verlicht:

2016-06-14 11.03.03c.jpg

Lierop bij nacht met Deutz loc Mieke,

 30-10-2003→

 

In 2014 verscheen Sik 338 (met Arbo hekken). De laatste loc was de op een Köf lijkende Oostduitse Karl Marx 251079 (1955). Die was in 1994/95 voor de firma Schotte actief bij de afbraak van het “Luchtspoor” in Rotterdam; zie hier.

 

Verstappen 10-2015 B.CJPG.JPG

 

↑ Google Streetview, oktober 2015 ↑

 

251023.jpg

In april 2016 werden de Karl Marx loc, een vliegtuigje en auto’s weggehaald omdat de gemeente Someren vond dat dit gebruik van de grond in strijd was met het bestemmingsplan. De loc ging naar Muijs Containerreparatie in Weert.

(met dank aan Martijn Smits en Bas Verstappen; bron o.a. www.hetcontact.nl).   

Nadat Tata Steel vorig jaar een door Alstom tot hybride loc omgebouwde V100 had beproefd is het nu de beurt aan een nieuw gebouwde hybride drieasser. Het is de  bedoeling binnenkort op deze website aandacht te besteden aan het onderwerp hybride locs.

0 – 0 – 0

9 juni 2016

 

2016-06-01 10.39.44 d.jpg

↑ Terwijl een wissel omgeschopt wordt, duwt één van de drie motorlorries van Karsten Agricultures twee lorries erheen. Broerdijk, 1 juni 2016 ↑

 

Dit jaar was eind mei/begin juni de goede tijd om pioenrozen te snijden. Vanuit de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik was dit goed te zien en zodoende gaat een nieuwe webpagina over het waarschijnlijk laatste Nederlandse tuindersspoor met motortractie.

0 – 0 – 0

Nieuwsarchief

 

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud