►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||
Zelfrijdende wagens |
||||||||
Zelfrijdende goederenwagens zijn goederenwagens voorzien van een tractie-installatie en van één of twee cabines. De hieronder te noemen Nederlandse exemplaren waren doorgaans onderlossers met elektrische tractie. Ze dateren duidelijk van voor het populair worden van transportbanden. Bij het van boven af vullen van de onderlosser zit de bovenleiding in de weg. Hier zijn verschillende oplossingen voor gevonden. |
||||||||
|
||||||||
In Nederland zijn de volgende voorbeelden bekend: |
||||||||
■ |
Drie kolenmotorwagens
en een “olietram” in Groningen en één kolenmotorwagen in Nijmegen. |
|||||||
■ |
De kolentrams
in Rotterdam |
|||||||
■ |
Veertien weegwagens van Hoogovens Met zeven electrische zelflossers (EZ) of
ertsverdeelwagens werden ertsen van de haven naar de bunkers vervoerd. |
|||||||
■ |
De spooraannemers Railbouw en Strukton hadden elk een Rottenkraftwagen, |
|||||||
|
||||||||
Veldspoor |
||||||||
Op smalspoor kwamen - ook in Nederland -
zelfrijdende wagens voor met explosiemotoren;
zie bijvoorbeeld hier.
Maar ook anno 2016 zijn er nog steeds motorlorries met verbrandingsmotoren
actief; zie hier. Wat betreft tuindersspoor zijn de HaWe
elektrolorries bekend. Vrijwel onbekend is een vooroorlogse elektrolorrie
van de Zwitserse fabrikant Tribelhorn op het
700 mm spoor van de Houthandel v/h Key in Nijmegen. |
||||||||
Ook op spoorbreedte 0 – monorails – werden zelfrijdende
wagens met explosiemotoren
gebruikt. |
||||||||
|
|
|
||||||
|
|
|
||||||
{ |
||||||||
Terug/verder naar: |
|
|
||||||
|
|
|
||||||