Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Mol logo.JPG

 

 

Mol / Zwiehoff RR

 

Geplaatst: 02-08-2018

Aangevuld: 05-09-2023

 

Zwiehoff logo.JPG

 

 

 

Inleiding

 

Mol in Staden (België) produceert met circa 400 werknemers onder andere trailers, vuilniswagens en RoRo trekkers. In 2004 werd met rail-wegvoertuigen (opmerking a) begonnen, in samenwerking met het Duitse Zwiehoff, een bekende fabrikant van rail-weginstallaties, bijvoorbeeld voor de Unimog (opmerking b). Wat dat betreft (en ook wat betreft het uiterlijk van het voertuig) lijkt de situatie op de Terberg-Zagro.

 

Eerst een schets:

 

Schets op de Zwiehoff website [1]. De watergekoelde Deutz dieselmotor is in een huif boven de achteras geplaatst. De uitlaat is getekend als een kort verticaal pijpje, maar is in werkelijkheid langer (zie ook de omderste foto op deze webpagina). De huif bevat ook de luchtcompressor voor de beremming van de trein. De Clark-Hurth koppelomvormer bevindt zich in een bak tussen de wielen. Van daaruit lopen cardanassen naar de differentiëlen op de voor- en achterassen.     

 

De grotere types hebben – zoals hier afgebeeld – – vier paar spoorwielen; de kleinere types hebben vier spoorwielen.

 

Foto ontvangen van Mol →

Volgens Zwiehoff zijn de drie kleinste types (zie de tabel hieronder) op de Duitse railinfra toegelaten. Onder de vooruit staat in het blauw Mol en daaronder Zwiehoff.

 

Het machinistenhuis is (in de rijrichting gezien) links uit het midden geplaatst; de enige deur bevindt zich rechts. Zo wordt bereikt dat een open deur binnen de omgrenzing van het voertuig blijft (maar dat zou ook met een schuifdeur bereikt kunnen worden).  

Mol noemt op haar website Zwiehoff niet anders dan als dealer voor een aantal landen; Zwiehoff noemt op haar website Mol helemaal niet. De twee bedrijven hanteren bijna dezelfde type-aanduiding, zoals bijvoorbeeld RR30 voor een rail-wegvoertuig van 30 ton. Zwiehoff zet er nog Rotrac voor en Mol zet er 44 (van 4 x 4) achter:

 

 

Mol type

RR1644

 

RR2044

 

RR2444

 

RR3044

 

RR3544

 

RR4044

 

 

Zwiehoff type: Rotrac

 

RR16

 

RR20

 

RR24

 

RR30

 

RR35

 

RR40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gewicht (ton)

16

20

24

30

35

40

 

Motorvermogen in kW (pk)

160 (217)

160 (217)

180 (245)

225 (305)

225 (305)

360 (490)

 

Max. treingewicht in ton

1800

1600

2200

2000

2700

2400

3300

3000

3900

3500

4500

4000

 

Trekkracht in kN

90

85

110

105

135

125

165

160

195

185

225

225

 

 

De benaderingen van Mol en Zwiehoff wat betreft de trekkracht wijken enigszins van elkaar af.

 

 

Werking

 

Alle modellen zijn 4 x 4. De vier aangedreven wegwielen maken altijd contact met het wegdek of de rails en zorgen zowel op de weg als op het spoor voor de voortbeweging. Er zijn vier (en voor de grotere modellen vier paar) spoorgeleidewielen (één voor elk voorwiel en één achter elk achterwiel). De spoorgeleidewielen zijn bij het rijden op de weg ingetrokken; bij het rijden op het spoor worden ze hydraulisch tegen de rails gedrukt.

De voertuigen zijn standaard voorzien van bijvoorbeeld een dodemansinrichting [1,2].

:

Als extra [1,2].kunnen onder andere geleverd worden: zandstrooiers,draaibare chauffeursstoel, afstandsbediening en

4-wielbesturing

← kortere draaicirkel

krabgang →

 

 

 

In Nederland

 

Mol doet rechtstreeks zaken in Nederland; er is geen importeur.

Van Santen Intern Transport (gevestigd op het Tata Steel bedrijventerrein in Velsen-Noord) heeft in 2017 twee “rangeer machines” van het type Mol RR 3044 aangeschaft.

 

Van Santen bedrijfsnummer H361,Velsen,  Rijksbinnenhaven, 14-07-2018. Foto: Maarten van der Willigen →

 

Er zijn geen buffers. Dit exemplaar is immers bestemd voor het rangeren van wagens met een halfautomatische centrale koppeling. Die koppeling bevindt zich aan de voorkant. Omdat het voertuig ook over de weg (hier een bestraat terrein) kan rijden en dus makkelijk kan draaien, is het voldoende dat de koppeling slechts aan één kant is aangebracht.

Zie hier voor een zij-aanzicht van dit voertuig.

 

Defensie schafte in 2022 voor de legerplaats ’t Harde een RR 2444 aan.

 

Het nieuwe rail-wegvoertuig in ’t Harde,

03-08-2022 →

 

 

Klik voor meer foto’s.

 

Ten slotte

 

Er zijn veel aanbieders van rail-wegvoertuigen met spoorgeleidewieltjes. Het gaat bijna steeds om tweeassers.

Zo heeft Van Santen Intern Transport vanaf 1997 rail-wegvoertuigen van drie verschillende fabrikanten betrokken; zie hier voor een overzicht.

De laatste aanschaf van Van Santen voor de twee Mol voertuigen betrof twee voertuigen met soortgelijke eigenschappen en uiterlijk, echter van het fabrikaat Zephir type 20.300. Het gewicht is 40 ton. Dat levert een asdruk die 2 x hoger is dan wat op de openbare weg is toegestaan. De twee voertuigen van Mol zijn wat lichter. Het gaat nog niet eens om de zwaarste modellen van Mol en Zephir, maar veel andere fabrikanten leveren dergelijke zware voertuigen niet. Om dit te illustreren zijn in de onderstaande tabel (opmerking c) de hier besproken types van Mol en Zephir vergeleken met de zwaarste modellen van een aantal andere fabrikanten:

 

Fabrikant en model

Gewicht

in ton

Motorvermogen

in kW (pk)

Max. trekkracht

in kN

Max. treingewicht

in ton

Opmerkingen

Koks Zagro Unimog 400

12

130 of 175 kW

?

1000

 

TRRF B Track 24

24

128 (174)

120

2400

Opm. d)

Terberg-Zagro RR 282

29

210

?

2800

Opm. e)

Mol RR3044

30

225 (305)

160

3000

 

Zephir 20.300

35-40

224 (300)

200

4000

 

 

 

 

 

 

Zoals nader besproken onder opmerking c zullen de opgegeven maximale treingewichten in de praktijk niet voorkomen, maar kunnen ze wel dienen om de verschillende rail-wegvoertuigen onderling te vergelijken.

Naast de Zephir 20.300 lijkt ook de Terberg-Zagro  RR 282 vergelijkbaar te zijn met de Mol RR3044/Zwieweg Rotrac RR30. De Unimog is een heel ander geval. Vanwege het lage gewicht kan de Unimog met relatief hoge snelheid (85 km/uur) op de openbare weg rijden, maar kan relatief weinig spoorwagens bewegen.

Opmerkingen:

a)

Mol spreekt over spoor-wegvoertuigen. Dat is net zo correct als het op deze website doorgaans gebruikte rail-wegvoertuigen, maar wordt met name in de gesproken taal makkelijk verward met spoorwegvoertuigen.

b)

Wat betreft rail-wegvoertuigen levert Mol uitsluitend de in de bovenste tabel genoemde modellen. Zwiehoff levert daarnaast nog Unimogs, accuvoertuigen met rail-weginstallatie en de tRENSformer.

c)

De getallen voor trekkracht en treingewicht zijn bedoeld ter vergelijking van de verschillende rail-wegvoertuigen. Ze zijn door de fabrikanten berekend voor ideale omstandigheden.

De trekkracht in kN is objectief te berekenen en te meten. Fabrikanten gaan hierbij steeds uit van droge rails. In de praktijk wil men echter ook zonder doorslaan op natte, gladde rails kunnen werken. De wrijvingscoëfficiënt kan dan wel 3 x lager zijn. Rail-wegvoertuign zijn zelden van zandstrooiers voorzien, dus in het ongunstigste geval kan de trekkracht wel een factor 3 lager zijn dan de opgegeven waarden.

De trekkracht in kN zal leken niets zeggen. Fabrikanten rekenen de trekkracht daarom om in een maximaal treingewicht, met behulp van de wrijvingweerstand per ton treingewicht. Ook dat gebeurt onder bepaalde aannames, zoals geen helling, geen bogen, etc. Fabrikanten gebruiken niet allemaal precies hetzelfde getal voor de wrijvingsweerstand, zodat de maximale treingewichten niet goed vergelijkbaar zijn.

Er zijn meer fabrikanten dan hier genoemd.

d)

Er zijn werden en worden ook rail-wegvoertuigen gebouwd op basis van grondverzetmachines (zoals wielladers) van merken als JCB, Manitou en Mecalac. Een voorbeeld is de op JCB onderdelen gebaseerde en inmiddels weer verdwenen UCATrac. Het Belgische Rentaloc en het Franse ETIC stichtten in 2014 The Railroad Factory (TRRF) in Ierland, dat met Mecalac onderdelen de B Track 16 en de B Track 24 bouwt. TRRF wordt in Nederland vertegenwoordigd door Shuntpower.

e)

Dit is een 6 x 4. Bij het rijden op rails raken de niet aangedreven voorwielen de rails niet.

 

 

 

 

Met dank aan:

Mol, Van Santen Intern Transport en Maarten van der Willigen.

 

Bronnen:

[1]

Zwiehoff website

[2]

Mol: website; brochure; beschrijving Mol Rail-Route

 

 

{

 

voorgaande pagina Andere tractie

Terug/verder naar

 

Nieuw                      Home                      Inhoud