► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄
|
||||||||||||
Aanvullingen op het boek
“Industrielocomotieven” van Henk Kolkman: Hoofdstuk
9.11 laatste wijziging:
16 oktober 2015 |
||||||||||||
Provincie
Noord-Brabant |
← Provincie Zeeland |
Provincie Limburg → |
||||||||||
p. 222 Bergen op Zoom Philip
Morris Klik voor de levensloop van de Deutz loc Truusje, die zich deels bij Philip Morris afspeelde. |
||||||||||||
|
||||||||||||
p. 222 Bergen op Zoom Railcar Service
Kuijpers (RSK) De enige verhuurloc van RSK, een Köf III, werd eind 2013 verkocht aan ICL-IP (voorheen Broomchemie) in Terneuzen [1]. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Van 2005 tot het faillissement in 2007 stonden bij de wagenwerkplaats Conrail in Roosendaal twee locs die bij Vopak in Vlissingen-Oost overbodig werden wegens de aanschaf van twee nieuwe Transloks. Het ging om O&K 26536 (1965) en Jung 13265 (1959). Beide locs hadden vanuit de cabine te bedienen koppelingen. De O&K dook op bij het nieuwe bedrijf Bonder Recycling in Utrecht. De Jung (foto’s: 6 augustus 2005) vertrok op 11 juli 2008 uit Roosendaal en blijkt kort daarna gesloopt te zijn bij v/d Heg in Nijkerkerveen. Deze loc was in 1991 tweedehands uit Duitsland gekomen en was van het type RK11B.
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
p. 225
Roosendaal Shunter Shunter is begin 2013 uit Roosendaal vertrokken (bron: BN De Stem 28 februari 2013). Het had hier sinds 2008 een wagenwerkplaats in de monumentale locloods. Sinds begin 2014 huurt Railpark Roosendaal het monumentale en recent verplaatste seinhuis (als kantoor- en ontvangstruimte) en de door Shunter verlaten locloods, voor onderhoud aan goederenwagens. Zie hier. |
||||||||||||
|
||||||||||||
p. 226 Zevenbergen Coöperatieve Suikerfabriek Zevenbergen → VCS → Suikerunie Zie hier voor een webpagina. |
||||||||||||
p. 226
Moerdijk Namascor Namascor werd begin 2013 gesloten. In 2014 namen ZHD (Zeehavenbedrijf Dordrecht) Stevedores en Labee Group Moerdijk elk een deel van het bedrijfsterrein over. Het lijkt de bedoeling de spooraansluiting te handhaven. |
||||||||||||
p. 226
Moerdijk Omya DB Schenker verzorgt hier de tractie. In 20004 was dit een van Shunter gehuurde Orenstein & Koppel; later een UCA rail-wegvoertuig genaamd Jerommeke. Sinds 2006 heeft DB Schenker hier een 6400 gestationeerd [1]. |
||||||||||||
p. 227
Moerdijk Cronifer → Cronimet In 2006 vond voor het laatst spoorvervoer plaats. Op het terrein staan anno 2015 nog steeds twee bakkies; zie hier. Begin 2015 stonden de locs te koop. De desbetreffende website CSR Handel ging echter uit de lucht en ook de aanbieding op Marktplaats verdween. |
||||||||||||
Bedrijf toevoegen: p. 227
Moerdijk Dr. W. Kolb Hier wordt gerangeerd door de Bemo Kompakt, die eind 2009 werkeloos werd door de sluiting van DSM Agro in IJmuiden. Zie hier voor een foto van dit cabineloze voertuig bij Dr. W. Kolb. |
||||||||||||
p. 230 Oisterwijk (sinds 1930:Koninklijke) Lederfabriek (na 1974:Koninklijke Verenigde Leder) Zie hier voor een aparte webpagina over dit onderwerp. |
||||||||||||
|
||||||||||||
De Moyse loc van Philips
in Acht werd opgeknapt door het NS Revisiebedrijf in Tilburg en vervolgens van
1998 tot 2005 ingezet bij expeditiebedrijf Versteijnen,
ook in Tilburg. De rode letters RDC
betekenen Rail Distribution Centre. Foto: 15 november
1998→ |
|
|||||||||||
p. 232 Eindhoven-Acht Philips In maart of april 1978 ontving Philips in Acht een loc van de Franse fabrikant Moyse, van het type BN36E271D: een tweeasser (B) voor normaalspoor (N) van 36 ton, dieselelektrisch met één elektromotor (E) en een Deutz (D) dieselmotor van 271 pk. De nieuwe loc kwam per auto van een beurs in Duitsland. Afladen bleek bij de Philips Rangeerdienst in Acht niet mogelijk. De loc werd uiteindelijk met twee kranen in Strijp op de rails gezet omdat daar spoor in de bestrating lag. Deze en de volgende
foto zijn gemaakt door de Philips Persdienst en komen uit de collectie van
Martien van de Biggelaar. |
|
|||||||||||
Op deze foto zijn inmiddels Philips logo’s en het bedrijfsnummer (D) aangebracht. Achter loc D staat de oudste Philips loc (Loc A), een Deutz uit 1956. Die zou nog tot 1985 blijven. Haar zuster loc B en de zwaardere Deutz loc C ruimden al in 1978 het veld voor de nieuwe loc D. Later belandde de Moyse loc bij de firma Versteijnen in Tilburg |
|
|||||||||||
p. 233 Budel-Dorplein Kempensche Zinkmij (KZM) → Budelco → Pasminco → Zinifex → Nyrstar |
||||||||||||
|
← De in 1957
geleverde Ruston & Hornsby loc van het type 165DE van de KZM in
1968. Foto: Pierre de Greeuw De naam van het bedrijf verandert de laatste jaren nogal: 1892: KZM 1973: Budelco 1995: Pasminco 2004: Zinifex 2007: Nyrstar |
|||||||||||
Met dank aan: |
de heer van der Heg, Arno Logman, Peter Jansen en Martien van de Biggelaar) |
|||||||||||
|
||||||||||||
Referenties: |
[1] |
Hendrik Bouwknegt, Harold de Groot, Rob Meijer en Frank Schouten; Goederentreinen in Nederland : 2004-2015; Uquilair 2015. |
||||||||||
|
|
|||||||||||
{ |
correcties motortractie op normaalspoor ← provincie Zeeland provincie Limburg → |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||
|
||||||||||||