Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Handrailkranen

  

Railkranen die alleen met handkracht werden aangedreven, bestonden zowel voor normaal- als voor smalspoor. Met voldoende vertraging via een tandwieloverbrenging is immers ook de mens in staat om zware lasten te hijsen.

Smalspoor

 

 

LuchtmachtAlphen-04111988.jpg

Het munitiedepot van de Koninklijke Luchtmacht in Alphen had een handrailkraan voor 700 mm spoorwijdte. De kraan kan alleen hijsen en draaien. De giek staat vast. Duidelijk zichtbaar zijn het contragewicht en de railklemmen.

De handrailkraan, de drie locs en een waterwagen werden in de loods op de achtergrond gestald.

 

← Munitiedepot van de Koninklijke Luchtmacht bij Alphen, 04-11-1988. Foto Toon Steenmeijer

 

Het 700 mm net is aangelegd in 1954 en ontmanteld in 1998. De railkraan bestaat nog steeds en wel als Spoorkraan KR21 van het Industrieel Smalspoor Museum (ISM) in Erica. Zie hier.

handrailkraanColje.jpg

← Als blikvanger stond deze met handkracht te bedienen railkraan, met een spoorwijdte van 1000 mm,  bij het takel-, bergings- en kraanverhuurbedrijf J. Coljé (thans Kraanvervoer Woerden). Foto: Roger Vermeulen, 1990

 

In tegenstelling tot de kraan hierboven is bij deze kraan de giek wel te verstellen.  Het onderstel lijkt niet van een mogelijkheid tot koppelen (met een wagen of loc) te zijn voorzien.

De railkraan is omstreeks 1900 voor eigen  gebruik vervaardigd door machinefabriek De Hollandsche IJssel te Oudewater  en is bewaard gebleven bij het Decauville Spoorweg Museum in de Harskamp; zie hier.

Overigens heeft het DSM nog een (zeer oude) handrailkraan; zie daar. Van de Hollandsche IJssel heeft het DSM ook een weegwagen.

 

 

Normaalspoor

Zie bijvoorbeeld hier.

NS heeft diverse handrailkranen in dienst gehad; zie daar.

 

Met dank aan:

Arnoud Bongaards, Toon Steenmeijer en Roger Vermeuelen

 

 

 

 

 

{

voorgaande pagina Andere tractie                                      Stoomrailkranen            Motorrailkranen

Terug/verder naar:

tijdschriftartikel (17 Mb) over railkranen

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud