Andere tractie ► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IPMA 20, 25, 30 en 35 van
Lifting Engineering geplaatst: 21-09-2023 aangevuld:
30-05-2024 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inleiding Lifting Engineering in Vremde (België) werd in 2015 opgericht. Hier werkt de mede-eigenaar Bart Raymaekers, die eerder ook de B-Track heeft ontworpen. Lifting Engineering levert verschillende producten en diensten. Voor rail-wegvoertuigen wordt de merknaam IPMA gebruikt. IPMA is geen afkorting en heeft geen betekenis, het is enkel een naam [1]. Lifting Engineering bouwt, verkoopt en verhuurt IPMA’s. Ook verhuurt Lifting Engineering diverse voertuigen zoals Unimogs, UCA-TRAC’s, Zephir’s en daaraan verwante Eurotrac’s. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
↑ Een IPMA 35 in aanbouw bij Lifting Engineering. Sinds juni 2022 rijdt ze bij Nyrstar in Budel Dorplein. Foto: Bart Raymaekers ↑ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Types Er zijn 4 types, aangeduid met IPMA 20, 25, 30 en 35. Daarbij geeft het getal, vermenigvuldigd met 100, het maximale treingewicht in ton. Als voorbeeld de Lok 25. Foto:
Bart Raymaekers → Om het onderhoud te vergemakkelijken kan de cabine hydraulisch opgeheven worden. De spoorgeleidewielen zijn groter dan gebruikelijk voor rail-wegvoertuigen zodat er haast geen ontsporing meer op treedt [2]. Via uitsparingen in het chassis kan de machine met het blote oog op het spoor geplaatst worden [2]. Een deel van de al gebouwde Loks heeft Hetronic radiobesturing [2]. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eigenschappen De 4 types verschillen vooral in gewicht en daarmee in maximale trekkracht: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De krachtbron is steeds een zescilinder Volvo Penta
dieselmotor en de transmissie is een automaat van ZF. Recent is het leverprogramma uittgebreid met elektrische spoorvoertuigen
IPMA 20E, IPMA 25E, IPMA 30E en IPMA 40E. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De IPMA 25 op de foto vertoont een interessante optie, namelijk
een haspel met remslang boven de buffer. Die dient om binnen
de omheining van een bedrijfsterrein op een hedendaagse manier comfortabel en
veilig te kunnen koppelen, dus zonder onder de buffers door te moeten
kruipen. De procedure [1] staat onder opmerking a). De IPMA 25 op de foto is verkocht aan een klant in
Griekenland. Lifting Engineering mocht de machine testen op het raccordement
van Cargill in Sas van Gent [1]. Als
tegenprestatie stelde deze IPMA op 25 augustus 2023 het gereactiveerde
raccordement van Cargill officieel in gebruik en reed daartoe door een
gordijn dat voor de ingang van de overdekte loshal hing. Bron: de foto
is gemaakt door Robin Tersteeg (Cargill) en staat op Linkedin bij Logitech Adviseurs &
Ingenieurs → Een detail op de foto is het framenummer IP 1007 boven de
voorruit. Bij Cargill in Sas van Gent zal een andere IPMA in dienst
komen, maar die is nog niet klaar [1]. De eerste trein voor Cargill liet ook
nog op zich wachten. De eerste trein reed op 15 januari 2024, de tweede pas
op 5 februari 2024 (bron: Railmagazine 412). |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Locaction In 2010 kocht de Belg Johan Van Rompaey een Zephir rail-wegvoertuig. In 2021 had hij zestien Zephirs, met een trekvermogen tussen 1400 ton tot 4000 ton. Twee daarvan dienen als reserve, de rest is verhuurd [1]. Sinds 2016 is Johan Van Rompaey ook in Nederland actief met Zephir, onder andere bij Verbrugge in Terneuzen, Broekman Logistics in Rotterdam en Van Santen in Beverwijk (die de Zephirs inzet bij Tata Steel). In 2016
werd het eigen bedrijf Lokaction
in Antwerpen opgericht. Sinds 2019 verkoopt en verhuurt Lokaction ook IPMA rail-wegvoertuigen,
echter niet onder de merknaam IPMA, maar als Lok 20, 25, 30 en 35. Nyrstar in Budel Dorplein heeft sinds juni 2022 een
Lok 35 (= IPMA 35) van Lokaction gehuurd; zie hier. De huur is in mei
2024 beëindigd.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen: |
De procedure voor het koppelen van een IPMA aan een wagon is [1]: 1. De IPMA wordt op circa 4 meter van de wagon geplaatst. 2. De luchtslang wordt van de haspel afgerold en met de wagon gekoppeld. 3. De luchtkraan van de wagon wordt open gezet. 4. De IPMA wordt tot tegen de wagon gereden en wordt aan de wagon gekoppeld met de automatische koppelhaak. 5. De haspel rolt automatisch volledig terug weer op. De luchtkraan van de haspel wordt open gezet en er kan gereden worden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Bart Raymaekers, Johan Van Rompaey en Frank
Schouten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Informatie verkregen van Bart Raymaekers (Lifting Engineering) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
[2] |
Informatie verkregen van Johan van Rompaey (Lokaction). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||