Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Tekeningen

Modellen

 

Deutz T4M625

 

aangevuld: 09-12-2021

 

TekeningDeutzT4M625.jpg

 

In bovenstaande tekening is de lengte over de buffers van 7307 mm een drukfout. Uit de tekst van de Deutz folder waar deze tekening in staat [1] blijkt namelijk dat dit 7370 mm moet zijn. Verder is de aangegeven wieldiameter van 890 mm de flensdiameter. Gebruikelijk is om de diameter van het loopvlak op te geven; deze is 850 mm (zoals uit de tekst in [1] blijkt).

Zie ook opm. a.

De hoofdmaten van de types A12L614 (met luchtgekoelde viertact dieselmotor) en T4M625 (uit de serie T.M625 met watergekoelde langzaam lopende tweetact motoren)  zijn gelijk. Met andere woorden: hetzelfde type locomotief was met twee verschillende motoren leverbaar. Dit komt niet in de naam van het loctype tot uiting omdat Deutz de loctypes naar de ingebouwde motoren vernoemde. Het uiterlijk van de twee types is vrijwel gelijk:

T4M625

A8L614R

EdReijndersHoogovens 76.jpg

Deutz A12L714 Strukton Mieke bb.JPG

↑ Loc 76 ,Hoogovens, 1964, foto Ed Reynders ↑

 

Hoogovens bezat in de periode 1957/58 – 1968/69 als loc 75-79 vijf locs van het Deutz type T4M625. De oliebadfilters voor de inlaatlucht op de voetplaat waren niet standaard. Zie hier voor meer foto’s.

↑ Mieke (ex Phips C), werkemplacement Almere, 19-04-1986 ↑

 

Het type A8L614R wijkt uiterlijk van het type T4M625 af door het ontbreken van ventilatiesleuven in de deuren van de motorkap, door het andere front van de motorkap en door het bredere zijraam van het machinistenhuis.

491-4 Deutz Kesteren.JPG

Mia Zaandam 27 07 1980kleinjpg.JPG

↑ Deutz 56911 (1959) bij Den Hartigh in Kesteren, 04-04-1988 ↑

Foto: Egbert van Werkhoven

 

Deze loc kwam tweedehands uit Duitsland en rangeerde van 1977 tot 1982 bij Arco in het Rotterdamse havengebied. Zie ook opm. b.

↑ Mia (een zus van Mieke) te Zaandam, 27-07-1980 ↑

Dia: Ernst Worrell

 

De lichtinlaat aan de voorzijde van de motorkap gaat schuil achter een doosvormige constructie. De bedoeling is onbekend.

Deutz T4M625 Utrecht Bovenbouw.jpg

 

← Deutz 55545(1953) van het type T4M625 achter de voormalige NS Bovenbouwwerkplaats aan de spoorlijn Amsterdam-Utrecht te Utrecht, 09-09-1998.

 

De loc is nog steeds in het rood-wit van de Köln-Bonner Eisenbahn (KBE), waar ze als V3 en V4 actief geweest is. Medio 1997 is de loc via NS Revisiebedrijf Tilburg geleverd aan de Bovenbouwwerkplaats. Tijdens de winter 1997/1998 is de watergekoelde motor bevroren (in Duitsland werd de loc altijd binnen gestald). Ter vervanging is  Sik 328 (die achter de Deutz staat) al in dienst.

De Deutz is terug gegaan naar Tilburg en is vervolgens aan de firma Shunter (toen nog in Kerkdriel) verkocht. Daar is de loc gesloopt.

Opmerkingen:

a)

Klik voor algemene opmerkingen over de Deutz T.M625 loctypes.

maart2011 008.JPG

b)

Bovenstaande Deutz 56911 (1959) van het type T4M625M staat na een schilderbeurt als monument bij Smink Machines aan de Vanadiumweg in Amersfoort.

 

Amersfoort, 31-0-2011→

 

De loc stond van 2006 tot 2010 bij als monument bij sloper v/d Heg in Nijkerkerveen opgesteld. Daarvan staat een foto in dit boek.

 

 

  

Met dank aan:

Dhr. Co Wesseling (firma Logitech).

 

 

  

Bronnen:

[1]

folder in het archief van de firma Logitech                                      

 

 

  

 

 

  

 

{

Overzicht tekeningen motortractie op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud