► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
Mol / Zwiehoff RR Geplaatst: 02-08-2018 Aangevuld: 05-09-2023 |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Inleiding Mol in Staden (België) produceert met circa 400 werknemers onder andere trailers, vuilniswagens en RoRo trekkers. In 2004 werd met rail-wegvoertuigen (opmerking a) begonnen, in samenwerking met het Duitse Zwiehoff, een bekende fabrikant van rail-weginstallaties, bijvoorbeeld voor de Unimog (opmerking b). Wat dat betreft (en ook wat betreft het uiterlijk van het voertuig) lijkt de situatie op de Terberg-Zagro. Eerst een schets: Schets op de Zwiehoff website [1]. De watergekoelde Deutz dieselmotor is in een huif boven de achteras
geplaatst. De uitlaat is getekend als een kort verticaal pijpje, maar is in
werkelijkheid langer (zie ook de omderste foto op
deze webpagina). De huif bevat ook de luchtcompressor voor de beremming van de trein. De Clark-Hurth
koppelomvormer bevindt zich in een bak tussen de wielen. Van daaruit lopen
cardanassen naar de differentiëlen op de voor- en achterassen. De grotere types hebben – zoals hier afgebeeld – – vier paar spoorwielen; de kleinere types hebben vier spoorwielen. |
|
||||||||||||||||||||||||||
Foto ontvangen van
Mol → Volgens Zwiehoff zijn de drie kleinste types (zie de tabel
hieronder) op de Duitse railinfra toegelaten. Onder de vooruit staat in het
blauw Mol en daaronder Zwiehoff. Het machinistenhuis is (in de rijrichting gezien) links uit het midden geplaatst; de enige deur bevindt zich rechts. Zo wordt bereikt dat een open deur binnen de omgrenzing van het voertuig blijft (maar dat zou ook met een schuifdeur bereikt kunnen worden). |
|
||||||||||||||||||||||||||
Mol noemt op haar website Zwiehoff niet anders dan als dealer voor een aantal landen; Zwiehoff noemt op haar website Mol helemaal niet. De twee bedrijven hanteren bijna dezelfde type-aanduiding, zoals bijvoorbeeld RR30 voor een rail-wegvoertuig van 30 ton. Zwiehoff zet er nog Rotrac voor en Mol zet er 44 (van 4 x 4) achter: |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Mol type |
RR1644 |
|
RR2044 |
|
RR2444 |
|
RR3044 |
|
RR3544 |
|
RR4044 |
|
|
||||||||||||||
Zwiehoff type: Rotrac … |
|
RR16 |
|
RR20 |
|
RR24 |
|
RR30 |
|
RR35 |
|
RR40 |
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Gewicht (ton) |
16 |
20 |
24 |
30 |
35 |
40 |
|
||||||||||||||||||||
Motorvermogen in kW (pk) |
160 (217) |
160 (217) |
180 (245) |
225 (305) |
225 (305) |
360 (490) |
|
||||||||||||||||||||
Max. treingewicht in ton |
1800 |
1600 |
2200 |
2000 |
2700 |
2400 |
3300 |
3000 |
3900 |
3500 |
4500 |
4000 |
|
||||||||||||||
Trekkracht in kN |
90 |
85 |
110 |
105 |
135 |
125 |
165 |
160 |
195 |
185 |
225 |
225 |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
De benaderingen van Mol en Zwiehoff wat betreft de trekkracht wijken enigszins van elkaar af. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Werking Alle modellen zijn 4 x 4. De vier aangedreven wegwielen maken altijd contact met het wegdek of de rails en zorgen zowel op de weg als op het spoor voor de voortbeweging. Er zijn vier (en voor de grotere modellen vier paar) spoorgeleidewielen (één voor elk voorwiel en één achter elk achterwiel). De spoorgeleidewielen zijn bij het rijden op de weg ingetrokken; bij het rijden op het spoor worden ze hydraulisch tegen de rails gedrukt. De voertuigen zijn standaard voorzien van bijvoorbeeld een dodemansinrichting [1,2]. |
|||||||||||||||||||||||||||
: |
Als extra [1,2].kunnen onder andere geleverd worden: zandstrooiers,draaibare chauffeursstoel, afstandsbediening en 4-wielbesturing |
|
|||||||||||||||||||||||||
←
kortere draaicirkel |
krabgang → |
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
In Nederland Mol doet rechtstreeks zaken in Nederland; er is geen importeur. Van Santen Intern Transport (gevestigd op het Tata Steel bedrijventerrein in Velsen-Noord) heeft in 2017 twee “rangeer machines” van het type Mol RR 3044 aangeschaft. Van Santen
bedrijfsnummer H361,Velsen,
Rijksbinnenhaven, 14-07-2018. Foto: Maarten van der Willigen → Er zijn geen buffers. Dit exemplaar is immers bestemd voor het rangeren van wagens met een halfautomatische centrale koppeling. Die koppeling bevindt zich aan de voorkant. Omdat het voertuig ook over de weg (hier een bestraat terrein) kan rijden en dus makkelijk kan draaien, is het voldoende dat de koppeling slechts aan één kant is aangebracht. Zie hier voor een zij-aanzicht van dit voertuig. |
|
||||||||||||||||||||||||||
Defensie schafte in 2022 voor de legerplaats ’t
Harde een RR 2444 aan. Het
nieuwe rail-wegvoertuig in ’t Harde, 03-08-2022
→ |
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Ten slotte Er zijn veel aanbieders van rail-wegvoertuigen met spoorgeleidewieltjes. Het gaat bijna steeds om tweeassers. Zo heeft Van Santen Intern Transport vanaf 1997 rail-wegvoertuigen van drie verschillende fabrikanten betrokken; zie hier voor een overzicht. De
laatste aanschaf van Van Santen voor de twee Mol
voertuigen betrof twee voertuigen met
soortgelijke eigenschappen en uiterlijk, echter van het fabrikaat Zephir type
20.300. Het gewicht is 40 ton. Dat levert een asdruk die 2 x hoger is dan wat
op de openbare weg is toegestaan. De twee voertuigen van Mol zijn wat
lichter. Het gaat nog niet eens om de zwaarste modellen van Mol en Zephir,
maar veel andere fabrikanten leveren dergelijke zware voertuigen niet. Om dit
te illustreren zijn in de onderstaande tabel (opmerking
c) de hier besproken types van Mol en Zephir vergeleken met de zwaarste modellen van een aantal
andere fabrikanten: |
|||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant en model |
Gewicht in ton |
Motorvermogen in kW (pk) |
Max. trekkracht in kN |
Max. treingewicht in ton |
Opmerkingen |
||||||||||||||||||||||
Koks Zagro Unimog 400 |
12 |
130 of 175 kW |
? |
1000 |
|
||||||||||||||||||||||
TRRF B Track 24 |
24 |
128 (174) |
120 |
2400 |
|||||||||||||||||||||||
29 |
210 |
? |
2800 |
||||||||||||||||||||||||
Mol RR3044 |
30 |
225 (305) |
160 |
3000 |
|
||||||||||||||||||||||
Zephir 20.300 |
35-40 |
224 (300) |
200 |
4000 |
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Zoals nader besproken onder opmerking c zullen de opgegeven maximale treingewichten in de praktijk niet voorkomen, maar kunnen ze wel dienen om de verschillende rail-wegvoertuigen onderling te vergelijken. Naast de Zephir 20.300 lijkt ook de Terberg-Zagro RR 282 vergelijkbaar te zijn met de Mol RR3044/Zwieweg Rotrac RR30. De Unimog is een heel ander geval. Vanwege het lage gewicht kan de Unimog met relatief hoge snelheid (85 km/uur) op de openbare weg rijden, maar kan relatief weinig spoorwagens bewegen. |
|||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen: |
Mol spreekt over spoor-wegvoertuigen. Dat is net zo correct als het op deze website doorgaans gebruikte rail-wegvoertuigen, maar wordt met name in de gesproken taal makkelijk verward met spoorwegvoertuigen. |
||||||||||||||||||||||||||
Wat betreft rail-wegvoertuigen levert Mol uitsluitend de in de bovenste tabel genoemde modellen. Zwiehoff levert daarnaast nog Unimogs, accuvoertuigen met rail-weginstallatie en de tRENSformer. |
|||||||||||||||||||||||||||
De getallen voor trekkracht en treingewicht zijn bedoeld ter vergelijking van de verschillende rail-wegvoertuigen. Ze zijn door de fabrikanten berekend voor ideale omstandigheden. De trekkracht in kN is objectief te berekenen en te meten. Fabrikanten gaan hierbij steeds uit van droge rails. In de praktijk wil men echter ook zonder doorslaan op natte, gladde rails kunnen werken. De wrijvingscoëfficiënt kan dan wel 3 x lager zijn. Rail-wegvoertuign zijn zelden van zandstrooiers voorzien, dus in het ongunstigste geval kan de trekkracht wel een factor 3 lager zijn dan de opgegeven waarden. De trekkracht in kN zal leken niets zeggen. Fabrikanten rekenen de trekkracht daarom om in een maximaal treingewicht, met behulp van de wrijvingweerstand per ton treingewicht. Ook dat gebeurt onder bepaalde aannames, zoals geen helling, geen bogen, etc. Fabrikanten gebruiken niet allemaal precies hetzelfde getal voor de wrijvingsweerstand, zodat de maximale treingewichten niet goed vergelijkbaar zijn. Er zijn meer fabrikanten dan hier genoemd. |
|||||||||||||||||||||||||||
Er zijn
werden en worden ook rail-wegvoertuigen gebouwd op basis van
grondverzetmachines (zoals wielladers) van merken als JCB, Manitou en Mecalac. Een
voorbeeld is de op JCB onderdelen gebaseerde en inmiddels weer verdwenen UCATrac. Het
Belgische Rentaloc en het Franse ETIC stichtten in
2014 The Railroad Factory (TRRF) in Ierland, dat
met Mecalac onderdelen de B Track 16 en de B Track
24 bouwt. TRRF wordt in Nederland vertegenwoordigd door Shuntpower. |
|||||||||||||||||||||||||||
Dit is een
6 x 4. Bij het rijden op rails raken de niet aangedreven voorwielen de rails
niet. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Mol, Van
Santen Intern Transport en Maarten van der Willigen. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Zwiehoff website |
|||||||||||||||||||||||||
[2] |
Mol: website;
brochure; beschrijving Mol Rail-Route |
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
{ |
voorgaande pagina Andere tractie |
||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar |
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||