►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Strüver dieselloc type Schienenkuli |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ Maatschets [1] ↑ |
|||||||||||
Inleiding Om het goedkoop te houden is de Schienenkuli van de firma Strüver is gebaseerd op het (ongeveerde) onderstel van een kipwagen. Dat is niet uniek. Zo bouwde het vaderlandse Du Croo & Brauns omstreeks 1920 al motorlorries op frames van kipkarren. De eveneens Duitse firma Kröhnke leverde een soortgelijk product, de Lorenknecht. De Schienenkuli is uitgerust met een 6 pk Deutz dieselmotor. Er zijn geen versnellingen. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nederlandse
voorbeelden De Strüver fabriekslijst noemt de volgende leveranties naar Nederland: ·
In 1951 werden vier Schienenkulis
(fabrieksnummers 60254 t/m 60257) geleverd aan de handelaar Schwanebeck in Amsterdam. ·
In 1960 werd een Schienenkuli (fabrieksnummers
60480) met een spoorwijdte van 600 mm geleverd aan Krewel & Heynen in
Wehl. |
|||||||||||
|
De hobbyist Michael Staats heeft een aantal jaren een Schienenkuli gehad, die ook af en toe bij het Decauville Smalspoor Museum in de Harskamp te zien was. ← Michael Staats in zijn Schienenkuli,
Freizeitpark Tolk-Schau, 21/22 mei 2005. Deze foto staat op de website
van de Wedeler Feldbahn |
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|
||||||||||