fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman

laatste wijziging: 16 oktober 2015

 

  

        

Hoofdstuk 9.11           Provincie Noord-Brabant                                         ← Provincie Zeeland                                Provincie Limburg    

 

 

p.  222             Bergen op Zoom    Philip Morris

Klik voor de levensloop van de Deutz loc Truusje, die zich deels bij Philip Morris afspeelde.

 

p.  222             Bergen op Zoom    Railcar Service Kuijpers (RSK)

De enige verhuurloc van RSK, een Köf III, werd eind 2013 verkocht aan ICL-IP (voorheen Broomchemie) in Terneuzen [1].

 

p. 225              Roosendaal             Conrail

Van 2005 tot het faillissement in 2007 stonden bij de wagenwerkplaats Conrail in Roosendaal twee locs die bij Vopak in Vlissingen-Oost overbodig werden wegens de aanschaf van twee nieuwe Transloks. Het ging om O&K 26536 (1965) en Jung 13265 (1959). Beide locs hadden vanuit de cabine te bedienen koppelingen. De O&K dook op bij het nieuwe bedrijf Bonder Recycling in Utrecht. De Jung (foto’s: 6 augustus 2005) vertrok op 11 juli 2008 uit Roosendaal en blijkt kort daarna  gesloopt te zijn bij v/d Heg in Nijkerkerveen. Deze loc was in 1991 tweedehands uit Duitsland gekomen en was van het type RK11B.

 

Jung Conrail logo klein.jpg

 

Jung Conrail klein.jpg

p. 225              Roosendaal             Shunter

Shunter is begin 2013 uit Roosendaal vertrokken (bron: BN De Stem 28 februari 2013). Het had hier sinds 2008 een wagenwerkplaats in de monumentale locloods.

Sinds begin 2014 huurt Railpark Roosendaal het monumentale en recent verplaatste seinhuis (als kantoor- en ontvangstruimte) en de door Shunter verlaten locloods, voor onderhoud aan goederenwagens. Zie hier.

 

p. 226               Zevenbergen          Coöperatieve Suikerfabriek Zevenbergen → VCS → Suikerunie

Zie hier voor een webpagina.            

p. 226               Moerdijk                Namascor

Namascor werd begin 2013 gesloten. In 2014 namen ZHD (Zeehavenbedrijf Dordrecht) Stevedores en Labee Group Moerdijk elk een deel van het bedrijfsterrein over. Het lijkt de bedoeling de spooraansluiting te handhaven.

p. 226               Moerdijk                Omya

DB Schenker verzorgt hier de tractie. In 20004 was dit een van Shunter gehuurde Orenstein & Koppel; later een UCA rail-wegvoertuig genaamd Jerommeke. Sinds 2006 heeft DB Schenker hier een 6400 gestationeerd [1].

p. 227               Moerdijk                CroniferCronimet

In 2006 vond voor het laatst spoorvervoer plaats. Op het terrein staan anno 2015 nog steeds twee bakkies; zie hier. Begin 2015 stonden de locs te koop. De desbetreffende website CSR Handel ging echter uit de lucht en ook de aanbieding op Marktplaats verdween.

Bedrijf toevoegen:

p. 227               Moerdijk                Dr. W. Kolb

Hier wordt gerangeerd door de Bemo Kompakt, die eind 2009 werkeloos werd door de sluiting van DSM Agro in IJmuiden.

Zie hier voor een foto van dit cabineloze voertuig bij Dr. W. Kolb.

p. 230               Oisterwijk               (sinds 1930:Koninklijke) Lederfabriek (na 1974:Koninklijke Verenigde Leder)

Zie hier voor een aparte webpagina over dit onderwerp.

 

p. 231            Tilburg                Versteijnen

 

De Moyse loc van Philips in Acht werd opgeknapt door het NS Revisiebedrijf in Tilburg en vervolgens van 1998 tot 2005 ingezet bij expeditiebedrijf Versteijnen, ook in Tilburg.

De rode letters RDC betekenen Rail Distribution Centre.

Foto: 15 november 1998→

Moyse ex Philips bij Versteijnen a

p. 232            Eindhoven-Acht       Philips

 

In maart of april 1978 ontving Philips in Acht een loc van de Franse fabrikant Moyse, van het type BN36E271D: een tweeasser (B) voor normaalspoor (N) van 36 ton, dieselelektrisch met één elektromotor (E) en een Deutz (D) dieselmotor van 271 pk.

De nieuwe loc kwam per auto van een beurs in Duitsland. Afladen bleek bij de Philips Rangeerdienst in Acht niet mogelijk. De loc werd uiteindelijk met twee kranen in Strijp op de rails gezet omdat daar spoor in de bestrating lag.

 

Deze en de volgende foto zijn gemaakt door de Philips Persdienst en komen uit de collectie van Martien van de Biggelaar.

Moyse0004

 

Op deze foto zijn inmiddels

Philips logo’s  en het bedrijfsnummer (D) aangebracht. Achter loc D staat de oudste Philips loc (Loc A), een Deutz uit 1956. Die zou nog tot 1985 blijven. Haar zuster loc B en de zwaardere Deutz loc C ruimden al in 1978 het veld voor de nieuwe loc D.

 

Later belandde de Moyse loc bij de firma Versteijnen in Tilburg

loc D en loc A

p. 233            Budel-Dorplein         Kempensche Zinkmij (KZM) → BudelcoPasminco  ZinifexNyrstar

Ruston 165 DE Budelco 1968 PdG

 

De in 1957 geleverde Ruston & Hornsby loc van het type 165DE van de KZM in 1968.

Foto: Pierre de Greeuw

 

 

De naam van het bedrijf verandert de laatste jaren nogal:

1892: KZM

1973: Budelco

1995: Pasminco

2004: Zinifex

2007: Nyrstar

Met dank aan:

de heer van der Heg, Arno Logman, Peter Jansen en Martien van de Biggelaar)

 

Referenties:

[1]

Hendrik Bouwknegt, Harold de Groot, Rob Meijer en Frank Schouten; Goederentreinen in Nederland : 2004-2015; Uquilair 2015.

 

 

{

correcties motortractie op normaalspoor                 ← provincie Zeeland               provincie Limburg    

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud