Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Deutz T.M625 types (zie ook de afzonderlijke T4M625 tekening met vooraanzicht)

 

DeutzTMstarframme.JPG

Alle bovenstaande locs hebben een star frame en zijn uitgerust met Deutz TxM625 watergekoelde tweetact (TM) dieselmotoren in V-vorm. Daarbij staat x = 4, 6 , 8 of 12 voor het aantal cilinders. Het getal 25 geeft de zuigerslag in cm. Het getal 6 daarvoor betekent dat het de zesde versie is. Deutz was de enige Duitse bouwer van locomotieven die tweetact motoren gebruikte.

 

Relatie met andere Deutz modellen

 

Op deze serie van locs met een star frame sluit aan de bovenkant een serie draaistellocs met T12M625 motoren aan; zie hier. Daarbij gaat het om dezelfde tweetact watergekoelde motoren, eventueel met een verhoogd vermogen door turbo en soms ook intercooling.

 

Een TxM625 motor levert ongeveer 65 pk (48 kW) per cilinder bij 750 omwentelingen per minuut. Dit type motor kan niet in kleine locs worden ingebouwd, want een motor in V-vorm moet tenminste twee cilinders bevatten. Aan de onderzijde sluiten dan ook modellen met andere, luchtgekoelde motoren aan, namelijk de A2L514 van 26 pk, A4L514 van 55 pk, A8L714 van 130 pk en A12L714 van 230 pk.

Merkwaardig is dat de motor van de laatst genoemde tweeasser ongeveer evenveel vermogen levert als de bovenstaande T4M625. Het uiterlijk en de hoofdmaten van de types A12L714 en T4M625 zijn ook gelijk. Met andere woorden: hetzelfde type locomotief was met twee verschillende motoren leverbaar. 

Wat betreft de drieassers met blinde as en koppelstangen is er een nog vreemdere dubbeling: behalve de bovenstaande T6M625 van 400 pk/38-40 ton en T8M625 van 530 pk/48-51 ton (met hetzelfde drijfwerk) werden tegelijkertijd aangeboden de V6M436, V6M536 en BV6M536 van respectievelijk 360 pk/42ton, 450 pk/48 ton en 600 pk/51 ton. Zij hebben viertactmotoren die hun maximale vermogen bij 600 omwentelingen per minuut leveren. Het vreemde is dat het hier niet gaat om hetzelfde type loc met verschillende motoren: de T6M625 en T8M625 hebben een tussen een lange en een korte motorhuif geplaatste cabine met zij-instap; de V6M locs hebben een eindcabine met achterinstap via een bordes achter de cabine. En daar bestaat dan ook nog weer een variant op: Staatsmijnen had V6M536 locs met vergrootte cabine met zij-instap.

 

Het verwarrend grote aanbod aan Deutz locomotieven blijkt ook uit de achterzijde van de TM625 folder uit 1956  (het deel voor locs voor ondergronds gebruik is hier nog niet eens weergegeven)

DeutzAchterzijdeTMfolder.jpg

Merkwaardig is dat in het bereik van 100 tot 650 pk de modellen met tweetact TM motoren niet genoemd staan (hoewel de folder daar mede over gaat).

Bij de AM modellen valt onder andere te denken aan de Köf II, die niet alleen aan de DB geleverd werd, maar ook aan particuliere bedrijven verkocht werd als type A6M517.

De Deutz T8M625 in Nederland

ON32  Bonthuis 24 03 1959.jpg

In Nederland hadden alleen Limburgse mijnen Deutz locs van het type T8M 625, in totaal vier stuks. De Oranje Nassau Mijnen hadden er drie: de ON 31- 33.

 

← De ON 32 te Heerlen op 24-03-1959. Foto J.A. Bonthuis

 

De ON 31 en 32 werden in 1959 geleverd; de ON 33 in 1963. Ondertussen had Deutz de type-aanduiding veranderd. De ON 33 was van het type MS530C (M: middelgroot: S: koppelstangen: 530: aantal pk’s; C: asvolgorde). Behalve de type-aanduiding veranderde er overigens weinig of niets, zoals blijkt uit vergelijk met de foto hieronder.

 

Staatsmijnen bezat als SM 111 Deutz fabrieksnummer 57453 van het type MS530C. De in 1962 gebouwde loc verdween wegens de mijnsluitingen al in 1969 naar Duitsland.

 

← De SM 111 op 11-04-1968 te Hoensbroek (beeldbank Rijckheyt)

 

Het is opmerkelijk dat Staatsmijnen na de aanschaf in de jaren 1954-1958 van een grote serie Deutz drieassers van het type V6M536 (SM 121-133) en de aanschaf in 1958 en 1960 van grote series Werkspoor drieassers (SM 171-183 en 191-196) in 1962 toch weer terugkeerde naar de Deutz drieasser, maar nu van een ander type. Het was de laatste door Staatsmijnen gekochte loc voor de mijnsluitingen. Mogelijk had  Staatsmijnen  maar één loc nodig en was Werkspoor niet bereid om slechts één loc te bouwen. De Deutz V6M536 (1952-1959) werd niet meer geleverd, maar de MS530C (1956-1963) wel

DeutzSM111 bewerkt.jpg

Loc V53 019 van de Museumspoorlijn STAR is ook van dit Deutz type MS530C. De beschildering en het nummer suggereren een DB verleden, maar dit type loc heeft nimmer bij de DB gereden. 

De Deutz T12M625 in Nederland

ON 30 Bonthuis 06 07 1956.JPG

Van het type T12M625 heeft één exemplaar in Nederland gereden: Deutz 56101 (1956) als loc 30 van de Oranje Nassau Mijnen. Sommige bronnen hanteren de modernere type-aanduiding MS800D.

 

← De ON 30 te Heerlen op 10-03-1964. Foto J.A. Bonthuis.

 

Dit loctype heeft zogenaamde Beugniot stellen.

 

Hier staat een kleurenfoto van deze loc.

ON 30 cabine Deutz fabrieksfoto.jpg

← Deutz fabrieksfoto van de cabine van de ON 30, met fotohoekjes ingeplakt in een verslag van medemwerkers van NS Transportvoorlichting (nu de firma Logitech) aan Deutz in Keulen op 17 en 18 april 1957. In het verslag wordt de betekenis van de nummers in de foto niet genoemd (archief van de firma Logitech, voorheen NS Transportvoorlichting).

 

De ON 30 ging in 1974 als plukloc naar de Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn KFBE (die maar liefst zeven locs van dit type had) en werd in 1982 gesloopt.

Opmerkingen:

a)

Zie ook het artikel van dhr. A Weijts over de Oranje Nassau Mijnen in Stoomkroniek.

b)

Vergeleken met Staatsmijnen was het spoorbedrijf van de Oranje Nassau Mijnen bescheiden: behalve de hier genoemde vier Deutz diesellocs ON 30 t/m 33 waren er in de dieseltijd alleen nog drie Cockerill tweeassers ON 35 t/m 37 en een O&K type MB9N genummerd ON 38. Nummer 34 was vergeven aan een door Cockerill terug genomen draaistelloc.

Met dank aan:

Dhr. Co Wesseling (firma Logitech)

Bronnen:

[1]

Deutz folder uit 1956 in het archief van de firma Logitech.                                      

{

Overzicht tekeningen motortractie op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud