►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||
|
||||||||
Handrailkranen |
||||||||
|
||||||||
Railkranen die alleen met handkracht werden aangedreven, bestonden zowel voor normaal- als voor smalspoor. Met voldoende vertraging via een tandwieloverbrenging is immers ook de mens in staat om zware lasten te hijsen. |
||||||||
Smalspoor |
||||||||
|
|
|||||||
|
Het munitiedepot van de Koninklijke Luchtmacht in Alphen had een handrailkraan voor 700 mm spoorwijdte. De kraan kan alleen hijsen en draaien. De giek staat vast. Duidelijk zichtbaar zijn het contragewicht en de railklemmen. De handrailkraan, de drie locs en een waterwagen werden in de loods op de achtergrond gestald. ← Munitiedepot
van de Koninklijke Luchtmacht bij Alphen, 04-11-1988. Foto Toon Steenmeijer Het 700 mm net is aangelegd in 1954 en ontmanteld in 1998. De railkraan bestaat nog steeds en wel als Spoorkraan KR21 van het Industrieel Smalspoor Museum (ISM) in Erica. Zie hier. |
|||||||
|
← Als
blikvanger stond deze met handkracht te bedienen railkraan, met een
spoorwijdte van 1000 mm, bij het takel-, bergings- en kraanverhuurbedrijf
J. Coljé (thans Kraanvervoer Woerden). Foto: Roger
Vermeulen, 1990 In tegenstelling tot de kraan hierboven is bij deze kraan de giek wel te verstellen. Het onderstel lijkt niet van een mogelijkheid tot koppelen (met een wagen of loc) te zijn voorzien. De railkraan is omstreeks 1900 voor eigen gebruik vervaardigd door machinefabriek De Hollandsche IJssel te Oudewater. Van de Hollandsche IJssel heeft het DSM ook een weegwagen. |
|||||||
Verder heeft het DSM nog een (zeer oude) handrailkraan; zie daar. |
||||||||
|
||||||||
Normaalspoor Zie bijvoorbeeld hier. NS heeft diverse handrailkranen in dienst gehad; zie daar. |
||||||||
|
||||||||
Met dank aan: |
Arnoud Bongaards, Toon Steenmeijer en Roger Vermeuelen |
|||||||
|
|
|||||||
|
|
|||||||
|
{ |
voorgaande pagina Andere tractie Stoomrailkranen Motorrailkranen |
||||||
Terug/verder naar: |
tijdschriftartikel (17 Mb) over railkranen |
|||||||
|
||||||||
|
||||||||