►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||
Oud Nieuws Deel 05: 2de helft
2011 |
|||||||||
|
|||||||||
22 december 2011 Deze update is vrijwel geheel gewijd aan de suikerfabriek in Zevenbergen, met de dikke Bertha genoemde stoomlocs die tientallen jaren over het raccordement dwars door het dorp reden. De dieseltractie hield het er korter uit. Behalve normaalspoor lag er smalspoor op het fabrieksterrein. Daarop reden locs van het Kröhnke type Lorenknecht. Naar aanleiding daarvan is er ook een lijst van Nederlandse gebruikers gemaakt, aangevuld met het Kröhnke type Knecht. Maarten van der Willigen bericht dat de Unilok op
Rotterdam Noord Goederen is verdwenen. |
Foto uit het NS blad Nieuw Spoor, 1959→ |
|
|||||||
Prettige Kerstdagen en Gelukkig 2012 |
|||||||||
|
|||||||||
8 december 2011 |
|||||||||
|
Jan Roos, die al veel foto's en nieuws voor deze website heeft aangeleverd, heeft een boek geschreven over railbevestigingen. Zie hier voor meer details en de bestelwijze. Klaas Kuipers meldde dat de BP Raffinaderij op Rozenbrug een Unilok heeft gehad en dat is aanleiding om een webpagina aan Uniloks te wijden. De eerste Uniloks werden gebouwd door Motor Rail Ltd, ook fabrikant van de bekende Simplex smalspoorlocs. Daarom meer aandacht voor: - 28 pk Simplex: tekeningen en foto’s. Klik hier en daar voor Nederlandse gebruikers. - 32-42/50 pk Simplex: tekeningen en lijst van Nederlandse gebruikers. - 65 en 85 pk Simplex: tekeningen. Rogier Bennebroek maakt er op attent dat een Schöma van Van Gelder in Renkum is terug gevonden en nu als nummer 58 bij de GSS vertoeft. Zie hier. De RET ontving een rail/weg-aanhanger voor de Unimog. De HTM in Den Haag beschikt (al sinds begin dit jaar) over
een Zagro
E-Maxi. |
||||||||
|
|||||||||
29 november 2011 Sinds de vorige update op 24 november 2011 werkten de links op deze webpagina ouder dan 24 november niet correct. Dat is hersteld. Excuses aan allen voor het ongemak en hartelijk dank aan Ton van Eijsden, die deze vervelende fout meldde. |
|||||||||
|
|||||||||
24 november 2011 Deze keer is er veel aandacht voor de naoorlogse smalspoordiesels van Orenstein & Koppel in de vorm van achtergronden, de tekening van het type MV0 (tekeningen van de MV1 en MV2 waren er al) en lijsten met Nederlandse gebruikers en foto’s (via bovenstaande links). In de webpagina over de vooroorlogse smalspoordiesels van Orenstein & Koppel zijn niet werkende links gecorrigeeerd, bijvoorbeeld die naar de Acro licentie van O&K. |
|||||||||
|
De webpagina over de havendammen van de eerste Maasvlakte is aangevuld, vooral dankzij een prima foto van een CH3 loc van Jaap Veen. ← Bijgaande
foto is ontleend aan de fraai vernieuwde website van Niteq. In de nieuwe “groene” RET tramremise
Beverwaard worden de Citadis trams verplaatst met
twee nieuwe “Rail Road Movers”
van het type RRM1000 van de Nederlandse fabrikant Niteq.
Het zijn op accu’s rijdende, op afstand bestuurbare voertuigen die zowel op
de rails als op de weg kunnen rijden. |
||||||||
|
|
|
|||||||
10 november 2011 De verdwenen kalkzandsteenfabriek Alba nabij Apeldoorn had een uitgebreid smalspoornet. De webpagina van (het normaalspoor van) de Lederfabriek Oisterwijk is aangevuld en gecorrigeerd. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||
|
Akzo Nobel Zoutchemie in Hengelo heeft heel wat locs gehad. Wegens het teruggelopen vervoer is de laatste loc in 2006 verdwenen. Roef Ankersmit ontdekte dat er toch weer een tractiemiddel actief is. Er staat het logo Unimog Uthemann op, waarbij Uthemann een dealer in Hammah (D) is. Het voertuig lijkt een MBTrac (een tractor van Mercedes Benz, deels op basis van een Unimog). De laatste is in 1991 gebouwd. De MBTrac is voorzien van vier paar spoorgeleidewieltjes. Boven de achteras is een ballastblok geplaatst. Het voertuig kan de wagen(s) niet beremmen. Het gaat om het wagentype Hiirrs (twee kort gekoppelde schuifwandwagens) met zout voor Zweden. |
||||||||
↑ Foto: Roef Ankersmit,
21 oktober 2011 ↑ |
|
||||||||
|
|||||||||
27 oktober 2011 De aannemerscombinatie CH3 had een bij weinigen bekend spoorbedrijf met 24 ultrakorte wagens en twee eigen diesellocs. Bij EBS in de Europoort werd de nieuwe UCA Fastrac gedemonstreerd (met dank aan Frank Schouten en Renaat Vermandere). De VAM in Wijster vervoerde niet composteerbaar afval met tweekuubs kipwagens van Spoorijzer. Er zijn nieuwe links. Wat betreft de vorige update: Jan Strooband heeft de Franse wissels aangevuld. Arnoud Bongaards heeft de webpagina over de Heidemij gecorrigeerd. 12 oktober 2011 De webpagina over de Heidemij is uitgebreid, te beginnen met een foto van een van Spoorijzer gehuurde stoomloc (ga vandaar naar beneden voor meer nieuwe foto’s). Een nieuwe webpagina is gewijd aan wissels in industriespoor, zoals straatwissels en Franse wissels. Martin van Oostrom heeft een raadsel opgelost. Er is een nieuwe link. 29 september 2011 De webpagina over de dieselelektrische Coles railkranen is afgerond met de Coles vierassers, waarbij het een genoegen is te kunnen melden dat de laatste railkraan van Hoogovens/Corus/Tata recent met een vrij spectaculair transport is overgebracht naar station Velserbosch van Corus Stoom Ymuiden. De pagina over het smalspoor van de steenfabriek Tiglia in Tegelen is voltooid met foto’s van nog een voorhistorische Deutz loc en Rustons. Naar aanleiding van reacties op de vorige update (van 15 september) is de tekst onder de foto veranderd en is het onderwerp handrailkranen aangevuld (met dank aan Arnoud Bongaards en Kees Plug). Er is een nieuwe link. 15 september 2011 De voormalige NS 162 alias
D2 van de mijn Willem Sophia in Spekholzerheide is van Blerick naar Diemen
verhuisd (met dank aan Martin van Oostrom). Het aansluitwissel in de stamlijn naar de firma PPG Industries Chemicals
bv te Farmsum bij Delfzijl en een deel van het spoor op het terrein zijn in
augustus/september verwijderd. Er zijn nieuwe links en er zijn nieuwe webpagina’s over handrailkranen (op smalspoor) en de dieselelektrische Coles railkranen. De webpagina over motorrailkranen is uitgebreid. Ad Kamma stuurde
onderstaande foto van het ontgraven van de
sluisput van de Overlekersluis bij Medemblik, genomen op 30 mei 1928. Er is van alles te zien:
mensen, paarden, heimachines, kipkarren en stoomlocs. Meer commentaar staat
onder de foto. |
|||||||||
|
|||||||||
Ad Kamma heeft uitgezocht wie de aannemer was: de N.V. Aannemingsmaatschappij voorheen Hillen en Roosen en Betonbouw Trio te Amsterdam. Deze N.V. verwierf in april 1928 ook de bouwopdracht voor gemaal Lely. De locs zijn mogelijk voor beide bouwwerken ingezet, want naar de gemaalput van Lely liep een smalspoor. Gezien bijvoorbeeld de plaatsing van de kolenbunkers in het machinistenhuis, de uitvoering van de regulateur aan de buitenkant van de stoomdom en de plaatsing van de veiligheden op de stoomdom gaat het om 20 pk Orenstein & Koppels, van hetzelfde type als Sandra bij het Valkenburgse meer. Volgens dit boek kunnen het alleen O&K 7283 (1913) en O&K 9205 (1920) voor 700 mm spoorwijdte geweest zijn. 1 september 2011 |
|||||||||
Tot nu werd deze website ongeveer om de veertien dagen aangevuld met afbeeldingen en gegevens van zowel normaalspoor als smalspoor met een spoorwijdte van 600 of 700 mm. Dit keer is de update echter geheel gewijd aan een project waarbij intensief gebruik is gemaakt van de tussengelegen spoorwijdte van 900 mm, compleet met een 20 kilometer lange hoofdlijn, telefonische verkeersregeling, sporendriehoek, diverse soorten vervoeren en wagens en zowel stoom- als dieseltractie. Kees Plug heeft namelijk in het Beeldarchief van Rijkswaterstaat foto’s gevonden van het herstel van de Westkapelse Zeedijk, die prachtig passen bij wat over dit onderwerp al bekend was. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
↑Veem &
Factor in de Eemshaven had een Orenstein
& Koppel, die doorgaans in de loods stond en sporadisch werd ingezet bij
de Eemshaven Sugar Terminal
ETS. De laatste keer is al twee jaar geleden. Veem & Factor is echter in
juli 2008 overgenomen door Wagenborg en zo kon Dick Bolt op 12 augustus 2011
de loc bij de Wagenborg Stevedoring Terminal fotograferen tijdens het rangeren met
schuifwandwagens met rollen papier. Zie hier
voor meer foto’s. Onder de machinist is nog het Veem & Factor logo te
zien en daaronder het Railned toegangsnummer R9902. In de webpagina over slakkenpanwagens zijn aanvullingen en correcties van Maarten v/d Willigen aangebracht. Dankzij Jan van Weeghel zijn er fraaie foto’s van de paardentractie en de Maffei stoomloc van de steenfabriek Fortmond. Marius van Rijn stuurde een prachtige oude foto van een curieus rangeermiddel van de margarine fabriek in Rotterdam. |
|||||||||
|
|||||||||
4 augustus 2011 Dankzij Karlheinz Rohrwild is nu ook een tekening van het Orenstein & Koppel dieselloc type RL4 voor smalspoor opgenomen. Daarbij hoort natuurlijk ook een foto en een lijstje met Nederlandse gebruikers. Kees Plug heeft ontdekt dat de Spoorijzer Railtractor met fabrieksnummer 204 een nieuwe eigenaar heeft. Loc 4 van Nedstaal -een Orenstein & Koppel MB5N- zat zwaar in de kreukels en is door Bemo hersteld. Op het eigen spoornet van de grote machinefabriek Stork in Hengelo reden onder andere stoomrailkranen. 21 juli 2011 Er zijn nieuwe links. Gerard de Graaf zorgde voor een foto van de modernste loc van de Zandmennerij in Hargen. In de Tweede Wereldoorlog hadden Duitsers de grootste lol met een stoomloc van Oving. Klik voor een nieuw voorbeeld van weer een andere tractievorm bij smalspoor. Het geheimzinnige trio drieassige Jung locs dat enkele jaren op Rotterdam Noord Goederen stond, is op 8 juli 2011 aangekomen bij de firma Hoeben Metalen BV te Kampen, die uit Hasselt hierheen verhuisd is; zie hier en daar en scroll naar beneden (met aan dank aan Peter Schoeber). |
|||||||||
|
De webpagina over Smit Transformatoren in Nijmegen werd aangevuld met een foto van Willem-Jan Pot. ← Frank Schouten
ontdekte op 12 juli een UCA-TRAC bij Kemira Water Solutions
(voorheen Cytec) in de Botlek. Zie hier voor meer gegevens. Wat betreft UCA-TRAC is ook de lancering van het nieuwe type
UCA-TRAC F(astrac) te melden. Dat is gebaseerd op
het chassis van de JCB Fastrac 3230. De 230 pk
motor geeft een maximum snelheid van 65 km/u. De al bestaande UCA-TRAC B
modellen zijn gebaseerd op het JCB 540-140 chassis. Ze hebben een 130 pk
motor en bereiken maximaal 28 km/u (met dank aan Renaat
Vermandere van UCB). |
||||||||
|
|
|
|||||||
7 juli 2011 Er is een nieuwe webpagina gewijd aan het vervoer per smalspoor van ijzeroer in Nederland. Het Decauville Spoorweg Museum geeft informatie over de pas verworven acculoc (scroll naar onderen tot augustus en juni 2011; het is DSM 26) De Gmeinder uit Delfzijl ging naar de DB Schenker Wagenwerkplaats in Beverwijk. Dat is aanleiding om het Gmeinder type D25B met tekeningen (ook sterk te vergroten doorsneden) en diverse foto’s te belichten. Tenslotte: Bemo noteerde orders voor een acculoc voor Tata steel (voorheen Corus en daarvoor Hoogovens) in IJmuiden en een dubbelloc voor EKOM/EMO op de Maasvlakte. Klik hier en scroll naar omlaag. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Terug/verder naar |
|||||||||
|
|||||||||