Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

 

Oud Nieuws Deel 12: 1ste  helft 2015

 

18 juni 2015

    

 

In 1974 voorzag een plaatselijk constructiebedrijf een Borgward 4 x 4 truck van opklapbare spoorgeleidewieltjes. De Coöperatie De Vallei (later Rijnvallei en anno 2015 AgruniekRijnvallei) in Barneveld ging er graanwagens mee rangeren.

 

Proefrit op emplacement Maarn Goederen in 1974. Collectie Maarten Doornenbal

Om de goede spoorbreedte te krijgen zijn de voorwielen  binnen de remtrommels gemonteerd en zijn de buitenste achterwielen verwijderd. Links staan kipwagens die gebruikt zijn voor versterking van de zeewering bij Ter Heijde in 1963.

 

Meer dan veertig jaar werd op deze wijze gerangeerd, hetgeen prima vanaf een perron van station Barneveld Dorp (na 1981 Centrum) gezien en gefotografeerd kon worden. Wel werd de oude vrachtauto in of voor 1984 vervangen door een Unimog (zie bijvoorbeeld hier).

Anno 2015 is de tractie veranderd: het werk is overgenomen door een tRENSformer (met dank aan Sven Elst van AMT Rail Road en Frank Schouten).

 

De ex-NS 162 /War Department 33 van de Stichting 162 werd op 5 juni 2015 officieel in dienst gesteld.

 

Voorzien van touwen, camouflagenetten en Britse militairen werd de WD 33 meteen ingezet bij het 40-45 weekeind.

Medemblik, 7 juni 2015 →

 

Het is misschien moeilijk voorstelbaar, maar ooit was dit loc II van de kolenmijn Willem Sophia in Spekholzerheide (zie hier).

 

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan de kalkzandsteenfabriek Vogelenzang in Rhenen. Eén van de bijzonderheden was een soort rangeerheuvel waar de smalspoorwagens tegenop gelierd werden.

 

Er zijn nieuwe links.

DeVallei1974.jpg

 

2015-06-07 WOII 010 kleiner.jpg

 

0 – 0 – 0

 

4 juni 2015

      

 

Bij het nieuws van 7 mei 2015 over het locmonument van de firma Bonder bij Utrecht ontbrak nog een foto van de nieuwe situatie:

 

21-05-2015. Foto: Remco Verloop →

 

De webpagina met links was door het steeds toenemende aantal links onoverzichtelijk geworden. Ook werkten sommige links niet meer. Daarom zijn de afgelopen tijd de links opnieuw ingedeeld en nagelopen op hun goede werking. De vele tijdens dit werk opgespaarde nieuwe links zijn toegevoegd.

 

De Unimog met spoorgeleidewieltjes van Shell Pernis (foto) die vervangen is door een Bemo Kompakt (zie het nieuws van 6 november 2014) is via Marktplaats terecht gekomen bij het Westbank Busbedrijf op Terschelling (met dank aan Chris Scheepstra)

 

Na jarenlang verblijf in loodsen is SHM 51 bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik in het openbaar verschenen. Bekeken wordt of het voertuig weer in gebruik genomen kan worden, vooral vanwege de aanwezigheid van de kraan. Weg en Werken van de Deutsche Bundesbahn had honderden van deze “Rottenkraftwagen” (Rotte = ploeg) in gebruik. De latere SHM 51 werd in 1960 door Schöma gebouwd en werd in 1983 door de toenmalige spooraannemer Railbouw in Leerdam overgenomen.

 

De latere SHM 51 werd door Railbouw met vijf bijbehorende en beremde wagens ingezet bij de aanleg van de Flevolijn naar Almere en Lelystad, hier op 15-09-1985 in de Keverdijkse Polder bij Weesp

 

In 1994 schonk Railbouw de Rottenkraftwagen aan de SHM. Overigens had ook Strukton een dergelijk voertuig, genaamd “Motormuis”.

P1110828.JPG

 

dia 19-20 Rottenkraftwagen Keverdijkse polder B klein.JPG

 

0 – 0 – 0

 

21 mei 2015

 

 

In het kader van het op 12 maart aangesneden onderwerp zelfrijdende goederenwagens is het nu de beurt aan een webpagina over de exotische weegwagens van Hoogovens. En wat betreft zelfrijdende wagens op smalspoor:

   

Het Deutz type ML216Tr (Tr = Triebwagen) werd tussen 1924 en 1928 in drie uitvoeringen geleverd: met vlakke laadvloer, met een laadbak of met een kipbak van 0,8 kuub. Door de lading kon het gewicht (en daarmee de trekkracht) verhoogd worden van 1,2 tot 2 ton. De benzinemotor leverde 7 pk. Zie voor Nederlandse voorbeelden het type 7ML216 FI t/m FIII in de Deutz lijst van Toon Steenmeijer. Foto: Deutz folder in archief Heidemij bij het Gelders Archief →

   

Du Croo & Brauns leverde soortgelijke “railtractoren”. Een uitvoering daarvan met kipbak is echter niet bekend.

Heidemij Deutz Triebwagen.jpg

 

Hoogovens had ooit 32 tweeassige Cockerill diesellocs van dit type. Na hun inzet in IJmuiden werden de meesten naar België verkocht (zie dit boek). Van Hoogovens 468 = Cockerill 3706 (1959) was het laatst bekende feit de verkoop in 1987 aan de handelaar Locorem. Frank Schouten en Maarten van der Willigen ontdekten dat de bejaarde loc nog steeds actief is:

  

Staalhandel Disteel in Wondelgem (B), 29-04-2015. Foto: Frank Schouten →

  

De te openen zijruitjes zijn vervangen door één grote vaste ruit. Opmerkelijk zijn de beugels met houten blokken onder de buffers. Remschoenen ?

   

Dankzij Pierre de Greeuw en Maarten van der Willigen is de webpagina over KöF III-en in Nederland uitgebreid, met onder andere twee foto’s en identificatie van nu alle locs.

Cockerill3706 Disteel exHoogovens468 Gent 29042015 FrankSchouten2512.jpg

 

0 – 0 – 0

 

7 mei 2015

 

Mei is de tijd voor herdenking van de Tweede Wereldoorlog, van de Duitse inval in Nederland in 1940 tot de bevrijding van de noordelijke helft in 1945. Daarom juist nu het volgende onderwerp:

Een bekende toepassing van smalspoor is het afvoeren van het puin van gebombardeerde Duitse steden met de zogenaamde Trümmerbahnen. Veel minder bekend is dat ook in verschillende Nederlandse steden zulk vervoer heeft plaats gevonden:

 

De “Puinexpres” rijdt over de Groenmarkt in Tiel, 1945 [uit de canon van Tiel op www.mijnGelderland.nl] →

 

Een nieuwe webpagina gaat over deze Nederlandse Trümmerbahnen.

De loc op de foto is overigens een Deutz van het type OME117F.

1945_puinruimen_op_Markt_Tiel_na_WO_II B.jpg

 

Na lang defect te hebben gestaan, is de O&K van Bonder te Utrecht Lageweide op een korte spoorsectie bij de ingang opgesteld als uithangbord/reclamebord (met dank aan Martijn Smits voor de informatie).

 

Op 14-07-2008 was de loc van Bonder nog actief. Foto: Gerard de Graaf →

 

Dit lijkt dan na 50 jaar het einde van het afwisselende werkzame leven van Orenstein & Koppel 26536 (1965) van het type MB7N. Ze begon nieuw bij Enka in de Kleefse Waard bij Arnhem en ging in 1969 naar de Enka in Breda. Na de sluiting van dat bedrijf in 1982 keerde ze in Arnhem terug. De volgende werkgever was Eurogas (nu Vopak Vlisisngen). Toen dat bedrijf in 2005 twee nieuwe Transloks in gebruik nam, stonden de O&K en een Jung van Eurogas tot 2007 ongebruikt bij Conrail in Roosendaal. De Jung ging naar een sloper, maar de O&K werd opgeknapt en kwam bij Bonder Reclycling en Overslag.

GdG DSCN4589 Bonder.jpg

 

0 – 0 – 0

 

23 april 2015

 

 

In het kader van  Het Jaar van de Mijnen had de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven (SBM) een drukke maand:

Stoomloc ON 14 is op 8 april opgesteld bij het Mijnmuseum in Heerlen. Daags te voren waren daar al enkele omstreeks de Tweede Wereldoorlog door Talbot voor Staatmijnen gebouwde bakwagens geplaatst.

 

Mijnmuseum, Heerlen, 8 april 2015. Foto Willem Gerrits/Stichting Behoud Mijnlocs →

 

Zie voor gegevens van de ON14 het artikel Het spoorwegbedrijf van de Oranje Nassau Mijnen van A. Weijts.

ON 14 bij Mijnmuseum.jpg

 

Dieselloc Staatsmijnen 130 (Deutz 56769

uit 1958) van de SBM is op 16 april 2015 overgebracht naar de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) in Simpelveld. Ze wordt daar gereviseerd en zal in bruikleen worden gegeven voor toeristische en museale exploitatie op de Miljoenenlijn.

 

SM 130 ging in 1970 van Staatsmijnen naar de AKU (→ Akzo) in de Kleefse Waard bij Arnhem. Ze staat daar nog in SM uitmonstering voor het Centraal Magazijn.

Foto:verzameling T. Keyser

 

In 1983 verhuisde SM 130 naar de AKU in Emmen, waar de SM 132 al in 1970  was heen gegaan. Zie hier. Beiden kwamen in 2005 buiten dienst toen Railion Nederland (later DB Schenker) het spoorvervoer ging verzorgen voor het bedrijvenpark Emmtec in Emmen. In 2008 ging het tweetal naar de handelaar en verhuurder Vernooij in Tiel.

SM130 KleefseWrd kleur C.JPG

 

Het gaat om het Deutz loctype V6M536. Dat was gebaseerd op de V36 van de Deutsche Bundesbahn. Een nieuwe webpagina gaat over het model van 1952 (waarvan Staatsmijnen er drie had) met een lage cabine. Het model van 1954 had een verhoogde cabine voor een beter uitzicht. Klik voor de Deutz folder. Staatsmijnen had 11 locs met verhoogde cabine, echter niet van het standaard model, maar van een speciaal model.

 

Er was nog een transport:

 

Op 07-04-2015 wacht de stoomrailkraan 39 van de Museumstoomtram Hoorn-Medenblik bij de Lange Loods in Hoorn op transport in delen naar de Stoomtrein Goes Borsele. De kabels zijn ingeschoren, de giek ligt los op een rongenwagen; het huis staat los op de onderwagen →

Op 16-04-2015 vond het (weg)transport naar Goes plaats. Indertijd was de kraan vanuit Zeeland per schip in Medemblik  aangekomen (waar toen nog een havenspoor lag). De SGB denkt de Schelde 39 op Hemelvaartdag te kunnen demonstreren.

 

Een aannemer is begonnen met het opbreken van de spooraansluiting North Coast te Vlaardingen West. Het gedeelte buiten het hek is inmiddels weg.

 

0 – 0 – 0

2014 07 14 SHM 005.JPG

 

 

 

FC_logo_png.png

9 april 2015

 

Aan de webpagina van de Nederlandse handelaar Locospoor zijn twee verrassende zaken toegevoegd: Pierre de Greeuw ontdekte (via internet) op Mauritius in de Indische Oceaan een Ruhrthaler smalspoorloc met een Locospoor plaat. En Locospoor blijkt niet alleen in smalspoor, maar ook in Deens parket gehandeld te hebben.

 

De Stoomtrein Valkenburgse Meer heeft een nieuwe naam en een nieuwe website: www.StoomtreinKatwijkLeiden.nl  De nieuwe website is nog niet af maar ziet er nu al zeer attractief uit.

 

← Het nieuwe logo

 

Bij de Metro in Amsterdam is het een drukke bedoening met tweeassige diesellocs. Behalve de twee eigen locs van het GVB zag Martin Smits er in maart 2015 nog vier andere locs:

 

- Shunter 205 (zie hier voor een foto van

  deze loc op een andere locatie),

- de O&K MV10 van Bemo en

twee Köf III-en, namelijk:

- Jung 13892 (1965) van Bemo

- O&K 26904 (1975) van BAM Rail, zie

  foto:

 

Metro explacement Spaklerweg, Amsterdam, 21-03-2015, foto Martijn Smits. Deze Köf III werkte eerder met collega’s aan de Hoge Snelheids Lijn (HSL). Ondertussen is het groen en oranje van de aannemerscombinatie Infraspeed overgeschilderd. Tussen de achterruiten is de naam Opa te zien →

 

Er is nieuwe webpagina over locs van dit type Köf III in Nederland.

 

0 – 0 – 0

BAM Köf III, Opa, Amsterdam Spaklerweg 21 mrt 2015, M. Smits.jpg

 

 

 

26 maart 2015

 

Nadat eerder de geschiedenis en het sporenplan van Nijverdal ten Cate (voorheen de Koninklijke Stoomweverij KSW) in Nijverdal  aan de orde zijn geweest,  behandelen nieuwe webpagina’s de locomotieven en de eigen wagens. Van dit materieel is één loc bewaard:

 

Loc 10 “Nijverdal” van de Museum Buurtspoorweg (MBS), 08-11-2014:

op de draaischijf in Boekelo

detail zijwand machinistenhuis

MBS 049.JPG

MBS 018 c.jpg

 

Nadat bij voestalpine Railpro in Crailoo bij Hilversum vier ex-NS 600-en zijn opgeknapt hoeft het niet te verbazen dat aan de inzet van de twee Oostduitse locs (een V100 en een onechte Köf) een einde komt. 

 

Karl Marx 251097 (1956) van WBN (WisselBouw Nederland) tegen de achtergrond van het Natuurviaduct,

Crailoo, 2013-06-07-2013 →

 

Op 25 of 26-03-2015 is deze loc per vrachtwagen afgevoerd (met dank aan Martijn Smits) naar de sloper Riwald in Almelo (Railmagazine 234). Meer over de boeiende geschiedenis staat hier.

 

Kees Plug ontdekte een oude foto van de enige  Amerikaanse stoomloc op Nederlands smalspoor; zie hier.

 

0 – 0 – 0

Crailoo 066.JPG

 

 

12 maart 2015

 

De ex-NS Vollert rangeerrobot die reed bij Rotim in de Amsterdamse Westhaven is door Bemo sinds kort verhuurd aan het Membraam Electrolyse Bedrijf van Akzo Nobel in de Botlek (met dank aan Arno Logman van Bemo en Martijn Smits). De fabriek ligt namelijk wegens onderhoud 2 maanden stil; tot eind april wordt met 15 treinen over de Betuweroute chloor van elders aangevoerd (OdR 2015-04).

Er is begonnen met het verwijderen van de spooraansluitingen naar Unilever en North Coast te Vlaardingen West (zie ook het nieuws van 29 januari 2015).

 

Kolentram 4 op de kolenlijn in de Groningse Akkerstraat, augustus 1953 →

[uit P. H. Blouw en S. Klaverdijk, Gas en licht rondom de Martini, Profiel, 1992]

 

Er zijn op Nederlands industriespoor ten minste 14 zelfrijdende goederenwagens geweest. Daarbij waren de kolentrams in Groningen en Nijmegen, die op smalspoor reden.

Kolentram 4 Gron aug 1953.jpg

 

 

0 – 0 – 0

 

26 februari 2015

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan de Köf II en aan de Köf II verwante, rechtstreeks aan de industrie geleverde Deutz locs van het type A6M517.

Dankzij Gert Sluijters is de webpagina over steenfabriek Labor uitgebreid.

 

Dit was in 1932 nieuws dat in vele kranten stond, met als bijschrift:

Op het smalspoor te Amsterdam heeft de heer ing. C. J. Huygen van de N.V. Huygens & Wessel's Ingenieursbureau te Amersfoort  een demonstratie gehouden met een smalspoor-locomotief, die was omgebouwd voor olie-stoking met behulp van een oliebrander, volgens het „prior"-systeem, waardoor de olie vergast wordt alvorens de vlam te voeden. In het buitenland wordt deze oliestoking reeds toegepast, en de vinding is voornamelijk bedoeld voor Indië, waar op de plantages tal van smalspoor-locomotieven worden gebruikt, die grootendeels met hout gestookt worden …., →

 

Huygen & Wessel ging in 1947 op in Bronswerk. Van de olie-stoking is niets meer vernomen.

oliestoking C.jpg

 

Rail-Tech 2015A.jpg

Rail-Tech 2015B.jpg

 

0 – 0 – 0

 

 

12 februari 2015

 

Dhr. P.M. Dethmers stuurde bijzondere documentatie van de in 1968 stil gelegde steenfabriek Labor bij Middelstum. Zeer welkom was de tekening van de eerste loc: de tekening van het O&K type S5 was de enige nog ontbrekende tekening van de O&K benzol/benzine-locs. De geschiedenis van Labor is interessant: de S5 uit 1925 is al in 1935 voorzien van een dieselmotor en heeft het nog tot 1955 uitgehouden. De opvolger was na de bedrijfssluiting 30 jaar werkeloos en reed daarna in het Verkeerspark in Assen:

 

De laatste locomotief van steenfabriek Labor in MiddelstumDiema 1727 (1955) van het type DS16 – reed sinds 1998 in het Verkeerspark Assen. Merkwaardig is de ene buffer. Foto De Buntjes, 2009→

 

Verkeerspark Assen De Buntjes 2009.JPG

 

0 – 0 – 0

 

29 januari 2015

 

In de webpagina over stoomloc Methusalem is een ernstige fout gecorrigeerd en er is een aparte webpagina over het loctype doodskist toegevoegd (met dank aan Jan Strooband).

 

Deutz fabrieksnummer 55612 (1956) van het bescheiden type A4L514 blijkt na een afwisselende loopbaan als monument te zijn opgesteld; zie hier.

 

Pucki” begon bij NOM Paktank in Pernis, 13-06-1985→

 

De spooraansluitingen van Unilever en North Coast (voorheen van Hydro Agri en Tessenderlo) aan de westkant van station Vlaardingen zijn met een stootjuk afgesloten en worden na 1 april 2015 opgebroken. Eerder mag niet  nabij de waterkerende dijk gewerkt worden.

Deutz A4L514 NOM.jpg

 

Van Staatsmijnen medewerker Hein Moonen werd informatie over onder andere de werkverdeling van de Deutz en Werkspoor drieassers ontvangen. Op deze webpagina werd ook een foto toegevoegd.

 

De Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) heeft als nummer 59 een historische Orenstein & Koppel Montania verworven.

 

GSS nabij Heeteren, 17-01-2015, foto Rogier Bennebroek

 

Volgens de GSS op de NLMD is het een H2, maar die heeft bladveren en een tweecilinder benzinemotor. Daarentegen heeft een H1 spiraalveren (zoals op de foto) en een eencilinder motor. De loc heeft nu een Lister  dieselmotor. Opmerkelijk is dat de originele ééncilinder O&K benzinemotor ook nog aanwezig is. De GSS 35 is omstreeks 1925 gebouwd. Al vanaf 1970 stond ze buiten dienst bij de steenfabriek Huisman te Milsbeek. Om de locomotief veilig te stellen heeft de oude directeur Huisman de loc in 1999 ondergebracht bij een goede kennis. Deze André de Jong stalde de loc in een loods van een zoon, die aannemer was.

(met dank aan Rogier Bennebroek en Henk Sluijters).

2015-01-17 13.58.54 (Small).jpg

 

Er zijn nieuwe links.

 

0 – 0 – 0

 

15 januari 2015

Er is een nieuwe webpagina toegevoegd over een tot dusverre spoorloze stoomloc, genaamd  Methusalem

 

CSR Handel biedt zowel via de eigen website als op Marktplaats de twee bakkies bij Cronimet op de Moerdijk te koop aan (met dank aan Gerard de Graaf).

De optische revisie van de ON 14 door vrijwilligers van de SGB is voltooid. De loc wacht op transport naar Zuid Limburg. Zie ook hier (met dank aan de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven)

 

SGB, 04-01-2015, foto’s Steef Janssens

 

IMG_1995.JPG

 

De ON14 is de zusterloc van de ex ON 16, de rijvaardige Bison van de SGB.

IMG_1987 C.JPG

 

In de webpagina over Duin en Bosch werkten 2 links naar pdf’s niet, maar nu wel (met dank aan Wytze Wijbenga).

 

0 – 0 - 0

 

img531.jpg

1 januari 2015

 

Stoomrailkraan 39 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik zal naar de Stoomtrein Goes Borsele gaan.

 

Bij het Provinciaal Ziekenhuis Duin en Bosch tussen Castricum en Bakkum was van alles op railgebied te zien: smalspoor met duwtractie door patiënten, normaalspoor (met paardentractie en later een rupstractor) en een tram (een paardentram, later een elektrische tram).

 

← Een Sik als industrieloc in het buitenland: de ex-NS 331 rijdt vanaf 2002 tot op heden bij Brett Aggregates in  Cliffe (Kent), 2002 (met dank aan Toon Steenmeijer

 

 

 

0 – 0 - 0

 

 

 

 

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws             Nieuwsarchief                 Home                 Inhoud