►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Jung type RK11B |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
Het Jung type RK11B was een tweeassige (B) rangeerloc (R) met kettingaandrijving (K). Jung leverde ook locs met cardanaandrijving; die hadden een type-aanduiding beginnend met RC. Een watergekoelde zescilinder viertact dieselmotor van het Daimler-Benz type OM 315 leverde 124 pk bij 1800 toeren. Daarvan trok Jung heel eerlijk 10 pk af voor de compressor en de dynamo. De voor de tractie overblijvende (afgerond) 110 pk gedeeld door 10 verklaart het cijfer 11 in de type-aanduiding. Aan de dieselmotor (1 in onderstaande schets) was een Voith koppelomvormer (2) direct bevestigd. Via een cardanas (3) en een tandwielkast (4) werden kettingwielen (5)op de assen via de kettingen (6) aangedreven.
Soortgelijke types waren de RK8B en RK18B, maar die kwamen niet in Nederland voor. Klik voor een foto van dit type in Nederland. |
||||||||||
|
|||||||||||
Met dank aan: |
Co Wesseling van de firma Logitech |
||||||||||
|
|
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
tekeningen en gegevens: offerte in het archief van de firma Logitech (voorheen NS Transportvoorlichting) |
|||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|||||||||||