Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Oud Nieuws Deel 06: 1ste helft 2012

 

21 juni 2012

Er zijn foto’s en informatie toegevoegd van het Orenstein & Koppel dieselloctype LD2 voor smalspoor.

UCA, de Belgische fabrikant van de UCA-Trac, is overgenomen door de eveneens Belgische firma Rentaloc. De nieuwe firma BRIJ (Beheer Rollend IJzer) heeft een UCA-Trac aangeschaft. Die staat bij het aan BRIJ gelieerde Railinsight in Utrecht en is bestemd voor de verhuur met of zonder bestuurder. Korte afstanden, zoals die tussen klanten in het Rotterdamse havengebied, zullen over de openbare weg worden afgelegd. Voor langere afstanden zal een oprijwagen met voldoende laadgewicht worden gebruikt. Met dank aan  de heren Martijn Smits, Bart Raymaekers (Rentaloc) en Harry de Boer (Railinsight/BRIJ).

Wim Roost vond onder meer deze link van de door Werkspoor gebouwde drieasser (D)SM 177 in Italië. De nieuwe informatie is verwerkt in de webpagina over de Werkspoor (diesel)locs van Staatsmijnen.

Isover machinist in stofjas.JPG

← Op 5-12-1986 werd er nog gerangeerd op het Gemeentelijke Industrieterrein te Etten-Leur (Etni). Met ingang van 1 juni 2012 is de overeenkomst tussen Saint Gobain Isover en NS Spooraansluitingen beëindigd. De sporen gaan naar de Stoomtrein Goes Borsele.

 

De machinist begeeft zich in stofjas naar de loc, die een merkwaardige schoorsteen op het cabinedak heeft. Links staat het huisje van de weegbrug. Het spoorvervoer was een jaar later alleen incidenteel en werd in 1992 helemaal gestaakt. Pas in 2001 ging de Deutz naar de firma De Rijke in Roosendaal en werd daar opgeknapt. Anno 2012 waren de sporen bij Isover (al lang ?) niet meer berijdbaar.

 

De fabriek, de spooraansluiting en de eigen loc dateren uit 1961. De loc is van het Deutz type KS55B en heeft fabrieksnummer 57440.

Zie hier voor actie bij het los- en laadperron in 1978 en daar voor het op een luchtfoto zicht-bare sporenplan (met dank aan Erikjan Sachse).

 

0 – 0 – 0

7 juni 2012

Hans de Herder actualiseerde met hulp van Gerard de Graaf de aanvullingen  op zijn boek over stoomtractie op smalspoor. Dat leverde onder andere een foto van een zogenaamde Liliput stoomlocomotief op. De Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) vervoerde zand tijdens de Kadedagen in Arnhem; zie bijvoorbeeld  de krant of hier en daar (met dank aan Henk Sluijters).

Middels een tekening, foto’s en links wordt aandacht besteed aan de Oostduitse V60. Het Gmeinder type D35B – in Nederland vertegenwoordigd door de locs 6101 en 6102 van de Rotterdamse Metro– is nu ook van een tekening voorzien.

 

0 – 0 – 0

24 mei 2012

DB Schenker rangeert met een uit Duitsland aangevoerde Zephir voor Omya in Moerdijk. Het type is Lok 14.240 (gewicht 25 ton, 240 pk, met een uiterlijk gelijk aan de onderstaande Lok bij EBS) en het bouwjaar is 2004 (met dank aan Frank Schouten en Jan de Wacker).

Er zijn nieuwe links.

Verder is deze update geheel gewijd aan kipkarren. Het waren ooit alledaagse verschijningen op smalspoor (en een enkele keer op normaalspoor), waarin wel heel wat ontwikkeling en verscheidenheid is geweest.

 

0 – 0 – 0

10 mei 2012

Zephir EBS.jpg

↑ Op 3 mei 2012 arriveerde per vrachtauto het nieuwe Zephir rail-wegvoertuig, dat European Bulk Services (EBS) in de Europoort gekocht heeft. Frank Schouten fotografeerde de overdracht op 4 mei.

 

Opvallend zijn de al in Italië aangebrachte EBS huisstijl en de staande remreservoirs achter de cabine. Het type is Lok 10.170, met een motorvermogen van 170 pk, een gewicht van 20 ton en een trekkracht van 100 kN (10 ton) aan de haak. De Zephir is uitgerust met sensoren. Vlak voor de overweg staan aan beide zijden van het spoor twee paaltjes met eveneens sensoren. De Zephir komt automatisch keurig vòòr de overweg tot stilstand.

De Zephir is de opvolger van de UCA (links) die naar de EBS vestiging in de Europoort gaat. De levering ging via  Pols Zuidland, vooral bekend van land- en tuinbouwmachines (met dank aan Frank Schouten voor foto’s en informatie). De website van Pols Zuidland meldt dat deze firma sinds 1 januari 2012 Zephir importeur is, terwijl Jan de Wacker (B) stelt als voorheen de importeur voor Nederland te zijn (met dank aan Jan de Wacker).

DSC_7122_FS.jpg

 

Deze fraaie combinatie van kleine rangeerrobot met forse ketelwagens en industriële achtergrond werd door Frank Schouten vast gelegd bij Kolb bij de Moerdijk op 25 april 2012. Na de sluiting van DSM Agro in IJmuiden eind 2009, wordt de Bemo Kompakt door Bemo bij diverse klanten ingezet (met dank aan Arno Logman van Bemo en Frank Schouten).

 

 

Wim Roost ontdekte een interessant stuk Werkspoor geschiedenis in Italië.

 

 

De pagina over het smalspoor van Teeuwen in Tegelen is uitgebreid met foto’s van DuCroBra kipkarren, een Deutz, een Ruston en een Diema (met dank aan dhr. Hay van Rhee) en een Ruhrtaler Triebwagen.

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

26 april 2012

Bemo heeft een nieuwe loc van eigen ontwerp gebouwd ter vervanging van O&K 26720 (1971) bij Dow in Terneuzen.

Gmeinder was één van de zeer weinige overgebleven Duitse fabrikanten van industrielocs, maar is nu failliet. Zie hier voor de korte bedrijfsgeschiedenis en belangrijkste loctypes. Het faillissement is aanleiding om foto’s en tekeningen te plaatsen van de in Nederland werkzame Gmeinders. Het gaat om nieuwe webpagina’s van de Gmeinder types V24, D35B en D20B. Het type D25B is al eerder uitgebreid behandeld.

Gmeinder Logo.jpg

Ook in Nederland zijn bakken van kipkarren per kabelbaan vervoerd.

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

12 april 2012

Deze update is geheel gewijd aan een nieuwe, uitgebreide webpagina over de Ooypolder.

 

0 – 0 – 0

29 en 30 maart 2012

Orenstein & Koppel 25591 van de centrale Helpman in Groningen, die al jaren bij  Dow in Tessenderlo (B) reed, bevindt zich thans bij de museumlijn het Kolenspoor in As (B). Bij dezelfde organisatie bevinden zich twee Trackmobiles die de Noord Nederlandse Machinefabriek in Winschoten onder licentie van Whiting voor het Belgische Leger bouwde. Eén ervan is te koop. Opmerking: het Kolenspoor bestaat sinds begin 2014 niet meer.

De webpagina van de suikerfabriek in Zevenbergen is uitgebreid met de diesellocs, een model van een stoomloc en meer informatie over het smalspoor (met dank aan Jan Legierse).

Dankzij Toon Steenmeijer en Henk Sluijters is de webpagina over het Whitcomb verhuurpark van Spoorijzer uitgebreid met meer foto’s en tekst plus een advertentie.

Er zijn nieuwe links.

 

0 – 0 – 0

17 maart 2012

Toon Steenmeijer heeft de op 15 maart geplaatste webpagina over het Whitcomb verhuurpark van Spoorijzer van een aantal belangrijke correcties en aanvullingen voorzien, waaronder een deel van de Whitcomb fabriekslijst (zie hier en daar).

 

0 – 0 – 0

15 maart 2012

Unilok Benelux kondigt de komst aan van een nieuwe versie van het Unilok rail-wegvoertuig  E55S Tracktronic, voor de Benelux en de Frans-Duitse markt, om beter aan het zwaardere rangeerwerk te voldoen (met dank aan Peter Marcy) →

 

Bemo reviseert 4 van de 6 Orenstein & Koppel diesellocs, die in de jaren 1978, 1979 en 1980 bij DSM kwamen. Ze zijn nu eigendom van DB Schenker en worden in de nieuwe huisstijl afgeleverd. Zie hier.

 

De informatie over Spoorijzer is uitgebreid met een nieuwe webpagina over het Whitcomb verhuurpark.

 

Er zijn nieuwe links.

IMG_4159.jpg

0 – 0 – 0

 16 februari 2012 

 

Op 9 februari 2012 waren er nog steeds twee locs in ’t Harde: voorop Theo (ex-Nedtrain) en aan de andere kant van de werkkuil de Cockerill van Wagoncare 

Zie ook hier.

Een nieuwe webpagina gaat over de stoomrailkraan van de Vriendenkring Stoomschip Vereeniging te Almere, die een bijzondere (spoorse) geschiedenis heeft. Gegevens van Hans Nahon over NS railkranen zijn opgenomen als Ic en III.

Naar aanleiding van de op 22 december 2011 geplaatste informatie over de 5/6 pk Kröhnke Lorenknecht stuurde Kees Plug een folder van de 11 pk Kröhnke Knecht uit het archief van de steenfabriek Daams. Zie hier voor de exemplaren in Nederland. Pierre de Greeuw vulde de webpagina over de licentiebouw van Deutz loctypes door Spoorijzer met motornummers aan.

Er zijn nieuwe links.

Er is weer een raadsel opgelost.

2012 02 09 sneeuw 003.JPG

0 – 0 – 0

2 februari 2012

 

DBSchenker heeft vreemde kostgangers. Akzo in Delfzijl kocht in 1982 een nieuwe Gmeinder rangeerloc. In 2002 nam het toenmalige Railion het rangeren van Azko Nobel over en werd zo ook de nieuwe eigenaar van de Gmeinder D25B. Het rangeerwerk verminderde echter en eind 2010 ging de loc naar de Wagenwerkplaats van DBSchenker in Beverwijk.

 

Cor de Rijke fotografeerde de Gmeinder daar op 21 januari 2012    

 

Een weinig bekend Deltawerk is de afsluiting van de Pluimpot. Er kwam –op twee locaties- het nodige industriespoor aan te pas. Daarom is er een webpagina aan gewijd.

 

Er zijn nieuwe links.

IMG_0702.JPG

 

0 – 0 – 0

19 januari 2012

Dankzij reacties en foto’s van Cor de Rijke (van Feijenoordse Meesters), Martijn Smits en Maarten van der Willigen is het verhaal over de Unilok van NBM Rail compleet.

Zowel Kees Plug als Rick Mulder vonden een foto van een tot nu toe onbekende DuCroBra motorlorrie bij een zandafgraving in Petten. Het raadsel van de door Stork Hijsch gebouwde acculoc is deels opgelost.

Bij Russel in Tegelen reed een verbouwde tramlocomotief. Daarvan heeft Hay van Rhee een foto.

Er zijn nieuwe links.

 

0 – 0 – 0

5 januari 2012

Er is een tekening toegevoegd van de Deutz A2L514 voor smalspoor. In het verlengde daarvan wordt aandacht besteed aan de licentiebouw van Deutz loctypes door Spoorijzer.

Erikjan Sachse zag een (locomotief-) mysterie bij de glasfabriek in Tiel.

 

IMG_1612.jpg

Matthijs Bokma van de firma Koks MVT in Alkmaar stuurde deze foto van een nieuw rail-wegvoertuig ontstaan door  samenwerking van de Nederlandse firma Terberg in Benschop (tegenwoordig bekend als fabrikant van terminal en roro trekkers) en de Duitse Zagro (fabrikant van onder andere de Zagro, Mini Rangierer, Maxi Rangierer en Emaxi).

 

De 4 aangedreven achterwielen van deze RR222 maken altijd contact met het wegdek of de rails. Er zijn vier spoorgeleidewielen, die uiteraard bij het rijden op de weg ingetrokken zijn. Bij het rijden op het spoor houdt het voorste paar geleidewielen de niet aangedreven voorwielen vrij van de rails.

Aan de voorkant is een schroefkoppeling aanwezig en aan de achterkant een automatische koppeling. Er is voorzien in een wagonreminstallatie. Als optie kan de bestuurdersstoel een halve slag draaien, zodat bij achteruitrijden niet met spiegels gewerkt hoeft te worden.

De aluminium producent Zalco (begonnen als Pechiney) in het Sloegebied bij Vlissingen ging eind vorige jaar failliet. Dit betekent mogelijk het einde van de spooraansluiting waarop een Unimog rangeerde.

Eind oktober/begin november blijkt het aansluitwissel in het baanvak Nieuw Amsterdam – Coevorden richting Schoonebeek verwijderd te zijn. Dat betekent dat met directe ingang de overeenkomst met de Gemeente Emmen voor het kopspoortje te Schoonebeek is beëindigd. Op dit spoor werden in het verleden wagons met potgrond voor Frankrijk geladen (verlader Nevema). Het oliespoor was al eerder opgebroken en de overeenkomst met de NAM voor het buizenspoor (dat vaak gebruikt werd om lege oliewagons op te stellen) is op 1-7-2010 beëindigd en kort daarna opgebroken.

0 – 0 – 0

 

Nieuwsarchief

 

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft 2012

Oud nieuws Deel 07

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud