Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Deutz type V6M536 model 1952 (lage cabine)

 

Inleiding

 

Bijna alle Duitse locomotieffabrieken waren voor en in de Tweede Wereldoorlog betrokken bij de bouw van de dieselhydraulische drieasser WR360 van 360 pk, waarvan er honderden door de Duitse krijgsmacht werden ingezet bij munitiedepots, vliegvelden, spoorweggeschut, enzovoort. Na de oorlog kwamen veel exemplaren als serie V36 bij de Deutsche Bundesbahn (DB), die er ook nog tientallen nieuw liet bouwen

Er was jaren ervaring met het type en de kinderziektes waren verholpen. Het ligt daarom voor de hand dat de vele fabrikanten die over de tekeningen beschikten hun eerste naoorlogse locomotieven op de WR360 / V36 baseerden. Zo kwam Deutz in 1952 met de V6M536:

 

TekeningDeutzV6M536Model1952.jpg

↑ De Deutz V6M536  [1]↑

 

Naar Deutz gewoonte was het type genoemd naar de ingebouwde motor. De betekenis van V6M536 is:

V.M

Watergekoelde viertact lijnmotor (V staat dus niet voor V-vorm !)

6

zes cilinders

5

vijfde modificatie van dit type

36

slag van 36 cm

 

 

In de loop van enkele jaren ontstonden enkele varianten op het afgebeelde type (zie de links onderaan de webpagina), bijvoorbeeld met verhoogde cabine of een andere motor. Omdat de Deuzt type-aanduiding op de motor gebaseerd was, kwam de andere motor wel, maar de verhoogde cabine niet in de type-aanduiding tot uiting. Daarom wordt – in navolging van [1] – op deze website gesproken van model 1952 en model 1954, hoewel Deutz deze benamingen niet hanteerde.

 

Verschillen met de WR360 / V36

 

De Deutz V6M536 model 1952 lijkt sterk op de vooroorlogse WR360, maar er zijn verschillen [1]:

-

WR360 / V36 is uitgerust met de Deutz V6M436 dieselmotor van 360 pk (of een MWM dieselmotor). Daarin betekent de 4 dat het de vierde versie van de motor betreft. De cilinders hebben een boring van 24 cm versus 27 cm voor de V6M536 motor. Daardoor levert de V6M436 motor - bij hetzelfde toerental van 600 rpm - een vermogen van 360 pk versus de 450 pk van de V6M536.

-

Het gewicht bedraagt 48 versus 42 ton.

-

Er zijn kleine verschillen in maten. Zo is de lengte over de buffers 9200 mm voor de WR360 / V36. Voor de Deutz V6M536 model 1952 is dat 9450 mm

-

De vorm (in elk geval de motorkap) is wat meer afgerond.

 

In Nederland

 

Van de 21 gebouwde V6M536 model 1952 hebben er 4 in Nederland gereden:

a)

De locs 121 t/m 123 van Staatsmijnen. Het zijn de Deutz fabrieksnummers 55805 t/m 55807 uit 1954.

 

De SM 123 met kolentrein te Beek-Elsloo 22-04-1955.

Foto J.A. Bonthuis →

 

Na deze eerste drie locs bestelde Staatsmijnen meer locs van het type V6M536, maar die waren van het model 1954. Dat wil zeggen: ze hadden een verhoogde cabine. Het ging daarbij niet om de standaard uitvoering van het model 1954, maar om een speciale uitvoering voor Staatsmijnen

Deutz V6M SM123 Bonthuis C.jpg

De SM 121 t/m 123 werden als loc 1 t/m 3 van 1969 tot 1979 door de aannemer Oosterwijk ingezet bij het afgraven van de steenberg van de mijn Maurits. Het afgegraven materiaal ging met vooroorlogse vierassige Duitse ertswagons met Scharfenbergkoppelingen naar de haven van Stein/Urmond.

 

De locs waren van hun SM logo’s ontdaan. Foto: Jan Buurman, herfst 1978 →

 

Ook de SM 125 (Oosterwijk loc 5), 126, 127, 128 (loc 4) en 133 zijn naar Oosterwijk overgegaan.

 

 

LageDeutz1978.jpg

b)

De voor Volkswagen in Wofsburg gebouwde Deutz 55824 (1954). Deze reed van 1979 tot 1995 bij de spooraannemer Railbouw in Leerdam en daarna – tot de sloop in 2006 - bij Hollandia Schroot in Amsterdam.

 

De Deutz V6M536 van Hollandia rangeert in 1996 met een NS Hondenkop op het terrein van Hollandia Schroot in Amsterdam. Foto: Henk de Jager→

Deutz V6M Hollandia hondenkop HdJ 15801.jpg

Bronnen:

[1]

Stefan Lauscher, “Die Diesellokomotiven der Wehrmacht”, E-K Verlag, 1999.

   

 

{

Overzicht loctypes motortractie op normaalspoor           

Terug/verder naar:

standaard V6M536 met hoge cabine                V6M536 met hoge cabine in speciale uitvoering  

Nieuw                                    Home                                         Inhoud