► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Allrad (later Translok), type Minilok DH60L Laatst aangevuld: 12-05-2022 |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
←↑ Basis van de
tekening: Fred Vos/GVB. Het gaat om een rail-wegvoertuig. Het wordt in het spoor gehouden door spoorgeleidewieltjes: één voor elk voorwiel en één voor elk achter wiel. In het zij-aanzicht zijn de spoorgeleidewieltjes geheven; in het voor- en achter-aanzicht staan ze op de rails. De vier
grote wielen zijn voorzien van rubberen loopvlakken. De wrijvingscoefficient
van rubber op staal is 2,5 x groter dan die van staal op staal. Hierdoor is
de trekkracht even groot als die van een 2,5 x zwaardere loc met stalen
wielen. Zie ook hier. . |
||||||||||
|
De Hoofdwerkplaats Tram van het GVBA in Diemen had sinds 1994 een Minilok, met bedrijfsnummer H1. Zie hier voor foto’s. De H1 was vooral nodig om trams van en naar de Hoofdwerkplaats te slepen, omdat de gemeente Diemen geen bovenleiding toestond op het desbetreffende stuk trambaan naar het eindpunt van lijn 9. Uiteindelijk bereikten de gemeenten Amsterdam en Diemen overeenstemming en kwam er in het jaar 2000 toch bovenleiding tussen het eindpunt van lijn 9 en de Hoofdwerkplaats Tram. De H1 is in september/oktober 2018 overgegaan van het GVB naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) en heeft daar een paar jaar in de remise gestaan, maar is nauwelijks of niet ingezet. Daarom is de H1 op 25-05-2021 naar de firma Niteq in Nibbixwoud gegaan. Na onderzoek is ze gesloopt. |
||||||||||
Met dank aan: |
Thomas ter Berg, Ralph Münzenmayer
en Fred Vos. |
||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||