Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman

(met dank aan de heren Henk de Jager van Uquilair en Peter Jansen van Shunter)

      

Hoofdstuk 7          Na de opsplitsing en verzelfstandiging van NS

p. 121       Nummering

 

Henk de Jager fotografeerde op 11 januari 2010 een Orenstein & Koppel type MB9N op de Maasvlakte. Op de zijkant van de cabine draagt de loc een nummer dat hieronder in detail is weergegeven:

 

UIC.jpg

 

Hoewel de loc niet in de geel/grijze Shunter huissstijl is gebracht, zal het uit de toevoeging NL-SHTR wel duidelijk zijn dat het een loc van de firma Shunter in Nederland betreft (om precies te zijn: Shunter 308, ex Ford in Genk).

Het 12 cijferig nummer is het UIC voertuignummer, dat volgens de nieuwe EU-regelgeving moet zijn aangebracht op al het materieel dat op de openbare Europese infrastructuur wordt ingezet. Voor zover op industrielocs van toepassing, zal de nummering hieronder worden toegelicht.

DSC_5298 klein.JPG

 

Aan bijvoorbeeld Op de Rails 2009-9 p. 424/25 en “Toelatingsgids” van IVW is het volgende te ontlenen:

Cijfer

In dit voorbeeld

Betekenis

1ste

9

Tractievoertuig

2de

8

Rangeerdieselloc (een “2” betekent dieselloc)

3de + 4de

84

In Nederland ingeschreven in het “Nationaal Voertuigregister” (NVR).

5de

8

Het 5de cijfer is altijd gelijk aan het 2de cijfer.

6de

2

Het 6de cijfer is voor diesellocs altijd "2".

7de

8

Bij voor Nederland specifieke (vaak kleine) series: 7de cijfer is altijd "8"

 

De Corus locs vallen in de categorie “Industrielocs algemeen”. Hiervoor zijn de 7de+8ste cijfers: 99

8ste

2

Bij voor Nederland specifieke (vaak kleine) series: 8ste cijfer geeft altijd aantal assen aan. Bij bijvoorbeeld de 600en van (R)RF is dit een 3 en voor de Deutzen en 2200en van Strukton een 4.

9de+10de+11de

815

Volgnummer in de serie. Voor bijvoorbeeld de ex-NS sikken is dat 2xx en 3xx en voor de Nedtrain serie 700 701 t/m 713. Met andere woorden: voor deze locs zijn het de korte nummers waaronder ze al bekend waren.

12de

5

Controlecijfer

De tweeassige locs van Shunter hebben de nummers 98 84 8282 801-5 (voor de 202 Nicky) t/m 819-7 (voor de 482 Jansen).

De drieassige   locs van Shunter hebben de nummers 98 84 8283 801-4 (voor de 501 Sharon) t/m 806-3 (voor de 603 zonder naam)

De twee voormalige Oostduitse locs 203 101 (Robert) en 203 102 Arnold) hebben als eerste vijf cijfers 92 84 2 omdat het lijndiesellocs zijn. Daarna komt gewoon het serienummer en het volgnummer met tenslotte het controlecijfer, 203 101-5 en 203 102-3.

Genoemde nummers worden door Shunter bij gelegenheid aangebracht.

Terug/verder/naar:

Nieuw                      Home                      Inhoud