► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||
|
||||||||||||
Aanvullingen |
||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
Kunstzandsteenfabriek Arnoud bij Hillegom
geplaatst: 05-09-2019 |
|
|||||||||||
Inleiding [1, 2] |
||||||||||||
|
||||||||||||
In 1899 kwam Arnoud Hendrik baron van Hardenbroek
van Ammerstol via een erfenis van zijn vrouw in het
bezit van een duingebied, namelijk het landgoed Veenenburg
tussen Hillegom en Lisse.
Samen met de buren van het aangrenzende landgoed Elsbroek
richtte hij in 1902 de nog steeds bestaande “Maatschappij tot exploitatie van
de gronden Veenenburg-Elsbroek” op. En hij stichtte de kunstzandsteenfabiek Arnoud, die in 1904 in bedrijf kwam. De landhuizen werden gesloopt; de duingebieden werden afgegraven. De afgegraven terreinen werden verpacht en bleken zeer geschikt voor bloembollenteelt. Het afgegraven duinzand werd voor vele doeleinden gebruikt en was ook de grondstof voor de Arnoud, zoals kunstzandsteenfabriek kortweg genoemd werd. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Kalkzandsteen Kalkzandsteen (door de baron dus
kunstzandsteen genoemd) is een metselsteen die gevormd wordt door eerst een
mengsel van 92 % zand, circa 7 % ongebluste kalk en circa 1% water in een
vorm te persen. Vervolgens worden de vormelingen op een traversewagen gestapeld. Meerdere traversewagens worden in een hardingsketel (ook
autoclaaf genoemd) gereden. Na 8 uur bij een druk van 8 atmosfeer en een
temperatuur van 175 °C zijn de stenen voldoende uitgehard door het optreden
van een chemische reactie tussen de ongebluste kalk en het oppervlak van de
zandkorrels. Het maken van
kalkzandsteen vergt minder energie dan baksteen (en is daarom goedkoper),
omdat de vormelingen niet gedroogd worden en omdat het harden van de
kalkzandsteen bij een veel lagere temperatuur plaats vindt dan het bakken van
de baksteen (900 à 1100 °C). In het eerste kwart van de 20ste eeuw is kalkzandsteen ook voor
buitenmuren gebruikt, zelfs met toevoeging van kleurstoffen. Op den duur
bleek de witte steen echter te vergrijzen. Tegenwoordig wordt kalkzandsteen
vooral voor binnenmuren gebruikt. Zie ook de inleidende webpagina
over de Nederlandse
kalkzandsteenfabrieken en opmerking
a) over voorbeelden daarvan. |
||||||||||||
|
||||||||||||
De fabriek |
||||||||||||
|
||||||||||||
↑ De
situatie in 1950 [3]↑ De zwarte
blokjes in de rode weg geven de NZH tramlijn aan. De zwarte streeplijn is de
grens tussen Hiilegom (boven) en Lisse. |
||||||||||||
De kunstzandsteenfabriek
lag in een bocht van de oude Rijksweg tussen Den Haag en Haarlem, bij de
vaste brug van de Rijksweg over het in 1901 gegraven Elsbroekkanaal (ook
Zilkervaart genoemd). Relatief veel foto’s zijn vanaf deze brug genomen, want
het was de enige plaats vanwaar de fabriek van buitenaf goed was te zien. De
fabriek werd namelijk deels aan het oog onttrokken door een lange, met de weg
meegebogen rij arbeiderswoningen (zie ook opmerking b).
Het uiteinde van het Elsbroekkanaal, tussen de brug in de Rijksweg en de
Ringvaart, was aan één (namelijk de noordoostelijke) zijde van een kade
voorzien en fungeerde als haven voor de kunstzandsteenfabriek. In deze
zogenaamde buitenhaven arriveerden kalk uit België en steenkool en werden de
stenen afgevoerd. Op de kade lag smalspoor voor het vervoer van kalk en
stenen. Het smalspoor ging onder de Rijksweg door naar de fabriek. Anno 2017
zijn de kade en de fabriek door een lopende band verbonden. Die gaat ook
onder de weg door. De rest van het
Elsbroekkanaal was geen openbaar vaarwater. Hier trokken sleepbootjes
schuiten met duinzand naar de fabriek. Om de 100 meter was een zijkanaal,
zodat een groot gebied ter weerszijden van het Elsbroekkanaal kon worden
afgegraven. Nabij de brug was een insteekhaven, die de binnenhaven werd
genoemd. Aan de ene kant van de binnenhaven lag de fabriek, aan de andere
kant lag het tasveld (opslagterrein). |
||||||||||||
|
||||||||||||
De eerste locomotieven De eerste tekenen voor het gebruik
van locomotieven dateren uit 1925/26. De fabriek was toen al ongeveer 10 x
groter dan bij het begin in 1904. Bij een luchtfoto uit 1925
[4] wordt onder andere opgemerkt: “Aan kalk, kolen en diverse
benoodigdheden moet bij de genoemde productie te Hillegom (75 tot 90 millioen
steenen) per jaar ruim 21.000 tons worden aangevoerd, aan zand ruim 210.000
tons, aan steenen rond 225.000 tons worden afgevoerd. Naast de
uitgebreide machinale- en ketelinrichting en de inwendige
transportinrichtingen zijn voor het verwerken dezer massa’s uiteraard ook
belangrijke los,- laad-, en verdere
transportinrichtingen noodzakelijk, waarvan de luchtfoto ook een en ander
laat zien (kranen, elevatoren, vaartuigen, motorlocomotieven (meervoud dus), electrische
traversen) terwijl daarop tevens de Ringvaart, eigen kanaal, binnen- en
buitenhaven, brug en rijksweg duidelijk uitkomen, benevens de huizen, ten deele aan dien weg staande”
(zie ook opmerking c). Arnoud werd door Orenstein
& Koppel als referentie
voor een O&K Montania benzineloc opgegeven. De Arnoud verklaarde op
namelijk op 1 juli 1926 dat de loc van het
type L180
(19 pk) al meer dan 1 jaar naar volle tevredenheid dienst deed. Ook is bekend
dat de Arnoud in 1926 een O&K benzineloc van het type S10 kocht. Nog een citaat [2]: “De
kalk en de stenen werden in de fabriek vervoerd met treintjes; één van de locomotiefjes was de Gijsbert
(de in 1903 uit het eerste huwelijk geboren zoon van baron Van Hardenbroek).
Zie ook opmerking
d). De spoorbreedte van de nog
te bespreken Maffei en Diema locs was 960 mm, dus de spoorbreedte van de
eerste loc(s) zal ook 960 mm geweest zijn. Deze ongebruikelijke maat zal
gekozen zijn vanwege de diameter van de hardingsovens. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Uitbreidingen Eind 1929 kreeg de Arnoud vergunning van de Minister
van Sociale Zaken voor een twee-ploegendienst (zie
ook opmerking e). Zo kon de
productie in de bestaande gebouwen en met de aanwezige machines worden
opgevoerd, maar toch werd er meer dan een miljoen gulden geïnvesteerd in meer
faciliteiten voor opslag, transport en onderhoud. De Arnoud was toen de
grootste kalkzandsteenfabriek in Europa [5][[6]. Op het tasveld werden de stenen met behulp van een
nieuwe kraan hoger opgeslagen [7a]. Later werd er nog een cabine bovenop de
machinekamer gezet zodat de kraandrijver een beter uitzicht had→ Tot de investeringen hoorde ook de aanschaf van twee nieuwe Maffei
locomotieven: |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
↑ Deze foto is genomen vanaf
de kade van de buitenhaven ↑ Het gebouw op de achtergrond is een in 1924
gebouwde machineruimte, met daar bovenop een vergaderzaal. Achter dit gebouw
ligt de oprit van de oude Rijksweg
Leiden – Haarlem naar de brug over het Elsbroekkanaal. Het smalspoor gaat
onder deze weg door naar de fabriek en het tasterrein. De trein links is
onderweg van het tasterrein of de fabriek naar de buitenhaven. Deze foto (zie opmerking f voor de bron)was de aanleiding voor zowel
deze webpagina als een artikel in het tijdschrift Smalspoor [8]. |
||||||||||||
De eerste Maffei
motorlocomotieven waren de Maffei Lanz Bulldog locs, met een
liggende ééncilinder tweetact gloeikop motor van Lanz. Bij de Arnoud locs gaat het om een moderner type,
met een viertact dieselmotor van MWM (MotorenWerke Mannheim). Maffei heeft maar
weinig motorlocomotieven van dit type gebouwd; dit zijn de enig twee die naar
Nederland geleverd zijn. De leverlijst [9] vermeldt slechts dat de
fabrieksnummers 5921/22 in 1930 naar Nederland geleverd zijn en dat ze MWM
dieselmotoren en een spoorwijdte van 960 mm hadden. Uit die zeldzame
spoorwijdte van 960 mm volgt dat ze voor de Arnoud bestemd waren. Op de foto en in de folder is te zien dat de locs
een blinde as achter de achteras hadden. Eén van de twee bladen van een folder van Maffei diesellocs [10]→ Maffei fuseerde in 1931 met Krauss,
dus de folder moet van voor 1931 dateren. De locs op de foto dragen de namen Corsus (rechts) en Carduc. Het
is onbekend wat de achtergrond van deze namen is (zie ook opmerking d). De Tweede
Wereldoorlog De Arnoud leverde volop stenen voor de bouw van
scherfmuren, kantines, hangars, etc. op Duitse vliegvelden in Nederland,
want baron van Hardenberg was Duits gezind. Na
de oorlog werd hij vast gezet en in 1946 veroordeeld tot een boete van f 4.000,- en één jaar gevangenisstraf, waarvan 6
maanden voorwaardelijk en onder aftrek van voorarrest. Dat betekende wel dat
hij meteen weer in vrijheid werd gesteld, maar hij mocht zijn functie niet
meer uitoefenen. Daarom verkocht de inmiddels 71-jarige baron zijn aandelen
in De Arnoud. De koper bleek later een stroman te zijn van zijn concurrent
Van Herwaarden. Die had bij De Arnoud gewerkt en was daarna een
kalkzandsteenfabriek in Katwijk begonnen. |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Van
Herwaarden Vanaf 1952 stond er Van Herwaarden op de fabriek
[1]. Nadat in de naoorlogse jaren de Oosterduinen
bij Noordwijkerhout waren “afgezand”, ontstond daar
door diepzuigen in de periode 1965-1975 het Oosterduinse Meer bij Noordwijkerhout In 1956 werden er met 370 werknemers 250 miljoen
stenen gemaakt [1], ongeveer drie maal zoveel als in 1925. ← Deze
foto [7b] is toevallig uit genoemd jaar 1956. Kennelijk waren (vanwege draaischijven)
niet alle sporen in het tasveld per loc bereikbaar. De stenen zijn wel
bijzonder hoog opgetast. Het smalspoor speelde nog steeds een grote rol. De Maffei’s uit 1930 hebben het kennelijk lang uitgehouden,
want ze werden opgevolgd door in 1962 gebouwde Diema’s.
Sinds 1989 zijn dit – na versmalling van de spoorwijdte tot 900 mm – loc 11
en loc 12
van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. Zie ook deze lijst
bij de fabrieksnummers 2499 en 2509. |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
↑ De foto hierboven en die hieronder [7c]
zijn op dezelfde plaats genomen, namelijk vanaf de brug over het Elsbroekkanaal, kijkend in noordwestelijke richting.
Achter de rug van de fotograaf ligt de buitenhaven. De bovenste foto is in of
na 1952 genomen, want er staat Van Herwaarden op de fabriek. Links wordt een
zandschuit met een elevator gelost. Het smalspoor gaat onder het
elevatorgebouw door en loopt vervolgens (uit het zicht) na een haakse boog
evenwijdig aan de binnenhaven richting tasveld. In de onderdoorgang staat een
trein met kalksteen. Van het kadespoor takt een spoor af dat een
fabrieksgebouw binnen gaat en een spoor dat tussen de fabrieksgebouwen
doorloopt. |
||||||||||||
|
||||||||||||
↑
Deze foto [7c] is in 1966 genomen. Voor een dichte dubbele deur staan twee kipkarren. Per smalspoor werden alleen stenen afgevoerd
en kalk aangevoerd, dus de kipkarren zullen voor
het kalkvervoer gebruikt zijn. Bij grotere vergroting blijkt dat ze van een deksel zijn voorzien. Dat
deksel zal verstuiven van de kalk hebben verhinderd. |
||||||||||||
Het einde
van het smalspoor De twee Diema’s gingen in
1989 naar het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. Ze stonden toen al jaren
ongebruikt in de locomotievenremise bij de buitenhaven. De reden ligt voor de
hand: verreweg het belangrijkste vervoer was dat van stenen van het tasveld
naar de kade in de buitenhaven, waar de stenen met hijskranen op
binnenschepen werden overgeslagen. Die binnenschepen konden in ons waterland
doorgaans dicht bij de bouwplaats komen, maar toch zullen voor het laatste
traject de stenen bijna altijd van de binnenschepen zijn overgeslagen op
paard en wagen of vrachtauto. Op den duur werd het goedkoper dat die
vrachtauto’s de stenen meteen op het tasveld kwamen halen. Het tasveld werd
vergroot doordat de binnenhaven in of voor 1981 gedempt werd. Wel bleef het smalspoor bij de autoclaven. |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Huidige
toestand Sinds 2003 maakt de kalkzandsteenfabriek in Hillegom, samen met drie andere Nederlandse
kalkzandsteenfabrieken, deel uit van de Duitse Xellagroep.
Het zandzuigen werd verplaatst naar het Valkenburgse Meer nabij Leiden. Vandaar gaat het met
duwbakken naar de fabriek. Omdat de Stoomtrein Katwijk
Leiden langs de randen van het Valkenburgse Meer
rijdt, is er nog steeds een relatie tussen smalspoor en de kalkzandsteenfabriek. Restant van het 960 mm smalspoor bij de brug over het Elsbroek
kanaal, 27-03-2017 → Bij de autoclaven is nog steeds smalspoor in gebruik [8] |
|
|||||||||||
Zie ook het artikel in
het tijdschrift Smalspoor. |
||||||||||||
Opmerkingen: |
Andere kalkzandsteenfabrieken die op deze website aan de orde komen zijn Roelfsema (Albino) bij Hoogersmilde, Alba bij Apeldoorn, Vogelenzang bij Rhenen en de Stoomsteenfabriek De Lek bij Vreeswijk. |
|||||||||||
De laatste witte arbeiderswoningen zijn afgebroken in 1996. De twee omstreeks 1920 gebouwde schoorstenen, van 48 en 53 meter hoog, zijn in 1989 gesloopt [7c]. |
||||||||||||
In het boek [4] zijn de in
het onderschrift genoemde motorlocomotieven en electrische
traversen op de luchtfoto niet te zien. Wat
betreft de cijfers: op een plateauwagen gingen 1000 stenen [11]. Een
jaarproductie van 90 miljoen stenen betekent dan 90.000 wagens ofwel – bij 10
wagens per trein – 9.000 treinen in circa 300 werkdagen (er werd ook op
zaterdag gewerkt). Dat maakt 30 treinen per dag. Daarbij is aangenomen dat
de stenen rechtstreeks van de fabriek naar de kade gingen. Inderdaad kwamen
de stenen soms nog warm op de bouwplaats aan [11]. Maar een deel van de
stenen ging eerst naar het tasveld. Van de stenen op het tasveld zal een deel
met paard en wagen of vrachtauto naar bouwplaatsen in de omgeving zijn
gegaan. Maar de rest zal uiteindelijk per trein naar de kade zijn gereisd en
maakte dus twee treinreizen. Het gaat daarom om meer dan 30 treinen per dag.
Dat waren wel korte reizen: bij een treinreis van het tasveld naar de kade
aan de buitenhaven ging het om circa een halve kilometer ofwel 5 minuten bij
een snelheid van 6 km/uur. De binnenhaven zal geen grote rol hebben gespeeld,
want vanwege de vaste brug in de Rijksweg konden hier alleen kleine schepen
vanuit de Ringvaart komen. |
||||||||||||
Baron van Hardenbroek
scheidde van zijn vrouw en trouwde met haar zus. Van beiden had hij kinderen: Maria (1901), Gijsbert (1903), Alfer (1916), Mechteld (1918)
en Inge (1921). Er bestaat een foto van een hijskraan waar de naam Alfer op staat. Het is niet bekend of er nog meer kranen of locs naar kinderen zijn vernoemd. De namen Corsus en Carduc op de Maffei diesellocs komen niet met namen van kinderen overeen. |
||||||||||||
In 1937 werd de vergunning weer ingetrokken. De Arnoud bleef echter met twee ploegen werken. Na enige rechtszaken werd directeur A. H. baron van H. van A. in 1938 veroordeeld tot een boete van driemaal vijftig cent of driemaal een dag hechtenis [5]. |
||||||||||||
Gerard de Graaf vond deze ongedateerde
foto toevallig in het Rotterdamse Stadsarchief, onder het hoofdstuk “Havens”
met als omschrijving “Techniek, werktuig voor transport, kraan”. Uw webmaster
herkende de locs als Maffei’s. Het was jarenlang
duister waar de foto gemaakt was, maar het karakteristieke gebouw op de
achtergrond toont ondubbelzinnig aan dat dit bij de Arnoud was (in [7c]
bevindt zich onder andere een foto met onder andere hetzelfde gebouw en de
kraan Alfer).
Onduidelijk blijft hoe een afdruk van de foto in Rotterdam verzeild is
geraakt. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Met dank aan: |
Gerard de Graaf en Henk Sluijters. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Arie den Hoed, “Van Arnoud tot Silka: 100 jaar kalkzandsteenindustrie in Hillegom”, in het tijdschrift Hangkouserieën van de Vrienden van Oud Hillegom: Jrg. 12, nr.2 (2004), p.27-28 en Jrg. 12, nr.3 (2004), p.11-25. |
||||||||||
[2] |
Vereniging Oud Lisse, “De steenfabriek 'De Arnoud' in de oorlog: Tragische splijtzwam in de adellijke familie van Hardenbroek van Ammerstol:voor én tegen de Duitse bezetters”. |
|||||||||||
[3] |
De website www.topotijdreis.nl Het is zeer illustratief om via deze website de veranderingen van het gebied bij de kunstzandsteenfabriek in de loop der tijden te volgen. In 1900 was het nog groen en geaccidenteerd. |
|||||||||||
[4] |
Jhr. Jan Feith, “Nederland's grootste bedrijven van uit de lucht”, KLM 1925’. |
|||||||||||
[5] |
Diverse kranten, bijvoorbeeld Leeuwarder Nieuwsblad d.d.
27-10-1938. |
|||||||||||
[6]] |
http://www.museumdezwartetulp.nl/nieuws/kroon/lezingKroon.html |
|||||||||||
[7] |
De website Hoop op Welvaart gaat over het schip “Hoop van Welvaart”, maar bevat ook een webpagina over de kalkzandsteenfabriek Van Herwaarden. De foto’s aldaar zijn afkomstig van |
|||||||||||
[8] |
Gerard de Graaf, De Hillegomse kalkzandsteenfabriek en haar smalspoorbedrijf, Smalspoor 122 (april 2019). |
|||||||||||
[9] |
Maffei leverlijst op DVD van Jens Merte. |
|||||||||||
[10] |
||||||||||||
[11] |
A.H. Baron van Hardenbroek van Ammerstol, “Kalkzandsteen”, De Ingenieur, jaargang 23 (1908), no 21, d.d. 23-05-1908. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
{ |
||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||