►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Kröhnke benzine- en dieselloc type Lorenknecht |
||||||||||
|
||||||||||
Om het goedkoop te houden is de Lorenknecht van de firma Kröhnke is gebaseerd op het (ongeveerde) onderstel van een kipwagen (kipwagens worden in het Duits meestal Loren genoemd). Dat is niet uniek. Zo bouwde het vaderlandse Du Croo & Brauns omstreeks 1920 al motorlorries op frames van kipkarren. De Lorenknecht van de Duitse firma Kröhnke werd vanaf de Tweede Wereldoorlog gebouwd. De eveneens Duitse firma Strüver leverde een soortgelijk product, de “Schienenkuli”. Er is een folder van de Lorenknecht bekend. Daar staan wel foto’s in, maar geen tekening. Ook elders is geen tekening gevonden. Om toch een idee te geven van dit opmerkelijke tractievoertuig zijn hieronder foto’s uit de folder geplaatst: |
||||||||||
|
← De Lorenknecht bestaat uit het frame van een kipwagen, met daarop een primitief houten zitbankje voor
de bestuurder en een Deutz viertact MA(H) 711 motor
met één liggende cilinder en een groot vliegwiel. Bovenop de motor zit de
koelwatertank voor de verdampingskoeling, links daarvan is een bel te zien en
eronder de brandstoftank. Buizen vervangen de motorkap [1]. De Deutz motor is naar keuze een MA 711 benzinemotor van 5 pk of een MAH (Hochdruck) 711 dieselmotor van 6 pk. ← De Lorenknecht weegt 700 kilo. Dat is heel weinig voor een loc. Een kipkar met inhoud weegt doorgaans meer. Toch is het veel te veel om te tillen. De bestuurder kan de Lorenknecht wel aan de achterkant optillen omdat het gewicht van de motor plus transmissie volledig op de vooras rust. Dat de Lorenknecht zonder draaischijf gedraaid kan worden is handig, maar de ongelijke gewichtsverdeling zal ook een lagere trekkracht en kans op ontsporing betekenen. ← Rechts van
de motor bevindt zich de versnellingsbak, geleverd door de firma Stromag. Er is maar één versnelling; de maximum snelheid
is 8 kilometer per uur [2]. De liggende Deutz MA(H)
motoren met verdampingskoeling lijken
misschien ouderwets, maar van de Deutz MA 711 zijn tussen 1935-1954 niet
minder dan 31.351 exemplaren gebouwd en van de MAH 711 tussen 1935-1970 (!)
zelfs 73.207. Ze werden vooral gebruikt voor stationaire toepassingen, zoals
generatoren en pompen [3]. |
|||||||||
|
||||||||||
Prijs De Lorenknecht was primitief en licht. Dat had als voordeel dat er op licht spoor kon worden gereden en dat de Lorenknecht goedkoop was. Dan rijst de vraag hoe goedkoop de Lorenknecht was. Welnu: Orenstein & Koppel in Amsterdam verkocht in 1956 een Lorenknecht van 6 pk voor f 4950 aan de mijn Laura & Vereeniging. Een 11 pk Knecht – ook van Kröhnke – kostte f 9450. Het kleinste type van Orenstein & Koppel zelf was de 15 pk O&K MVO, waarvoor f 11.950 gevraagd werd [1]. De Lorenknecht kostte dus maar 40% van de prijs van het goedkoopste alternatief van O&K en vormde dus een welkome aanvulling aan de onderkant van het aanbod van O&K. |
||||||||||
Opmerkingen: |
- |
Klik hier voor Nederlandse gebruikers. Dat waren er (minstens) twaalf, maar actiefoto’s zijn niet
bekend. |
||||||||
- |
Kröhnke bouwde ook 11 pk locs met een normaal
frame, die vaak “Knecht” genoemd werden. |
|||||||||
Bronnen: |
[1] |
Archief van NV Laura
& Vereeniging in het Sociaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht. |
||||||||
[2] |
||||||||||
[3] |
Dipl.-Ing. Dietmar Voß, “Liegende Einzylinder DEUTZ Viertakt Otto- und
Dieselmotoren mit Verdampfungskühlung (MA ... /MAH ...)”. Zie ook hier. |
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||
|
|
|||||||||