Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Raadsels betreffende stoomtractie op normaalspoor

Raadsel 2

 

Op deze mooie foto van het gemeentearchief in Bergen op Zoom staat de Zuid Nederlandse Spiritusfabriek (ZNSF), die van de muren schreeuwt bij de aanschaf van brandspiritus toch vooral te letten op het controlestrookje van het Spiritus Verkoop Kantoor (SVK). Op de voorgrond staan twee Zwitserse wagens – waaronder een “wijnwagen” met houten vaten - en een stoomloc met het opschrift AVRA. Ook dat is reclame. Het betekent namelijk “Anti Vriesmiddel voor Radiatoren voor Auto’s”. Onder de deur in het machinistenhuis staat in kleine letters: anti-vries. In dit boek staat de DuCroBra dieselloc van de ZNSF met dezelfde reclame. AVRA kwam in 1928 op de markt.

Het gemeentearchief in Bergen op Zoom heeft ook een foto van alleen de “wijnwagen” met houten vaten. Bij hoge vergroting is op de stelbalk 18.8.37 als revisiedatum te zien. Daaronder staat vager 17.8.40. De laatste revisie zal op 18.8.37 zijn afgesloten en de wagen zal voor 17.8.40 moeten zijn binnengenomen voor de volgende revisie. Vanwege de sneeuw op de foto zou de foto dan tussen november 1937 en maart 1940 gemaakt zijn.

BOZ102001019 bewerkt website.JPG

De vraag is nu: welke stoomloc is dit ? De ZNSF heeft volgens dit boek vier stoomlocs gehad: een Fox Walker zadeltank, een “vierkante” Backer & Rueb tramloc, een ex-LTM tramloc en een Henschel. De eerst drie vallen meteen af en vergelijk met de foto op bladzijde 79 in genoemd boek maakt direct duidelijk dat het ook de Henschel niet is. Het is in elk geval een oudje, gezien de hulsbuffers. De wielen zijn nogal groot voor een industrieloc.

Antwoord graag aan: henkkolkmanAhetnet.nl  Vervang daarbij A door @; dit is een anti-spam maatregel.

Raadsel 1

MUZ Sluisbouw Medemblik smalspoor en loc HSM 103 of 115 van SBB

 

Deze kaart uit de verzameling van Erwin Voorhaar toont de bouw van de Overlekersluis bij Medenblik. Die vond plaats tussen 30 mei 1928 (een ander bericht spreekt van 2 april 1929) tot 1 augustus 1930 en de foto moet daarom in deze periode genomen zijn. Er is veel op te zien, zoals veel smalspoor (rechtsonder) en een stationaire stoommachine.

De fotograaf staat met de rug naar Medemblik. Op de dijk links in het midden ligt de spoorlijn Hoorn – Medemblik, de tegenwoordige museumlijn van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM). Om de bouw van de markante basculebrug in de spoorlijn mogelijk te maken, is net een hulpspoor aangelegd. Daarop rijdt een stoomloc met tender. Die zal van het Spoorweg Bouw Bedrijf zijn. Het SBB had in die tijd tien oude ex-NS locs van allerlei typen. Ze zijn gebruikt om de Miljoenenlijn aan te leggen. De meeste zijn tussen 1931 en 1936 afgevoerd. De loc op de kaart zou de HSM 103 of 115 kunnen zijn, die door Borsig in 1881-1883 is gebouwd.

Wie kan er meer licht op werpen ?                          Antwoord graag aan: henkkolkmanAhetnet.nl  Vervang daarbij A door @; dit is een anti-spam maatregel..

 

 

 Terug/verder naar:                                         Nieuw                      Home                      Inhoud