fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

  

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Tekeningen

Modellen

 

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman

 

 

Hoofdstuk 7.3 Fabrikanten: Niteq

Hoofdstuk 10  Historische gegevens per individuele loc (gerangschikt naar fabrikant en fabrieksnummer):  Niteq

Inleiding

Piet Nijhuis richtte Niteq in 1991 op en begon toen onder meer met lierinstallaties. Die worden ook anno 2016 nog geleverd.

 

Gewestelijke Afvalstoffen Dienst, Crailoo (buiten gebruik), 7 juni 2013 →

De Rail Chemie (anno 2016 Rail Cargo) Centra van Vopak en Odfjell hebben elk 2 Niteq lierinstallaties; zie hier.

Niteq liersysteem Crailoo 076.JPG

Het eerste accuvoertuig – met fabrieksnummer B.025 - was bestemd voor de RET in Rotterdam en reed drie weken proef bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM). Met volle accu’s kon ongeveer drie uur gereden worden. De bediening kon ter plekke of radiografisch gebeuren.

 

Hoorn, 07-04-1994 →

SHM werkplaatschef Marius van Rijn demonstreert de “Minimover” (zoals de naam indertijd luidde). Het voertuig zou later op de dag naar de remise Hilledijk van de RET gaan en had daar als taak metrotreinen in en uit de remise te trekken. De bonte ketelwagen op de achtergrond is anno 2016 nog steeds in dienst van de SHM als waterwagen, maar in een andere kleurstelling.

 

In 1997 startte de export van Niteq.

Anno 2016 heeft Niteq wereldwijd al meer dan 300  (!) railvoertuigen en rail-wegvoertuigen geleverd. De aandrijving is elektrisch (met accu’s), dieselelektrisch of hybride. De Niteq’s worden vooral gebruikt om treinstellen en trams in en uit werkplaatsen en remises te rijden en om goederenwagons door los- en laadinstallaties te bewegen.

 

De Niteq’s worden gebouwd bij Gebr. Sinnige in Hoogkarspel, leveranciers van tuin- en parkmachines. Naast hun logo stond ook dat van Niteq op de gevel; anno 2016 is dat verdwenen.

 

Hoogkarspel, 01-11-2006→

In het beton links ligt drierailig spoor. Dat loopt door in de hal op de achtergrond.

Laswerk aan een Niteq railvoertuig bij de Gebr. Sinnige in Hoogkarspel

Foto: Henk de Jager, 6 december 2002

 

In aanbouw is hier een acculoc van het type 4000-E en wel Niteq fabrieksnummer B.205, die in 2003 in dienst zou komen bij de Nedtrain werkplaats Amsterdam Zaanstraat.

De kijkrichting is schuin op de voorzijde (of zo men wil: achterzijde) van de loc, waar de diverse koppelingen op gemonteerd zullen worden. Ter vergelijk kan hier een foto van de voltooide loc gevonden worden.

 

Niteq zelf verhuisde in 2011 naar een groter pand in dezelfde straat op een industrieterrein in Nibbixwoud:

↓ Bedrijfspand van Niteq in Nibbixwoud,07-07-2013 ↓

 

Een goede indruk van het gebruik van Niteq’s over de hele wereld geven foto’s op flickr [1] en video’s op youtube [2].

Op deze website gaat het over Nederland. Niteq’s in Nederland zijn behandeld in dit boek. Dat boek is uit 2009. Sindsdien zijn er nieuwe Niteq’s geleverd en zijn bestaande Niteq’s naar andere locaties verhuisd. Daarom wordt hieronder een nieuw overzicht van de - anno 2016 - 26 binnen Nederland geleverde Niteq’s gegeven.

In Nederland geleverde Niteq railvoertuigen en rail-wegvoertuigen

 

De Niteq leverlijst voor Nederland ziet er anno 2016 als volgt uit:

 

Fabriek

Fabr.nr.

Soort

Type *

Bouwjaar

Periode

Prov.

Plaats

Bedrijf + nummer of naam**

Niteq

B.025

B-accu

500-E

1994

1994 -

ZH

Rotterdam

RET Kralingen (zie hier)

Niteq

B.090

B-accu

RRM-1500

1997

1997 - 2007

L

Maastricht

NedTrain 901

2007 - 2008

Ut

Utrecht

Nedtrain (HTMU); niet gebruikt

2008 -

ZH

Leidschendam

Nedtrain (zie hier)

Niteq

B.150

B-accu

2000-E

1999

1999-

ZH

Rotterdam

RET, ‘s Gravenweg

Niteq

B.204

B-accu

4000-E

2003

2003 -

Gr

Onnen

NedTrain 410 kuilwielenbank

Niteq

B.205

B-accu

4000-E

2003

2003 -

NH

Amsterdam

Zaanstraat

NedTrain 411 (zie hier)

Niteq

B.212

B-accu

4000-E

2004

2004 - 2007

Ov

Zwolle

NedTrain

2007 -

NH

Watergraafsmeer

Nedtrain

Niteq

B.213

B-accu

4000-E

2004

2003 -

NBr

Eindhoven

NedTrain (zie hier)

Niteq

B.244

B-accu

1500-C(ompact)

2007

2007 -

Ov

Zwolle

→ Amsterdam

Nedtrain

Niteq

B.246

B-accu

4000-E

2006

2006 -

ZH

Europoort

Caldic: dit boek Fig 197

Niteq

 

B.250

B-accu

4000-E

2006

2006 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

 

B.251

B-accu

4000-U

2007

2007 -

Ov

Hengelo

Nedtrain

 

2007 – 2010

NBr

Tilburg

NedtrainBokito” ***

Niteq

B.252

B-accu/de

4000-H(ybride)

2007

2010 - 2011

ZH

Waalhaven

NedtrainBokito” ***

2011 -

ZH

Waalhaven

ShunterBokito” ***

Niteq

 

B.253

B-accu/de

4000-H(ybride)

2007

2007 -

NH

Haarlem

Nedtrain (zie hier)

Niteq

 

B.254

B-accu

4000-U

2007

2007 -

G

Arnhem

Nedtrain (zie hier)

Niteq

 

B.255

B-accu

4000-U

2007

2007 -

ZH

Leidschendam

Nedtrain (zie hier en daar)

Niteq

 

B.256

B-accu

4000-E

2006

2006 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

 

B.258

B-accu

RRM-1500

2007

2007 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

 

B.259

B-accu

5000-E

2007

2007 -

NH

Hilversum

GAD = Gewestelijke Afvalstoffen Dienst (zie hier)

Niteq

 

B.296

B-accu

4000-E

2009

2009 -

ZH

Europoort

Abengoa

Niteq

 

B.297

B-accu

4000-EC

2009

2009 -

Gr

Onnen

NedTrain (zie hier)

Niteq

 

B.305

B-accu

3000-E

2010

2010 -

NH

Hilversum

GAD (zie hier)

Niteq

 

B.314

B-accu

RRM-1000

2011

2011 -

ZH

Rotterdam

RET, remise Beverwaard

Niteq

 

B.315

B-accu

RRM-1000

2011

2011 -

ZH

Rotterdam

Zie hier.

Niteq

 

B.328

B-accu

4000-E

2012

2012 -

NH

Amsterdam

Nedtrain

Niteq

 

B.358

B-accu

RRM-2500

2014

2014 -

G

Zutphen

Arriva [3]. Zie hier.

Niteq

 

B.359

B-accu

RRM-1000

2014

2014 -

ZH

Rotterdam

RET, Kleiweg

 

 

oude situatie

 

Actuele situatie

 

*

E: accu; H = Hybride (accu + dieselelektrisch); U = Universeel (accu, om te bouwen tot hybride); RR = Rail-Road;

het getal is de trekkracht aan de haak in kgf.

**

Nedtrain nummers als 410, 411 en 901 zijn anno 2016 niet meer op de voertuigen aangebracht.

***

De gorilla Bokito uit de Rotterdamse dierentuin Blijdorp verwierf in 2007 landelijke bekendheid door uit te breken en een vrouw ernstig te verwonden.

Er volgen nu een aantal Nederlandse voorbeelden (andere voorbeelden zijn te vinden via de links in bovenstaande tabel) :

 

GAD in Hilversum-Crailoo

 

 

 

Gewestelijke Afvalstoffen Dienst, Crailoo (bij Hilversum), 7 juni 2013 →

 

De GAD (Gewestelijke Afvalstoffen Dienst) in Crailoo bij Hilversum heeft twee Niteq’s:

·       de nevenstaande 5000-E

·       de onderstaande 3000-E.

 

De pop op de koppelhaak laat zien dat er aan deze zijde zelden of nooit wagens aangekoppeld worden.

 

Niteq levert ook zwaardere types, zoals de 6000-E en 8000-E, maar die komen in Nederland niet voor.

 

De Niteq 3000-E in de overslagloods van de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst, Crailoo (bij Hilversum), 7 juni 2013 →

 

Deze Niteq 3000-E is jonger en lichter dan de bovenstaande Niteq 5000-E op dezelfde locatie.

 

Het bijzondere van de GAD installatie – vergeleken met andere vuiloverslaginstallaties – is dat er alleen (vier) kopsporen zijn. Tot 1996 heeft de vuiloverslaginstallatie in Hilversum een traverse gehad.

Een loc van buurman Railpro zet de volle treinen op het overgavespoor, haalt de terug gebrachte lege wagens daar op en plaatst ze bij de GAD.

Nedtrain Eindhoven

 

Een fraaie foto uit een wel zeer onverwachte bron:

 

De Shunter V100 loc 203 102 ”Arnold” met daarachter de Syntus Lint 28 wordt op 06-06-2009 door een Niteq 4000-E door de kuilwielenbank in Eindhoven getrokken.

Foto: www.mijnpartyservice.nl

 

De Niteq kan het best trekken: een Lint weegt 65 ton en een gerenoveerde Oostduitse V100 weegt 70 ton. Dat maakt samen 135 ton. Volgens Niteq kan de 4000-E een treingewicht tot 460 ton verplaatsen.

Nedtrain Onnen

 

De Nedtrain werkplaats Onnen heeft anno 2016 twee Niteq’s. De oudste trekt treinstellen door de kuilwielendraaibank.

 

2013 08 10 Onnen 002C.jpg

 

Onnen, 10-08-2013 →

 

De alleen op één zijkant aangebrachte fabrieksplaat geeft veel informatie.

Onnen, 10-08-2013 ↓→

 

2013 08 10 Onnen 039 C.jpg

 

Het type 4000-EC is een extra korte uitvoering van het type 4000-E. Deze tweede Niteq staat op spoor 103, waar men assen uit draaistellen van treinstellen in de kelder laat zakken. De Niteq verplaatst het spanningsloze treinstel.

Op de fabrieksplaat is de trekkracht in modernere eenheden aangegeven dan bij de oudere Niteq.

 

Nedtrain Leidschendam

 

Foto Niteq, Nedtrain Leidschendam, september 2007 →

 

De locs op deze en de volgende foto zien er heel anders uit dan die op de voorgaande foto’s. Zo zijn de frameplaten glad; bij de Niteqs op bovenstaande foto’s zijn er verstijvers op de buitenzijden van de frameplaten gelast.

 

De U in het type 4000-U wil zeggen dat deze acculoc om te bouwen is tot een hybride loc. Er zijn dan ook veel overeenkomsten en verschillen met de hybride loc in de volgende foto:

Nedtrain Haarlem

 

Foto Niteq, Nedtrain Haarlem, juli 2007→

 

De H in het type 4000-H wil zeggen dat dit een hybride uitvoering is: de loc heeft zowel accu’s als een dieselmotor. De loc lijkt dan ook veel op de acculoc op de vorige foto. Een verschil is uiteraard de aanwezigheid van een uitlaatpijp voor de dieselmotor.

Een ander verschil heeft niet met de hybride uitvoering te maken, maar met de plaatselijke omstandigheden. De cabine van deze loc heeft traptreden die loodrecht op de lengterichting staan. De bestuurder kan hier veilig staan en de loc via het kastje op zijn buik radiografisch besturen. Dat kan hij vanuit de cabine ook, maar als er vele malen op- en afgestapt moet worden om wissels om te leggen is het minder vermoeiend om de loc vanaf een lage traptrede te besturen.

Een ander voorbeeld van dit type is Bokito van Shunter.

 

Arriva in Zutphen

 

Op 4 oktober 2012 werd in Zutphen een nieuwe werkplaats geopend met 3 sporen voor Strukton en 2 voor Arriva. Arriva gebruikt de werkplaats voor het onderhoud en de revisie van de 38 Stadler GTW’s die rijden op de Vechtdallijnen en in de regio Achterhoek/Rivierenland.

 

Arriva werkplaats in Zutphen, Foto Niteq

 

De treinstellen van Arriva worden de werkplaats in en uit gereden met een Niteq railwegvoertuig van het type RRM-2500. De sporen liggen in de werkplaatsvloer, dus de Niteq kan daar makkelijk met behulp van de wegwielen van spoor wisselen

Opmerkingen:

1)

Op de website www.niteq.nl

worden recente leveringen worden – met foto – gemeld.

2)

Constructie- en Apparatenbouw J. Blom in Opmeer assembleert voor Niteq en heeft daarvan foto’s op de website staan.

3)

De Niteq Mini Mover B168 van het type 1500-E van London Underground is in februari 2013 gesloopt.

Met dank aan:

Thomas ter Berg (Niteq), Martijn Smits en Peter Verschelden.

Bronnen:

[1]

http://www.flickr.com/photos/niteq/

[2]

Kanaal van Niteq Holland: http://www.youtube.com/user/niteqholland/videos

[3]

Waarneming van Martijn Smits en foto van Sander Lensink op Facebook

 

 

{

Aanvullingen                  Producenten

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud