►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Schwanebeck |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
↑ Hierboven
staat een voorbeeld van een briefhoofd van Schwanebeck[1].
De brief betrof de levering van een Planet
dieselloc aan de N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams te Tolkamer. Locospoor
was dus niet de enige Planet importeur. Overigens
bleek de Planet niet goed te lopen. Schwanebeck nam de Planet terug
en leverde via Spoorijzer en tegen bijbetaling door Daams
een Ruston [1]. Geschiedenis Joseph Schwanebeck werd op 24-12-1889 in Constantinopel (Istanbul) geboren en overleed op 06-10-1957 in Amsterdam. In het archief van de N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams te Tolkamer [1] bevindt zich een brief van Orenstein & Koppel te Amsterdam van 29-06-1924, waarin O&K meedeelt "dat de heer J. Schwanebeck sedert 1 juli j.l. niet meer aan onze firma is verbonden, zulks na vriendschappelijk overleg." Waarschijnlijk is hij toen voor zichzelf begonnen. In de eerste brief van Schwanebeck aan Daams van oktober 1927 is het kantoor van Schwanebeck op de Willemsparkweg 61 en is het opslagterrein aan de Cruquiusweg 84. Later (brief van 06-03-1931) blijkt het kantoor verhuisd te zijn naar de Rubensstraat 44. Volgens een brief van 24-02-1938 zat het kantoor in de Verhulststraat. Daar was het in elk geval in 1950 nog [2]. Bekende transacties ([1], [3], [4]) |
|||||||||||||||
1926 |
2 nieuwe stoomlocs van 225 pk met spoorwijdte 900 mm (Jung 3482/83) voor de Amsterdamsche Ballast Mij, vvb 83 en 84 |
||||||||||||||
1927 1927 |
3 nieuwe stoomlocs met spoorwijdte 700 mm (Henschel 20909/11) naar de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken 1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 600 mm (Henschel 20937) naar ?? |
||||||||||||||
1928 |
1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 600 mm (Henschel 21037) naar N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams |
||||||||||||||
1930 1930 1930 |
1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21367) naar ?? 1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21368) naar ?? 1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21369) naar de Hollandsch Duitsche Steenfabriek |
||||||||||||||
1930 1930 |
1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21370) 1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21770) |
} |
naar N.V. Aanneming Mij. v/h Hillen & Roosen en Betonbouw “Trio” te Amsterdam |
||||||||||||
1931 |
1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21840) naar steenfabriek “Kekerdom” te Nijmegen |
||||||||||||||
1939 |
1 Deutz OME117F dieselloc naar steenfabriek Daams. |
||||||||||||||
1942 |
verkoop Schwartzkopff stoomloc van Jurgens Waalsteenfabriek te Erlecom naar Duitsland |
||||||||||||||
1946 |
verkoop 1 nieuwe Planet dieselloc (20/24 pk; 600 mm) aan N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams. Voldoet niet en wordt terug genomen. |
||||||||||||||
1951 |
verkoop 4 nieuwe Strüver Schienenkulis aan ??? (volgens leverlijst Strüver) |
||||||||||||||
1951 |
levering 3 ex-Heeresfeldbahn Jung stoomlocs (600 mm) aan de Kempensche Zinkmaatschappij in Budel. |
||||||||||||||
Schwanebeck heeft ook locs verhuurd [4]: |
|||||||||||||||
Nummer |
Fabrieksnummer |
bij Schwanebeck |
Spoorwijdte |
Opmerkingen |
|
||||||||||
Vvb 1 |
Henschel 12327 (1913) |
1931 -1937 |
600 |
naam: “Heiltje” |
|
||||||||||
Vvb 2 |
|
|
|
geen locomotief ? |
|
||||||||||
Vvb 3 |
Maffei 4018 (1920) |
1931 - ? |
600 |
|
|
||||||||||
|
|||||||||||||||
Opmerkingen |
|||||||||||||||
- |
Zoals uit het briefhoofd blijkt, handelde J. Schwanebeck in meer dan alleen locomotieven, maar meestal zijn alleen locomotieven (dankzij fabriekslijsten en de archieven van het Stoomwezen) te traceren. De gerestaureerde “electrische wagendraaikraan” (klik hier) van de Hollandsch Duitsche Steenfabriek in Spijk -naast het monument voor de steenbakker van Marga Brey- blijkt in 1928 ook via Schwanebeck geleverd te zijn [1]. De fabrikant was Stork Hijsch. |
||||||||||||||
- |
Schwanebeck lijkt weinig geadverteerd te hebben. Advertenties in bijvoorbeeld “Vraag en Aanbod”, het Tijdschift der Nederlandsche Heidemaatschappij en landelijke kranten zijn niet bekend. |
||||||||||||||
- |
Hoewel Schwanebeck van oorsprong
een Duitse naam is, wordt ook die soms in de Henschel leverlijst [3]
verhaspeld, tot Schrambach en Schrambeck.
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Met dank aan: |
Kees Plug |
||||||||||||||
Bronnen |
[1] |
Collectie van Kees Plug. |
|||||||||||||
[2] |
Telefoonboek 1950. |
||||||||||||||
[3] |
Fabriekslijsten op een CD van Jens Merte; zie ook http://www.lokhersteller.de/ |
||||||||||||||
[4] |
Dit boek. |
||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||
|
{ |
||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|
||||||||||||||