►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
Oud Nieuws Deel 26: derde (= laatste) deel 2020 |
||||||||||
24 december 2020 De NS locs 704 en 706 (zie hieronder bij 26 november) zijn aan Strukton verkocht (met dank aan Martijn Smits). Op 12 november 2020 werd op deze pagina gemeld dat de 691 van BTTrains defect was. Maar het nog steeds geel-blauwe bakkie is weer in actie in Vlissingen Oost (Sloe) gezien (met dank aan Louis van Delft). Bijna alle op de webpagina over motortractie op normaalsporig industriespoor opgesomde tijdschriftartikelen zijn nu gescand. Deze 55 artikelen uit de jaren 1955 – 2020 zijn met één klik op de desbetreffende link in te zien. |
|
|||||||||
|
← De website van Bemo Rail besteedde dit jaar diverse malen aandacht aan het 50 jarig bestaan van Bemo Rail door middel van interviews met medewerkers. Een greep: er is een interview met dhr. Berkhout (de Be in Bemo). De andere oprichter - dhr. J.H. Ter Mors - is overleden, maar is te zien in een video van het rijdend optreden van een Bemo loc in een TV studio in 1985. Ook de ontwikkeling van de Railshunters komt aan bod. Verder waren er interviews met onder andere Teun Druijf (de huidige directeur) en Arno Logman (manager Rangeertechniek). Ook de dames van de administratie wisten boeiend te vertellen. 0 – 0 – 0 |
|||||||||
|
||||||||||
10 december 2020 |
|
|
||||||||
In de webpagina over de Schokindustrie in Zwijndrecht ontbrak
tot nu toe de huidige locatie van loc 18. De loc blijkt bij de oude
steenfabriek te Oostrum te staan, samen met de 16 en 17: Locs 17 (rechts) en 18 van de
Schokindustrie in Zwijndrecht bij de steenfabriek in Oostrum op 16-11-2020.
Foto: Jacob van der Wal → De webpagina over de Schokindustrie is met foto’s en
tekst geactualiseerd. Ook de webpagina over “Railmonumenten op smalspoor” is
uitgebreid en wel met railmonumenten
Griendtsveen en Helenaveen, beiden in de Peel. |
|
|||||||||
De commissaris van de Koning in Drenthe heeft op 12 september bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica de in 1975 door Schwingel gebouwde trein van Bosbad Hoeven (nu Waterspeelpark Splesj) officieel in dienst gesteld (bron: De Buffer 153). De Schwingel trein rijdt op een eigen traject, met ophaalbrug. Zie hier, bij 2 juli 2015, voor foto’s en gegevens. |
||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||
26 november
2020 (aangevuld op 27 november) De 13 locs van de 700 serie van de Nederlandse Spoorwegen van het Vossloh type G 400 B lijken niet veel om handen te hebben. NS wil er drie verkopen. Inmiddels is er één (de 711) verkocht aan de firma Brouwer Technology. Brouwer Technology doet onder andere interieurrevisies / ombouw voor Arriva/Stadler in de oude werkplaats van Blerick. De 704 en 706 staan nog te koop (zie de foto hieronder). De 712 is door Strukton's 1824/Nicole opgehaald op Utrecht Cartesiusweg, heeft afgelopen week 1 of 2 dagen proef gereden bij Strukton in Amersfoort en is daarna weer terug gebracht. (met dank aan Albert Koch en Anita Middelkoop (beiden NS), Peter Jansen (Shunter), Louis van Delft en Martijn Smits). |
||||||||||
|
||||||||||
↑ De NS loc 706 (rechts) en 704
flankeren de O&K drieasser Shunter
504 ↑ op het achterterrein van de Shunter vestiging aan de Blindeweg
in Rotterdam op 24-11-2020 De
704 en 706 staan daar al sinds april 2020 of eerder. NS heeft een webpagina met te koop staand materieel. De serie 700 komt er (nog) niet op voor. Wel staan er bijvoorbeeld 24 Elocs van de serie 1700 op. Daar wordt behoorlijk in gehandeld. In het kader van deze website zijn de spooraannemers interessant: Nadat Strukton Rail al eerder E-locs van de NS serie 1700 kocht (zie hier) heeft nu ook VolkerRail dat gedaan (zie daar). Strukton wil de E-locs op sporen zonder (spanning op de) bovenleiding op accu’s laten rijden. Daarentegen zal VolkerRail combinaties van een E-loc en een dieselloc inzetten zoals sommige goederenvervoerders dat al eerder deden. VolkerRail heeft vier gemoderniseerde Oostduitse V100-en. De webpagina over het
failliet gegane Thermphos in
Vlissingen Oost is van een nieuw einde voorzien. De webpagina over “Railmonumenten op
smalspoor” is uitgebreid met een relatief onbekend monument in Nieuw
Balinge. Ook is een nieuwe verklaring toegevoegd voor het opvallende
uiterlijk van het monument bij De Lange Schouw. |
||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||
|
|
|||||||||
12 november 2020 Langs de Achtmaalsebaan
in de buurtschap De Lange Schouw (bij de Belgische grens
ten zuidwesten van Roosendaal) staat sinds 2018 een monument met een informatiebord
ter herinnering aan de verdwenen steenfabriek De Schouw. Foto d.d. 22-06-2020 → Vaak is over zulke monumenten op smalspoor meer te vertellen (ook over de kipkar op de foto). Een nieuwe webpagina gaat daarover. Wegens defecten zet Captrain in Vlissingen Sloe het gele bakkie 691 van BT Trains niet meer in (bron: Railmagazine 379). Opvallend is dat BT Trains niet één van haar 5 in Roosendaal werkeloos staande V60C’s gestuurd heeft. |
|
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||
29 oktober 2020 Het Strandvondstenmuseum in Castricum is definitief gesloten. Het Decauville Smalspoor Museum breekt daarom na enkele jaren haar smalspoor aldaar (zie hier) weer op. |
||||||||||
|
||||||||||
↑ Zandtransport met kipkarren op een monorail, Oud-Loosdrecht, augustus 1962 ↑ Bron: archief Heidemij
in het Nationaal Archief |
||||||||||
Dankzij tips van Wim van Dorp en Kees Plug is duidelijk geworden dat kipkarren op een monorail vaker in Nederland gebruikt zijn dan tot nu toe werd aangenomen. De webpagina over monorails is dan ook uitgebreid met meer foto’s en informatie. De Westfälische Lokomotiv-Fabrik Reuschling in Hattingen houdt zich vooral bezig met het reviseren en moderniseren van locomotieven. In 2015 introduceerde Reuschling het loctype R500C. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de frames en de asaandrijvingen van gebruikte locs, waardoor de R500C 50% en volgens een andere publicatie 70% van de prijs van een nieuwe loc zou kosten [1,2]. Het gaat tot nu toe om gebruikte drieassers van de Linke-Hofmann-Busch types 375 C, 530 C en 685 C, waarvan Reuschling een aantal exemplaren gekocht heeft. Deze loctypes hebben een verschillend motorvermogen en gewicht, maar de frames en asaandrijvingen zijn gelijk. De R500C is modulair opgebouwd. Dat wil zeggen dat de hoofdcomponenten makkelijk te vervangen zijn door een identiek exemplaar (in geval van een defect), maar ook door een ander type (bij modernisering). Vanwege de moderne elektronica is de bedrading simpel. Zeer recent lanceerde het Nederlandse BT Trains de “Green Shunter” in het digitale tijdschrift Spoorpro [3] en als een vlotte video op de eigen website. De Green Shunter is gebaseerd op de door Reuschling ontwikkelde modulaire rangeerloc en zou met relatief weinig handelingen om te bouwen zijn van dieselaandrijving naar bedrijf op accu’s of waterstof [3], althans wanneer de technische ontwikkeling voldoende is voortgeschreden. Nu zijn bijvoorbeeld de accupakketten voor 10 uur bedrijf nog te groot en te zwaar [3]. De Green Shunter moet op termijn de bestaande verhuurvloot van BT Trains gaan vervangen, maar het model is ook bestemd voor de verkoop [3]. Uw webmaster heeft daarbij de opmerking dat de R500C van Reuschling een dieselhydraulische loc is (met een Voith L420rV2 bak [3]). Wanneer er een loc gebouwd moet worden die in de toekomst op bedrijf met accu’s of waterstof zal worden omgebouwd, lijkt een dieselelektrische aandrijving meer voor de hand te liggen. De accu’s leveren immers elektriciteit aan elektromotoren. En ook waterstof wordt gebruikt om (met zuurstof uit de lucht) in brandstofcellen elektriciteit voor elektromotoren te produceren. Het is handig dat die elektromotoren en hun regeling al voor de ombouw aanwezig zijn. [1] 60 Tonnen Blau-Weiß, Ruhr Wirtschaft, Mai 2015. |
||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||
15 oktober 2020 Het wordt weer eens tijd voor stoomtractie. Daarom is er een nieuwe webpagina over de jutefabriek Ter Horst in Rijssen die twee vuurloze stoomlocs had. In aanvulling op het nieuws van 3 september 2020 staat
hieronder een foto van de V60D die sinds kort “last mile(s)”
vervoer voor HSL tussen Amersfoort en Pon in Leusden uitvoert. Volgens Op de
Rails 10-2020 gaat het om 15 treinen, waarvan de laatste eind oktober 2020
rijdt. |
||||||||||
|
||||||||||
↑ Station Amersfoort, 31-08-2020.
Foto: K. Hagers ↑ |
||||||||||
|
Hiernaast staan enkele details uit de bovenstaande foto. In het UIC nummer staat RXP voor de tegenwoordige voertuighouder Railexperts. Verder was 505 het bedrijfsnummer bij een vorige Nederlandse eigenaar, namelijk EETC (Euro-Express TreinCharter). Het getal 4 voor 505 geeft aan dat het een vierasser betreft. De loc wordt van Railexperts
gehuurd door HSL Netherlands. Het thans gehanteerde
bedrijfsnummer 6002 is het bedrijfsnummer dat de loc had bij ACTS, een andere
voorgaande Nederlandse eigenaar. De loc is ook in de oude ACTS kleuren
gebracht. |
|||||||||
Het is een interessante ontwikkeling. Jarenlang waren er twee Nederlandse bedrijven die locs verhuurden: Bemo en Shunter. Inmiddels zijn daar bij gekomen: BT Trains, Railpro, Jacko Fijn Techniek en nu dus Railexperts. Bij de nieuwkomers gaat vooral om de “last mile(s)”. Hun locs moeten dus toegelaten zijn op het openbare spoorwegnet en hebben een UIC code. Daarentegen rangeren de Bemo verhuurlocs op bedrijfsterreinen en hebben geen UIC nummer. |
||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||
1 oktober 2020 Paul Henken vond in documenten
betreffende door de Duitsers tijdens WO II gestolen en nog niet terug
gevonden goederen gegevens van de dieselloc van de NS Houtbereidingsinrichting
(Hbi) in Dordrecht: |
||||||||||
|
||||||||||
Tot dusverre was alleen
bekend dat Deutz fabrieksnunner 12584 van het type OMZ117F aan NS geleverd
was. Het blijkt uit het bovenstaande dat ze door de Hbi in Dordrecht gebruikt
werd om wagens met onbehandelde dwarsliggers in de impregneerketel te duwen.
De loc had daarom voor en achter een duwschot, maar geen buffers. De
trekhaken waren in de bufferbalken verborgen. De ongewone spoorwijdte van 94
cm zal te maken hebben met de diameter van de impregneerketel. Toon
Steenmeyer heeft de Deutz
lijst inmiddels aangepast. Een interessant artikel over de Hbi in
Dordrecht staat hier. Over
smalspooortractie wordt daarin slechts gezegd: “In I960 werd de smalspoorloco
vervangen door een duwtractor.” Dat kon omdat een groot deel van het terrein
bestraat werd met stelcon platen. De in het artikel genoemde spoorwijdte van
1000 mm zal waarschijnlijk 940 mm moeten zijn. De kalkzandsteenfabriek Arnoud bij Hillegom had ook een vreemde
spoorwijdte, namelijk 960 mm. Ook daar werden werden wagens in een ketel
gereden (namelijk een hardingsketel). Nog een onderwerp met
betrekking tot de Tweede Wereldoorlog: het Atlantikwall
Museum Noordwijk huist in een reeks bunkers uit de
Tweede Wereldoorlog. De 4 geschutsbunkers, 2 munitiebunkers en de
vuurleidingpost zijn verbonden door een ondergrondse gang. Daarin lag 60 cm
smalspoor waarop wagens met munitie en andere voorraden geduwd werden (zie hier
voor een plattegrond). |
||||||||||
Zo moet het er ongeveer uit gezien hebben: Drie gehelmde mannen duwen een wagen met een aantal 15,5 cm granaten door
de smalle en lage gang. Foto uit de collectie van het Atlantikwall
Museum Noordwijk → De rails is na de oorlog uit de betonnen vloer gebroken en verdwenen, zodat er een zandvloer achterbleef. Dat loopt niet makkelijk en het geeft de historische werkelijkheid niet weer. Het Atlantikwall Museum wilde al enkele jaren weer een betonnen vloer met smalspoor. Het probleem was dat indertijd waarschijnlijk lichte groefrails of brugrails gebruikt is. Lichte groefrails wordt nu niet meer geproduceerd en is in gebruikte toestand moeilijk verkrijgbaar. |
|
|||||||||
|
Lichte brugrails is duur. Bemo Rail kwam uiteindelijk met de oplossing: door op “normale” rails (en wel Vignoles rail S10 van 10 kg per meter) een hoeklijntje te lassen ontstaat een “groef”: ← Zo komt de
hoeklijn op het S10 profiel. Foto: Johan Gieske Eenmaal in de vloer is het verschil met echte groefrails niet te zien en het is verreweg de goedkoopste oplossing. Bemo Rail zal zo 100 meter smalspoor aanbrengen. (met dank aan Johan Gieske van
het Atlantikwall Museum) |
|||||||||
|
|
|
||||||||
Bemo Rail heeft verrassend veel spoormaterieel in aanbouw,
met klanten over de hele wereld: |
||||||||||
● |
een BRE60 batterij elektrische 2-assige loc voor België Eerder gebouwde batterij elektrische 2-assige locs waren van de types KRE30 en KRE40, waarbij K Kompact betekende. Deze locs hebben wel een cabine, maar zonder stoel voor de machinist omdat die er maar kort in zal verblijven. |
|||||||||
Daarentegen krijgt de BRE60 (zonder de K van Kompact) min of meer het uiterlijk van de Bemo 2 assige rangeerlocs, met een volwaardige cabine met een bestuurdersstoel en ook de typische trap aan de beide zijden voor een ergonomische toegang tot die cabine: Frame van de batterij elektrisch aangedreven BRE60 bij Bemo, 22-09-2020, foto op de Bemo
website → |
|
|||||||||
● |
een diesel hydraulische 4-assige BRD100 voor Taiwan |
|||||||||
● |
4 “trailers”, eveneens voor Taiwan, namelijk 1x RC180 met
kraan en 3x RC240 zonder kraan. Hier staan RC voor Rail Car
en de getallen voor het laadvermogen in kN (dat is
18 respectievelijk 24 ton). |
|||||||||
● |
3 rail-weg voertuigen, ongeveer
van dit type, maar
aangepast aan het Noord-Amerikaanse continent. |
|||||||||
● |
een traverse voor het Zuid-Amerikaanse continent. |
|||||||||
(met dank aan Arno Logman van Bemo). |
||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||
17 september 2020 Namascor op het Industrieterrein Moerdijk was geen groot bedrijf (met nooit meer dan 80 werknemers), maar had wel eigen wagens en een eigen loc. Wel een kleintje. Klik op de link aan het begin van de alinea voor een nieuwe webpagina. Op de “blauwe kade” van Verbrugge
in Terneuzen is een hal voor de firma Calcit
Zeeland gebouwd. |
||||||||||
|
||||||||||
↑ Op de
“blauwe kade” van Verbrugge in Terneuzen duwt een Zephir rail-wegvoertuig op
07-09-2020 een aantal knikketelwagens door de laadhal van Calcit Zeeland
(rechts buiten beeld) voor de belading met kalkslurry. Opvallend is de
stellage van luchtketels op de Zephir. Uitsnede uit een foto van Louis van
Delft. De bovenstaande
Zephir 14.240 is voor
langere tijd aan Calcit verhuurd door Lokaction.
Dit Antwerpse bedrijf verkoopt en verhuurt vooral Zephir’s
(met dank aan Johan Van Rompaey (Lokaction) en Louis van Delft). |
||||||||||
Een grote verrassing is dat
Lokaction een eigen rail-wegvoertuig ontwikkeld heeft en sinds kort op de
markt brengt: Foto Lokaction → Er is een prototype gebouwd
en enkele weken geleden zijn twee Lok’s 30 geleverd aan de nieuwe All Weather
Terminal voor Arcelor Mittal in Gent.
De Lokaction huurvloot zal met het nieuwe type worden uitgebouwd. Het verschijnen van een
nieuw type zwaar rail-wegvoertuig is opmerkelijk omdat er daarvan al veel zijn. Bijvoorbeeld de zwaarste
Zephir’s, Mol RR 3044 en zwaarder, Terberg Zagro
RR 282/222 en B-Track. Zie ook hier
voor de situatie bij Tata Steel in IJmuiden. Het nieuwe rail-wegvoertuig
lijkt overigens sterk op de B-Track,
maar heeft onder andere een bredere cabine die voor het onderhoud hydraulisch
te heffen is. |
|
|||||||||
Ook bij Chemours in Dordrecht is een rail-wegvoertuig in gebruik genomen en wel een B-Track 24 (met dank aan Hans Breederland van Shuntpower). Chemours is in 2015 afgesplitst van DuPont de Nemours, zodat er sindsdien twee bedrijven op de Dordtse locatie van het uitgebreide sporenplan (zie hier) gebruik maken. Er is hier veel met rail-wegvoertuigen gewerkt. Begonnen werd met een Trackmobile. Daarna waren er Unimogs, waaronder een bijzondere drieassige Unimog. In 2003 kwam er een Translok rail-wegvoertuig. Afgezien van enkele van Bemo gehuurde locs was de enige loc de in 2010 geleverde Bemo met fabrieksnummer 219. Bij het nieuws van
21 augustus 2020 werd melding gemaakt van de aanwezigheid van een B-Track 24 bij Koole aan de Oude Maasweg in de
Botlek. Dat was een tijdelijke inzet in verband met een storing van de MaK (met dank aan Hans Breederland
van Shuntpower). |
||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||
3 september 2020 In de zoektocht naar de opvolger van de NS sik ontving de
stapelplaats Crailoo in 1990 een Windhoff RW63DH, die vanuit de
cabine, de treeplanken en radiografisch op afstand bestuurd kon worden. Het
zou de enige loc van dit type blijven. Na de opsplitsing van NS belandde de
loc in 2007 in het verhuurpark van Bemo. Ze werd verhuurd aan Vopak TTR in de
Botlek en vanaf 2015 aan Vopak Chemiehaven, ook in de Botlek: |
||||||||||
|
||||||||||
↑ Op
16-07-2017 was de Windhoff nog bij Vopak Chemiehaven. Detail van een foto van
Hendrik Bouwknegt ↑ Bijna alle
locs in het Bemo huurpark zijn geel. Ook wat kleur betreft is de Windhoff een
eenling. |
||||||||||
Vopak Chemiehaven heeft de
loc niet meer nodig; de eenling staat nu weer bij Bemo (met dank aan Arno Logman
[Bemo] en Louis van Delft). Translok
195 is voor reparatie bij Bemo en wordt bij BP op Rozenburg tijdelijk
vervangen door de O&K MB7N die tot in 2015 bij Electrolux in Alphen a/d Rijn
rangeerde (met dank aan Arno Logman [Bemo] en Frank Schouten). De webpagina over Translok is gecorrigeerd en
uitgebreid. Ook de webpagina over de NDSM werf is gecorrigeerd en
uitgebreid. Louis van Delft wees er
terecht op dat de twee enorme slakkenpankranen van de firma Harsco (zie het
nieuws van 23 juli 2020 hieronder) op het terrein van Tata Steel in Velsen
niet alleen slakpannen met Roza slak
kippen. Nu de Roza slak wegens “grafietregens” overdekt in een nieuwe hal
behandeld wordt, rijden er nog steeds treinen met slakkenpanwagens met andere
soorten slak (dan Roza slak) naar de hijskranen van Harsco. HSL Netherlands heeft de V60D met het nummer 6002 van
RXP (= Railexperts) gehuurd voor het uitvoeren van een last-mile
service vanuit Amersfoort. Treinen met nieuwe Volkswagens, die HSL Netherlands rijdt vanuit de fabriek in het Duitse Emden, worden naar importeur Pon in Leusden gereden
(bron: Spoorpro). |
||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||
|
|
|||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
||||||||||
|
||||||||||
|
|
|||||||||
Terug/verder naar: |
||||||||||
|
|
|
||||||||