Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import en Handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Schwanebeck

 

Schwanebeck_Planet.JPG

↑ Hierboven staat een voorbeeld van een briefhoofd van Schwanebeck[1]. De brief betrof de levering van een Planet dieselloc aan de N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams te Tolkamer. Locospoor was dus niet de enige Planet importeur. Overigens bleek de Planet niet goed te lopen. Schwanebeck nam de Planet terug en leverde via Spoorijzer en tegen bijbetaling door Daams een Ruston [1].                  

 

Geschiedenis

Joseph Schwanebeck werd op 24-12-1889 in  Constantinopel (Istanbul) geboren en overleed op 06-10-1957 in Amsterdam.

In het archief van de N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams te Tolkamer [1] bevindt zich een brief van Orenstein & Koppel te Amsterdam van 29-06-1924, waarin O&K meedeelt "dat de heer J. Schwanebeck sedert 1 juli j.l. niet meer aan onze firma is verbonden, zulks na vriendschappelijk overleg." Waarschijnlijk is hij toen voor zichzelf begonnen.

In de eerste brief van Schwanebeck aan Daams van oktober 1927 is het kantoor van Schwanebeck op de Willemsparkweg 61 en is het opslagterrein aan de Cruquiusweg 84. Later (brief van 06-03-1931) blijkt het kantoor verhuisd te zijn naar de Rubensstraat 44. Volgens een brief van 24-02-1938 zat het kantoor in de Verhulststraat. Daar was het in elk geval in 1950 nog [2].

 

Bekende transacties ([1], [3], [4])

1926

2 nieuwe stoomlocs van 225 pk met spoorwijdte 900 mm (Jung 3482/83) voor de Amsterdamsche Ballast Mij, vvb 83 en 84

1927

1927

3 nieuwe stoomlocs met spoorwijdte 700 mm (Henschel 20909/11) naar de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 600 mm (Henschel 20937) naar ??

1928

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 600 mm (Henschel 21037) naar N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams

1930

1930

1930

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21367) naar ??

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21368) naar ??

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21369) naar de Hollandsch Duitsche Steenfabriek

1930

1930

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21370)

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21770)

}

naar N.V. Aanneming Mij. v/h Hillen & Roosen en

Betonbouw “Trio” te Amsterdam

1931

1 nieuwe stoomloc met spoorwijdte 700 mm (Henschel 21840) naar steenfabriek “Kekerdom” te Nijmegen

1939

1 Deutz OME117F dieselloc naar steenfabriek Daams.

1942

verkoop Schwartzkopff stoomloc  van Jurgens Waalsteenfabriek te Erlecom naar Duitsland

1946

verkoop 1 nieuwe Planet dieselloc (20/24 pk; 600 mm) aan N.V. Steenfabriek v/h Th.G.J. Daams. Voldoet niet en wordt terug genomen.

1951

verkoop 4 nieuwe Strüver Schienenkulis aan ???                                                              (volgens leverlijst Strüver)

1951

levering 3 ex-Heeresfeldbahn Jung stoomlocs (600 mm) aan de Kempensche Zinkmaatschappij in Budel.

 

 

Schwanebeck heeft ook locs verhuurd [4]:

Nummer

Fabrieksnummer

bij Schwanebeck

Spoorwijdte

Opmerkingen

 

Vvb 1

Henschel 12327 (1913)

1931 -1937

600

naam: “Heiltje”

 

Vvb 2

 

 

 

geen locomotief ?

 

Vvb 3

Maffei 4018 (1920)

1931 - ?

600

 

 

 

Opmerkingen

-

Zoals uit het briefhoofd blijkt, handelde J. Schwanebeck in meer dan alleen locomotieven, maar meestal zijn alleen locomotieven (dankzij fabriekslijsten en de archieven van het Stoomwezen) te traceren.

De gerestaureerde “electrische wagendraaikraan” (klik hier) van de Hollandsch Duitsche Steenfabriek in Spijk -naast het monument voor de steenbakker van Marga Brey- blijkt in 1928 ook via Schwanebeck geleverd te zijn [1]. De fabrikant was Stork Hijsch.

-

Schwanebeck lijkt weinig geadverteerd te hebben. Advertenties in bijvoorbeeld “Vraag en Aanbod”, het Tijdschift der Nederlandsche Heidemaatschappij en landelijke kranten zijn niet bekend.

-

Hoewel Schwanebeck van oorsprong een Duitse naam is, wordt ook die soms in de Henschel leverlijst [3] verhaspeld, tot Schrambach en Schrambeck.

 

Met dank aan:

Kees Plug

Bronnen

[1]

Collectie van Kees Plug.

[2]

Telefoonboek 1950.

[3]

Fabriekslijsten op een CD van Jens Merte; zie ook http://www.lokhersteller.de/

[4]

Dit boek.

 

 

 

 

 

 

 

{

Import en Handel

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud