► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B-Track geplaatst: 03-10-2019; aangevuld 19-03-2020 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B-Tracks zijn rail-wegvoertuigen die op basis van een wiellader van de Franse firma Mecalac geproduceerd worden door The Railroad Factory (TRRF) in Ierland. De in 2006 opgerichte Franse firma ETIC construeerde de eerste B-Track in 2010; zie ook dit filmpje uit 2013. De B in de naam verwijst naar de twee mogelijkheden: op de weg of op de rails rijden. Het was niet het eerste rail-wegvoertuig op basis van een wiellader (of een soortgelijke machine). Het Belgische UCA leverde sinds al 2000 de UCA-Trac op basis van een machine van het Britse JCB. Het al genoemde ETIC was de importeur voor Frankrijk. Een ex-UCA werknemer richtte in 2007 Rentaloc op [1]. Dat Belgische bedrijf doet onder andere aan verhuur, maar bood ook het Rhino rail-wegvoertuig - op basis van een Manitou wiellader – aan. Rentaloc nam in 2011 UCA over en kreeg in 2012 een belang in ETIC. Anno 2019 is de situatie dat de B-Tracks door TRRF in Ierland geproduceerd worden. Er is de keuze tussen de B-Track 16 en de B-Track 24. Men kan een B-Track huren of kopen bij onder andere Rentaloc in België, ETIC in Frankrijk en sinds 2017 Shuntpower in Nederland. Sinds 2019 omvat het programma – naast de B-Track – onder de naam E-Track ook accuvoertuigen, zowel locs als rail-wegvoertuigen. De UCA-Trac wordt niet meer nieuw geleverd, maar er zijn wel diverse exemplaren actief. Men kan ze makkelijk van andere fabrikaten onderscheiden vanwege de enorme gele wieldoppen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
←↑ Zij- en vooraanzicht uit de folder van de B-Track 16
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B-Track 16 op de
beurs Railtech in Utrecht, 28-03-2019 → Dit is de achterzijde, want de machinist zit op zijn niet draaibare stoel met zijn rug naar deze kant toe. Normaliter zal de trein aan deze zijde worden aangekoppeld. Er is een utomatische koppeling aanwezig. Op de weg kan naar keuze met twee of met vier wielen of in “krabgang” gestuurd worden. De vier wielen met rubberen loopvlak zorgen zowel voor de aandrijving op de weg als op de rails. De transmissie is hydrostatisch. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B-Track 16 op de
beurs Railtech in Utrecht, 28-03-2019 → Dit is de voorkant. Op het op Railtech getoonde voertuig was aan deze kant een eenvoudige trekhaak aanwezig. Een rail-wegvoertuig kan immers eenvoudig een halve slag gedraaid worden. Op de spatborden aan de voorkant liggen de luchtreservoirs van het remsysteem. Het is nog een behoorlijke klim naar de cabine. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
← B-Track 16 op de beurs Railtech in Utrecht, 28-03-2019 Tussen de voorste motorkap en de spatborden is ruimte vrij gelaten, zodat de machinist bij het in het spoor zetten rechtstreeks vanuit de cabine kan zien of de voorste spoorgeleidewielen de juiste positie op de rails innemen. De achterste spoorgeleidewielen worden bij het in het spoor zetten via een camera geobserveerd. De diameter van de spoorgeleidewielen is 500 mm [1]. Radiobesturing is een optie. Wat betreft B-Tracks in Nederland: Er rangeert: · sinds 2019 een B-Track 16 bij Oil Tanking Terneuzen. Zie hier. · sinds 2020 een B-Track 16 bij Rubis in de Botlek. · sinds 2020 een B-Track 24 bij Chemours in Dordrecht. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
Onderaan de home page van de Shuntpower website illustreren een aantal foto’s de bouw van een B-Track 16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Hans Breederland (Shuntpower). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Website van The Railroad Factory |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||