Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

 

IPMA 20, 25, 30 en 35 van Lifting Engineering

 

geplaatst: 21-09-2023

 

Inleiding

 

Lifting Engineering in Vremde(BelgiŽ) werd in 2015 opgericht. Hier werkt de mede-eigenaar Bart Raymaekers, die eerder ook de B-Track heeft ontworpen. Lifting Engineering levert verschillende producten en diensten. Voor rail-wegvoertuigen wordt de merknaam IPMA gebruikt. IPMA is geen afkorting en heeft geen betekenis, het is enkel een naam [1]. Lifting Engineering bouwt, verkoopt en verhuurt IPMAís.

Ook verhuurt Lifting Engineering diverse voertuigen zoals Unimogs, UCA-TRACís, Zephirís en daaraan verwante Eurotracís.

 

↑ Een IPMA 35 in aanbouw bij Lifting Engineering. Sinds juni 2022 rijdt ze bij Nyrstar in Budel Dorplein. Foto: Bart Raymaekers ↑

 

Types

 

Er zijn 4 types, aangeduid met IPMA 20, 25, 30 en 35. Daarbij geeft het getal, vermenigvuldigd met 100, het maximale treingewicht in ton.

 

Als voorbeeld de Lok 25. Foto: Bart Raymaekers →

 

Om het onderhoud te vergemakkelijken kan de cabine hydraulisch opgeheven worden.

De spoorgeleidewielen zijn groter dan gebruikelijk voor rail-wegvoertuigen zodat er haast geen ontsporing meer op treedt [2].

Via uitsparingen in het chassis kan de machine met het blote oog op het spoor geplaatst worden [2].

Een deel van de al gebouwde Loks heeft Hetronic radiobesturing [2].

 

 

Eigenschappen

 

De 4 types verschillen vooral in gewicht en daarmee in maximale trekkracht:

 

 

IPMA 20

IPMA 24/25

IPMA 30

IPMA 35

Vermogen dieselmotor (kW/pk)

185 / 252

185 / 252

185 / 252

185 / 252

Gewicht (ton)

20

24/25

30

35

Trekkracht (kN)

100

120

150

175

Max. treingewicht (ton)

2000

2500

3000

3500

LOB (mm)

7.785

7.785

8.040

8040

Max. snelheid (km/u)

20

20

20

20

 

De krachtbron is steeds een zescilinder Volvo Penta dieselmotor en de transmissie is een automaat van ZF.

 

Recent is het leverprogramma uittgebreid met elektrische spoorvoertuigen IPMA 20E, IPMA 25E, IPMA 30E en IPMA 40E.

 

 

 

 

De IPMA 25 op de foto vertoont een interessante optie, namelijk een haspel met remslang boven de buffer. Die dient om binnen de omheining van een bedrijfsterrein op een hedendaagse manier comfortabel en veilig te kunnen koppelen, dus zonder onder de buffers door te moeten kruipen. De procedure [1] staat onder opmerking a).

 

De IPMA 25 op de foto is verkocht aan een klant in Griekenland. Lifting Engineering mocht de machine testen op het raccordement van Cargill in Sas van Gent [1].

 

Als tegenprestatie stelde deze IPMA op 25 augustus 2023 het gereactiveerde raccordement van Cargill officieel in gebruik en reed daartoe door een gordijn dat voor de ingang van de overdekte loshal hing.

Bron: de foto is gemaakt door Robin Tersteeg (Cargill) en staat opLinkedin bij Logitech Adviseurs & Ingenieurs →

 

Een detail op de foto is het framenummer IP 1007 boven de voorruit.

Bij Cargill in Sas van Gent zal een andere IPMA in dienst komen, maar die is nog niet klaar [1]. De eerste trein voor Cargill laat ook nog op zich wachten.

Locaction

 

In 2010 kocht de Belg Johan Van Rompaey een Zephir rail-wegvoertuig. In 2021 had hij zestien Zephirs, met een trekvermogen tussen 1400 ton tot 4000 ton. Twee daarvan dienen als reserve, de rest is verhuurd [1]. Sinds 2016 is Johan Van Rompaey ook in Nederland actief met Zephir, onder andere bij Verbrugge in Terneuzen, Broekman Logistics in Rotterdam en Van Santen in Beverwijk (die de Zephirs inzet bij Tata Steel).

In 2016 werd het eigen bedrijf Lokaction in Antwerpen opgericht. Sinds 2019 verkoopt en verhuurtLokaction ook IPMA rail-wegvoertuigen, echter niet onder de merknaam IPMA, maar als Lok 20, 25, 30 en 35. Nyrstar in Budel Dorplein heeft sinds juni 2022 een Lok 35 (= IPMA 35) van Lokaction gehuurd; zie hier.

†††††††††††††

 

 

 

Opmerkingen:

a)

De procedure voor het koppelen van een IPMA aan een wagon is [1]:

1.     De IPMA wordt op circa 4 meter van de wagon geplaatst.

2.     De luchtslang wordt van de haspel afgerold en met de wagon gekoppeld.

3.     De luchtkraan van de wagon wordt open gezet.

4.     De IPMA wordt tot tegen de wagon gereden en wordt aan de wagon gekoppeld met de automatische koppelhaak.

5.     De haspel rolt automatisch volledig terug weer op. De luchtkraan van de haspel wordt open gezet en er kan gereden worden..

Met dank aan:

Bart Raymaekers, Johan Van Rompaey en Frank Schouten.

Bronnen:

[1]

Informatie verkregen van Bart Raymaekers (Lifting Engineering)

 

[2]

Informatie verkregen van Johan van Rompaey (Lokaction).

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw††††††††††††††††††††† Home††††††††††††††††††††† Inhoud