Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

`

Bemo types BRD130 en BRD150

   

Inleiding

 

Bemo bouwde in 2016 onder fabrieksnummer 226 een locomotief van het type BRD150 voor de recent in gebruik genomen metro van Isfahan (Iran).

Later in hetzelfde jaar kwam een locomotief van het verwante type BRD130 voor de metro in Taipeh (Taiwan) gereed.

 

De Bemo BRD 150 voor Isfahan reed vanaf 12-02-2016 proefritten bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM). Hoorn, 23-02-2016 →

 

Bemo logo.JPG

 

De loc droeg nog geen kenmerken van de toekomstige eigenaar.

van boven.JPG

Draaistellen

Om te beginnen een schets, niet van de te bespreken Bemo loc, maar van de zogenaamde Cargolok van de Duitse firma Allrad (thans Translok) en wel omdat het ontwerp van de draaistellen zonder doorgaande assen op deze Cargolok is gebaseerd.

 

De Allrad Cargolok, type DH 440 [1]→

 

Allrad leverde vanaf 1979 een serie rail-wegvoertuigen en locomotieven met hydrostatische transmissie. Na de dood van de bedrijfsleider werd Allrad in 1999 gesloten, maar vanaf 2002 onder de naam Translok weer voortgezet [2].

Cargolok schets.JPG

Ook in Nederland zijn – via Bemo – diverse Translok rail-wegvoertuigen en locs geleverd; zie hier.

 

Het topmodel was de hier naast en hierboven afgebeelde Cargolok van het type DH 440. Ook uiterlijk was dit model zeer opvallend, vanwege het ver doorgetrokken dak op de ruime cabine, de grote ruiten en de middeninstap tussen de draaistellen. Het eerste exemplaar is in 1990 gebouwd en daarna volgden nog twee stuks in 1997, respectievelijk 1998.

Bemo had al ervaring met dit type, want het heeft het in 1997 gebouwde exemplaar – dat rangeert bij Petroplus in Birsfelden (Zwitserland) - gereviseerd. 

 

De Cargolok van Petropolus in Birsfelden;

foto Bemo

 

De Cargolok van het type DH 440 komt overigens nog steeds in het programma van Translok voor.

Bemo-BRD180-1-1030x772.jpg

 

Het achterste draaistel van de Bemo BRD 150 vanuit een werkput gezien, Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, 23-02-2016→

 

De draaistelwangen zijn rechthoekige kokers. De wielen zijn in deze kokers geplaatst. Aan de binnenzijde van de draaistelwangen zijn de hydromotoren aangebracht, één voor elk wiel, dus 8 in totaal. Deze hydromotoren worden door vier onder de motorkap geplaatste pompen van olie van hoge druk voorzien. De in- en uitgaande olieleidingen van de hydromotoren zijn op de foto zichtbaar.

Ook te zien is dat de linkerwang en de rechterwang van het draaistel niet star met elkaar verbonden zijn, maar via een stang met draaipunten aan de einden.

Deze draaistelconstructie is – met diverse aanpassingen - van de Cargolok overgenomen.

IMG_3046.JPG

 

Het frame is met spiraalveren en daartussen een schokdemper op de draaistellen afgesteund.

 

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, 13-02-2016→

 

Voor de voorste (en achter de achterste) wielen zijn zandstrooiers geplaatst.

 

Gewicht

 

Op deze foto zijn ook de ballastblokken onder de voetplaat te zien. Het zijn er aan iedere kant 7 en achter elke bufferplaat zit er ook nog één. In totaal zijn het er dus zestien. Ze wegen circa 700 kilo per stuk. Het totale gewicht - inclusief ballast – is 56 ton. Met een wrijvingscoëfficïent van 0,25 geeft dat een trekkracht aan de haak van 14 ton, dus inderdaad ≈ 150 kN zoals de type-aanduiding aangeeft.

IMG_2951.JPG

 

Dieselmotor

 

De dieselmotor is een watergekoelde Deutz type TCD 16.0 V8. Daarbij is 16.0 de cilinderinhoud in liters.

 

Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, 23-02-2016 →

 

Het maximale motorvermogen is 480 kW (644 pk) bij 2100 rpm.

De maximum snelheid is 50 km/uur.

motorplaatje.JPG

 

Bediening                       

 

In de cabine bevindt zich links en rechts een 360 graden draaibare stoel met daarvoor onder andere een touch screen en een pookje.

 

← SHM, 23-02-2016. Bemo machinist en monteur Chris bedient de loc, met zijn rechterhand op het pookje↓

 

pookje.JPG

touch screen.JPG

“loco brake” slaat op het hydrostatisch remmen van de loc; “train brake” op het met lucht remmen van de trein. De losse loc remt sneller op lucht dan hydrostatisch.

 

← Het touch screen met daaromheen de noodknop en knoppen voor de hoorn, zandstrooien, automatisch ontkoppelen,, ruitenwissers, verlichting en verandering van rijrichting. Museumstoomtram Hoorn-Medemblik, 23-02-2016

 

Bij zandstrooien worden automatisch de juiste zandstrooiers voor de gekozen rijrichting geactiveerd. De knoppen voor automatisch ontkoppelen zijn niet aangesloten omdat deze optie niet door de klant gekozen is.

De klant heeft evenmin gekozen voor de mogelijkheid om de loc op afstand te kunnen bedienen.

 

Proefritten

 

Tijdens de proefritten met de BRD150 bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik werd daar tot 27 februari 2016 (het begin van de krokusvakantie) niet regulier gereden. Het traject was wegens baanwerkzaamheden beperkt tot Hoorn-Wognum.

De Bemo loc trok een trein van 350 ton, bestaande uit een aantal Oostenrijkers, enkele andere wagens en de ex-NS 271. Deze Sik is een paar jaar geleden door de SHM van een treinrem voorzien en diende om de trein te beremmen. De Bemo loc is weliswaar ook van een treinrem voorzien, maar kon de SHM trein niet beremmen omdat de metro van Isfahan een ander remsysteem heeft. De trein reed door de Bemo geduwd terug omdat de Bemo aan de voorzijde nog niet van trek- en stootwerk was voorzien. De uiteindelijk in Isfahan te plaatsen koppelingen worden namelijk veel lager aangebracht dan de West Europese standaard.

↓ De nieuwe loc op het nieuwe straatspoor bij Tramstation Hoorn, 23-02-2016 ↓

IMG_3043 c.jpg

 De BRD130

↓ Een plaatje met Bello, Hoorn,14 juni 2016 ↓

2016-06-14 11.36.37.jpg

De BRD130  is in grote lijnen (principe, afmetingen, inrichting cabine, etc.) gelijk aan de BRD150. Er zijn de volgende verschillen met de BRD150:

a)

De BRD130 is lichter.

De bakken voor de ballast zijn wel aanwezig, maar er zit geen ballast in. Daardoor is de aslast circa 10 ton tegenover 14 ton voor de BRD150. In overeenstemming daarmee is de BRD130 lichter gemotoriseerd. Bovendien heeft de BRD130 een Cummins motor (terwijl de motor van de BRD150 van Deutz afkomstig is).

b)

De BRD130 voor Taiwan is van normaal stoot- en trekwerk voorzien.

c)

De BRD130 voor Taiwan is heeft op wens van de klant een zwart onderstel (dat van de BRD150 voor Isfahan is grijs). De airco is in het dak ondergebracht in plaats van achter de cabine.

Tijdens de proefritten met de BRD 130 in juni 2016 voerde de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik zelf één (stoom)rit per dag uit.

↓ De Bemo BRD 130 vertrekt voor een rit voor het Bemo personeel. De SHM Sik rijdt mee voor de beremming. Hoorn, 01-07-2016 ↓

De loc is wel met een treinrem uitgerust, maar daarvoor zijn geen aansluitingen bij de buffers aangebracht omdat  die in de koppelingen verwerkt zullen worden.

Opmerkelijk is dat de NS Sikken geen trein konden beremmen. De SHM heeft de ex-NS 271 van een treinrem voorzien.

2016-07-01 14.59 e.jpg

Opmerkingen:

a)

Er is eerder dan 2016 een Bemo loc bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik beproefd, maar dat was al bijna 30 jaar geleden: het betrof de in 1987 gebouwde tweeasser voor Vopak TTR in de Botlek.

b)

Niet alleen de draaistellen, maar ook de eigenschappen van de BRD150 van Bemo en van de Cargolok DH 440 [1] komen sterk overeen: in beide gevallen een lengte van bijna 11 meter en een gewicht van 56 ton. Als vermogen van de Cargolok wordt in [1] 370 kW opgegeven. De Bemo BRD150 heeft wel een sterkere (480 kW) en milieuvriendelijkere dieselmotor.

c)

Voor de metro van Taipeh wordt nog een tweede loc gebouwd. Dat is een tweeasser. Daarvan wordt niet elk wiel, maar elke as  door een eigen hydromotor aangedreven.

De twee locs voor de metro van Taipeh worden geleverd via Ansaldo Breda, dat een contract voor de levering van beveiliging ed. heeft.

d)

Zie voor meer foto’s het Nieuws van 3 maart en 19 februari 2016.

Met dank aan:

Arno Logman (Bemo) en de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.

 

Bronnen:

[1]

http://www.gknospe.de/lokhei1.htm (deze website is na 2007 niet meer bijgewerkt, maar is nog wel online).

[2]

http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/allrad.htm

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud