Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Oud Nieuws Deel 13: 2de  helft 2015

                                                                                                   

24 december 2015

RCE Marssum bij Deinum Klaas Uilkema 1916  1920.jpg

↑ Bezoek bij een terpafgraving te Marssum in 1916. Duidelijk is dat terrasvormig werd afgegraven ↑
De kipkarren hebben een platte bodem (zoals bij Decauville en Figee). Opvallend zijn de platen die kennelijk de aspotten moeten beschermen [Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, deel van objectnummer SHBO-F-KU-AA 59322].

In Friesland en Groningen werden gedurende een eeuw honderden terpen en wierden afgegraven. Daarbij speelde smalspoor een belangrijke rol. Meestal werden de kipkarren geduwd of door paarden getrokken, maar ook stoom- en motortractie kwamen voor. Er was zelfs sprake van een “stoomterp”. Daarom gaat een nieuwe webpagina over het afgraven van terpen.

Op de website van Bemo staan nieuwe foto’s van de drie locs in aanbouw.

Tot slot van het jaar 2015 – immers het Jaar van de Mijnen – onderstaande prachtige foto:

KHD56275_01.jpg

Deutz 56275 als loc 32 van de Oranje Nassau Mijnen in 1959 in Heerlen, fabrieksfoto van Deutz, collectie Michael Vogel ↑

De ON had drie van deze drieassers met koppelstangen van het type MS530C.

Hulst bewerkt B.jpg

Prettige Kerstdagen en Gelukkig 2016

Kerstballen bewerkt.jpg

10 december 2015

 

Het onderwerp zelfrijdende goederenwagens wordt voortgezet met een webpagina over de Rotterdamse kolentrams.

 

Een artikel over het Smalspoor in het Maas en Swalmdal is online gezet. Het gaat over de steen-, dakpannen- en gresbuizenfabrieken in Belfeld, Reuver en Swalmen. Ze haalden de klei uit de “Steilrand” net over de Duitse grens.

 

Een Diema en 13 kipkarren rijden langs de Keulseweg in Reuver, die nog niet van trottoirs is voorzien. De kleitram is onderweg van de groeve in Duitsland naar de fabriek  van Teeuwen. De spoorwijdt is 60 cm (foto gemeente-archief Beesel) →

Offenbeek klein.JPG

Vanaf 2003 huurde DB Schenker een O&K van Bemo ten behoeve van Electrolux in Alphen a/d Rijn (zie bijvoorbeeld hier). Nu DB Schenker sinds kort overdag in plaats van ’s nachts komt, verzorgt de treinloc het rangeerwerk en is/wordt de O&K afgevoerd (bronnen: Railmagazine; Op de Rails).

0 – 0 – 0

26 november2015

Bakkipwagens OK advertentie Ingenieur 1906.JPG

↑ Advertentie in De Ingenieur 36 (1906). O&K had vanaf 1907 een vestiging in Amsterdam ↑

Op bovenstaande tekening staat een bakkipwagen met een ijzeren onderstel en een houten, rechthoekige kipbak. Ze waren er ook met eikenhouten onderstel. Zulke wagens zullen aan lang vervlogen tijden doen denken, maar zijn toch tot na 1955 in Nederland in gebruik geweest. Ze weken in veel opzichten af van de bekende stalen kipkarren met V-vormige bak. Zo kwamen aan het lossen opmerkelijke methodes en veel mankracht te pas. Aan deze bakkipwagens is een nieuwe webagina gewijd. De eerder op deze website besproken honderden door onbekende Nederlandse bedrijven rond 1895 naar Nederlands Indië geleverde kipkarren blijken (bouwpakketten voor) houten bakkipwagens geweest te zijn.

De website www.watwaswaar.nl  (waarvan op deze website diverse kaartfragmenten verwerkt zijn) gaat per 1 januari 2016 uit de lucht.

In november is een boek verschenen over het Deventer Industriespoor; zie http://www.deventerindustriespoor.nl

0 – 0 – 0

12 november 2015

 

Het HoogovensMuseum restaureert een zelfrijdende Möller wagen. Dat is bijzonder want deze merkwaardige wagens vertoefden altijd onder de bunkers en zullen zelden gezien zijn.

 

Neeltje Jans, 02-10-2015, foto Ben van Wevering →

 

Ben van Wevering zag een kipkar als monument bij Deltapark Neeltje Jans. Die blijkt al in 1984 door ODS (voorheen Oving) geschonken te zijn, compleet met een tekening uit 1967. Het gaat om een bekend en al eerder besproken type; een ODS driekwart kuubs kipkar in zware uitvoering. De spoorwijdte is 70 cm. Het geklonken onderstel is later van een gelaste bak voorzien.

 (met dank aan Edwin Goetheer van Neeltje Jans, Kees Plug en Ben van Wevering).

 

0 – 0 – 0

02-10-2015-Deltapark Neeltje Jans - foto Ben van Wevering (18).JPG

 

29 oktober 2015

 

Met een nieuwe webpagina over (kipkarren op) monorails wordt een weinig bekend onderwerp aangesneden.

 

Het is hoog tijd voor een update van de activiteiten van Bemo in Waarland. Al sinds augustus 2014 rijdt bij spoorpoort 7 (aan de Petroleumweg) van Shell Pernis een fabrieksnieuwe BRD 80 van Bemo:

 

Shell Pernis, 21-08-2014, foto Bemo →

 

Deze loc vervangt de laatste twee Orenstein & Koppels. Ooit had Shell Pernis zes O&K tweeassers, van verschillende types. Shell no. 5 staat nu bij Bemo. Op 30 juli 2015 (zie verder naar onderen) werd gemeld dat de al door Bemo gerenoveerde Shell 6 verhuurd is aan Vopak Vlissingen. En dat bij Shell Poort 2 (aan de Vondelingenweg) de Unimog vervangen is door een cabineloze Bemo Kompakt.

Bij Bemo zijn drie nieuwe locs in aanbouw:

Bemo BRD80-1 Shell.jpg

*Bemo werkplaats Taiwan locs bewerkt.jpg

↑ Hal van Bemo in Waarland, 02-10-2015, foto Bemo↑

 

Rechts een BRD50 2-asser voor  gebruik bij reparatie- en onderhoud werkzaamheden aan de railinfra van de metro in Taipeh (Taiwan).

De andere twee locs zijn vierassers van de types BRD130 en BRD150. Eerstgenoemde is ook voor de metro in Taipeh en is bestemd om bij noodgevallen metrotreinen te trekken. Ze heeft een maximale trekkracht van 130 kN en een maximale snelheid van 50 km/u. Beide locs voor Taipeh dienen bogen met een radius van 35 m en - inclusief aanhanglast - een helling van 5,5% te kunnen berijden.

De andere vierasser gaat naar het Midden Oosten (met dank aan Arno Logman van Bemo).

0 – 0 – 0

15 oktober 2015

 

Martijn Smits wees op een fotoserie van het eerste metrostel op de Noord-Zuidlijn, op de rails getrokken door een Zagro Emaxi.

Na de SGB heeft ook de VSM heeft haar ex-NS oersik gereviseerd; zie hier.

      

De 601 van Railpro in actie.

Crailoo, 01-10-2015

 

Een jaar geleden zag de loc er heel anders uit; zie hier.

De webpagina over Crailoo is (voorlopig) afgerond met:

-  nieuws over de 600-en van Railpro,

- de Oostduitse V100 (inclusief een raadsel)

- haar twee MaK voorgangsters. Daarom is er ook een webpagina over de MaK types G500C / G700 C bij gekomen.

crailo 008.JPG

 

Eerder verscheen in  deze rubriek een foto van Schöma fabrieksnummer 3395. Deze reed – samen met haar tweelingzus - bij Van Gelder Papier in Renkum, aan de andere kant van de Rijn als Steenbakkerij Randwijk bij Heteren. Daar is de zetel van de Gelderse Smalspoor Stichting. De Schöma was jarenlang spoorloos, maar werd - zonder cabine – terug gevonden en is sinds 2011 loc 58 van de GSS.

Sinds kort heeft ze weer een cabine:

 

Loc 58, GSS bij Heteren, 10-10-2015.

Foto: Evert van de Spreng →

 

De zusterloc is niet zoek geweest en is al jaren loc 1 van de Stoomtrein Katwijk Leiden.

 

0 – 0 – 0

DSC_6206.JPG

1 oktober 2015

 

De webpagina over de steenfabriek De Heidebloem van de firma Gebr. Struik in Rijssen is sterk uitgebreid (met dank aan Richard Woolderink).

 

Begin september verving Bemo de Translok bij Vopak Vlaardingen door Gmeinder 5589 uit 1982 (met dank aan Frank Schouten).

 

Windhoff rangeerrobot bij het Nederlands Transport Bureau (NTB), Sluisjesdijk, Rotterdam-Waalhaven. Foto Pierre de Greeuw

 

Na het faillissement van het NTB in 1997 dook deze in 1980 gebouwde Windhoff van het type Teletrac RW70DH in 2000 op aan de Vulcaanhaven (Schiedamsedijk) in Vlaardingen. De Rotterdam Bulk Terminal (RBT) belaadde hier ketelwagens met kaolien voor Euroclay, dat in 2003 werd overgenomen door Imerys. In 2008 werd de laatste trein verstuurd. Ondertussen was de spooraansluiting in de uit Scheveningen verhuisde terminal van de Norfolk Line (sinds 2010 DFDS) komen te liggen.

 

Het is dan ook zeer verrassend dat de Windhoff rangeerrobot nog steeds aanwezig is en op Google Streetview (Schiedamsedijk) staat. Foto Frank van de Velde, 23-08-2015. De hulpcabine zit aan de andere kant →

 

Met dank aan Martijn Smits, Frank van de Velde en het 3railforum.

Windhoff NTB PdGa.jpg

Frank van de Velde.jpg

0 – 0 – 0

17 september 2015

Wereldhavendagen 049.JPG

Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam werd op 5 en 6 september druk gebruik gemaakt van de mogelijkheid een excursie te maken naar de Shunter (en ex-Nedtrain) werkplaats aan de Blindeweg. De in 2007 door de Nederlandse firma  Niteq voor Nedtrain in Tilburg gebouwde hybride rangeerloc Bokito was er tussen de grote jongens  te zien.

De drie sporen van de Shunter vestiging aan de Tweede Rosestraat zijn leeg. Bij de vestiging aan de Albert Plesmanweg stond als rangeerloc alleen de 601. De andere beschikbare verhuurlocs staan achter en in de werkplaats Blindeweg, waaronder:

  

Achter sik 362 van het Spoorwegmuseum staan drie O&K verhuurlocs en Railion 1603 genaamd Zutphen→

 

Wereldhavendagen 059.JPG

Wereldhavendagen 054.JPG

← Stopbord op enige afstand van de deuren van de Shunter werkplaats aan de Blindeweg in Rotterdam, 05-09-2015

De Machinefabriek Aberson in Olst leverde allerlei machines aan de steenindustrie, zoals excavateurs en steenpersen. Excavateurs stortten hun lading meestal in kipwagens. Op foto’s van excavateurs staat dan ook heel vaak smalspoor:

 

Foto uit de collectie van dhr. Gerhard Aberson. Het jaar van de opname is  ≥ l908; de locatie is onbekend. De loc lijkt op een Oberursel benzineloc →

 

Op een nieuwe webpagina over Aberson staan meer foto’s. Het blijkt dat Aberson ook smalspoor leverde, met name fraaie, grotendeels houten bakkipwagens.

 

0 – 0 – 0

Aberson Olst excavateur1e cor.JPG

3 september 2015

Het Jaar  van de Mijnen is een goede gelegenheid voor:

-  een nieuwe webpagina over de Bugatti-trein van Spoorijzer en de Domaniale Mijn.

-  het online zetten van een artikel over “Het ondergrondse spoorwegbedrijf van de Staatsmijnen”: deel I, deel II en deel III.

- het melden dat ook anno 2015 één van de 19 door Werkspoor aan Staatsmijnen geleverde drieassers in elk geval optisch in uitstekende staat verkeert (met dank aan Wim Roost).

  

DI 183 (vroeger SM 183) van de TFT (Trasporto Ferroviario Toscano), 07-06-2015 in Arrezzo Pescaiola (zie deze link) →

  

- uitbreiding van de webpagina over het Deutz type TxM625 met onder andere de Deutz drieassers en vierasser (met een star frame) van de Oranje Nassau mijnen.

  

Deutz fabrieksfoto van de ON 30 van het type T12M625 (archief Logitech)↓

183-arezzo%20pescaiola-6.jpg

ON 30 Deutz fabrieksfoto.jpg

Zie ook het Nieuws van 23 april 2015 voor de activiteiten van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven (SBM).

0 – 0 – 0

20 augustus 2015

Veenmuseum 082.JPG

↑ Bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica wordt aan een wissel in het 900 mm spoor gewerkt, 16-07-2015 ↑

Bovenstaande foto dient ter inleiding van een grote uitbreiding van de webpagina over wissels. Het gaat niet om ingewikkelde technische bijzonderheden, maar vooral om verschillende soorten, zoals schopwissels, veerwissels, straatwissels, klootwissels en oplegwissels.

0 – 0 – 0

30 juli 2015

 

Een nieuwe webpagina gaat over volgens Duitse DIN normen gebouwde kipkarren. Ze worden hier behandeld omdat ze ook in Nederland geïmporteerd of nagebouwd werden. Zo’n kipkar ziet er steeds hetzelfde uit, ongeacht de fabrikant !    

Ernest Koning heeft interessante oplossingen voor het raadsel van de smalspoor stoomloc die gebruikt is bij de bouw van de AKU fabriek in de Kleefse Waard bij Arnhem.

 

In het nieuws van  06-11-2014 werd gemeld dat de Unimog van Shell Pernis vervangen is door de Bemo Kompakt die van 1992 tot 2004 in ’t Harde rangeerde. Dankzij Marco Schoonhoven kan nu ook een beeld getoond worden van deze bescheiden maar wel op afstand bestuurbare  loc tegen een indrukwekkende industriële achtergrond.

De Bemo type-aanduiding is tegenwoordig KRD50.

Shell Pernis, spoorpoort 2, 26-07-2015, foto Marco Schoonhoven

 

Bemo verhuurt aan Vopak Vlissingen – in aanvulling op de twee Bemo locs van het type BRD 80 uit 2007 – al jaren een reserveloc. Als zodanig is de ex Shell 2 van het O&K type MB11N vervangen door de ex Shell 6 (O&K 26968 uit 1981) van het O&K type MHB 201 (met dank aan Arno Logman van Bemo en Maarten van der Willigen). Van het type MHB 201 (dat aanvankelijk MB250N was genaamd) is maar één exemplaar gebouwd. Klik hier voor een Bemo foto.

20150726014 detail D.jpg

0 – 0 - 0

16 juli 2015

    

NS Spooraansluitingen wordt door Strukton Rail van NS overgenomen en gaat Strukton Rail Short Line heten. Daarmee komt na jaren een eind aan de merkwaardige situatie dat spooraansluitingen voor goederenverkeer beheerd worden door een bedrijf dat als kerntaak reizigersvervoer heeft. Het gaat om ruim 130 kilometer spoor en 391 wissels bij ongeveer 100 bedrijven in Nederland (bron: http://www.spoorpro.nl 03-07-2015). Op de website is sprake van 300 km spoor met 1200 wissels bij 250 bedrijven.

 

Nederlands oudste bewaard gebleven motorloc - loc 12 van de MBS met bouwjaar 1922 - staat tegenwoordig als monument in Haaksbergen, 08-11-2014 →

 

MBS loc 12.JPG

De loc begon als benzineloc bij het Provinciaal Ziekenhuis  Meerenberg bij Santpoort. Daar lag ook smalspoor met zowel motortractie als trek- en duwtractie door cliënten: zie de nieuwe webpagina over Meerenberg.

De BEMO website is drastisch op 13 juli 2015 vernieuwd. Zo zijn er foto’s van het hele verhuurpark, waarbij voor elk van de 22 locs is aangegeven of de loc al verhuurd of nog beschikbaar is.

Nadat midden 2014 de fabrieksnieuwe Bemo 224 onder de naam Esther bij Vopak TTR in de Botlek als huurloc in dienst kwam (naast de Bemo loc Ellen, fabrieksnuumer 105 uit 1986, zie deze video) is de bij Vopak TTR aanwezige Windhoff van het type RW63DH (klik op de links voor tekening en levensloop) door Bemo gereviseerd. Sinds kort is ze als verhuurloc bij Vopak Chemiehaven ingezet, ter vervanging van de rode O&K met luchtcilinders op het cabinedak. Het is nog onbekend wat er met deze laatste Bemo verhuurloc gaat gebeuren (met dank aan Arno Logman (Bemo) en Frank Schouten).

Het Regionaal Historisch Centrum Limburg heeft de fotocollectie van DSM (en voorganger Staatsmijnen) online gezet. Van circa 55.000 foto’s is een beschrijving aanwezig en van circa 20% daarvan ook een scan. Kies bij het zoeken in de beeldbank bij het vak collecties voor fotocollectie DSM, vul bij Vrij zoeken bijvoorbeeld locomotief in en er verschijnt onder andere een groot aantal foto’s van ontsporingen en botsingen, maar ook van proeven in 1976 met een van Hoogovens geleende radiografisch bestuurde loc.

0 – 0 - 0

2 juli 2015

 

Hieronder staat een fragment van een foto uit 1963 van de Noord Nederlandsche Beetwortelsuikerfabriek in Vierverlaten

↓ (bron: Klaas Gert Lugtenborg, De reus van Vierverlaten, Geschiedswinkel RU Groningen, 1996)↓

Amersfoort 022 detail.jpg

Ongeveer in het centrum staat een railkraan. Rechts onderin staat de stoomloc O&K 2255 (1906) die hier van 1921 tot 1963 actief was (volgnummer 288 in deze boeken). Links daarvan (met drie bietenwagens) haar in 1963 aangetreden opvolgster, een door Spoorijzer met cardanassen uitgeruste ex-NS oersik. Over dit type gaat een nieuwe webpagina. De enkelsporige locloods valt buiten de rechter beeldrand.

 

↓ Bosbad Hoeven (Noord Brabant), 14-06-1985 ↓

BosbadHoevenTrein klein.jpg

  

De in 1975 door Schwingel

  

BosbadHoeven LOGO.jpg

 

gebouwde Bosbadboemel van Bosbad Hoeven (nu Waterspeelpark Splesj) zal naar het Industrieel Smalspoor Museum in Erica gaan, compleet met 700 meter 600 mm spoor. De locomotief is gebaseerd op Schöma fabrieksnummer 4188 van het type CHL20G.

Wat de tender lijkt, is in feite een open rijtuig (bronnen: Henk Sluijters en het tijdschrift De Buffer nr. 131 van het ISM).

 

Halte van de Bosbadboemel, 14-06-1985 →

 

0 – 0 – 0

BosbadHoeven.jpg

 

 

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws             Nieuwsarchief                 Home                 Inhoud