Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Zelfrijdende wagens

 

Zelfrijdende goederenwagens zijn goederenwagens voorzien van een tractie-installatie en van één of twee cabines.

De hieronder te noemen 13 Nederlandse exemplaren waren – met één uitzondering – allemaal onderlossers en de tractie was steeds elektrisch. Ze dateren duidelijk van voor het populair worden van transportbanden.

Bij het van boven af vullen van de onderlosser zit de bovenleiding in de weg. Hier zijn verschillende oplossingen voor gevonden.

 

In Nederland zijn de volgende voorbeelden bekend:

Drie kolenmotorwagens  en een “olietram” in Groningen en één kolenmotorwagen in Nijmegen.
De vier tweeassige kolenmotorwagens zijn allen door Allan in Rotterdam gebouwd en reden op smalspoor. Daarom zijn de zelfrijdende wagens in Groningen en Nijmegen op één webpagina behandeld.

De kolentrams in Rotterdam
Met een laadvermogen van 30 ton waren de twee vierassige Rotterdamse kolentrams veel groter dan die in Groningen en Nijmegen (met een laadvermogen van 7 of 8 ton). Ze reden ook niet op smalspoor door de stad, maar op normaalspoor in een industriegebied.

Veertien weegwagens van Hoogovens

Met zeven electrische zelflossers (EZ) of ertsverdeelwagens werden ertsen van de haven naar de bunkers vervoerd.
Met eveneens zeven ondergronds rijdende Möller wagens werden ertsen en toeslagstoffen in de gewenste hoeveelheden uit bunkers gehaald en naar een hoogoven gebracht.

 

Veldspoor

Op smalspoor kwamen - ook in Nederland - zelfrijdende wagens voor met explosiemotoren; zie bijvoorbeeld hier. Maar ook anno 2016 zijn er nog steeds motorlorries met verbrandingsmotoren actief; zie hier.

Wat betreft tuindersspoor zijn de HaWe elektrolorries bekend. Vrijwel onbekend is een vooroorlogse elektrolorrie van de Zwitserse fabrikant Tribelhorn op het 700 mm spoor van de Houthandel v/h Key in Nijmegen.

Ook op spoorbreedte 0 – monorails – werden zelfrijdende wagens met explosiemotoren gebruikt.

 

 

 

 

 

 

{

Andere tractie

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud