►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Deutz type (B)V6M536, model 1954 (hoge
cabine) in speciale uitvoering |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Deutz bouwde voor Staatsmijnen veertien drieassers van het
type V6M536 en wel: |
|||||||||||||
a) |
drie stuks (SM 121 t/m 123) met een lage cabine, rechtstreeks afgeleid van de bekende V36 van de Deutsche Bundesbahn. Zie hiervoor de aparte webpagina V6M536 model 1952 |
||||||||||||
b) |
elf stuks met een hoge cabine (model1954). De SM 124 t/m 133 hadden de gewone V6M536 dieselmotor van 450 pk; de SM 141 had de BV6M536 die met een turbo tot 600 pk kwam. Het betrof niet het standaard model 1954, maar een speciale uitvoering. Staatsmijnen vond de cabine namelijk te klein en het uitzicht van de machinisten “naar achteren” te laag [1]. Vergeleken met het standaard type werd de cabine verlengd met het platform achter de cabine en verlaagd (van 4125 tot 3950 mm). Vanwege het vervallen van het platform kreeg de cabine twee zijdeuren in plaats van een achterdeur. Op de tekening hieronder zijn de veranderingen te zien omdat Deutz niet de moeite heeft genomen een nieuwe tekening te maken, maar in de bestaande tekening lijnen heeft weg gekalkt en nieuwe lijnen heeft ingetekend. |
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
↑ Tekening uit [2] → |
|
||||||||||||
SM 124 t/m 133 Zie bijvoorbeeld hier
op p. 245 voor (fabrieks)foto’s. De SM 130 van de Stichting
tot Behoud van Mijnlocomotieven is in 2015 in bruikleen gegeven aan de Zuid
Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) voor toeristische en museale
exploitatie op de miljoenenlijn. Dit na revisie. Zie hier. |
|||||||||||||
SM 141 De SM 141 te Nuth op 23-04-1959 Foto J.A. Bonthuis→ Deze Deutz 56768 (1958) is vanwege zijn grotere motorvermogen (600 versus 450 pk) niet aansluitend aan de SM 121 t/m 133 genummerd, maar is ondergebracht in een aparte nummerserie (die alleen uit deze loc bestaat). Uiterlijke verschillen met de SM 124 t/m 133 zijn een extra rooster voor in de motorkap, de gemonteerde (brandstof-?) tanks op de omloopplaat, de montage van de ruitenwissers en de kleur (donkergroen in plaats van blauw). Staatsmijnen kocht nog meer drieassers, maar schakelde op Werkspoor drieassers over. Deze locs waren speciaal voor Staatsmijnen ontworpen. |
|
||||||||||||
Deutz bouwde de laatste drieassers met koppelstangen in
1960. Hiervoor in de plaats kwamen locs met cardanaandrijving. |
|||||||||||||
Opmerkingen: |
- |
Zie hier voor de folder van de Deutz V6M536 en de BV6M536. De uitvoering met vergrote cabine (zoals geleverd aan Staatsmijnen) wordt niet met name genoemd, maar er staat wel (op p. 6) een foto van een SM loc met verhoogde en vergrote cabine in de folder. |
|||||||||||
- |
Staatsmijnen was een belangrijke klant voor het type met vergrote cabine, maar dat type is niet alleen aan Staatsmijnen geleverd [3]. Bijvoorbeeld Adam Opel in Rüsselheim had ook zo’n loc (zie hier) en ook Volkswagen in Wolfsburg had locs van dit type; zie hier en daar. Laatst genoemde wordt bij een museumspoorlijn gebruikt. Overigens zijn deze locs volgens de gelinkte website (en volgens een fabriekslijst) van het type V6M436 terwijl dat volgen [3] V6M536 is. |
||||||||||||
Met dank aan: |
Willem Gerrits (Stichting Behoud Mijnlocomotieven) |
||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Informatie over de SM 130 op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven. |
|||||||||||
[2] |
Spoorijzer documentatie in het archief van de firma Logitech, voorheen NS TransportVoorlichting. Spoorijzer was importeur van Deutz. Staatsmijnen deed overigens rechtstreeks zaken met Deutz in het nabije Keulen. |
||||||||||||
[3] |
Stefan Lauscher,
“Die Diesellokomotiven der Wehrmacht”, E-K Verlag, 1999. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
{ |
Overzicht tekeningen motortractie op normaalspoor standaard V6M536 met hoge cabine |
||||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||||