Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 04: 1ste helft 2011

 

 

23 juni 2011

Het onbekende Spoorijzer type WD12 komt dankzij Kees Plug tot leven. Jan van Weeghel stuurde een foto van de  stoomloc van steenfabriek De Muggenwaard bij Rheden. Van deze 25 pk DucroBra was nog geen foto bekend. Het Decauville Spoorweg Museum in de Harskamp heeft de 50 cm O&K van Huisman geruild tegen een AEG acculoc uit 1942.

Dankzij Maarten van der Willigen is de webpagina over slakkenpanwagens geactualiseerd met tekst en een foto. Het meest voorkomende type industrieloc in Nederland is de Cockerill tweeasser. De webpagina hierover  werd uitgebreid met nieuwe informatie, een foto en een filmpje, mede dankzij tips van Pierre de Greeuw.

Er zijn nieuwe links.

 

9 juni 2011

Spoorijzer timmerde met hydroloco’s vroegtijdig aan de weg.

Dit boek over Werkspoor-Zuilen is in hobbykringen ten onrechte weinig bekend. Het geeft onder andere informatie van door Werkspoor voor industriespoor gebouwde wagens.

 

26 mei 2011

De webpagina over het smalspoor van de VAM in Wijster is uitgebreid.

Er is een uitgebreide nieuwe webpagina gewijd aan de vaak spectaculaire slakkenpanwagens.

Er zijn nieuwe links.

 

12 mei 2011

 

 

Er was smalspoor bij de V.A.M. in Wijster.

 

De Diema locomotief Bartje (ex Hak) die bij het pannenkoekenhuis van landgoed Mariënwaerdt stond opgesteld 

(foto 4 september 2010) is teruggekeerd naar het Decauville Spoorweg Museum in de Harskamp (met dank aan Henk Sluijters).

 

De Oostduitse V60D's van Volkerrail (Knabbel en Babbel) zijn niet naar Afrika gegaan, maar aan EETC zijn verkocht. Ze staan nu bij de remise Kleiweg van de RET (met dank aan Martijn Smits).

Er is een webpagina gewijd aan het raccordement van de elektrische centrale Harculo bij Zwolle, met een bijzondere kolentip, een traverse, twee elektrische locs en een dieselloc. Daarmee is ook één van de raadsels opgelost.

 

28 april 2011

De Museum Buurt Spoorweg (MBS) zorgt voor nieuws:

·       ← ex-NS sik 293 is fraai teruggebracht in de toestand waarin ze  van 1952 tot 1991 bij NOM-Pakhoed in Pernis dienst deed.

Zie ook dit filmpje.
Met dank aan Roy Zonneveld (foto) en Peter Barink (informatie).

·        De MBS blijkt – ongetwijfeld als enige in Nederland – een ILO wagonduwer te hebben (met dank aan Jan Haarink).  Dat is de aanleiding dit onderwerp verder uit te diepen en foto’s van de MBS ILO wagonduwer te laten zien.

De Moyse van Essent (voorheen VAM) in Wijster blijkt als monument te zijn opgesteld (met dank aan Bert Peihak).

Wat betreft smalspoor is de pagina over Tiglia in Tegelen uitgebreid met foto’s van voorhistorische Deutz locs (met dank aan Hay van Rhee). De webpagina Industrial narrow gauge 1963 part two van Ed Reijnders is verder gewijzigd.

De bestaande Tilburgse links zijn hersteld (met dank aan Arnoud Bongaards). Er zijn nieuwe links

 

14 april 2011

 

 

Tijdens de beurs Rail-Tech Europe in Amersfoort is de eerste Bemo acculoc van het type KRE 40 aan TataSteel IJmuiden overhandigd.

 

Bij Smink Machines aan de Vanadiumweg te Amersfoort stond op 31 maart 2011 de zeer fraai geschilderde Deutz 56911 uit 1959) als monument →

 

De twee Zwolse Bemo locs van Nedtrain zijn aan Bemo terug verkocht. Eén is inmiddels gesloopt; de andere wordt opgeknapt.

In de webpagina Industrial narrow gauge 1963 part two van Ed Reijnders zijn nog meer reacties verwerkt.

Smalspoor was overal, dus ook in de eendenhouderij.

Er zijn nieuwe links.

 

 

31 maart 2011

Reacties op de webpagina’s Industrial narrow gauge 1963 part one  en part two van Ed Reijnders zijn verwerkt. Dat was ook aanleiding om de tekeningen van daarin voorkomende loctypes O&K MD1 (met medewerking van Karlheinz Rohrwild) en Simplex 20-28 pk te verbeteren.

Aan de Werkspoor drieassers van Staatsmijnen/DSM is een webpagina  en een tekening gewijd.

 

17 maart 2011

De website van Ed Reijnders bevat unieke foto’s van Nederlands industriespoor in 1963 en 1964. Helaas ontbreken bijschriften volledig en  is het niet gelukt om met Ed Reijnders in contact gekomen. Daarom is de stap gezet (zie toelichting) om zijn webpagina’s Industrial narrow gauge 1963 part one  en part two naar deze website te kopiëren. Er zijn een aantal al beschikbare toelichtingen bij gezet. Iedereen wordt uitgenodigd de toelichtingen (bijvoorbeeld locatie, eigenaar materieel, materieeltype, aard van het vervoer) aan te vullen. Elk brokstukje informatie is welkom. Over de bij Hoogovens gemaakte foto’s (normaalspoor) zijn veel minder vragen; zie hier voor een toelichting.                       

Rick Mulder merkte terecht op dat er al een tijd een foto van nog een derde voorbeeld van een Ducrobra/Astro-Daimler motorlorrie op deze website staat.

Er zijn nieuwe links; de al aanwezige links zijn nagezien en zonodig gecorrigeerd of verwijderd (zo zou Fotopic.net failliet zijn).

 

3 maart 2011

De ex-NS 293 van de MBS wordt weer in de rode Pakhoed uitvoering gebracht, waarin deze sik van 1952 tot 1991 bij de NOM in Pernis rangeerde (met dank aan Peter Barink).

Henk Sluijters en Willem-Jan Pot melden dat het interne normaalspoor bij Smit Transformatoren in Nijmegen vervangen is door luchtkussens.

Henk Sluijters vulde het relaas over de motorlorries van Du Croo & Brauns verder aan. Mede dankzij Kees Plug kan de handelaar Schwanebeck belicht worden. Omdat de laatst bekende activiteit van Schwanebeck de verkoop van drie Jung smalspoor stoomlocs aan de KZM in Budel betreft, is een .pdf van een artikel over het railbedrijf van de KZM toegevoegd.

 

17 februari 2011

Foto’s en documenten van Kees Plug maken de historie van de motorlorries van Du Croo & Brauns veel completer en losten een raadsel op.

Klik hier voor een raadselachtige foto van een stoomloc met totaalreclame en een wijnwagen in … vooroorlogs Bergen op Zoom.

 

Bij Nedmag in Veendam is de defecte Unimog vervangen door een O&K van het bekende type MB5N. Het betreft fabrieksnummer 26619 dat in 1967 nieuw gekocht werd door Broere in Dordrecht en van 1984 tot 2009 bij TTR in de Botlek reed. Sindsdien maakt de loc deel uit van het huurpark van Bemo. Op 7 februari 2011 werd de loc ingezet om de 20 wagens van de eerste DBM trein van 2011 één voor één naar de laadplaats te brengen (met dank aan Alex Everts voor zowel de tip als de foto en Arno Logman (Bemo) en Tim Goorman voor de aanvullende informatie) ↓

Er is meer nieuws: de O&K van Vopak in Vlaardingen staat defect bij Bemo en is door deze Translok vervangen (bron: Frank Schouten/Paul van Duin op Flickr/Arno Logman). De door Bemo gerenoveerde MaK type 321B van ondere andere De Rijke in de Europoort is naar Shell Moerdijk gegaan; de O&K aldaar is bij Bemo ingeruild (bron: Bemo nieuws; Arno Logman).

Pierre de Greeuw wees op enkele HO modellen van types die ook in Nederland actief zijn (geweest).

 

3 februari 2011

 

 

Verbrugge Zeeland Terminals heeft sinds kort een UCA-Trac. Omdat Verbrugge de 6 maanden levertijd niet wilde afwachten, stuurde UCA een eigen exemplaar.

 

Foto: Frank Schouten, 20-01-2011 →

 

Over Defensie in ’t Harde valt zoveel te melden dat wordt doorverwezen naar een andere pagina. De daar ingezette Köf III werkt ondertussen voor De Rietlanden.

 

De eeuwenoude Zandmennerij Hargen had een boeiend 900 mm bedrijf met aparte wagentypes en onder andere een Fordson tractorlocomotief en een Ruhrthaler benzineloc. Dat laatste is aanleiding om de webpagina’s van importeur Walter Hoene en opvolger Locospoor uit te breiden met de “kennis van nu”.

 

20 januari 2011

De Koninklijke Lederfabriek Oisterwijk was ooit een grote onderneming met 1200 werknemers. Op een sporenplan met drie draaischijven vond een druk spoorvervoer plaats, waarbij de tractie verzorgd werd door een merkwaardige acculoc.

De smalspoorlocs van de Ruston DL serie worden belicht, met van Kees Plug gekregen tekeningen van de Ruston 20DL, 30 DL en 48 DL.

Er zijn Spoorijzer Railtractoren verhuisd: de gebroeders (Henk en Gert) Sluijters meldden dat fabrieksnummer 204 (eerder o.a. bij Armand Lowie in België en het RIM in Keulen) nu bij Ziegelei Lage rijdt. Het Rijssens Leemspoor ruilde de Spoorijzer Railtractor met fabrieksnummmer 112 met een Alan Keef loc; zie hier.

 

6 januari 2010

De webpagina over de kalkzandsteenfabriek Roelfsema in Hoogersmide is aangevuld met onder andere een kaart van de drie soorten smalspoor, een foto van een Ruston in actie, bewijs voor een tweede Ruston en de zandwagens met een enorme inhoud van 5 kuub. Er zijn pdf’s opgenomen van artikelen over Spoorijzer (deel I en deel II) en de aanleg van het Amsterdamse Bos.

Er is veel recent nieuw over normaalspoor: De spooraansluiting van HKS (voorheen Hollandia Amsterdam) is opgebroken (bron: Railmagazine 280 van december 2010). Als laatste loc reed hier een van de VSM afkomstige MaK drieasser met koppelstangen.

 

 

 

← Nico Lollinga maakte deze fraai plaat van de loc van Wisselbouw Utrecht op 05-04-2007. De loc was nog steeds in de kleuren van de eerste eigenaar, Silikatwerk Brandis in Oost Duitsland, hoewel ze in Nederland al gerangeerd had bij v/d Mheen in Hardewijk en Den Hartigh in Kesteren. Het nieuws is dat de loc in oktober 2010 van Utrecht Daalsedijk naar Voestalpine Railpro in Crailoo is gegaan (bron: Op de Rails 2010-12).

 

De loc lijkt verwarrend veel op een Köf II, maar het gaat om het LKM (Lokomotivbau Karl Marx) type N4, dat gebaseerd is op de vooroorlogse O&K types RL7 en RL8. Anders dan de Köf II heeft het type N4 een mechanische wisselbak en een blinde as met koppelstangen. Vanwege de treeplank zijn die echter nauwelijks te zien. Deze N4 is in 1956 gebouwd.

↑Het sinds 2006 af en toe bij HTMU (Herstelpunt Tractie & Materieel Utrecht) actieve “bakkie” 673 van Nedtrain is verhuisd naar het Spoorwegmuseum (bron: Op de Rails 2010-12). Op 11-04-2006 was de 673 bij HTMU actief met Nedtrain meetrijtuig 021 en loc 185 568-3, zoals werd vast gelegd door Nico Lollinga

Tenslotte: Bemo noteerde orders voor een acculoc voor Tata steel (voorheen Corus en daarvoor Hoogovens) in IJmuiden en een dubbelloc voor EKOM/EMO op de Maasvlakte. Klik hier en scroll naar omlaag.

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws             Nieuwsarchief                 Home                 Inhoud