Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Deutz type A2L514 voor smalspoor

 

A2L licentie tekening.JPG

De Deutz A2L514F was de opvolger van de vooroorlogse OMZ117F. De hoofdmaten zijn vrijwel gelijk, alleen heeft de OMZ117F bij dezelfde lengte een 2 centimeter grotere radstand en daarom 2 centimeter minder overstek aan de achterkant. De versnellingsbak is dezelfde. Het grote verschil is de luchtgekoelde Deutz A2L514 in plaats van de watergekoelde OMZ117 dieselmotor. Opvallend is de naast de voorruit van de A2L514 geplaatste uitlaat met knalpijp.

 

Er zijn slechts enkele A2L514F’s naar Deutz importeur Spoorijzer gegaan; de uiteindelijke klanten zijn onbekend.

Belangrijker is het volgende:

-

Spoorijzer heeft een groot aantal OMZ117F’s omgebouwd en daarbij een A2L514 motor geplaatst. Hier staat zo’n verbouwde loc.

-

Spoorijzer heeft een aantal A2L514F’s in licentie gebouwd; zie hier.

Opmerkingen:

a)

De juiste aanduiding was A2L514F waarbij de F de afkorting voor Feldbahn is (maar die F wordt vaakk weggelaten). Er bestond namelijk ook een A2L514 type voor normaalspoor, aangeduid met A2L514R (R = Rangier).

 

 

Bronnen:

[1]

folder van door Spoorijzer in licentie gebouwde Deutz A2L514

 

 

 

 

{

Overzicht van motortloctypes op smalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud