►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Oud Nieuws Deel 04: 1ste helft
2011 |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
23 juni 2011 Het onbekende Spoorijzer type WD12 komt dankzij Kees Plug tot leven. Jan van Weeghel stuurde een foto van de stoomloc van steenfabriek De Muggenwaard bij Rheden. Van deze 25 pk DucroBra was nog geen foto bekend. Het Decauville Spoorweg Museum in de Harskamp heeft de 50 cm O&K van Huisman geruild tegen een AEG acculoc uit 1942. Dankzij Maarten van der Willigen is de webpagina over slakkenpanwagens geactualiseerd met tekst en een foto. Het meest voorkomende type industrieloc in Nederland is de Cockerill tweeasser. De webpagina hierover werd uitgebreid met nieuwe informatie, een foto en een filmpje, mede dankzij tips van Pierre de Greeuw. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||||||
9 juni 2011 Spoorijzer timmerde met hydroloco’s vroegtijdig
aan de weg. Dit boek over
Werkspoor-Zuilen is in hobbykringen ten onrechte weinig bekend. Het geeft
onder andere informatie van door Werkspoor voor industriespoor gebouwde wagens. |
|||||||||||||
26 mei 2011 De webpagina over het smalspoor van de VAM in Wijster is uitgebreid. Er is een uitgebreide nieuwe webpagina gewijd aan de vaak spectaculaire slakkenpanwagens. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
12 mei 2011 |
|
|
|||||||||||
Er was smalspoor bij de V.A.M. in Wijster. De Diema locomotief Bartje (ex
Hak) die bij het pannenkoekenhuis van landgoed Mariënwaerdt
stond opgesteld → → (foto 4 september
2010) is teruggekeerd naar het Decauville Spoorweg
Museum in de Harskamp (met dank aan Henk Sluijters). De Oostduitse V60D's van Volkerrail (Knabbel en Babbel) zijn niet naar Afrika gegaan, maar aan EETC zijn verkocht. Ze staan nu bij de remise Kleiweg van de RET (met dank aan Martijn Smits). Er is een webpagina gewijd
aan het raccordement van de elektrische centrale Harculo bij Zwolle, met een bijzondere kolentip, een
traverse, twee elektrische locs en een dieselloc. Daarmee is ook één van de raadsels
opgelost. |
|
||||||||||||
28 april 2011 |
|||||||||||||
|
De Museum Buurt Spoorweg
(MBS) zorgt voor nieuws: |
||||||||||||
· ←
ex-NS sik 293 is fraai teruggebracht in de toestand waarin ze van 1952 tot 1991 bij NOM-Pakhoed in Pernis
dienst deed. |
|||||||||||||
·
De MBS blijkt –
ongetwijfeld als enige in Nederland – een ILO wagonduwer te hebben (met dank aan Jan Haarink). Dat is de aanleiding dit onderwerp verder
uit te diepen en foto’s van de MBS ILO wagonduwer te laten zien. |
|||||||||||||
De Moyse van Essent (voorheen
VAM) in Wijster blijkt als monument te zijn opgesteld (met dank aan Bert
Peihak). Wat betreft smalspoor is de
pagina over Tiglia in
Tegelen uitgebreid met foto’s van voorhistorische Deutz locs (met dank
aan Hay van Rhee). De webpagina Industrial narrow
gauge 1963 part two van Ed Reijnders
is verder gewijzigd. De bestaande Tilburgse links zijn hersteld
(met dank aan Arnoud Bongaards). Er zijn nieuwe links |
|||||||||||||
14 april 2011 |
|
|
|||||||||||
Tijdens de beurs Rail-Tech
Europe in Amersfoort is de eerste Bemo acculoc van het type KRE 40 aan
TataSteel IJmuiden overhandigd. Bij Smink Machines aan de Vanadiumweg
te Amersfoort stond op 31 maart 2011 de zeer fraai geschilderde Deutz 56911
uit 1959) als monument → De twee Zwolse Bemo locs van Nedtrain
zijn aan Bemo terug verkocht. Eén is inmiddels gesloopt; de andere wordt
opgeknapt. In de webpagina Industrial
narrow gauge 1963 part two van Ed Reijnders
zijn nog meer reacties verwerkt. |
|
||||||||||||
Smalspoor was overal, dus
ook in de eendenhouderij. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
31 maart 2011 Reacties op de webpagina’s Industrial
narrow gauge 1963 part one en part two van Ed Reijnders
zijn verwerkt. Dat was ook aanleiding om de tekeningen van daarin voorkomende
loctypes O&K MD1
(met medewerking van Karlheinz Rohrwild) en Simplex 20-28 pk te
verbeteren. Aan de Werkspoor drieassers van
Staatsmijnen/DSM is een webpagina
en een tekening
gewijd. De website van Ed Reijnders bevat unieke foto’s van Nederlands industriespoor in 1963 en 1964. Helaas ontbreken bijschriften volledig en is het niet gelukt om met Ed Reijnders in contact gekomen. Daarom is de stap gezet (zie toelichting) om zijn webpagina’s Industrial narrow gauge 1963 part one en part two naar deze website te kopiëren. Er zijn een aantal al beschikbare toelichtingen bij gezet. Iedereen wordt uitgenodigd de toelichtingen (bijvoorbeeld locatie, eigenaar materieel, materieeltype, aard van het vervoer) aan te vullen. Elk brokstukje informatie is welkom. Over de bij Hoogovens gemaakte foto’s (normaalspoor) zijn veel minder vragen; zie hier voor een toelichting. Rick Mulder merkte terecht
op dat er al een tijd een foto van nog een derde voorbeeld van een Ducrobra/Astro-Daimler motorlorrie
op deze website staat. Er zijn nieuwe links; de al aanwezige links zijn
nagezien en zonodig gecorrigeerd of verwijderd (zo zou Fotopic.net failliet
zijn). 3 maart 2011 De ex-NS 293 van de MBS
wordt weer in de rode Pakhoed uitvoering gebracht, waarin deze sik van 1952
tot 1991 bij de NOM in Pernis rangeerde (met dank aan Peter Barink). Henk Sluijters en
Willem-Jan Pot melden dat het interne normaalspoor bij Smit Transformatoren in
Nijmegen vervangen is door luchtkussens. Henk Sluijters vulde het
relaas over de motorlorries
van Du Croo & Brauns verder aan. Mede dankzij Kees Plug kan de
handelaar Schwanebeck belicht
worden. Omdat de laatst bekende activiteit van Schwanebeck de verkoop van
drie Jung smalspoor stoomlocs aan de KZM in Budel betreft, is een .pdf van een artikel over het
railbedrijf van de KZM toegevoegd. 17 februari 2011 Foto’s en documenten van
Kees Plug maken de historie van de motorlorries van Du Croo & Brauns veel completer en
losten een raadsel op. Klik hier voor een
raadselachtige foto van een stoomloc met totaalreclame en een wijnwagen in …
vooroorlogs Bergen op Zoom. Bij Nedmag in Veendam is de defecte Unimog vervangen
door een O&K van het bekende type MB5N. Het betreft fabrieksnummer 26619 dat in 1967 nieuw
gekocht werd door Broere in Dordrecht en van 1984 tot 2009 bij TTR in de
Botlek reed. Sindsdien maakt de
loc deel uit van het huurpark van Bemo. Op 7 februari 2011 werd de loc
ingezet om de 20 wagens van de eerste DBM trein van 2011 één voor één naar de
laadplaats te brengen (met dank aan Alex Everts voor zowel de tip als de foto
en Arno Logman (Bemo) en Tim Goorman voor de aanvullende informatie) ↓ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Er is meer nieuws: de
O&K van Vopak in Vlaardingen staat defect bij Bemo en is door deze Translok vervangen (bron:
Frank Schouten/Paul van Duin op Flickr/Arno Logman). De door Bemo
gerenoveerde MaK type 321B
van ondere andere De Rijke in de Europoort is naar Shell Moerdijk gegaan;
de O&K aldaar is bij Bemo ingeruild (bron: Bemo nieuws;
Arno Logman). Pierre de Greeuw wees op
enkele HO modellen van
types die ook in Nederland actief zijn (geweest). |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
3 februari 2011 |
|
|
|||||||||||
Verbrugge Zeeland Terminals
heeft sinds kort een UCA-Trac. Omdat Verbrugge
de 6 maanden levertijd niet wilde afwachten, stuurde UCA een eigen exemplaar. Foto: Frank Schouten, 20-01-2011 → Over Defensie in ’t Harde
valt zoveel te melden dat wordt doorverwezen naar een andere pagina. De daar
ingezette Köf III werkt ondertussen voor De Rietlanden. De eeuwenoude Zandmennerij Hargen had een
boeiend 900 mm bedrijf met aparte wagentypes en onder andere een Fordson
tractorlocomotief en een Ruhrthaler benzineloc. Dat laatste is aanleiding om de
webpagina’s van importeur Walter
Hoene en opvolger Locospoor
uit te breiden met de “kennis van nu”. |
|
||||||||||||
20 januari 2011 De Koninklijke Lederfabriek
Oisterwijk was ooit een grote onderneming met 1200 werknemers. Op een sporenplan
met drie draaischijven vond een druk spoorvervoer plaats, waarbij de tractie
verzorgd werd door een merkwaardige acculoc. De smalspoorlocs van de Ruston DL serie worden belicht,
met van Kees Plug gekregen tekeningen van de Ruston 20DL, 30
DL en 48 DL. Er zijn Spoorijzer
Railtractoren verhuisd: de gebroeders (Henk en Gert) Sluijters meldden dat
fabrieksnummer 204 (eerder o.a. bij Armand Lowie in België en het RIM in
Keulen) nu bij Ziegelei Lage rijdt. Het Rijssens Leemspoor ruilde de
Spoorijzer Railtractor met fabrieksnummmer 112 met een Alan Keef loc; zie hier. 6 januari 2010 De webpagina over de
kalkzandsteenfabriek Roelfsema in Hoogersmide is aangevuld met onder andere
een kaart
van de drie soorten smalspoor, een foto van een Ruston in actie, bewijs voor een tweede Ruston en de zandwagens met een enorme
inhoud van 5 kuub. Er zijn pdf’s opgenomen van artikelen over Spoorijzer (deel I en deel II) en de aanleg van
het Amsterdamse Bos. Er is veel recent nieuw
over normaalspoor: De spooraansluiting van HKS (voorheen Hollandia Amsterdam) is opgebroken (bron: Railmagazine
280 van december 2010). Als laatste loc reed hier een van de VSM afkomstige MaK drieasser met
koppelstangen. |
|||||||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
← Nico Lollinga maakte deze fraai plaat van de
loc van Wisselbouw Utrecht op 05-04-2007. De loc was nog steeds in de kleuren
van de eerste eigenaar, Silikatwerk Brandis in Oost Duitsland, hoewel ze in
Nederland al gerangeerd had bij v/d Mheen in Hardewijk en Den Hartigh in
Kesteren. Het nieuws is dat de loc in oktober 2010 van Utrecht Daalsedijk naar Voestalpine Railpro in Crailoo is gegaan
(bron: Op de Rails 2010-12). De loc lijkt verwarrend veel op een Köf
II, maar het gaat om het LKM (Lokomotivbau Karl Marx) type N4, dat
gebaseerd is op de vooroorlogse O&K types RL7 en RL8. Anders dan de Köf II heeft het type N4 een mechanische wisselbak en een
blinde as met koppelstangen. Vanwege de treeplank zijn die echter nauwelijks
te zien. Deze N4 is in 1956 gebouwd. |
||||||||||||
|
|||||||||||||
↑Het sinds
2006 af en toe bij HTMU (Herstelpunt Tractie & Materieel Utrecht) actieve
“bakkie” 673 van Nedtrain is verhuisd naar het Spoorwegmuseum
(bron: Op de Rails 2010-12). Op 11-04-2006 was de 673 bij HTMU actief met Nedtrain meetrijtuig 021 en loc 185 568-3, zoals werd
vast gelegd door Nico Lollinga |
|||||||||||||
Tenslotte: Bemo noteerde orders voor een acculoc voor Tata steel (voorheen Corus en daarvoor Hoogovens) in IJmuiden en een dubbelloc voor EKOM/EMO op de Maasvlakte. Klik hier en scroll naar omlaag. |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
Terug/verder naar |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||