Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Namascor in Moerdijk

 

geplaatst: 17- 09-2020

 

Inleiding

 

Namascor maakte vlakke staalplaten uit rollen staal. De rollen werden afgerold, gestrekt en op maat geknipt. De zo geproduceerde platen werden in folie verpakt en tot pakketten gestapeld.

Namascor werd in 1973 gesticht door het Duitse Klöckner en het Japanse Mitsubishi. De productie startte in 1975 met 50 werknemers aan de Oostelijke Randweg op het industrieterrein Moerdijk. In 1989 ging Hoogovens voor 30% in het bedrijf deelnemen. Hoogovens (→ Corus → Tata Steel) werd in 1996 de enige eigenaar [1].

Vanwege de gedaalde vraag naar staal werd Namascor op 01-04-2013 door Tata Steel gesloten. Er waren toen 64 werknemers [2].

 

Spoor

 

Namascor kreeg als tweede bedrijf (na Shell Chemie) op het industrieterrein Moerdijk een spooraansluiting. De staalrollen werden per schip, per vrachtwagen of (zelden) per spoor aangevoerd.

De kade en de twee sporen lagen evenwijdig aan elkaar. Haaks daarop stonden drie kraanbanen/productielijnen. Transport tussen de kraanbanen gebeurde op spoor 1 in onderstaande schets, met een trein, bestaande uit drie eigen spoorwagens en een loc.

Namascor001.jpg

↑ De loc en eigen wagens verzorgden vooral het dwarstransport tussen de drie kraanbanen en wel op spoor 1 ↑

Bij het zeldzame bezoek van NS (later Railion, etc.) werd het eigen materieel waarschijnlijk tegen het stootblok van spoor 1 gezet, zodat de NS loc kon omlopen.

De op de schets aangegeven uitbreiding van de hal is nooit tot stand gekomen en het bij de opening genoemde maximum aantal medewerkers van 100 tot 200 werd niet bereikt.

Het dwarstransport per trein tussen de kraanbanen is op deze video te zien (opm. a).

De geproduceerde staalplaten werden per schip, per vrachtwagen of per spoor afgevoerd.

 

Deel van een personeelsadvertentie in De Stem d.d. 29-11-1975 →

 

Eigen wagens

 

↑ De drie platte eigen wagens: twee drieassers en één tweeasser. Ze haddem geen buffers en waren voorzien van treeplanken ↑

Op de achterste wagen liggen staalplaten. Moerdijk, 30-03-1994

 

Tractie

 

In 1987 arriveerde een gebruikte loc (opm. b). De Schöma loc van het type CFL20DCR werd vrijwel elke dag wel eventjes gebruikt. Het was in die tijd de lichtste industrieloc op Nederlands normaalspoor.

De eigen wagens waren zowel onderling als met de loc zeer kort gekoppeld. Dat kon omdat de eigen wagens steeds op spoor 1 bleven en dus geen bogen passeerden.

 

Op 30-03-1994 werden de loc en wagens speciaal voor de foto uit de hal gereden. De wagens hadden geen buffers→

 

Moederconcern Corus gaf de loc in 2001 een grondige revisie.

 

 

Raadsel

 

Op 29-06-2001 werd dit werktuig op spoor 1 van Namascor aangetroffen. Links op de achtergrond ziet men het op bovenstaande schets met P aangegeven parkeerterrein van de buren →

 

In 1994 was dit werktuig er nog niet. Het heeft spoorwielen, maar geen parkeerrem en geen mogelijkheid om een trekstang of een schroefkoppeling te bevestigen.

 

De situatie in 2020

 

Het bedrijfsterrein en de gebouwen van Namascor werden op 14-09-2014 verdeeld tussen ZHD Stevedores en Labee Group Moerdijk. ZHD Stevedores heeft tot op heden weinig met het nieuwe terrein gedaan.

De Labee Group kocht haar deel van het voormalige Namascor terrein met de bedoeling daar alle logistieke middelen (weg, water en spoor) te gebruiken. De locomotief zou dan ingezet worden bij het laden en lossen van de wagons. Tot op heden (2020) heeft er voor Labee nog geen spoorvervoer plaats gevonden, maar de plannen zijn nog niet definitief van de baan. De loc wordt daarom nog niet afgevoerd, tenzij er zich een koper voor de loc zou melden [1].

 

Bij de nieuwe activiteiten van Labee stonden de loc en eigen wagens in de weg, want die werden buiten gezet. In 2017 stonden de wagens er nog; in 2020 niet meer. De loc staat anno 2020 nog achter het hek, ingebouwd tussen diverse zaken.

Het spoor ligt er nog. De sporen in de hal zijn bedekt met beton. De sporen buiten zijn voorzien van een gravel laag [2].

 

 

Opmerkingen

a)

Jacob Kuiphof heeft in 2014 (dat is na de sluiting) enkele Namascor films op YouTube gezet, onder andere:

·       Namascor 30 jaar, 1975 – 2005

·       Namascor

b)

Het is niet bekend hoe van 1975 tot 1987 in de tractie werd voorzien.

Met dank aan:

Louis van Delft en dhr. Alex Labee.

Bronnen:

[1]

Informatie van dhr. Alex Labee.

[2]

Informatie van Louis van Delft.

 

{

Eigenaren

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud