Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

                                                                                                            

Allrad (later Translok), type Minilok DH60L

 

Laatst aangevuld: 12-05-2022

←↑ Basis van de tekening: Fred Vos/GVB.
De bemating is opnieuw en groter ingetekend, omdat die anders bij deze vergroting onleesbaar zou zijn. Op de bufferplaten voor en achter is in de originele tekening een gatenpatroon voor M12 en M20 bouten weergegeven. Hiervan is de bemating niet veranderd

 

Het gaat om een rail-wegvoertuig. Het wordt in het spoor gehouden door spoorgeleidewieltjes: één voor elk voorwiel en één voor elk achter wiel. In het zij-aanzicht zijn de spoorgeleidewieltjes geheven; in het voor- en achter-aanzicht staan ze op de rails.

De vier grote wielen zijn voorzien van rubberen loopvlakken. De wrijvingscoefficient van rubber op staal is 2,5 x groter dan die van staal op staal. Hierdoor is de trekkracht even groot als die van een 2,5 x zwaardere loc met stalen wielen. Zie ook hier.
De wielen met rubberen banden zijn bevestigd op korte asstompen en worden elk aangedreven door een aparte hydromotor (vier hydromotoren in totaal). Er is dus geen doorgaande vooras en geen doorgaande achteras. Bij het rijden op de weg kan elk wiel zwenken; bij het rijden op spoor niet.

 

.

 

tekeningMinilokVoor

De Hoofdwerkplaats Tram van het GVBA in Diemen had sinds 1994 een Minilok, met bedrijfsnummer H1. Zie hier voor foto’s.

De H1 was vooral nodig om trams van en naar de Hoofdwerkplaats te slepen, omdat de gemeente Diemen geen bovenleiding toestond op het desbetreffende stuk trambaan naar het eindpunt van lijn 9. Uiteindelijk bereikten de gemeenten Amsterdam en Diemen overeenstemming en kwam er in het jaar 2000 toch bovenleiding tussen het eindpunt van lijn 9 en de Hoofdwerkplaats Tram.

De H1 is in september/oktober 2018 overgegaan van het GVB naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) en heeft daar een paar jaar in de  remise gestaan, maar is nauwelijks of niet ingezet. Daarom is de H1 op 25-05-2021 naar de firma Niteq in Nibbixwoud gegaan. Na onderzoek is ze gesloopt.

Met dank aan:

Thomas ter Berg, Ralph Münzenmayer en Fred Vos.

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud