Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

tRENSformer

 

R.EN.S en AMT Rail Road BV

Rens van Putten werkte bij UCA in Antwerpen, een fabrikant van rail-wegvoertuigen. Na de sluiting van UCA in november 2011 richtte hij in april 2012 R.EN.S. (Rail ENgineering Systems) in Etten-Leur op. Al in september 2012 was het eerste prototype van de hier te bespreken tRENSformer klaar en getest [1]. Andere ontwerpen betreffen een containerwagon met diepbodem en een containerwagon met draaiplatform ([1], [2]).

De door R.EN.S.  ontworpen producten worden gemaakt door de AMT group, ook in Etten-Leur. In april 2014 is R.EN.S toegetreden tot de AMT group als de werkmaatschappij AMT Rail Road BV [1].

 

Trensformer in actie A.JPG

 

← De tRENSformer in actie [2]

 

Principe van de tRENSformer [3]

 

Gang van zaken.jpg

↑ De gang van zaken [2] ↑

1.      De tRENSformer (geel) staat met vier kleine, stalen spoor wielen op een in de bestrating liggend stuk spoor. Aan de ene kant is de tRENSformer voorzien van stoot- en trekwerk en aan de andere kant van twee kleppen.

2.      Na het neerlaten van de kleppen rijdt een wegvoertuig op rubberbanden de tRENSformer op en ….

3.      … wordt geplaatst op een viertal rollenbanken (voor elk wiel van het wegvoertuig één). Via de rollenbanken worden de vier stalen spoorwielen van de tRENSformer aangedreven.

Meer bijzonderheden

Het principe lijkt sterk op dat van de al tientallen jaren bestaande en nog steeds leverbare Zagro. De tRENSformer is zwaarder en biedt meer mogelijkheden:

·         De Zagro heeft een eigen gewicht van 1 ton en is bedoeld voor vorkheftrucks met een gewicht van 1,5 tot 9 ton.
De tRENSformer heeft een eigen gewicht van 3 ton en is bedoeld voor wegvoertuigen met een gewicht van maximaal 20 ton.

Vanwege het geringe eigengewicht heeft de Zagro wielen met rubberen loopvlakken; de tRENSformer heeft stalen spoorwielen.

·         Vanwege het grotere gewicht kan de trekkracht van de tRENSformer veel groter zijn, namelijk een treingewicht van maximaal 2000 ton tegenover 300 ton (in speciale uitvoering 600 ton) voor de Zagro. Vanwege de hoge trekkracht is als optie een treinrem leverbaar, met een door de rollenbanken aangedreven compressor.

 

Trensformer Solo A beletterd.JPG

 

tRENSformer met (tussen de buffers) compressor [2]

 

·         Bij de Zagro wordt uitgegaan van twee aangedreven wielen van de vorkheftruck. Bij de tRENSformer wordt uitgegaan van een op vier wielen aangedreven wegvoertuig. De afstand tussen de voorste en achterste rollenbanken is daarom in te stellen op wegvoertuigen met een wielbasis tussen 2200 en 3100 mm, corresponderende met een lengte van de tRENSformer tussen 4125 mm en 5025 mm.

·         De Zagro is uitsluitend bedoeld als tractievoertuig. De tRENSformer is ook bedoeld voor aannemers die werkzaamheden rond het spoor uitvoeren, met bijvoorbeeld een graafmachine of een verreiker.

 

Opmerkingen:

-

Het verkooppunt voor de Benelux is Bennie Vaandering.  Op zijn website zijn een aantal interessante foto’s te vinden, zowel (anno 2014) op de webpagina Importeur tRENSformer als op de Home page onder Nieuw.

-

De Duitse firma Zwiehoff biedt de tRENSformer aan als Fahrgestell FG. Op die webpagina zijn weer (grotendeels andere) interessante foto’s te vinden.

-

Er is een tRENSformer ontwikkeld voor voertuigen met rupsbanden [1].

-

Begin 2014 waren er drie tRENSformers verkocht, namelijk één naar Frankrijk, één naar een zoutmijn in Spanje (smalspoor) en één aan bovengenoemde Bennie Vaandering [4].

-

Een tRENSformer kost circa € 60.000 [4].

 

 

Met dank aan:

Riet Van den Abeele (Sales Manager bij R.EN.S.), Jan Roos en Erikjan Sachse.

 

Bronnen:

[1]

Informatie van Riet Van den Abeele (Sales Manager bij R.EN.S.)

[2]

Website www.rensrail.com

[3]

Folders van R.EN.S, respectievelijk de AMT Rail Road BV.

[4]

Ir. Judith Robbe, “Trailer maakt straatvoertuigen geschikt voor spoor”, De Ingenieur 28 januari 2014.

 

 

{

 

voorgaande pagina Andere tractie

Terug/verder naar

 

Nieuw                      Home                      Inhoud