►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Deutz type A2L514 voor smalspoor |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
De Deutz A2L514F was de
opvolger van de vooroorlogse OMZ117F. De hoofdmaten zijn vrijwel gelijk, alleen heeft
de OMZ117F bij dezelfde lengte een 2 centimeter grotere radstand en daarom 2
centimeter minder overstek aan de achterkant. De versnellingsbak is dezelfde.
Het grote verschil is de luchtgekoelde
Deutz A2L514 in plaats van de watergekoelde
OMZ117 dieselmotor. Opvallend is de naast de voorruit van de A2L514
geplaatste uitlaat met knalpijp. Er zijn slechts enkele
A2L514F’s naar Deutz importeur Spoorijzer gegaan; de uiteindelijke klanten
zijn onbekend. Belangrijker is het volgende: |
|||||||||||
- |
Spoorijzer heeft een groot
aantal OMZ117F’s omgebouwd en daarbij een A2L514 motor geplaatst. Hier staat zo’n verbouwde loc. |
||||||||||
- |
Spoorijzer heeft een aantal
A2L514F’s in licentie gebouwd; zie hier. |
||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
De juiste aanduiding was A2L514F waarbij de F de afkorting
voor Feldbahn is (maar die F wordt vaakk weggelaten). Er bestond namelijk ook een A2L514 type voor normaalspoor,
aangeduid met A2L514R (R = Rangier). |
|||||||||
|
|
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
folder van door Spoorijzer
in licentie gebouwde Deutz A2L514 |
|||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|
||||||||||