Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

 

Translok (voorheen Allrad Minilok)

 

(laatst gewijzigd op 03-09-2020)

 

De geschiedenis van de firma is te vinden op http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/allrad.htm

Daarom wordt hier met een korte samenvatting volstaan. De firma Allrad Rangiertechnik in Heiligenhaus produceerde vanaf 1979 rail-wegvoertuigen, zogenaamde Miniloks, met hydrostatische transmissie. Bij de vierwielige uitvoering wordt elk wiel apart door een hydromotor aangedreven en is – bij gebruik als wegvoertuig – zwenkbaar.

ART165_01.jpg

Het GVB in Amsterdam kocht in 1994 – als enige in Nederland - zo’n Minilok. Die stond in 1994 op de Hannover Messe.

←ART (Allrad RangierTechnik) fabrieksnummer 165, de latere Minilok van het GVB, is de achterste Minilok. Hannover Messe, 24-04-1994. Foto: Michael Vogel.

De voorste Minilok (fabrieksnummer 166) is van het type DH140. Dat type komt hieronder nog ter sprake in een latere uitvoering, zonder de voetplaat met hekwerk voor de cabine.

 

http://www.gknospe.de/lokgrafik/dh140.gif

 

 

De Minilok van de Hoofdwerkplaats Tram van het Amsterdamse GVB  en de H80 alias de verbouwde Kromhout loc Martinie bij de remise Lekstraat. Het bedrijfsnummer van de Minilok is H1. Het is op de achterzijde aangebracht en is op deze foto niet te zien. Foto van Fred Vos, 16 januari 1998

 

Klik hier voor een tekening van deze Minilok. Op nevenstaande foto is onder elke aspot een horizontale stang te zien. Aan de uiteinden daarvan bevinden zich (op de foto niet en op de tekening wel zichtbare) armen met een spoorgeleidewieltje (dus 8 in totaal).

H1 H80.jpg

Na het overlijden van de bedrijfsleider van Allrad Rangiertechnik in 1999 werd de firma opgeheven. In 2002 nam de firma Translok in Geldern de productie weer op. De type-aanduiding wordt sindsdien voorafgegaan door de TL van Translok en de naam Minilok verdween. Op de website van Translok (die zelfs een Nederlandse versie heeft) zijn de verschillende types te zien.  Er wordt onderscheid gemaakt tussen rail-wegvoertuigen en locs. Die lijken uiterlijk sterk op elkaar.

Locs kunnen niet op de weg rijden en hebben een type-aanduiding die eindigt op G (Gleis ?). De locs hebben geen stalen spoorwielen, maar wielen met een rubberen loopvlak en een stalen flens. En uiteraard ontbreken de spoorgeleidewieltjes, wat vooral te zien is aan het ontbreken van de horizontale stang onder de aspotten. Bijvoorbeeld de twee Transloks die bij Vopak in Vlissingen-Oost reden - en die nu deel uitmaken van het huurpark van Bemo – zijn locs. Rail-wegvoertuigen zouden bij Vopak in Vlissingen-Oost weinig zin hebben gehad, want het terrein is grotendeels niet bestraat.

TL-002.jpg

 

← Eén van de vier Transloks bij de All Weather Terminal van (toen) Corus in Velsen. Links staat één van de Zephir rail-wegvoertuigen die door de Transloks worden opgevolgd. De Zephirs en Transloks zijn eigendom van Van Santen Hijsmij, die ze aan Corus verhuurt. Foto: Toon Steenmeijer, 06-09-2008

 

Achter de Zephir ziet men de All Weather Terminal van Corus, waar staalplaten op schepen worden overgeslagen. In de ingang van de terminal staat een sleep platenwagens. De Translok moet met zulke wagens rangeren.

De rode driehoek op de Translok maakt duidelijk dat het een “motorvoertuig met beperkte snelheid” betreft.

 

 

Schets van Tata Steel Logistics & Shipping BV (te vergelijken met de foto hierboven) van de All Weather Terminal aan de Noordersluisweg/derde Rijksbinnenhaven in Velsen →

 

Binnenschepen kunnen de All Weather Terminal binnenvaren en platte wagens met staalproducten kunnen op de drie overdekte sporen worden gezet. Onder diverse weersomstandigheden is het dan mogelijk om de staalproducten met de bovenloopkraan droog van de platte wagens op een schip over te slaan. Zoals uit de foto’s blijkt is ook het buitenterrein bestraat, zodat de Transloks (en de Zephirs) in en uit het spoor kunnen worden gezet.

All Weather Terminal.JPG

TL-004.jpg

← Type TL-DH140 en fabrieksnummer 202 zijn op de buitenkant vermeld. Foto: Toon Steenmeijer, 6 september

 

TL-001nummer.jpg

 

De trekkracht is ≤ 140 kN, het gewicht 18 ton en het motorvermogen 147 kW (200 pk). Er zijn acht wielen. Bij het rijden op de weg kunnen die wielen zwenken. Bij het rijden op rails zitten de asstompen star in het frame. De asvolgorde is daarom Dodh. Deze notatie is eigenlijk bedacht voor doorgaande assen, maar daar is bij de Translok geen sprake van.

Aan de voorzijde is een SA3 koppeling (voor de eigen wagens van Tata Steel) aangebracht en aan de achterzijde een BSI koppeling.

Onderstel Translok.JPG

↑ Onderstel van Translok 206, in het spoor bij de All Weather Terminal van Tata Steel op 20-08-2013 ↑

De spoorgeleidewieltjes bevinden zich voor elk voorwiel en achter elk achterwiel. Ze zijn met rode pijlen aangegeven.

Het in het spoor brengen van deze wielen wordt – te beginnen met de achterwielen – vanuit de cabine met TV camera’s gecontroleerd.

 

 

Translok types

 

Als voorbeeld staan hieronder schetsen (steeds op dezelfde schaal) en gegevens voor een drietal types Translok. De Translok is er al jaren en zowel het uiterlijk als de gegevens zijn in de loop der jaren veranderd.

De gegevens uit [1], [2] en [3] komen van internet en slaan op oudere exemplaren. Bron [4] is de website van Translok in het jaar 2020.

De maatschetsen [2] slaan op oudere exemplaren (zoals uit het opschrift minilok blijkt). De cabine is voor elk type hetzelfde. Anno 2020 zien de Transloks er wat anders uit: voor en achter zonder platform/voetplaat met hekwerk.

 

 

 

 

Translok schetsen.JPG

 

[1], [2], [3]

Vermogen: 52 kW (71 pk)

Trekkracht: tot 45 kN

Gewicht: 6 ton

 

[4]

Vermogen: 93 kW (127 pk)

Trekkracht: tot 60 kN

Gewicht: 9,3 ton

 

[1], [2], [3]

Vermogen: 65 kW (89 pk)

Trekkracht: tot 60 kN

Gewicht: 6,4 ton

 

[4]

Vermogen: 103 kW (142 pk)

Trekkracht: tot 65 kN

Gewicht: 10,5 ton

 

[3]

Vermogen: 170 kW (231 pk)

Trekkracht: tot 100 kN

Gewicht: 15,8 ton

 

[4]

Vermogen: 147 kW (200 pk)

Trekkracht: tot 120 kN

Gewicht: 18 ton

 

Volgens [4] hebben de rail-wegvoertuigen en de locomotieven van Translok precies dezelfde eigenschappen. Bijvoorbeeld: het rail-wegvoertuig TL-DH90 (met wielen met een rubberen loopvlak zonder flens) heeft hetzelfde gewicht en dezelfde trekkracht als de locomotief van het type TL-DH90 G (ook met wielen met een rubberen loopvlak, maar  met een flens).

 

Wiel van de locomotief van het type TL-DH90G met Translok fabrieksnummer 195 die op 26-11-2009 op het buitenterrein van Bemo op houten blokken stond →

Bemo 021 detail 150 mm.JPG

Translok in Nederland

 

Translok wordt in Nederland vertegenwoordigd door de firma Bemo in Warmenhuizen. Klik hier voor de in Nederland geleverde Transloks.

Bronnen:

[1]

http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/typen/typen_allrad.htm

[2]

http://www.gknospe.de/lokhei1.htm

[3]

http://www.werkbahn.de/typen_dhrang.htm

[4]

www.translok.de (er is zelfs een NL versie)

Met dank aan:

Fred Vos en Wytze Wijbenga.

{

de pagina Andere tractie

Terug/verder naar

 

Nieuw                      Home                      Inhoud