► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||||||
Aanvullingen op het boek
“Industrielocomotieven” van Henk Kolkman: Hoofdstuk
9.1 laatste wijziging:
17 oktober 2015 |
|||||||||||||||||||
Provincie Groningen |
← Provincie Limburg |
Provincie Drenthe → |
|||||||||||||||||
p. 139 Eemshaven Veem & Factor Veem & Factor (voor 1997 Transit Centre Eemshaven) is in juli 2008 overgenomen door Wagenborg.
O&K 26538 van het type MB5N rangeert nu ook bij de Wagenborg Stevedoring Terminal, althans dat gebeurde op 12 augustus 2011. |
|||||||||||||||||||
p. 140 Delfzijl Akzo Nobel De drieassige Henschel 29728 (1959) – die al een tijd buiten dienst stond – is volgens rolandrail.nl in 2008 gesloopt. |
|||||||||||||||||||
|
Op 18 mei 1989 had de Henschel van het type Henschel DH500Ca nog het groene jasje van de oude eigenaar. Let ook eens op de BSI koppeling. Later is de loc geel en vervolgens lichtblauw geweest. In nog weer andere kleuren is de Henschel vereeuwigd op het Havenkantoor (foto hieronder) |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
De Gmeinder
loc van Railion (daarvoor de Gmeinder
van Akzo Nobel) is -na enige tijd van onbruik- in november 2010 afgevoerd
naar Shunter in Rotterdam en dook in 2011 bij de Wagenwerkplaats van
DBSchenker in Beverwijk. ) DBS vond in 2013 herstel van een gebroken niet de
kosten waard. De Gmeinder werd door Bemo geheel gerenoveerd en kwam in 2014
voor verhuur beschikbaar. Verder was vanaf augustus
2008 een loc van de DB serie 363 aanwezig, maar die is in september 2010 vertrokken.
Dat betekent dat er op deze locatie sinds 2010 geen “vaste” loc meer aanwezig
is. De loc van de serie 6400 die de treinen tussen Onnen en Delfzijl v.v.
rijdt, verzorgt nu ook de lokale bedieningen (bron: Railmagazine 280 van
december 2010). Zie ook dit artikel voor
het spoorvervoer bij Akzo
Nobel in Delfzijl. |
|||||||||||||||||||
p. 141 Delfzijl Aldel Zie hier. |
|||||||||||||||||||
p. 142 Sappemeer Scholten De Ruston in de spoorpoort is te zien op foto HFC05258 van de beeldbank Historisch Archief Midden-Groningen. De loc staat rechts van de auto, met de achterkant naar de fotograaf. De foto is genomen in het bouwjaar van de loc (1948). Met dank aan Robert-Jan. Klik hier voor het sporenplan met commentaar en hier voor een grotere versie zonder commentaar. |
|||||||||||||||||||
toevoegen p. 142
Veendam Nedmag Begin 2011 verscheen hier een O&K van Bemo; zie hier. In 2012 werd deze loc afgevoerd en gesloopt. Er kwam aflossing in de vorm van een andere O&K verhuurloc van Bemo. |
|||||||||||||||||||
p. 142 Bedum Cöoperatieve
fabriek van melkproducten |
|||||||||||||||||||
Sauwerd Station
Bedum Locloods Loppersum
|
Deze foto uit het Groninger Archief geeft een goed beeld
van het bescheiden sporenplan. Behalve een goederenwagen bij de eigen haven
is er helaas geen spoormaterieel te zien. De Oberursel
benzineloc 1921 zal wel in de locloods staan. De melk werd niet alleen rechtstreeks in Bedum aangevoerd, maar kwam ook per schip uit Den Hoorn en Uithuizen en per spoor uit Loppersum. De fabriek bezat twee in 1921 door HaWa gebouwde “boterwagens”, met de nummers 552 201P en 202P. Na 1929 gingen ze naar het latere Grolsch.
De loc werd omstreeks 1959 afgevoerd. De sporen langs de
haven bleven nog tot in 1970 liggen; de rest (met locloods) werd eerder opgeruimd. |
||||||||||||||||||
|
Behalve de in dit boek afgebeelde foto van de Oberursel loc bestaat er nog een tweede foto. Ook weer met een goederenwagen. Het is echter een andere goederenwagen, zodat het vermoeden bestaat dat de foto’s bij verschillende gelegenheden zijn genomen. Bron foto: Historische Vereniging Gemeente Bedum (via Dirk Bolt) |
||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||
Met dank aan: |
de heren Dirk Bolt en Robert-Jan |
||||||||||||||||||
{ |
Aanvullingen ← Provincie Limburg Provincie Drente → |
||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||