Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Railmonumenten op industrieel normaalspoor

 

geplaatst: 17-04-2024; laatst aangevuld 13-06-2024

 

Inleiding

 

Op deze website staat al sinds 2020 een webpagina over  railmonumenten op smalspoor. Er zijn vooral veel kipkarren als railmonument opgesteld.

Bij industrieel normaalspoor ging het meestal om spooraansluitingen van bedrijven die met eigen industrielocs wagens met NS uitwisselden en minder om het vervoer van eigen wagens op het eigen terrein. Monumenten betreffen daarom meestal industrielocs en zelden eigen wagens.
Railmonumenten staan hieronder in alfabetische volgorde van de locatie.

 

Blerick

 

Orenstein & Koppel 26539 (1965) van het populaire type MB5N had een afwisselende loopbaan; zie bijvoorbeeld hier. Vanaf 1992 rangeerde zij bij de ECT containerterminal in Blerick. In een onbekend jaar (maar voor 2003) werd ze daar als monument opgesteld:

 

O&K 26539 als monument bij ECT in Blerick op 07-01-2003 →

 

Verrassend was dat de loc eind 2008 in dienst gesteld werd bij de eind 2007 geopende werkplaats van Voith Railservices, ook in Blerick. De ECT logo’s verdwenen; verder was er uiterlijk niets veranderd. De werkplaats werd eind 2013 door Stadler Service overgenomen.

 

↑ O&K 26539 (1965) bij Stadler (voorheen Voith) in Blerick op 11-06-2014 ↑

Verwarrend is het plaatje onder het O&K logo met het nummer 29309. Dat lijkt een O&K fabrieksnummer (maar O&K is niet zo hoog gekomen). Het blijkt een intern ECT nummer te zijn.

 

Begin  2018 nam Stadler een Zagro E-Maxi rangeervoertuig in gebruik. O&K 26539 keerde meteen terug naar haar oude eigenaar, die ondertussen Hutchison Ports heet. Jörg Seidel zag in 2023 dat de loc - op dezelfde plaats als jaren eerder – als monument was opgesteld.

(met dank aan Louis van Delft).

 

Budel: Budelco →Pasminco → Zinifex → Nyrstar

In 1976 verving zinkfabriek Budelco in Budel-Dorplein haar statige dieselelektrische Ruston & Hornsby door een nieuwe Orenstein & Koppel dieselhydraulische loc van het type MB280N en met fabrieksnummer 26821.

De loc veranderde niet van uiterlijk tijdens tientallen jaren activiteit in Budel-Dorplein. Het bedrijf veranderde wel, ook van naam:

Budelco →Pasminco → Zinifex → Nyrstar.

Uiteindelijk werd de O&K in 2023 als monument opgesteld na de komst van een IPMA 35 rail-wegvoertuig.

 

Louis van Delft fotografeerde het monument op 09-04-2024. Voor het linker achterwiel ligt een rangeerslof →

 

Opvallend is dat de loc nu een naam draagt (en wel Ilse). Dat was gedurende het grootste deel van haar loopbaan niet het geval.  Daarom rezen de vragen: Wanneer heeft de loc een naam gekregen en waarom ?

Deze foto staat op het Linkedin account van

Hanna Behiels. Zij heft het glas tijdens een plechtigheid in 2021 bij Nyrstar waarbij de loc de naam Ilse kreeg →

 

Hanna Behiels werkte in 2021 voor de terminal exploitant SEA-invest. Sinds 2010 levert SEA-invest spoorwegdiensten aan Nyrstar. Eigen wagons vervoeren grondstoffen van Antwerp Bulk Terminal (ABT) naar Nyrstar in Balen (B) en Budel in Nederland.

Op 12 mei 2021werd een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het verder verhogen van Nyrstar’s spoorvervoer. Omdat bij dit vervoer een rol voor de loc voorzien was, werd besloten om de loc Ilse te noemen om zo de succesvolle samenwerking tussen de twee bedrijven te vieren en om waardering te tonen voor de jonge collega Ilse Thibau (Milieucoördinator bij SEA-invest).

De loc is dus hooguit 2 jaar als Ilse actief geweest (2021-2023).

 

(met dank aan: Louis van Delft en Frank Schouten)

Weert:

Muijs B.V. Container-Verhuur & Handel in Metaal Afval

J.M.C. (Jefko Muijs Constructies)

Muijs Containerreparatie

De heer Jefko Muijs voert in zijn bedrijf aan de Uilenweg 46 werk uit onder bovengenoemde namen. Vanwege dit werk kwam hij veel bij ijzerhandelaren. Bij één van die handelaren stond een loc. Het leek hem wel grappig om zo’n ding te bezitten en geleidelijk werden het er meer [W1].

In 2016 werden in het grasveld voor het bedrijfsgebouw van Muijs BV Container-Verhuur & Handel in Metaal Afval aan de Uilenweg twee evenwijdige, keurig geballaste sporen aangelegd. Jefko Muis had toen al enkele industrielocs in bezit:

 

Achter één van de ingangen van het bedrijf aan de Uilenweg stonden (gezien van voor naar achteren) ex- NS Sik 338, een blauwe LKM loc en een verbleekte oranje gemoderniseerde Cockerill. Later meer over dit trio.

Bron: Google Streetview, augustus 2016 →

Ook had Jefko Muijs in Zweden vier bollenwagens (lijkend op de NS Uces wagens) gekocht). Om verschillende redenen zijn die anno 2024 nog steeds niet in Nederland [W1]. Ook het hierboven genoemde drietal locs verscheen niet op de sporen aan de Uilenweg. Als eersten kwamen namelijk op deze “Paradestrecke” twee locs van het boeiende eilandbedrijf van de firma Nedstaal in Alblasserdam die eind 2016 de productie staakte.

Loc 6 vertoont een bord met de tekst Stork RMO. Het zware werk bij Nedstaal uit zich in schade aan de motorkap en koppeling. Van loc 5 is een foto met ernstige bedrijfsschade bekend, maar de loc is hersteld.

Foto: Marco Schoonhoven 23-05-2019 →

 

Nedstaal 5 (1988) en 6 (1993) zijn beiden van hetzelfde Bemo type RS-60-D. Ten tijde van de bouw van Nedstaal 6 werden de Bemo tekeningen door Stork RMO overgenomen omdat Stork RMO de productie van industrielocs van Bemo zou voortzetten. Daar is na het afbouwen van Nedstaal 6 niets van terecht gekomen en Bemo begon vanaf 2009 opnieuw met de bouw van industrielocs.

 

Vervolgens kregen de Nedstaal locs gezelschap van twee ex-NS Sikken ↓

↑ De situatie op 22-09-2019. Bron: [W2] in het bronnenoverzicht aan het einde van de webpagina. ↑

Rechtsonder een stukje van de Uilenweg; uiterst rechts op halve hoogte een paal met verlichting. Van links naar rechts staan Nedstaal 6, Nedstaal 5, ex-NS Sik 257 en ex- NS Sik 296.

 

De NS Sikken 257 en 296 kwamen na de opsplitsing van NS in dienst bij Nedtrain in respectievelijk Maastricht  en Rotterdam Feyenoord. Omstreeks 2007 verkocht Nedtrain het tweetal aan Armand Louis in As [België]. Deze opkoper komt op deze website vaker ter sprake, vooral omdat er op het enorme terrein 14 Werkspoor drieassers van Staatsmijnen al tientallen jaren staan te verroesten.

De 257 is geel en grijs. De 296 is mintgroen en is voorzien van de tekst:

NedTrain B.V.

Cargo Support Rotterdam

Inzetgebied Bedrijfsterrein Cargo Support Rotterdam

“Mag bedrijfsterrein niet verlaten”

Dit is een in 1970 gebouwde loc van het succesvolle Cockerill type met een gegoten frame. Ze werd nieuw geleverd aan Glaverbel in Zeebrugge (B).

 

Foto: Martijn Smits, 20-09-2019 →

 

Het korte Nederlandse deel van de levensloop is

geheimzinnig. De loc dook voor 2011 op bij de in 2013 gesloten glasfabriek Maasglas (De Maas, AGC) in Tiel. Ze heeft daar waarschijnlijk nooit gereden (ze draagt nog het Belgische UIC nummer) en stond jaren in een gesloten fabriek. Toen de fabriek gesloopt werd, verhuisde de loc in 2019 naar Muijs Container Reparaties in Weert. Ze staat hier nog tijdelijk naast een toegangsweg naar het bedrijfsterrein. Haar definitieve plaats was aan de Uilenweg en wel geheel rechts op onderstaande foto ↓

↑ Streetview april 2021 ↑

Inmiddels is er een hekwerk verschenen. Dat is begrijpelijk, want de opstelling langs de openbare Uilenweg lijkt kwetsbaar voor graffiti en diefstal.

 

Ook is er materieel bijgekomen: ex-NS Sik 253 (het meest  links op het spoor naast het gebouw) met bijbehorende NS verblijfswagen  type Us (donkerblauw, vrijwel geheel verborgen door de Cockerill). Dit koppel stond eerst in een tuin in Samsbeek, daarna in Horn.

Anno 2024 is er niets aan deze opstellingveranderd.

Tenslotte nog het bij de eerste foto genoemde trio locomotieven. Dat is er nog steeds. Ze zijn niet vanaf de openbare weg te zien, maar wel op luchtfoto’s van ProRail.

Linksboven staat Sik 338.

 

Daaronder (blauw, met 2 luchtcilinders op de motorkap) staat de door LKM (Lokomotivbau Karl Marx) gebouwde loc die door de firma Schotte gebruikt is bij de afbraak van het Hofplein viaduct in Rotterdam. Zie hier voor de verdere geschiedenis van deze loc.

 

Rechts van de Sik staat een gemoderniseerde  Cockerill, namelijk loc 3 van Yara in Sluiskil. Zie de link.

 

Martijn Smits ontdekte met behulp van zo’n luchtfoto plus Streetview dat er nog een locje in de buurt van het trio staat. Het zou een Orenstein & Koppel van het type MV2 kunnen zijn.

(met dank Marco Schoonhoven en Martijn Smits)

 

Opmerkingen:

a)

In het verleden kwamen op deze website al railmonumenten op normaalspoor ter sprake. Bijvoorbeeld:

·        Een Deutz dieselloc van het bekende type A4L514 (ex Laura Metaal) als monument bij schacht Nulland in Kerkrade.

·       De door Werkspoor gebouwde elektrische loc PEN 3: klik hier en zie de laatste twee foto’s voor het monument in Termunten (Groningen).

 

 

Bronnen:

[W1]

Leon Janssen, artikel in De Limburger van 14-08-2020.

 

[W2]

Tony’s simpele banen op het 3rail Forum

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.12200   (naar beneden scrollen)

 

 

{

Eigenaren               Railmonumenten op smalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud