►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
` |
|||||||||||
Bemo type RS60D bij Nedstaal laatst
aangevuld: 11-06-2024 |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
In de Bemo type-aanduiding RS60D slaat RS op RailShunter, D op
Diesel en 60 op de trekkracht van 60 kiloNewton (ongeveer De twee Bemo’s van Nedstaal in Alblasserdam – met de bedrijfsnummers 5 en 6 - hebben de afgebeelde uitvoering met eindcabine en treeplanken langs de hele lengte. De machinist kan de loc vanaf een treeplank radiografisch besturen en heef dan een lage op- en afstap bij het bedienen van wissels. De Deutz luchtgekoelde 6 cilinder-dieselmotor van 112 kW drijft via een Voith hydraulische overbrenging en cardanassen de twee assen aan. De maximumsnelheid is met 17 km/uur afgestemd op het bedrijf bij Nedstaal. Daarnaast reden bij NS in Zwolle twee exemplaren van de Bemo van het type RS60D met twee eindcabines. |
|||||||||||
|
← Bemo
loc 5 van Nedstaal wordt vanaf de treeplank
bestuurd. Foto Henk de Jager, 1988 De nieuwe loc 5 is gekoppeld met een “warmhoudwagen”. Daarin worden blokken gegoten staal van de striphal (op de achtergrond) naar de walserij gereden. Een loc trekt één of twee warmhoudwagens. Voor de striphal staat loc 4, een radiografisch bestuurbare Orenstein & Koppel van het type MB125N. In de deuropening van de striphal staat loc 1, een O&K van het type MV6A uit 1956. Zie voor het eilandbedrijf van Nedstaal ook het artikel in Op de Rails. |
||||||||||
|
← De nieuwe loc 6 van Nedstaal op 17-11-1993. Deze loc is volgens Bemo tekeningen gebouwd door Stork RMO in Amsterdam. Op de loc staan daarom geen Bemo logo’s, maar logo’s van Stork RMO. Nedstaal ruilde loc 1 (zie de vorige foto) bij Stork RMO in. De activiteiten van Stork RMO op het gebied van industrielocomotieven werden geen succes: wat betreft nieuwbouw bleef het bij deze ene loc en de ingeruilde O&K stond 7 jaar later nog steeds bij Stork RMO (en zal ondertussen gesloopt zijn). |
||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
Nedstaal is wegens aanhoudende verliezen eind 2016 gesloten. De Nedstaal 5 en Nedstaal 6 werden
via Marktplaats te koop aangeboden en kwamen terecht in de particuliere
verzameling van dhr. Jefko Muijs. Ze staan –
samen met ander materieel – op twee sporen bij zijn bedrijf Muijs Container-Verhuur & Handel in
Metaal Afval / Muijs Containerreparatie aan de Uilenweg in Weert en zijn vanaf deze openbare weg uitstekend te zien. Een hek legt aan fotograferen beperkingen op. |
|||||||||
b) |
Nedstaal bestond oorspronkelijk uit een staalgieterij (waar schroot verwerkt werd) en een draadwalserij. In 2001 werd het de draadwalserij afgesplitst onder de naam Fundia → Ovako → FNsteel. De sluiting betreft alleen Nedstaal, dus de gieterij, waaronder het railbedrijf viel. |
||||||||||
|
|||||||||||
Bronnen: |
Tekening:
Hans Wervers |
||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|||||||||||