►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Van Santen Intern Transport Tata Steel terrein in Velsen Noord geplaatst:
02-08-2018, aangevuld op 17-09-2020 |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Inleiding Van Santen Intern Transport is een werkmaatschappij van Van Santen Beheer in Haarlem. In 1985 nam dit bedrijf het industriële voertuigenpark (shovels, graafmachines, trekkers, etc.) van (toen nog) Hoogovens over. Van Santen Intern Transport verhuurt deze voertuigen aan (nu) Tata Steel en onderhoudt ze in een werkplaats op het terrein van Tata Steel. Als voorheen bedienen medewerkers van Tata Steel de voertuigen. Sinds 1997 verhuurt Van Santen ook rail-wegvoertuigen aan Tata Steel (de locomotieven zijn nog steeds eigendom van Tata Steel). Van Santen spreekt over “rangeer machines” [1]. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
↑ De vier Translok rail-wegvoertuigen bij Van Santen [2] ↑ |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
In de loop der jaren zijn de volgende rail-wegvoertuigen - geleverd door Zephir, Translok en Mol/Zwiehoff - door Van Santen ingezet [1,3]: |
||||||||||||||||
Merk en
type |
Fabrieksnr. |
Van
Santen |
Bouwjaar |
Vermogen |
Gewicht |
Trekkracht |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
Zephir
6.110 |
7207309-1500 (?) |
H339 |
1997 |
110 pk |
15 ton |
70 kN |
||||||||||
Zephir
6.110 |
? |
H340 |
1997 |
|||||||||||||
Zephir 14.240 |
? |
H342 |
≤
2003 |
240 pk |
|
140 kN |
||||||||||
Zephir
14.240 |
? |
H343 |
≤
2003 |
|||||||||||||
Translok
TL-DH140 |
200 |
H344 |
2008 |
200 pk |
18 ton |
120 kN |
||||||||||
Translok
TL-DH140 |
204 |
H348 |
2008 |
|||||||||||||
Translok
TL-DH140 |
206 |
H349 |
2008 |
|||||||||||||
Translok TL-DH140 |
202 |
H350 |
2008 |
|||||||||||||
Zephir 20.300 |
2537 |
? |
2014 |
300 pk |
40 ton |
200 kN |
||||||||||
Zephir 20.300 |
? |
H352 |
? |
|||||||||||||
Mol RR 3944 |
? |
H361 |
2017 |
305 pk |
30 ton |
165 kN |
||||||||||
Mol RR 3944 |
? |
? |
2017 |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||
Anno 2018 zijn er 8 rail-wegvoertuigen. De vier eerste Zephirs zijn al eerder verdwenen en de Transloks worden als buffer beschouwd [1]. Het is duidelijk dat de rail-wegvoertuigen van 1997 tot 2014 steeds zwaarder zijn geworden. Er zijn vier werkplekken voor rail-wegvoertuigen: - de All Weather Terminal aan de derde Rijksbinnenhaven (die
uitstekend is te fotograferen vanaf de Noordersluisweg), - de in 2006
geopende Transithal (bij de Buitenhaven), - GS (GrondStoffenLogistiek:
sinter-, pellet- en kooksfabrieken), ook SiFa
(sinterfabriek) - de Bosweg (openlucht-opslag van rollen staal, met portaalkraan). |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Met dank aan: |
Van Santen Intern Transport en Maarten van der Willigen. |
|||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
Bronnen |
[1] |
Website van Van Santen en mondelinge informatie. |
||||||||||||||
|
[2] |
Website van Translok |
||||||||||||||
|
[3] |
Informatie van Maarten van der Willigen. |
||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
{ |
||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||