Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Deutz type A12L614R

   tekeningDeutzA12L714

Het uiterlijk en de hoofdmaten van de types A12L614R (met luchtgekoelde viertact dieselmotor) en T4M625 (uit de serie T.M625 met watergekoelde langzaam lopende tweetact motoren)  zijn gelijk. Met andere woorden: hetzelfde type locomotief was met twee verschillende motoren leverbaar. Dit komt niet in de naam van het loctype tot uiting omdat Deutz de loctypes naar de ingebouwde motoren vernoemde. De verschillen en overeenkomsten tussen de A12L614R en de T4M625 worden geïllustreerd bij het T4M625 type.

Opmerkingen

a)

De A12L614R werd geproduceerd tussen 1955 en 1962.

In 1961 werd bij enkele nieuwe exemplaren de Deutz A12L714 (een verbeterde versie van de A12L614) dieselmotor ingebouwd.

b)

De Deutz A12L714 dieselmotor is ook de krachtbron van het Orenstein & Koppel loctype MB9N.

c)

Loctypes uit de Deutz serie met luchtgekoelde motoren werden uiterlijk enigszins gemoderniseerd (A4L514R → KS55B; A8L614 → KK130B). Zo ook werden er in de periode 1962 – 1965 locs gebouwd van het type KS230B (Kleinlok, Stangen, 230 pk, asvolgorde B), als opvolger van de A12614R

d)

De A12L614 werd in 1961 echter vervangen door een compleet nieuw ontwerp, de KG230B, met cardanaandrijving in plaats van kettingen.

e)

Zodoende zijn er betrekkelijk weinig KS230B’s geproduceerd (meestal voor klanten die het type A8l614 al in gebruik hadden). In Nederland heeft er geen gereden volgens de Deutz leverlijst van www.jensmerte.de

Volgens www.rangierdiesel.de echter was Deutz 57156 (1960) alias Mia van Strukton (dus de loc waarvan hierboven de tekening is weergegeven) een KS230B.

Een discussie over het juiste loctype van Mia heeft weinig zin, omdat de verschillen tussen beide loctypes gering waren.

 

 

Met dank aan:

de firma Strukton

 

 

Bronnen:

[1]

De tekening is afkomstig van Strukton.

 

 

 

 

{

Overzicht tekeningen motortractie op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud