Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

http://www.vuilafvoerbedrijf.nl/logo/images_anim/basis_ir_01.jpg

 

 

Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek in Noordwijkerhout

http://www.vuilafvoerbedrijf.nl/logo/images_anim/basis_ir_01.jpg

 

Inleiding

 

Het overlaadstation van Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek in Noordwijkerhout werd in 1973 in gebruik genomen en is per 1 juli 2016 gesloten. Er werd aanvankelijk een lierinstallatie gebruikt.

 

Rangeerrobot

 

Bij een uitbreiding in 1995 verscheen Windhoff  260116, een op afstand bestuurbare acculoc van het type RW 70 AEM (zie opmerking a)

 

De nog nieuwe rangeerrobot bij het laadstation, 29-04-1995. Het laden gebeurt via de geel-zwarte stang →

Windhoff Noordwijkerhout.jpg

De rangeerrobot of Teletrac werd vanuit het overlaadstation radiografisch bestuurd [2] ↓

 

Noordwijkerhout waarschuwingsbord.jpg

Z5000230.JPG

De inmiddels opnieuw geschilderde rangeerrobot in actie. De geel-zwarte stang is naar binnen gedraaid. De deuropening was aan beide zijden aanwezig. Foto Rudi Liebrand, 07-05-2015

De aan één zijde aanwezige automatische koppeling werd ook op afstand bediend. Aan de andere kant was slechts een trekhaak aanwezig.

 

De aandrijving was bijzonder:

 

Foto Maarten van der Willigen,

30-06-2016→

 

De elektromotoren waren in langsrichting bij elk uiteinde van de wielassen geplaatst (dus vier motoren in totaal). Zoals gebruikelijk bij Windhoff rangeerrobots, is er geen sprake van vering.

Noordwijkerhout VAB robot motor 30-06-2016.jpg

En nog een actiefoto:

 

Foto Rudi Liebrand, 07-05-2015 →

 

Twee zaken vallen op:

In de eerste plaats is aan een buffer van de Windhoff Teletrac een prullenbak gehangen als een soort mascotte. De prullenbak staat op diverse, op verschillende data genomen foto’s. Het komt vaker voor dat rangeerrobots wat opgesierd worden. Zie bijvoorbeeld de pop op één van de twee Niteqs in Crailoo.

 

In de tweede plaats is de automatische koppeling te zien. Dat wil zeggen dat de wagens via de vaste trekhaak zijn aangekoppeld.

 

De Windhoff is in 2019 als rangeerloc opgedoken bij de Shunter werkplaats aan de Blindenweg in Rotterdam en is nu knalgeel, met een groen bord met de tekst: 100% electric.

Z5000229.JPG

 

Zagro

 

Als reserve was sinds 2001 nog een Zagro aanwezig.

 

Foto Maarten van der Willigen, 30-06-2016.

Ongebruikelijk zijn de wegwielen onder de kokers voor de buffers →

 

Het gaat om Zagro fabrieksnummer 5515 uit 2001. Het eigen gewicht is 1,9 ton, de erop te plaatsen vorkheftruck mag 3 à 9 ton wegen en er kan een treingewicht van 300 ton mee verplaatst worden:

 

Foto Maarten van der Willigen, 30-06-2016.

Noordwijkerhout VAB Zagro fabplaat 30-06-2016.jpg

 

Een zeldzame foto van de Zagro met vorkheftruck in actie [1] →

 

 

Andere aspecten

 

Op deze webpagina is alleen de tractie behandeld. Op de website railgoed.net staan andere interessante zaken, zoals bijvoorbeeld het sporenplan, wagentypes en de uitvoering van het vervoer naar Wijster. 

Noordwijkerhout VAB Zagro 30-06-2016.jpg

Zagro VAB.jpg

Andere afvalstations

 

De overlaadstations waar het afval voor de VAM (Vuil Afvoer Maatschappij) in Wijster in spoorwagens werd overgeladen, waren in handen van gemeentes of gewestelijke organisaties. Die pakten de zaken verschillend aan en ook waren de omstandigheden (zoals de lengte van het laadspoor of de laadsporen) verschillend. Doorgaans zullen de wagens door een lierinstallatie door de laadinstallatie zijn getrokken, maar in plaats daarvan of als aanvulling daarop werden ook andere tractiemiddelen gebruikt:

·       In Apeldoorn was (en is anno 2016) een lier in gebruik. In 2004 werd er tijdelijk een Orenstein & Koppel loc van Bemo gehuurd.

·       In Crailoo werd de Niteq lierinstallatie vervangen door 2 locjes van Niteq.

·       De gemeente Delft had een Zagro.

·       In Den Haag reden twee speciaal door Werkspoor gebouwde 2 oersikken van het NS model. Zie dit boek.

·       Bij het laadstation in Deventer werden de lierinstallaties in of voor 1992 vervangen door een MBTrac (een soort Unimog, met rail-weginstallatie en treinrem).

·       De gemeente Zandvoort had een tweedehands loc van het kleinste O&K type voor normaalspoor, type MV2

·       De VAM (→ EDON→ Essen Milieu → Attero) in Wijster gebruikte van 1968 tot 1978 één van de hierboven genoemde oersikken uit Den Haag (waar de overslag aan de Loosduinseweg beëindigd was) en daarna een loc van het Franse fabrikaat Moyse. Zie deze tekening. Vanaf 2013 werd één van de ex-NS bakkies van Locon (afwisselend de 9701 en 9702) ingezet.

 

 

Opmerkingen:

a)

De betekenis van de type-aanduiding is: RW = Rangierwagen; 70 = trekkracht in kN; A = Akku, EM = ElektroMotor.

b)

In Op de Rails 2016-7 staat het artikel “Afvaltreinen naar de VAM” van Ad Pellemans, met onder andere de jaren van in- en uit bedrijf gaan van genoemde overslagstations.

c)

Het is in de literatuur gebruikelijk om te spreken over VAM overlaadstations. De overlaadstations waren geen eigendom van de VAM, maar van de desbetreffende gemeente(s).

Met dank aan:

Louis van Delft, Rudi Liebrand, Frank Schouten en Maarten van der Willigen.

Referenties:

[1]

Website van het vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek

(die blijkt op 21juli 2016 nog niet aan de nieuwe situatie te zijn aangepast).

 

 

{

Eigenaren

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud