Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

                                                                                                            

Gmeinder type V24

tekeningRET6001zij.jpg

 tekeningRET6001boven.jpg 

↑ Bron tekening: J. Smit, “RET-M dienstmaterieel”, De Modelbouwer 1981, p. 63 

Gmeinder Rollo folder.JPG

← Dit stukje uit een Gmeinder folder (verkregen van de firma Logitech) toont de relatie tussen het Gmeinder type V24 en de eveneens door Gmeinder gebouwde Köf III van de Deutsche Bundesbahn.

 

In deze tijd (rond 1967) werd Gmeinder in Nederland vertegenwoordigd door de firma Rollo in Den Haag. Later was de importeur Landré Glinderman.

 

Gmeinder RET oud klein.jpg

 

In Nederland zijn twee Gmeinders van het type V24 geleverd en wel aan de Rotterdamse Metro. Het zijn de Gmeinder fabrieksnummers 5419 en 5420 (bouwjaar 1967) met de bedrijfsnummers 6001 en 6002.

 

← Loc 6002 van de Rotterdamse Metro op 20 december 1985, bij de remise ’s Gravenweg. Als koppeling zijn aanwezig een gewone trekhaak en een Scharfenberg koppeling (waarmee Metro rijtuigen kunnen worden aangekoppeld). Het nummer 6002 is af te lezen aan de twee zwarte banden om de schoorsteen.

 

 

 

De locs droegen aanvankelijk – behalve nummers – ook namen. De 6001 was de stripfiguur Popey (de zeeman die hield van spinazie en zijn vriendin Betsy) en de 6002 heette Betsy.

 

De stripfiguren waren ook op de locs aangebracht. Remise Waalhaven, 23 augustus 1986 →

 

 

 

Later vervielen de namen en kregen de locs een andere beschildering; zie hieronder ↓.

Gmeinder Poppeye.jpg

Gmeinder 6002 plus 6101.jpg

 

↑ Bij de remise Waalhaven staan op 30 september 2003 de RET locs 6002 van het type V24 (voorop) en de 6101 van het jongere type D35B (waarvan de RET er ook twee heeft). Ook al door de identieke beschildering lijken de twee types sterk op elkaar. Maar er zijn verschillen. Zo heeft de 6101 een bredere schoorsteen.

Opmerkingen

-

De 6002 is in 2012 terzijde gesteld en wordt als onderdelenleverancier gebruikt.

De 6001 werd in 2023 geschonken aan de Stoom Stichting Nederland.

-

Zie hier voor meer foto’s en gegevens van RET werkmaterieel.

-

Het jongere type D35B lijkt sterk op de V24. Van dit type heeft de RET ook twee locs, de 6101 en 6102.

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud