fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

  

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Tekeningen

Modellen

 

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman

laatst aangevuld: 26-09-2024

 

 

Hoofdstuk 7.3 Fabrikanten: Niteq

Hoofdstuk 10  Historische gegevens per individuele loc (gerangschikt naar fabrikant en fabrieksnummer):  Niteq

 

 

Inleiding

 

 

Ex-Bemo medewerker Piet Nijhuis richtte Niteq in 1991 op en begon toen onder meer met lierinstallaties. Die worden ook anno 2022 nog geleverd.

 

Gewestelijke Afvalstoffen Dienst, Crailoo (buiten gebruik), 7 juni 2013 →

 

Een voorbeeld: de Rail Chemie (anno 2016 Rail Cargo) Centra van Vopak en Odfjell (nu Koole Tankstorage Botlek) hebben elk 2 Niteq lierinstallaties; zie hier.

Het eerste accuvoertuig – met fabrieksnummer B.025 - was bestemd voor de RET in Rotterdam en reed drie weken proef bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM). Met volle accu’s kon ongeveer drie uur gereden worden. De bediening kon ter plekke of radiografisch gebeuren. Zie ook daar.

 

SHM werkplaatschef Marius van Rijn demonstreert op 07-04-1994 de “Minimover” (zoals de naam indertijd luidde). Het voertuig zou later die dag naar de remise Hilledijk van de RET gaan en kreeg daar als taak metrotreinen in en uit de remise te trekken →

 

In 1997 startte de export van Niteq. Anno 2016 heeft Niteq wereldwijd al meer dan 300  (!) railvoertuigen en rail-wegvoertuigen geleverd. De aandrijving is elektrisch (met accu’s), dieselelektrisch of hybride. De Niteq’s worden vooral gebruikt om treinstellen en trams in en uit werkplaatsen en remises te rijden en om goederenwagons door los- en laadinstallaties te bewegen.

 

In 2008 werd Thomas ter Berg directeur-eigenaar. De vertrouwde naam Niteq bleef gehandhaafd.

Niteq verhuisde in 2011 naar een groter pand in dezelfde straat op een industrieterrein in Nibbixwoud:

 

Bedrijfspand van Niteq in Nibbixwoud,

07-07-2013 →

 

 

 

 

Mechanisch deel

 

 

Het mechanisch gedeelte van de Niteq’s werd aanvankelijk gebouwd bij Gebr. Sinnige in Hoogkarspel, leveranciers van tuin- en parkmachines. Naast hun logo stond ook dat van Niteq op de gevel; anno 2016 is dat verdwenen.

 

Hoogkarspel, 01-11-2006→

Het drierailig spoor links loopt door in de hal op de achtergrond.

Laswerk aan een Niteq railvoertuig bij de Gebr. Sinnige in Hoogkarspel.

Foto: Henk de Jager, 6 december 2002 → 

 

In aanbouw is hier een acculoc van het type 4000-E en wel Niteq fabrieksnummer B.205, die in 2003 in dienst zou komen bij de Nedtrain werkplaats Amsterdam Zaanstraat.

De kijkrichting is schuin op de voorzijde (of zo men wil: achterzijde) van de loc, waar de diverse koppelingen op gemonteerd zullen worden. Ter vergelijk kan hier een foto van de voltooide loc gevonden worden.

 

 

 

Later ging de assemblage van het mechanisch gedeelte naar J. Blom Constructie en Apparatenbouw BV in Opmeer, dat enkele foto’s daarvan op de website heeft staan.

 

Niteq 6000-U op de website van Blom Opmeer d.d. 31-03-2019 →

 

 

Niteq verzorgt zelf het elektrisch gedeelte (van het ontwerp tot en met de bedrading).

 

 

Anno 2022 bouwt MCA in Alkmaar het mechanisch gedeelte.

 

Twee Niteq rangeerrobots van het type 7000-E verlaten in februari 2022 de hallen van MCA Metaalconstructie in Alkmaar, op weg naar Koole Tankstorage Minerals in Pernis. Bron: Thomas ter Berg op LinkedIn →

 

 

In Nederland geleverde Niteq railvoertuigen en rail-wegvoertuigen

 

Een goede indruk van het gebruik van Niteq’s over de hele wereld geven foto’s op flickr [1] en video’s op youtube [2].

Op deze website gaat het over Nederland. Niteq’s in Nederland zijn behandeld in dit boek. Dat boek is uit 2008. Sindsdien zijn er nieuwe Niteq’s geleverd en zijn bestaande Niteq’s naar andere locaties verhuisd. Daarom wordt hieronder een nieuw overzicht van de - anno 2022 - 28 binnen Nederland geleverde Niteq’s gegeven.

 

De Niteq leverlijst voor Nederland ziet er anno 2022 als volgt uit:

 

Fabriek

Fabr.nr.

Soort

Type *

Bouwjaar

Periode

Prov.

Plaats

Bedrijf + nummer of naam**

Niteq

B.025

B-accu

500-E

1994

1994 -

ZH

Rotterdam

RET Kralingen (zie hier)

Niteq

B.090

B-accu

RRM-1500

1997

1997 - 2007

L

Maastricht

NedTrain 901

2007 - 2008

Ut

Utrecht

Nedtrain (HTMU); niet gebruikt

2008 -

ZH

Leidschendam

Nedtrain (zie hier)

Niteq

B.150

B-accu

2000-E

1999

1999-

ZH

Rotterdam

RET, ‘s Gravenweg

Niteq

B.204

B-accu

4000-E

2003

2003 -

Gr

Onnen

NedTrain 410 kuilwielenbank

Niteq

B.205

B-accu

4000-E

2003

2003 -

NH

Amsterdam

Zaanstraat

NedTrain 411 (zie hier)

Niteq

B.212

B-accu

4000-E

2004

2004 - 2007

Ov

Zwolle

NedTrain

2007 -

NH

Watergraafsmeer

Nedtrain

Niteq

B.213

B-accu

4000-E

2004

2003 -

NBr

Eindhoven

NedTrain (zie hier)

Niteq

B.217

B-accu

1500-E

 

 

UK

Londen

Metro

2022 -

Z

Terneuzen

ICL-IP

Niteq

B.244

B-accu

1500-C(ompact)

2007

2007 -

Ov

Zwolle

→ Amsterdam

Nedtrain

Niteq

B.246

B-accu

4000-E

2006

2006 -

ZH

Europoort

Caldic: dit boek Fig 197

Niteq

 

B.250

B-accu

4000-E

2006

2006 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

 

B.251

B-accu

4000-U

2007

2007 –

> 2016

Ov

Hengelo

Nedtrain

 

> 2016 -

Gr

Onnen

Nedtrain

 

2007 – 2010

NBr

Tilburg

Nedtrain “Bokito” ***

Niteq

B.252

B-accu/de

4000-H(ybride)

2007

2010 - 2011

ZH

Waalhaven

Nedtrain “Bokito” ***

2011 -

ZH

Waalhaven

Shunter “Bokito” ***

Niteq

 

B.253

B-accu/de

4000-H(ybride)

2007

2007 -

NH

Haarlem

Nedtrain (zie hier)

Niteq

 

B.254

B-accu

4000-U

2007

2007 -

G

Arnhem

Nedtrain (zie hier)

Niteq

 

B.255

B-accu

4000-U

2007

2007 -

ZH

Leidschendam

Nedtrain (zie hier en daar)

Niteq

 

B.256

B-accu

4000-E

2006

2006 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

 

B.258

B-accu

RRM-1500

2007

2007 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

B.259

B-accu

5000-E

2007

2007 - 2017

NH

Hilversum

GAD = Gewestelijke Afvalstoffen Dienst (zie hier)

2017 -

NH

Hilversum

Railpro (bruikleen)

202X -

UK

Sherburn

Sherburn Rail Terminal

Niteq

 

B.296

B-accu

4000-E

2009

2009 -

ZH

Europoort

Abengoa ****

 

 

 

 

 

 

200X -

ZH

Europoort

Kemira Water Solutions

Niteq

 

B.297

B-accu

4000-EC

2009

2009 -

Gr

Onnen

NedTrain (zie hier)

Niteq

B.305

B-accu

3000-E

2010

2010 - 2017

NH

Hilversum

GAD (zie hier)

202X -

UK

Telford

MCL Rail

Niteq

 

B.314

B-accu

RRM-1000

2011

2011 -

ZH

Rotterdam

RET, remise Beverwaard

Niteq

 

B.315

B-accu

RRM-1000

2011

2011 -

ZH

Rotterdam

Zie hier.

Niteq

 

B.328

B-accu

4000-E

2012

2012 -

NH

Amsterdam

Nedtrain

Niteq

 

B.358

B-accu

RRM-2500

2014

2014 -

G

Zutphen

Arriva [3]. Zie hier.

Niteq

 

B.359

B-accu

RRM-1000

2014

2014 -

ZH

Rotterdam

RET, Kleiweg

Niteq

 

B.417

B-accu

RRM-1000

2019

2019-

U

Nieuwegein

tramremise

Niteq

 

B.463

B-accu

7000-E

2022

2022-

ZH

Pernis

Koole Tankstorage Minerals

Niteq

 

B.464

B-accu

7000-E

2022

2022-

ZH

Pernis

Koole Tankstorage Minerals

 

 

oude situatie

 

actuele situatie

 

*

E: accu; H = Hybride (accu + dieselelektrisch); U = Universeel (accu, om te bouwen tot hybride); RR = Rail-Road;

het getal is de trekkracht aan de haak in kgf.

**

Nedtrain nummers als 410, 411 en 901 zijn anno 2016 niet meer op de voertuigen aangebracht.

***

De gorilla Bokito uit de Rotterdamse dierentuin Blijdorp verwierf in 2007 landelijke bekendheid door uit te breken en een vrouw ernstig te verwonden.

****

Abengoa ging in 2016 failliet en is overgenomen door Alco in Gent [B].

Er volgen nu een aantal Nederlandse voorbeelden. Voor fabrieksnummers, bouwjaren en meer voorbeelden wordt verwezen naar de bovenstaande tabel en de links daarin.

 

 

E-serie

De E-serie bestaat uit railgebonden acculocs.

 

GAD in Hilversum-Crailoo

 

De Niteq 3000-E in de overslagloods van de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst, Crailoo (bij Hilversum), 7 juni 2013 →

 

De GAD (Gewestelijke Afvalstoffen Dienst) in Crailoo bij Hilversum had twee Niteq’s:

·       de nevenstaande 3000-E

·       de onderstaande 5000-E.

 

Het bijzondere van de GAD installatie – vergeleken met andere vuiloverslaginstallaties – was dat er alleen (vier) kopsporen waren. Tot 1996 heeft de vuiloverslaginstallatie in Hilversum een traverse gehad.

Na het faillissement van de goederenvervoerder Locon in 2017 is het spoorvervoer van huisvuil in Hilversum gestopt.

 

De Niteq 5000-E bij de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst, Crailoo (bij Hilversum), 7 juni 2013 →

 

Deze Niteq 5000-E is ouder en zwaarder dan de bovenstaande Niteq 3000-E op dezelfde locatie.

Afgezien van het dak en de ramen lijkt de constructie – met verstijvers op de buitenzijden van de frameplaten- wel gelijk.

De pop op de koppelhaak laat zien dat er aan deze zijde zelden of nooit wagens aangekoppeld werden.

Een loc van buurman Railpro zette de volle treinen op het overgavespoor, haalde de terug gebrachte lege wagens daar op en plaatste ze bij de GAD.

 

Nadat het spoorvervoer van de GAD in 2017 ophield kwam de 5000-E in bruikleen bij Railpro, maar bleek daar te traag. Uiteindelijk werden de twee Niteqs van de GAD gekocht door Shuntpower, gereviseerd door BEAZ Solutions in Hoogkarspel (waarbij de cabine van de 5000-E verdween) en naar het Verenigd Koninkrijk verkocht [4]; zie de tabel hierboven.

Nedtrain Eindhoven

 

Een fraaie foto uit een wel zeer onverwachte bron:

 

De Shunter V100 loc 203 102 ”Arnold” met daarachter de Syntus Lint 28 wordt op 06-06-2009 door een Niteq 4000-E door de kuilwielenbank in Eindhoven getrokken.

Foto: www.mijnpartyservice.nl

 

De Niteq kan het best trekken: een Lint weegt 65 ton en een gerenoveerde Oostduitse V100 weegt 70 ton. Dat maakt samen 135 ton. Volgens Niteq kan de 4000-E een treingewicht tot 600 ton verplaatsen (opm. a).

Nedtrain Onnen

 

De Nedtrain werkplaats Onnen heeft anno 2016 twee Niteq’s. De oudste trekt treinstellen door de kuilwielendraaibank.

 

2013 08 10 Onnen 002C.jpg

 

↑ Onnen, 10-08-2013 →

 

De alleen op één zijkant aangebrachte fabrieksplaat geeft veel informatie.

Onnen, 10-08-2013 ↓→

 

2013 08 10 Onnen 039 C.jpg

 

Het type 4000-EC is een extra korte uitvoering van het type 4000-E. Deze tweede Niteq staat op spoor 103, waar men assen uit draaistellen van treinstellen in de kelder laat zakken. De Niteq verplaatst het spanningsloze treinstel.

Op de fabrieksplaat is de trekkracht in modernere eenheden aangegeven dan bij de oudere Niteq.

Koole Tankstorage Minerals in Pernis

 

Er zijn 6 kopsporen, namelijk 4 opstelsporen en 2 sporen voor het (overdekt) verladen, plus nog een kopspoortje voor de Bemo bedrijfsloc. Het verplaatsen van ketelwagens op de verlaadsporen gebeurt met 2 radiografisch bediende Niteq’s van het type 7000-E. De werkwijze is: de Bemo brengt een stam van 12 ketelwagens (die vol 960 ton weegt) van een opstelspoor naar een verlaadspoor. Een Niteq pakt de stam op en de wagens worden in sets van 3 verladen.

 

De Niteq’s (hier fabrieksnr. B463) hebben aan één zijde een automatische koppeling. Op verzoek van Koole is de kleur blauw (de nieuwe huiskleur van Koole terminals) in plaats van geel en is het logo prominent aangebracht.

Foto: Maarten van der Willigen, 06-03-2022 →

↑ Detail van een foto van Ben van Wevering, gemaakt bij Koole Tankstorage Minerals in Pernis op 04-03-2022 ↑

Rechts staat fabrieksnummer B464; links is de voorkant van B463 te zien.

 

Ben van Wevering wees er op dat de twee rangeerrobots niet volkomen gelijk zijn: ze zijn spiegelsymmetrisch. Zie bijvoorbeeld de met rode pijlen aangegeven hendel. Die moet kennelijk vanaf het tussen de 2 sporen gelegen perron van de verlaadinrichting bediend kunnen worden.

Verder kunnen de ketelwagens beremd worden, want er is een luchtslang te zien. Het eigen gewicht van één 7000-E is 42 ton.

 

RRM-serie

 

RRM staat voor Rail Road Mover. De RRM-serie bestaat dus uit rail-wegvoertuigen. De aandrijving is elektrisch met accu’s.

 

Arriva in Zutphen

 

Op 4 oktober 2012 werd in Zutphen een nieuwe werkplaats geopend met 3 sporen voor Strukton en 2 voor Arriva. Arriva gebruikt de werkplaats voor het onderhoud en de revisie van de 38 Stadler GTW’s die rijden op de Vechtdallijnen en in de regio Achterhoek/Rivierenland.

 

Arriva werkplaats in Zutphen, Foto Niteq →

 

De treinstellen van Arriva worden de werkplaats in en uit gereden met een Niteq railwegvoertuig van het type RRM-2500. De sporen liggen in de werkplaatsvloer, dus de Niteq kan daar makkelijk met behulp van de wegwielen van spoor wisselen.

 

Tien jaar later doet de Niteq  nog trouw zijn werk.

 

De fabrieksplaat van het rail-wegvoertuig bevindt zich bij de zitplaats van de bestuurder. Het zal niet verrassen dat de trekkracht 25 kN is, want dat blijkt ook uit de op het voertuig aangebrachte type-aanduiding RRM-2500. Het getal 2500 is de trekkracht in kgf en 2500 kgf is hetzelfde als 25 kN.

Foto d.d. 21-09-2024 →

 

 

 

Nieuwe tramremise in Nieuwegein

↑ Een Niteq RRM 1000. Foto:Algemeen Dagblad 06-08-2019 ↑

Andere types

 

Nedtrain Leidschendam

 

Foto Niteq, Nedtrain Leidschendam, september 2007 →

 

De U in het type 4000-U wil zeggen dat deze acculoc om te bouwen is tot een hybride loc. Er zijn dan ook veel overeenkomsten en verschillen met de hybride loc in de volgende foto.

De locs op deze en de volgende foto zien er heel anders uit dan die op de voorgaande foto’s. Zo zijn de frameplaten glad; bij de Niteqs op bovenstaande foto’s zijn er verstijvers op de buitenzijden van de frameplaten gelast.

 

 

Nedtrain Haarlem

 

Foto Niteq, Nedtrain Haarlem, juli 2007 →

 

De H in het type 4000-H wil zeggen dat dit een hybride uitvoering is: de loc heeft zowel accu’s als een dieselmotor. De loc lijkt dan ook veel op de acculoc op de vorige foto. Een verschil is uiteraard de aanwezigheid van een uitlaatpijp voor de dieselmotor.

Een ander verschil heeft niet met de hybride uitvoering te maken, maar met de plaatselijke omstandigheden. De cabine van deze loc heeft traptreden die loodrecht op de lengterichting staan. De bestuurder kan hier veilig staan en de loc via het kastje op zijn buik radiografisch besturen. Dat kan hij vanuit de cabine ook, maar als er vele malen op- en afgestapt moet worden om wissels om te leggen is het minder vermoeiend om de loc vanaf een lage traptrede te besturen.

Een ander voorbeeld van dit type is Bokito van Shunter.

Opmerkingen:

a)

Op de website www.niteq.nl worden recente leveringen – met foto – gemeld.

In een brochure uit 2018 en een brochure uit 2020 zijn technische gegevens te vinden.

b)

De Niteq Mini Mover B168 van het type 1500-E van London Underground is in februari 2013 gesloopt.

Met dank aan:

Thomas ter Berg (Niteq), Martijn Smits, Peter Verschelden, Ben van Wevering, Maarten van der Willigen en Jack Zuurbier.

Bronnen:

[1]

http://www.flickr.com/photos/niteq/

[2]

Kanaal van Niteq Holland: http://www.youtube.com/user/niteqholland/videos

[3]

Waarneming van Martijn Smits en foto van Sander Lensink op Facebook

 

[4]

Informatie van Jack Zuurbier (BEAZ Solutions).

 

 

{

Aanvullingen                  Producenten

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud