Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Deutz type V6M536, model 1954 (hoge cabine) in standaard uitvoering

 

Het model 1952 had – net als het grote voorbeeld, de WR360 / V36 – een belabberd uitzicht naar voren vanwege de lange motorkap en de lage cabine. De Deutsche Bundesbahn verbouwde de V36 dan ook deels met een zogenaamde Kanzel. Ook Deutz kwam in 1954 met een verhoogde cabine, van waaruit over de motorkap heen gekeken kon worden.

 

tekeningDeutzV6M536

 

↑ Tekening en tabel uit [1] ↑

Terwijl van de uitvoering met lage cabine één uitvoering beschikbaar was, kon de klant bij de uitvoering met hoge cabine kiezen tussen drie motoren [2]:

-

De V6M536 van 450 pk, waarmee ook de uitvoering met lage cabine gemotoriseerd was.

-

Daarnaast werd terug gegrepen op de vooroorlogse V6M436 van 360 pk. Dat lijkt misschien merkwaardig, maar er bestond kennelijk behoefte aan, want deze uitvoering werd ongeveer evenveel verkocht als die met de 450 pk motor. Waarschijnlijk speelde een rol dat de V6M436 lichter was dan de V6M536 (42 versus 48 ton) en daarmee beter geschikt voor lokaalspoorwegen met geringe asbelasting.

-

Ook was er nog een versie met turbo, de BV6M536 van 600 pk.

 

De verhoogde cabine had geen zijdeuren links en rechts, maar een achterdeur die toegang tot een bordes gaf. Dat bordes was vanaf de begane grond via trappen links en rechts te bereiken. Een dergelijke bouwwijze kwam weinig bij industrielocs voor. Een voorbeeld is de ABR loc van Natronchemie/Solvay in Linne-Herten.

Vanaf 1956 leverde Deutz echter ook locs met een vergrote cabine met zijdeuren en zonder bordes. Omdat Staatsmijnen een elftal van deze locs had, is een aparte webpagina aan deze speciale uitvoering gewijd.

De klant kom dus kiezen tussen drie motoren en uitvoeringen met achterbordes dan wel vergrote cabine. In totaal waren er zodoende zes mogelijkheden, maar die zijn niet alle zes gebouwd [2].  Alleen de BV6M536 is zowel met achterbordes als met vergrote cabine gebouwd (van beiden slechts twee exemplaren). De V6M436 is alleen (in veertienvoud) met achterbordes gebouwd en de V6M536 alleen (in zestienvoud) met vergrote cabine.

  

Opmerkingen:

-

Klik voor de complete  Deutz folder van dit verhoogde model, waaruit de bovenstaande tekening en tabel afkomstig zijn.

-

Zie hier voor de speciale uitvoering, zoals onder andere bij Staatsmijnen reed.

-

In Nederland hebben geen Deutz V6M436 locs gereden. Daarom is de V6M436 uit de titel van deze webpagina weggelaten.

-

Er is van uitgegaan dat de gegevens in [2] juist zijn. Drie volgens [2] aan Volkswagen te Wolfsburg geleverde V6M536-en waren volgens fabriekslijsten V6M436-en.

Bronnen:

[1]

Deutz folder (met Spoorijzer opdruk) in het archief van de firma Logitech, voorheen NS TransportVoorlichting. Spoorijzer was de importeur van Deutz. De volledige folder staat hier.

[2]

Stefan Lauscher, “Die Diesellokomotiven der Wehrmacht”, E-K Verlag, 1999.

   

 

{

Overzicht tekeningen motortractie op normaalspoor            folder Deutz V6M536

Terug/verder naar:

V6M536  met lage cabine           V6M536 met hoge cabine in speciale uitvoering

Nieuw                                    Home                                         Inhoud