► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄
|
||||||||||
Aanvullingen op het boek
“Industrielocomotieven” van Henk Kolkman: Hoofdstuk
9.12 laatste wijziging: 21 oktober 2015 |
||||||||||
Provincie Limburg |
← Provincie Noord Brabant |
Provincie Groningen → |
||||||||
p. 234 Blerick ECT Op de foto van 7 januari 2003 staat O&K 29309 van het type MB5N als monument
opgesteld op een kort stukje spoor, direct achter de slagboom van
containerterminal ECT → Industrielocs zijn soms verrassend taai: eind 2008 is de
loc weer in dienst gesteld, nu bij Voith, ook in Blerick. Zie ook hieronder: |
|
|||||||||
p. 234
Blerick Voith Op 23 november 2007 heeft Voith Railservices B.V. in Blerick een werkplaats geopend voor het onderhoud aan de nieuwe Stadler-stellen, die Veolia inzet op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. In februari 2014 zijn de Nederlandse onderhoudsbedrijven van Voith overgenomen door Stadler. Eind 2008 verscheen bij Voith in Blerick O&K 29309 van het type MB5N, die jaren bij
ECT in Blerick als monument had gefungeerd. De foto is genomen op 18-09-2009. Kennelijk zijn alleen de ECT logo’s
verwijderd en is (alleen aan de voorzijde) een halfautomatische koppeling
geplaatst→ |
|
|||||||||
|
||||||||||
Bedrijf toevoegen: p. 234 Blerick TCT (Trimodal
Container Terminal Venlo aan de spoorlijn Eindhoven-Venlo) Hier zijn twee gehuurde Shunter locs gestationeerd; zie hier. |
||||||||||
|
||||||||||
p. 234 Buggenum PLEM centrale De Ruston & Hornsby loc van het type 165DE (165 pk, diesel-elektrisch) uit 1954. De uitstulping naast de motorkap bevat het oliefilter voor de luchtcompressor en staat niet op de tekening. Het luchtreservoir hangt onder de voetplaat. De directeur van de Kempensche Zink Mij in het naburige Budel kwam naar de nieuwe loc kijken en raakte zo onder de indruk dat de KZM ook zo’n loc bestelde. Het enthousiasme bekoelde wat toen bleek dat importeur Spoorijzer voor de nieuwe klant een veel hogere prijs rekende. Bron foto: NS Transport-voorlichting, verkregen van de firma Logitech → |
|
|||||||||
p. 234 Herten
Nepakris → Natronchemie → Solvay Chemie Zie dit artikel en deze webpagina. |
||||||||||
|
||||||||||
p. 238 Maastricht KNP Men zou het niet zeggen, maar anno 1963 was deze weg tussen de KNP fabrieksgebouwen nog een openbare weg (de Fransensingel) waarin maar liefst drie sporen lagen. In het midden de Schöma loc met een gesloten wagen en een laadkistenwagen. Deze loc (klik voor de tekening) rangeerde ook voor buurman de Sphinx. KNP, 04-03-1963; foto: A.J.A. Grol → |
|
|||||||||
p. 239
Maastricht Sphinx Tegels
-Limmel is in 1997 verkocht aan Trega International, onderdeel van Tegra Holding. Deze holding werd in 2007 overgenomen door Koramic. Trega International ging eind 2008 failliet, waarna Koramic de productie naar één van haar Franse fabrieken overbracht. De complete inventaris werd in mei/juni 2009 geveild. Begin 2011 is begonnen met de sloop van de gebouwen. Het monument van de oersik ging naar de Stichting Erfgoed Industriële Diesellocomotieven. Inmiddels is dit de Stichting SEIN. Deze oersik stond onder andere bij de firma Hein Heun in Enschede. Zie hier en daar. |
||||||||||
p. 240 Maastricht Kristalunie Deze glasfabriek op de rechter Maasoever beschikte sinds 1948 over een kleine Ruston & Hornsby loc. Foto: A.J.A. Grol, 30-05-1963 → Zie voor een tekening: |
|
|||||||||
p. 245 Staatsmijnen/DSM Begin 1959 bracht een delegatie van de NS afdeling
Transportvoorlichting een bezoek aan Henschel om de Esso raffinaderij in de
Botlek te kunnen adviseren over de aanschaf van een loc (Esso
kocht die loc
inderdaad bij Henschel). Zoals in die tijd gebruikelijk, was het verslag gestencild en waren er kartonnen bladen met fabrieksfoto’s aan toegevoegd. Daarbij waren foto’s van de toen drie geleverde lijnlocs voor Staatsmijnen. Die hadden verschillende kleuren. ← Voor de SM
152 was dat groen. |
||||||||||
|
← De officiële
kleur van de 153 was oranje. De bedoeling van de verschillende kleuren was dat de locs
uit de verte herkenbaar zouden zijn. Hoewel het fabrieksfoto’s betreft, zijn de foto’s niet bij
Henschel genomen, maar bij Staatsmijnen |
|||||||||
|
||||||||||
← De officiële kleur van de 151 (links) was blauw. Dit punt bij de mijn Emma in Hoensbroek was geliefd bij fotografen. Ook de Werkspoor drieassers zijn er vereeuwigd; zie Figuur 118 in dit boek.
Bron van alle drie Henschel foto’s: Rapport NS Transport-voorlichting over een bezoek aan
Henschel, verkregen van de firma Logitech. |
||||||||||
|
|
|||||||||
Figuren 333, 334, 335 en 337 in dit boek: Deze foto’s zijn – zoals vermeld - beschikbaar gesteld door
de Stichting Railpublicaties, maar hier kan aan worden toegevoegd dat ze
gemaakt zijn door de heer H.
Kraayvanger. |
||||||||||
|
← Hiernaast en daaronder staan twee Deutz fabrieksfoto’s van loc 124 van Staatsmijnen. Dat was de eerste van tien Deutz
drieassers voor Staatsmijnen met een verhoogde cabine. Deze locs weken af van het Deutz V6M536
standaard type: zie hier. Het logo van Staatsmijnen (drie koeltorens) is al aangebracht. Het SM bedrijfsnummer 124 is (in het wit) iets boven de buffers aangebracht, maar de platen met het SM bedrijfsnummer ontbreken nog op de zijkanten van de cabine. Bron: Losse foto’s
(aanwezig bij een brief van importeur Spoorijzer aan NS Transport-voorlichting),
verkregen van de firma Logitech. |
|||||||||
|
||||||||||
p. 245/246 in dit boek: voor de Werkspoor drieassers
van Staatsmijnen/DSM: zie hier. |
||||||||||
Met dank aan: |
Gerard de Graaf, Jan Roos en Co Wesseling. |
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
Terug`/verder naar: |
{ |
Aanvullingen ← Provincie Noord Brabant Provincie Groningen → |
||||||||
|
|
|||||||||