Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 25:  tweede deel 2020

21 augustus 2020

 

Op de achtergrond de Scheepsbouwhal (rechts) en de Lashal van de voormalige Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) in Amsterdam-Noord. Op 20-08-2020 ligt er nog steeds straatspoor waarover de in de hallen gebouwde secties naar de scheepshellingen vervoerd werden →

 

Een nieuwe webpagina behandelt de 3 locs, de wagens en de spoorrailkranen waarmee dit vervoer plaats vond.

 

In mei 2018 werd bekend dat Prorail Incidentenbestrijding 5 Unimogs besteld had om gestrande treinen weg te slepen. Ze moesten er in de zomer van 2019 zijn. Een jaar later worden er wel mensen opgeleid, maar staan de Unimogs nog niet ter beschikking (met dank aan Prorail).

Over Koole aan de Oude Maasweg in de Botlek (tot in 2018 Odfjell) valt te melden (met dank aan Louis van Delft en Ben van Wevering):

·       In de avond van 13-05-2020 ontspoorde de MaK loc (fabrieksnummer 220099 uit1974)). Ze werd door Prorail Incidenten Bestrijding herspoord. Zie hier.

·       Er is recent een B-Track gesignaleerd

0 – 0 – 0

6 augustus 2020

 

Kinderoord de Schaarshoek in Heino kocht in 1985 rails, lorries en de 3 Diema’s 1421, 1583 en (1754 of) 1755 van IVB. De beoogde smalspoorlijn werd echter nooit gerealiseerd. De Diema’s staan al 15 jaar te koop (met dank aan Toon Steenmeijer).

 

Op 22-02-2005 werd de loc van het type DH500Ca bij (toen nog Volker Stevin Rail & Traffic) in Dordrecht voorzien van de nieuwe huisstijl.

Foto: Henk van Verseveld →

 

Deze drieassige Henschel 30319 (1961) van VolkerRail blijkt in 2019 afgevoerd te zijn en is inmiddels verschrot (met dank aan Louis van Delft en VolkerRail).

Nog steeds in Dordrecht: “Opa” rookte op 23-07-2020 een zware pijp.

Foto: Louis van Delft →

 

Het gaat om een Köf III die vanaf 2004 voor Infraspeed aan de Hoge Snelheids Lijn werkte en in 2005 door BAM (Infra) Rail werd overgenomen. Deze Orenstein & Koppel 26904 (1975) werd lang bij de Amsterdamse Metro ingezet en kreeg daar de bijnaam “Opa” (zie hier). De drie roetfilters op de motorkap kwamen in de tunnels van pas. Op de foto ziet men waarschijnlijk het verdampen van condenswater na stilstand.

Menselijke duwtractie kwam nog in de jaren 1950 veel voor, op smalspoor maar ook op normaalspoor. De bestaande webpagina is met diverse voorbeelden uitgebreid.

0 – 0 – 0

23 juli 2020

De steenfabriek De Vijf Eiken in Rijen (ook NV Van den Heuvel’s Steenfabriek genaamd) had al vanaf 1880 tot 1962 een spooraansluiting. Die bestond uit een kopspoor, dat als overgavespoor diende, met hiervan terugstekend een kopspoor naar de fabriek. SS en later NS plaatste bijvoorbeeld kolenwagens op het overgavespoor, waarna de wagens met paardentractie naar de fabriek werden getrokken (bron: Utrechts Archief). Op het smalspoor naar de kleiputten zal aanvankelijk ook paardentractie gebruikt zijn.

Maar in 1927 en in 1929 verschenen twee gebruikte 600 mm stoomlocs van het Henschel type Danzig, met een vermogen van 40 pk. In 1956 (toen er al 3 Diema diesellocs actief waren) is van beiden de acte van het Stoomwezen  ingetrokken.

 

Henschel 17404 (1920)

Foto: Heemkring Molenheide →

 

Opvallend is het ontbreken van een zanddom en het rechthoekige gat in de achterwand het machinistenhuis. Dat kwam meer voor, bijvoorbeeld om bij extra kolen te kunnen die op een wagen achter de loc werden meegevoerd of om de trein aan of af te koppelen zonder de loc te verlaten.

Dat laatste was het geval bij diesellocs van Key en Kramer in Maassluis.

 (met dank aan de Heemkring Molenheide, Gerard de Graaf en Kees Plug).

 

De webpagina over de Veenderij en Turfstrooiselfabrieken der Gemeente Deurne is aangevuld met een ooggetuigenverslag van het railvervoer.

 

De bij de vorige update op internet geplaatste webpagina over de Schöma types CFL20DCR en CFL30DR is aangevuld met hulp van Toon Steenmeijer.

 

Bij het nieuws van 22 november 2018 werd gemeld dat de loc Bennie van KLB Kolb (voorheen Servo) in Delden vervangen is door een Bemo “glasbak”. Dat blijkt blijvend te zijn:

 

Foto: Rudi Liebrand, 15-7-2020 →

 

Vanaf 08-07-2020 is bij Tata Steel de nieuwe fabriekshal van Harsco voor de verwerking van Roza slak volledig operationeel; hier en daar is de werking prima uitgelegd.

Het spoorvervoer van Roza slak in slakpanwagens, zoals op onderstaande foto, is vervangen door wegvervoer van platte bakken. Die worden niet meer in de open lucht, maar in de nieuwe fabriekshal met een afzuiging via filters leeg gekiept.

 

Een trein van slakpanwagens (rechtsonder) staat bij de 2 enorme portaalkranen waarmee de slakpannen in de open lucht gekipt worden. De kranen zijn in 2009/2010 gebouwd en zijn nu overbodig. Harsco op het terrein van Tata Steel, 09-03-2019.

0 – 0 – 0

9 juli 2020

 

Op een nieuwe webpagina wordt ingegaan op de Schöma loctypes CFL20DCR en CFL30DR, destijds de lichtste industrielocs op Nederlands normaalspoor.

 

De Schöma CFL20DCR van Namascor in Moerdijk. Foto: Pierre de Greeuw →

 

De compensatie voor het niet doorgaan van de verhuizing van de Marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen houdt ook investeringen in de goederenspoorlijn Gent-Terneuzen in. Er bestaan plannen om ook op de oostelijke oever van het Kanaal Gent-Terneuzen een doorgaande spoorverbinding aan te leggen. Zie hier.

Railterminal Greenport Venlo (zie hier) is op 26 juni officieel aangesloten op het openbare spoorwegnet (met dank aan Jan Roos).

 

Bij het nieuws van 25 juni werd de Jung loc bij de Kartfabrique in Maarssen genoemd.

 

Tijmen Stam fotografeerde de loc op

20-01-2020 →

 

De buitenproportionele schoorsteen hoort niet bij de loc; zie ook hier.

 

De vakbonden zijn met Tata Steel onder meer overeen gekomen dat het railvervoer niet zal worden uitbesteed, tenzij na overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden (bron: Volkskrant 04-07-2020).

0 – 0 – 0

 

25 juni 2020

↑ Deze twee V60C’s van BT Trains hebben hun nieuwe jas. Roosendaal, 22-06-2020 ↑

Zie verder de aangevulde webpagina over BT Trains

 

Ook de webpagina over krollen is aangevuld.

 

Bemo Rail heeft de vierde blusloco bij Tata Steel afgeleverd. De hoog geplaatste cabine werd apart vervoerd. Zie hier.

Bij Koole Minerals in Pernis is de Köf III van Bemo Rail weer actief (zie het nieuws van 2 april 2020)  terwijl de O&K op het kopspoor staat (met dank aan Louis van Delft).

 

De Jung loc met fabrieksnummer 14152 (1972) van de werf van Strukton in Maarssen is in mei 2019 naar de spoorloods van de Kartfabrique in Utrecht gebracht. Ze is bestemd als decoratie voor deze evenementenlocatie in de gebouwen van U. Twijnstra’s Oliefabriek, later UTD. Het locmonument van Bonder (later Durail; zie daar voor foto en gegevens) in Utrecht is op 16 juni 2020 met (nog) onbekende bestemming afgevoerd (met dank aan Roland Korving en Martijn Smits).

 

De Gelderse Smalspoor Stichting heeft 3 diesellocs van Kees Heikoop overgenomen. Zie hier voor meer achtergrond. Zie www.smalspoor.nl voor de gegevens (met dank aan Rogier Bennebroek).

0 – 0 – 0

11 juni 2020

↑ Een “hoogrijdende” krol schept op 26-05-2020 porfier uit een lorrie bij de aanleg van een nieuw opstelterrein in Zwolle ↑

De krol van VolkerRail is – zoals tegenwoordig verplicht – minstens 75% geel; de lorrie is in het vertrouwde blauw.

De lorrie is van hijskettingen voorzien en kan daarmee door de krol in en uit het spoor worden gezet.

In Nederland rijden circa 150 krollen. Zie de nieuwe webpagina.

 

De Beatrix Terminal van Steinweg Handelsveem aan de Waalhaven in Rotterdam heeft al sinds 2002 twee sikken. De ex-NS 203 is grotendeels wit. De ex-NS 342 was blauw, maar blijkt nu weer in de oude NS kleur geschilderd te zijn:

 

De twee sikken (vooraan de 342) op de Beatrix Terminal van Steinweg, 30-04-2020.

Foto: Marco Schoonhoven →

Bij Tata Steel is op 02-06-2020 in de nieuwe ROZA hal de verwerking van ROZA slak gefaseerd begonnen. De slak wordt uit 1 van de 2 ROZA installaties van de staalfabriek in platte bakken in plaats van slakpannen aangevoerd. Als alles goed gaat wordt ook de tweede ROZA installatie omgebouwd en is er in juli een eind gekomen aan het spoorvervoer per slakpanwagen.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

28 mei 2020

 

De Stoomrein Katwijk Leiden heeft in eerste instantie tevergeefs geboden bij de internetveiling van de stoomloc Broekhoven 51 (zie het nieuws van 14 mei hieronder). De winnaar had geboden op de combinatiekavel van de loc en een stationaire stoommachine, maar was eigenlijk niet geïnteresseerd in de loc. Die werd aangeboden aan …. de Stoomrein Katwijk Leiden. Men werd het eens over de prijs. Zie hier voor foto’s en gegevens van de nieuwbakken SKL 51.

 

Uw webmaster wist dat er bij DSM in Geleen Unilok rail-wegvoertuigen hebben gerangeerd, maar had nog nooit een foto gezien. Dat wil zeggen, totdat Nick Meuwissen foto’s stuurde:

 

Fibrant, Geleen, 20-05-2020,

foto: Nick Meuwissen →

 

Deze Unilok is nog steeds en bijna dagelijks in gebruik bij de verlaadinstallaties van Fibrant (één van de chemiebedrijven die van DSM is afgesplitst) op het Chemelot industrieterrein in Geleen.

De bestaande webpagina over de Unilok is uitgebreid met de nieuwe feiten en foto’s.

Over Chemelot gesproken: dat industrieterrein heeft alleen een spooraansluiting aan de noordkant. Dat betekent dat alle treinen die vanaf Chemelot naar het zuiden moeten, via deze aansluiting om moeten rijden. Om het rangeren van treinen, de hinder voor omwonenden en de veiligheidsrisico’s te verminderen werd in 2011 het plan opgevat om een spooraansluiting aan de zuidkant aan te leggen. De provincie Limburg liet gisteren weten dat dit te duur wordt (bron: Spoorpro/ANP). Overigens had Staatsmijnen in de kolentijd wel een spooraansluiting aan de zuidkant (bij Beek).

 

Er zijn verschillende berichten dat V60C’s van BT Trains zwart geschilderd worden, met witte accenten (met dank aan Louis van Delft en Martijn Smits). Logo’s en beschrifting zijn nog niet aangebracht.

0 – 0 – 0

14 mei 2020

 

 

 

Al sinds 1999 staat bij restaurant Hof van Hulshorst aan de spoorlijn Amersfoort-Zwolle  een vuurloze loc. Deze Krupp 2298 (1951) heeft niet in Nederland gereden en is daarom niet eerder op deze website genoemd. Het restaurant is gesloten; de toekomst van restaurant en loc is onzeker (bron: De Stentor; met dank aan Gert Deelen).

 

Hulshorst, 20 september 2000  

 

Troostwijk heeft via internet een “authentieke stoomlocomotief” geveild.

 

Foto op de website van Troostwijk →

 

Het blijkt te gaan om nr. 51 van de aannemer Broekhoven te Nijmegen, zijnde Orenstein & Koppel 12789 (1936) voor 900 mm spoorwijdte. Broekhoven had vier stoomlocs die tot 1958 in de keuring van het Stoomwezen waren en daarna bleven opgeslagen in een loods op de werf in Maarssen. Twee ervan zijn nu bij de Stoomtrein Katwijk Leiden. Een derde werd gesloopt na het afstaan van haar ketel t.b.v. RTM 50. Broekhoven 51 stond ten slotte voor  € 1,-/kilo te koop bij  een sloper in Weert, die recent failliet ging.

(met dank aan Jan Strooband, Gerard de Graaf en Kees Plug).

 

Vanaf september kan er waarschijnlijk weer met goederentreinen via de Hoekse Lijn naar de Nieuwe Matex aan de Vulcaanhaven in Vlaardingen worden gereden (bron: spoorpro).

 

← Industrieel Smalspoor Museum, Erica, 27-04-2008. De loc staat voor twee houten turfwagens.

 

Een nieuwe webpagina  gaat over turfwagens.

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud