►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
UCA-TRAC |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Wat is een UCA-TRAC
? UCA is de afkorting Unimog Centre Antwerpen. Het rail-wegvoertuig van deze firma UCA – UCA-TRAC genaamd – heeft echter niets meer met de Mercedes Unimog te maken: De UCA-TRAC is namelijk gebaseerd op onderdelen van JCB, de Britse fabrikant van bouw- en landbouwmachines. De aandrijving geschiedt door een JCB viercilinderdieselmotor en “powershift” viertrapstransmissie. Powershift wil zeggen dat er aparte koppelingen zijn voor de even en de oneven versnellingen. Het schakelen gebeurt automatisch. De tandwielen van de volgende versnelling grijpen steeds al op elkaar in, maar zijn nog ontkoppeld. Bij het overschakelen wordt tegelijkertijd de tot dat moment aandrijvende koppeling ontkoppeld en de andere gekoppeld. Hierdoor gaat het overschakelen zeer snel en soepel, zonder dat de overbrenging onderbroken wordt. Op de weg kan naar keuze met twee of met vier wielen of in “krabgang” gestuurd worden. De vier wielen met rubberen loopvlak zorgen zowel voor de aandrijving op de weg als op de rails. Voor het rijden op rails worden vier spoorgeleidewieltjes neergelaten, ongeveer zoals dat bijvoorbeeld ook bij een Unimog gaat. De minimaal te berijden kromtestraal is 80 meter. Zeer kenmerkend en afwijkend van andere rail-wegvoertuigen zijn de enorme wieldoppen, die rechtstreeks op de banden rusten en daarom de aslagers niet belasten. Hierdoor kan men de massa per wiel met 250 kg doen stijgen en het zorgt voor een laag (dus gunstig) zwaartepunt. |
|||||||||||||||
|
← De UCA-TRAC
van Railion bij Cerestar
in Sas van Gent. Goed zichtbaar zijn de spoorgeleidewielen, de grote wieldoppen met extra gewicht op de
wielen met rubber loopvlakken en de exentrisch
geplaatste cabine. Deze UCA-TRAC is van het type RB14. De trein kan beremd worden, zoals uit de luchtslangen blijkt. Foto:
Henk de Jager |
||||||||||||||
UCA-Tracs in Nederland In Nederland zijn tot nu toe zeven UCA-Tracs actief. Zie de onderstaande lijst (met dank aan U.C.A. voor de gegevens): |
|||||||||||||||
Bouw- jaar |
Type 1) |
Provincie |
Plaats |
Bedrijf |
Opmerkingen |
||||||||||
779306 |
2000 |
E12 |
ZH |
Botlek |
Cytec, na 2010: |
2003 – heden |
|||||||||
785814 |
2002 |
RB14 |
NBr |
Sas van Gent Moerdijk |
door Railion gebruikt bij Cerestar Omya |
2002– 2004 2004 – heden |
|||||||||
1066237 |
2004 |
RB16 |
Z |
Vlissingen-Oost |
2010 – heden was eigen exemplaar U.C.A. |
||||||||||
1152776 |
2005 |
E16 |
ZH |
Botlek |
European Bulk Services, Sint Laurenshaven |
Eerder werd een RB16 gehuurd |
|||||||||
1191675 |
2007 |
RB16 |
ZH |
Botlek |
Rubis |
Sinds 2009 aanwezig |
|||||||||
1192392 |
2007 |
RB16 |
ZH |
Europoort |
European Bulk Services, Elbeweg |
In 2012 vervangen door Zephir |
|||||||||
1198963 |
2007 |
RB16 |
Z |
Braakmanhaven |
|
||||||||||
RB14 |
Ut |
Utrecht |
BRIJ, sinds 2012 |
Bestemd voor verhuur |
|||||||||||
1) |
RB is de uitvoering met touchscreen, afstandbediening, etcetera. E betekent Economy
(versie met vereenvoudigde bediening). Het cijfer verwijst naar het eigen
gewicht en de trekkracht (in treingewicht). Voor bijvoorbeeld de RB 16 is het
eigen gewicht 16 ton en kan een trein van maximaal ongeveer 1600 ton worden
getrokken. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
↑Oiltanking
in de Braakmanhaven bij Terneuzen, 29 oktober 2009 ↑ Op dit gedeelte van het tweesporige emplacement liggen de sporen niet in de bestrating. De UCA-TRAC zal dus elders in en uit het spoor moeten komen. De zwarte tanks aan beide zijden van de cabine zijn de remluchtreservoirs. |
|||||||||||||||
En verder In Duitsland werd de UCA-TRAC
onder de naam Rotrac aangeboden door de firma Zwiehoff.
UCA doet anno 2011 onder eigen naam zaken in Duitsland. Zwiehoff
hanteert nog wel de naam Rotrac, maar bedoelt daar
nu andere tractievoertuigen mee. UCA ontwikkelde: |
|||||||||||||||
- |
in 2010: de UCA-TRAC Basic (B12 – B14). Deze wordt momenteel gebruikt door European Bulk Services in Rotterdam. De aanduiding Basic betekent niet expliciet “Economy”,
maar duidt meer op de basis-trekkracht. Die gaat
tot 1400 ton (voor de B-14), op basis van een JCB Load-All. |
||||||||||||||
- |
voor 2011: de UCA-TRAC F(astrac) (F16 – F 24), gebaseerd op het chassis van een
JCB Fastrac-trekker, voor nog meer trekkracht. |
||||||||||||||
Rentaloc UCA in Antwerpen is medio 2012 overgenomen door Rentaloc en is bij die firma in Lier (B) ingehuisd. Rentaloc produceerde een uiterlijk op de UCA-Trac gelijkend product onder de naam Rhino. Die is gebaseerd op een Manitou voertuig en heeft hydrostatische transmissie. Rhino’s zijn tot op heden niet in Nederland gesignaleerd en worden daarom (nog) niet op deze website behandeld. Anno 2014 blijkt de term Rhino van de Rentaloc website verdwenen te zijn. Aangeboden worden de types B Trac 14 en 16, waarvan echter bijna geen gegevens worden verstrekt. Rentaloc biedt daarnaast sinds 2012 (en anno 2015 nog steeds) de UCA-Trac types B12, B14 en B16 aan. Ze hebben alle drie dezelfde JCB dieselmotor van 130 pk (97 kW) en wegen respectievelijk 12, 14 en 16 ton. Vermeld wordt een trekkracht van 100 ton (hetgeen als treingewicht erg weinig is). Radiobediening en keuring Infrabel zijn doorgestreept. Op de website van UCA waren daarnaast ook de UCA-Trac types F16, F20 en F24 te vinden. UCA had begin 2014 nog wel een eigen website, maar daarop werden alleen de types B12, B14 en B16 (Basic en Full Option) genoemd, zonder verdere gegevens. In augustus 2014 bleek de website niet meer te bestaan. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Met dank aan: |
Dhr. Renaat Vermandere (UCA), Bart Raymaekers (Rentaloc) en Frank Schouten. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
{ |
de pagina Andere tractie |
|||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||