|
|
|
||||||||||||
►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Aanvullingen op het boek
“Industrielocomotieven” van Henk Kolkman (met dank aan de heren Henk de Jager
van Uquilair en Peter Jansen van Shunter) |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Hoofdstuk 7 Na de opsplitsing en verzelfstandiging van NS |
||||||||||||||
p. 121 Nummering Henk de Jager fotografeerde op 11 januari 2010 een Orenstein & Koppel type MB9N op de Maasvlakte. Op de zijkant van de cabine draagt de loc een nummer dat hieronder in detail is weergegeven:
Hoewel de loc niet in de geel/grijze Shunter huissstijl is gebracht, zal het uit de toevoeging NL-SHTR wel duidelijk zijn dat het een loc van de firma Shunter in Nederland betreft (om precies te zijn: Shunter 308, ex Ford in Genk). Het 12 cijferig nummer is het UIC voertuignummer, dat volgens de nieuwe EU-regelgeving moet zijn aangebracht op al het materieel dat op de openbare Europese infrastructuur wordt ingezet. Voor zover op industrielocs van toepassing, zal de nummering hieronder worden toegelicht. |
|
|||||||||||||
Aan bijvoorbeeld Op de Rails 2009-9 p. 424/25 en “Toelatingsgids” van IVW is het volgende te ontlenen: |
||||||||||||||
Cijfer |
In dit voorbeeld |
Betekenis |
||||||||||||
1ste |
9 |
Tractievoertuig |
||||||||||||
2de |
8 |
Rangeerdieselloc (een “2” betekent dieselloc) |
||||||||||||
3de + 4de |
84 |
In Nederland ingeschreven in het “Nationaal Voertuigregister” (NVR). |
||||||||||||
5de |
8 |
Het 5de cijfer is altijd gelijk aan het 2de cijfer. |
||||||||||||
6de |
2 |
Het 6de cijfer is voor diesellocs altijd "2". |
||||||||||||
7de |
8 |
Bij voor Nederland specifieke (vaak kleine) series: 7de cijfer is altijd "8" |
De Corus locs vallen in de categorie “Industrielocs algemeen”. Hiervoor zijn de 7de+8ste cijfers: 99 |
|||||||||||
8ste |
2 |
Bij voor Nederland specifieke (vaak kleine) series: 8ste cijfer geeft altijd aantal assen aan. Bij bijvoorbeeld de 600en van (R)RF is dit een 3 en voor de Deutzen en 2200en van Strukton een 4. |
||||||||||||
9de+10de+11de |
815 |
Volgnummer in de serie. Voor bijvoorbeeld de ex-NS sikken is dat 2xx en 3xx en voor de Nedtrain serie 700 701 t/m 713. Met andere woorden: voor deze locs zijn het de korte nummers waaronder ze al bekend waren. |
||||||||||||
12de |
5 |
Controlecijfer |
||||||||||||
De tweeassige locs van Shunter hebben de nummers 98 84 8282 801-5 (voor de 202 Nicky) t/m 819-7 (voor de 482 Jansen). De drieassige locs van Shunter hebben de nummers 98 84 8283 801-4 (voor de 501 Sharon) t/m 806-3 (voor de 603 zonder naam) De twee voormalige Oostduitse locs 203 101 (Robert) en 203 102 Arnold) hebben als eerste vijf cijfers 92 84 2 omdat het lijndiesellocs zijn. Daarna komt gewoon het serienummer en het volgnummer met tenslotte het controlecijfer, 203 101-5 en 203 102-3. Genoemde nummers worden door Shunter bij gelegenheid aangebracht. |
||||||||||||||
Terug/verder/naar: |
||||||||||||||