fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

     

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman

laatste wijziging: 21 oktober 2015

  

  

        

Hoofdstuk 9.12           Provincie Limburg                                                ← Provincie Noord Brabant                      Provincie Groningen

 

 

p. 234   Blerick          ECT

 

Op de foto van 7 januari 2003 staat O&K 29309 van het type MB5N als monument opgesteld op een kort stukje spoor, direct achter de slagboom van containerterminal ECT →

 

Industrielocs zijn soms verrassend taai: eind 2008 is de loc weer in dienst gesteld, nu bij Voith, ook in Blerick. Zie ook hieronder:

O&K MB5N momument ECT Blerick

p. 234   Blerick          Voith

 

Op 23 november 2007 heeft Voith Railservices B.V. in Blerick een werkplaats geopend voor het onderhoud aan de nieuwe Stadler-stellen, die Veolia inzet op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. In februari 2014 zijn de Nederlandse onderhoudsbedrijven van Voith overgenomen door Stadler.

 

Eind 2008 verscheen bij Voith in Blerick O&K 29309 van het type MB5N, die jaren bij ECT in Blerick als monument had gefungeerd.

De foto is genomen op 18-09-2009. Kennelijk zijn alleen de ECT logo’s verwijderd en is (alleen aan de voorzijde) een halfautomatische koppeling geplaatst→

Blerick 017

 

Bedrijf toevoegen:

p. 234   Blerick          TCT (Trimodal Container Terminal Venlo aan de spoorlijn Eindhoven-Venlo)

Hier zijn twee gehuurde Shunter locs gestationeerd; zie hier.

 

p. 234   Buggenum    PLEM

                                  centrale

 

De Ruston & Hornsby loc van het type 165DE (165 pk, diesel-elektrisch) uit 1954. De uitstulping naast de motorkap bevat het oliefilter voor de luchtcompressor en staat niet op de tekening. Het luchtreservoir hangt onder de voetplaat.

De directeur van de Kempensche Zink Mij in het naburige Budel kwam naar de nieuwe loc kijken en raakte zo onder de indruk dat  de KZM ook zo’n loc bestelde. Het enthousiasme bekoelde wat toen bleek dat importeur Spoorijzer voor de nieuwe klant een veel hogere prijs rekende.

 

Bron foto: NS Transport-voorlichting, verkregen van de firma Logitech

RH PLEM

p. 234   Herten          Nepakris → Natronchemie → Solvay Chemie

Zie dit artikel en deze webpagina.

 

p. 238   Maastricht    KNP

 

Men zou het niet zeggen, maar anno 1963 was deze weg tussen de KNP fabrieksgebouwen nog een openbare weg (de Fransensingel) waarin maar liefst drie sporen lagen.

In het midden de Schöma loc met een gesloten wagen en een laadkistenwagen.  Deze loc (klik voor de tekening) rangeerde ook voor buurman de Sphinx.

 

KNP, 04-03-1963; foto: A.J.A. Grol

KNP Grol 1963a

p. 239   Maastricht     Sphinx Tegels

             -Limmel    

is in 1997 verkocht aan Trega International, onderdeel van Tegra Holding. Deze holding werd in 2007 overgenomen door Koramic. Trega International ging eind 2008 failliet, waarna Koramic de productie naar één van haar Franse fabrieken overbracht. De complete inventaris werd in mei/juni 2009 geveild. Begin 2011 is begonnen met de sloop van de gebouwen.

Het monument van de oersik ging naar de Stichting Erfgoed Industriële Diesellocomotieven. Inmiddels is dit de Stichting SEIN. De oersik staat bij de firma Hein Heun in Enschede. Zie hier en daar.

p. 240   Maastricht     Kristalunie

 

Deze glasfabriek op de rechter Maasoever beschikte sinds 1948 over een kleine Ruston & Hornsby loc.

 

Foto: A.J.A. Grol, 30-05-1963 →

 

Zie voor een tekening:

Ruston & Hornsby 48DS

Ruston 48DS Kristalunie Grol B

HenschelSM152

p. 245    Staatsmijnen/DSM

   

Begin 1959 bracht een delegatie van de NS afdeling Transportvoorlichting een bezoek aan Henschel om de Esso raffinaderij in de Botlek te kunnen adviseren over de aanschaf van een loc (Esso kocht die loc inderdaad bij Henschel).

Zoals in die tijd gebruikelijk, was het verslag gestencild en waren er kartonnen bladen met fabrieksfoto’s aan toegevoegd. Daarbij waren foto’s van de toen drie geleverde lijnlocs voor Staatsmijnen. Die hadden verschillende kleuren.

 

← Voor de SM 152 was dat groen.

 

HenschelSM153gedraaid

← De officiële kleur van de 153 was oranje.

 

De bedoeling van de verschillende kleuren was dat de locs uit de verte herkenbaar zouden zijn.

 

 

Hoewel het fabrieksfoto’s betreft, zijn de foto’s niet bij Henschel genomen, maar bij Staatsmijnen

HenschelSM151_153

← De officiële kleur van de 151 (links) was blauw.

 

Dit punt bij de mijn Emma in Hoensbroek was geliefd bij fotografen. Ook de Werkspoor drieassers zijn er vereeuwigd; zie Figuur 118 in dit boek.

  

Bron van alle drie Henschel foto’s:

Rapport NS Transport-voorlichting over een bezoek aan Henschel, verkregen van de firma Logitech.

Figuren 333, 334, 335 en 337:

Deze foto’s zijn – zoals vermeld - beschikbaar gesteld door de Stichting Railpublicaties, maar hier kan aan worden toegevoegd dat ze gemaakt zijn door de heer H. Kraayvanger.

p. 245

SM124 voor

← Hiernaast en daaronder staan twee Deutz fabrieksfoto’s van loc 124 van Staatsmijnen.

 

Dat was de eerste van tien Deutz drieassers voor Staatsmijnen met een verhoogde cabine.  Deze locs weken af van het Deutz V6M536 standaard type: zie hier.

 

Het logo van Staatsmijnen (drie koeltorens) is al aangebracht.  Het SM bedrijfsnummer 124 is (in het wit) iets boven de buffers aangebracht, maar de platen met het SM bedrijfsnummer ontbreken nog op de zijkanten van de cabine.

 

Bron:

Losse foto’s (aanwezig bij een brief van importeur Spoorijzer aan NS Transport-voorlichting), verkregen van de firma Logitech.

SM124achter

p. 245/246: voor de Werkspoor drieassers van Staatsmijnen/DSM: zie hier.

Met dank aan:

Gerard de Graaf, Jan Roos en Co Wesseling.

 

 

 

 

 

Terug`/verder naar:

{

Aanvullingen                                       ← Provincie Noord Brabant                Provincie Groningen

 

Nieuw                      Home                      Inhoud