Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

`

Bemo type RS60D bij Nedstaal

   

Nedstaal BemoRS60D

 

In de Bemo type-aanduiding RS60D slaat RS op RailShunter, D op Diesel en 60 op de trekkracht van 60 kiloNewton (ongeveer 6000 kg). Er zijn verschillende uitvoeringen van dit type.

De twee Bemo’s van Nedstaal in Alblasserdam – met de bedrijfsnummers 5 en 6 - hebben de afgebeelde uitvoering met eindcabine en treeplanken langs de hele lengte. De machinist kan de loc vanaf een treeplank radiografisch besturen en heef dan een lage op- en afstap bij het bedienen van wissels.

Daarnaast reden bij NS in Zwolle twee exemplaren van de Bemo van het type RS60D met twee eindcabines.

Bemo Nedstaal 5 +O&K MB5N HdJ 1985.jpg

 

Bemo loc 5 van Nedstaal wordt vanaf de treeplank bestuurd. Foto Henk de Jager, 1988

 

De nieuwe loc 5 is gekoppeld met een “warmhoudwagen”. Daarin worden blokken gegoten staal van de striphal (op de achtergrond) naar de walserij gereden. Een loc trekt één of twee warmhoudwagens. Voor de striphal staat loc 4, een radiografisch bestuurbare Orenstein & Koppel van het type MB125N.  In de deuropening van de striphal staat loc 1, een O&K van het type MV6A uit 1956.

 

Zie voor het eilandbedrijf van Nedstaal ook het artikel in Op de Rails.

Bemo Nedstaal 6b.jpg

 

← De nieuwe loc 6 van Nedstaal op 17-11-1993.

 

Deze loc is volgens Bemo tekeningen gebouwd door Stork RMO in Amsterdam. Op de loc staan daarom geen Bemo logo’s, maar logo’s van Stork RMO. Nedstaal ruilde loc 1 (zie de vorige foto) bij Stork RMO in. De activiteiten van Stork RMO op het gebied van industrielocomotieven werden geen succes: wat betreft nieuwbouw bleef het bij deze ene loc en de ingeruilde O&K stond 7 jaar later nog steeds bij Stork RMO (en zal ondertussen gesloopt zijn).

 Opmerkingen:

a)

Nedstaal is wegens aanhoudende verliezen eind 2016 gesloten.

b)

Nedstaal bestond oorspronkelijk uit een staalgieterij (waar schroot verwerkt werd) en een draadwalserij. In 2001 werd het de draadwalserij afgesplitst onder de naam FundiaOvakoFNsteel.

De sluiting betreft alleen Nedstaal, dus de gieterij, waaronder het railbedrijf viel.

 

Bronnen:

Tekening: Hans Wervers       

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud