fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman: Hoofdstuk 9.3

laatste wijziging: 21 oktober 2015

Provincie Drenthe

← Provincie Groningen

Provincie Overijssel     

p. 145      Emmen          Emmtec (vroeger AKU)

 

Na de sluiting van de kolenmijnen stootte Staatsmijnen de dertien Deutz drieassers af. Enka kocht er twee.

Deutz V6M REP

Deutz 56835 (1958) was nummer 132 van Staatsmijnen en ging in 1969 direct naar Enka in Emmen.

 

← Al op 5 november 1970 moest de loc van een nieuwe Voith hydraulische bak worden voorzien. Dat gebeurde in de open lucht.

Foto: archief Emmtec

 

Omdat de blinde as door de Voith bak loopt, kon het verwisselen van de Voith bak alleen vanaf de onderzijde gebeuren. Dat gebeurde door de loc met twee mobiele kranen op te hijsen. Om de bak vrije doorgang te geven, moest ook de as onder de cabine worden verwijderd.

 

Het valt op dat de loc nog de SM uitmonstering met SM bedrijfsnummer heeft.

 

 

 

 

Deutz Enka Emmen 25 07 1985klein

← Op 25 juli 1985 maakte Ernst Worrell deze fraaie foto van de ex-SM 132 in Emmen.

 

De drieasser had in 1980 voor een kwart miljoen gulden groot onderhoud gehad bij de NS in Tilburg. De loc was daarbij ook geschilderd en wel in de kleuren die NS voorradig had: NS-geel en NS-blauw !

Enka Emmen had toen al twee van deze locs, zodat de mogelijkheid van verwaaring bestond. Maar een bedrijfsnummer is nog niet te ontdekken.

 

Deutz C Enka Emmen blauw b

← De SM 132 kreeg later het Enka bedrijfsnummer 401. Deze nummer 401 had op zaterdag 1 november 1986 net onderhoud gehad bij de NS Lijnwerkplaats in Zwolle.

 

fabrieks en bedrijfsnummer

Deutz C EnkaEmmen in Zwolle

← De industrieloc was op eigen kracht naar Zwolle gekomen. Op diezelfde zaterdag werd –in druilerig weer- de terugreis naar Emmen aanvaard. Daarbij was  een NS “pilot” aan boord.

 

logo Enka Emmen

 

 

Deutz C Emmtec solo b

Later werd deze Deutz vernummerd in 100.

Enka werd Emmtec.

Er was eigenlijk maar werk voor één loc, maar met het oog op storingen van deze oude machines waren er twee. 

 

← Zo kon het dat nummer 100 op 11 mei 2000 stond te zonnebaden, terwijl haar collega 99 druk aan het werk was, zie verder hieronder.

 

nieuw nummer

Emmtec Deutz loc Emmen 26-06-2002 4 Erwin

 

← Op 26 juni 2002 was nummer 100 wel aan het werk, namelijk op het viersporige overgave-emplacement met het landelijke spoorwegnet. Het hier en daar hoog opschietende onkruid maakt duidelijk dat er geen al te druk verkeer meer plaats vond.

 

 

Emmtec aansluiting te Emmen 26-06-2002 Erwin

 

↑ Hierboven een foto van de spooraansluiting met de spoorpoort. Beide foto’s zijn van Erwin Voorhaar.

SM130 Kleefse Wrd a

Deze nummer 100 is Deutz fabrieksnummer 56769  uit 1958. Het was nummer 130 van Staatsmijnen. Aanvankelijk ging ze naar Enka Kleefse Waard in Arnhem, waar deze foto is gemaakt. Ze had daar nog lang de SM uitmonstering, met onder andere het SM bedrijfsnummer 130 op de bufferbalken en op platen op de zijkanten van de cabine en het Staatsmijnen logo met drie koeltorens. De loc heeft de platen op de zijkanten van de cabine met het SM bedrijfsnummer 130 altijd behouden, ook anno 2009.

 

← Foto: verzameling T. Keijser/Stichting Railpublicaties.

Deutz C Emmen caprolactam 99

Een foto-album van de Lijnwerkplaats in Zwolle meldt dat de ex SM 130 op 27 mei 1983 naar Zwolle kwam. De wielbanden waren zo ver versleten dat vervoer over het spoor onmogelijk was. Na afdraaien van de wielbanden ging de drieasser naar Emmen en kreeg daar bedrijfsnummer 402.

 

← Op 11 mei 2000 was ze druk bij de caprolactam verlading. Ondertussen was ze vernummerd in 99.

Emmtech logo

 

 

 

20090930_06klein

Vanaf 2005 verzorgt Railion Nederland (later DB Schenker) het spoorvervoer voor het bedrijvenpark Emmtec in Emmen. De twee bejaarde drieassers van Emmtec gingen buiten dienst. Voor het Emmtec rangeerpersoneel werden andere functies gevonden. Eén boog is nogal krap voor de 6400-en, maar door goede afspraken over langzaam rijden vormt dit geen probleem.

De twee Deutz locs zijn nog lang blijven staan. Emmtec hoopte namelijk dat een museumlijn belangstelling zou hebben. Daar was door de instroom van ex-NS-Sikken bij de museumlijnen echter geen sprake van.

Volgens www.rolandrail.nl zijn de drieassers in 2008 afgevoerd. Lang was onduidelijk waar ze gebleven waren.

 

Gérard van Teeffelen vond de locs en fotografeerde ze op 30 september 2009 bij de handelaar en verhuurder Vernooij in Tiel.

20090930_14klein

 

← De locs staan keurig op een stukje spoor. De linkse loc is de voormalige SM 132. De plaat zit nog op de zijwand van de cabine.

 

Op de website  http://www.vernooy.nl/  (zie Stock en klik op de foto aldaar) werd gezegd dat de locs in 1985 (in plaats van 1958) gebouwd zijn. Dat werd later in 1955 veranderd. Begin 2014 stonden de locs nog steeds op de website; daarna verschenen ze op www.marktnet.nl. De SM 132 stond daar in oktober 2015 nogsteeds op.

Dieselloc SM 130 (Deutz 56769

uit 1958) is eind 2014 gekocht door de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven (SBM).Ze is op 16-04-2015 overgebracht naar de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) in Simpelveld. Ze wordt daar gereviseerd en zal door de SBM in bruikleen worden gegeven voor toeristische en museale exploitatie op de Miljoenenlijn.

Zie hier voor een tekening en enkele gegevens van dit loctype V6M536.

Zie ook dit artikel voor het spoorvervoer bij AKU in Emmen.

 

 

 

p. 145      Wijster          VAM (in 1999 EDON, later Essent Milieu en sinds 2009 Attero)

Moyse VAM Ton Voogel

← Ton Voogel maakte deze dia bij de VAM in Wijster op 10 januari 1989.

 

Deze Moyse 1349 (1976) van het type BN24HA150GM heeft als bijzonderheid een halfautomatische koppeling. Zoals een Franse loc betaamt, vertonen de buffers centrale gaten.

 

Na de overgang van VAM zelflossers (zoals die op de achtergrond) op ACTS containers werd de loc zelden (of nooit ?) meer gebruikt. Tussen 2011 en 2013 verhuisde de Moyse als statisch object naar het naburige oefenterrein (zie de tweede foto van deze link).

 

Sinds eind 2013 rangeert hier het oranje bakkie 9701 van Locon. Zie voor de levensloop en gegevens van deze loc:

 p. 259 op de webpagina Historische gegevens per individuele loc.

Overigens dreigt de vuilafvoer per spoor naar Wijster op termijn te verdwijnen. Het spoorvervoer vanaf Zwolle-Katwolde is in 2006 gestaakt, vanaf Groningen in 2007, vanaf Amersfoort eind 2008 en vanaf Haanrade eind 2013.

 

 

Met dank aan:

de heren Jan Brink, T. Keijser, Gérard van Teeffelen, Erwin Voorhaar en Ernst Worrell.

 

 

 

 

{

Aanvullingen                                          ← Provincie Groningen                      Provincie Overijssel

Terug/verder naar:

Correcties

Nieuw                      Home                      Inhoud